Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

dTd skrev (2 minutter siden):

mye mindre penger? Kommer ikke 5900x til å koste litt mer enn 10900k?

10900k for 6129kr
5900x for 6299kr

(Vennligst ikke skyt meg, genuint spørsmål 😛)

Hvis markesføringen til AMD stemmer, så vil 10900K havne nærmere 5800X enn 5900X utenfor spill.

I spill er det fortsatt L3 cache og klokkefrekvens som er avgjørende for ytelsen, så alle sammen vil ha ganske lignende ytelse der.

Jeg er egentlig mest spent på om det blir mulig å kjøre høyere FCLK

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Cowboystrekk said:

For AMD hadde det vært så enkelt som å si 90W for 65W eller 150W for 95\105W da det er det de bruker på så og si alle HK under maks last, for Intel er det mer komplisert da ulike HK-produsenter opererer med ulike effektbegrensinger.

Er ikke så enkelt. Noen "65w" går over 90w maks og andre går under. Men de kan garantere forbruket ved baseclock. Og som du sier spriker det enda mer hos Intel så da er det kanskje greit at man har en TDP som viser forbruk ved baseclock så man kan sammenligne?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, N o r e n g said:

Hvis markesføringen til AMD stemmer, så vil 10900K havne nærmere 5800X enn 5900X utenfor spill.

I spill er det fortsatt L3 cache og klokkefrekvens som er avgjørende for ytelsen, så alle sammen vil ha ganske lignende ytelse der.

Jeg er egentlig mest spent på om det blir mulig å kjøre høyere FCLK

L3 cache og klokkefrekvens OG IPC.

 

FCLK skal være lik som i dag. Ganske naturlig da IO'en er og alt bortsett fra chiplet'ene er det samme.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (7 minutter siden):

Joda, man kan det. Men entusiaster som går AMD veien nå, hadde valgt et Asus X570 Dark Hero kort, en 360mm AIO (eller custom loop) og bra b-die minne uansett :)

 

Hvorfor? Du får jo ikke mer ytelse i annet enn enkelte MC-scenarioer. Kanskje du er ekstremt heldig i silikonlotteriet, men i mange tilfeller blir spillytelsa dårligere da du ikke kommer opp på enkjernefrekvens. Som du ser anbefaler jeg B-die uansett, men du kommer ca likt ut med et 3600cl16 kit som et 4400cl19 kit siden Ryzen uansett ikke utnytter mer enn 3800 allikevel.

Betroz skrev (10 minutter siden):

Nja...med en 5950X så har man såpass mange CPU tråder at man fint kan skru av SMT/HT og fortsatt ha nok tråder til CPU intensive spill som Battlefield 5. Ved å gjøre dette så kan man senke temps også.

Folk som fortsatt sitter med en Intel 5960X kan nå oppgradere til AMD 5950X. Ikke forvirrende i det hele tatt :D

Kan være enig i det, tror dog få slår av SMT for bedre spillytelse. Stadig flere spill får støtte for SMT\HT nå. Da 9700K og 9900K kom var 9700K best i nær sagt alle spill pga dårlig HT\SMT-implementering, nå er 9900K best i nær sagt alt med noen få unntak som enkelte DX11-spill.

Lenke til kommentar
scuderia skrev (9 minutter siden):

Er ikke så enkelt. Noen "65w" går over 90w maks og andre går under. Men de kan garantere forbruket ved baseclock. Og som du sier spriker det enda mer hos Intel så da er det kanskje greit at man har en TDP som viser forbruk ved baseclock så man kan sammenligne?

Såfremt du ikke endrer PL i bios stemmer 90 og 150W i alle tilfeller jeg har vært borti. Du kan endre det manuelt, men 90 og 150 er PL lagt inn i Agesa av AMD. Med Intel står HK-produsentene mye mer fritt til å gjøre hva de vil. For all del, baseklokk kan være et ok utgangspunkt, men et svært intetsigende et all den tid ingen CPUer ligger i nærheten av det :)

Lenke til kommentar
scuderia skrev (6 minutter siden):

L3 cache og klokkefrekvens OG IPC.

 

FCLK skal være lik som i dag. Ganske naturlig da IO'en er og alt bortsett fra chiplet'ene er det samme.

Jeg har et håp om at AMD har gjort noe med kretskortet slik at FCLK blir bedre. Det hadde vært fint om man kunne kjørt 2000 MHz FCLK eller kanskje 2133 MHz

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (14 minutter siden):

Hvis markesføringen til AMD stemmer, så vil 10900K havne nærmere 5800X enn 5900X utenfor spill.

I spill er det fortsatt L3 cache og klokkefrekvens som er avgjørende for ytelsen, så alle sammen vil ha ganske lignende ytelse der.

Jeg er egentlig mest spent på om det blir mulig å kjøre høyere FCLK

Det har vell vært snakk om noe "fleksibel" FCLK\IF uten at AMD har snakka noe mer om det. Kanskje man kan kjøre 1866\1900 IF og raskere minne i tillegg uten å få 2:1-formatet? Ser enkelte HK kan kjøre dem uavhengig av hverandre nå og uten å få latencystraff, eks en som kjørte 1800IF og 3200\1600 ram som gav god ytelse, riktignok på lavere minnehastighet og høyere IF-hastighet.

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (3 timer siden):

For AMD hadde det vært så enkelt som å si 90W for 65W eller 150W for 95\105W da det er det de bruker på så og si alle HK under maks last, for Intel er det mer komplisert da ulike HK-produsenter opererer med ulike effektbegrensinger.

Kan det ikke også komme an på HK-produsenter hos AMD også? Når det er der det ligger, blir det ikke feil av AMD å slå alle under en kam siden det er "så og si alle"? Er ikke barebare :)  Og de gjør det garantert ikke før Intel innrømmer det :) 

Betroz skrev (3 timer siden):

Folk som fortsatt sitter med en Intel 5960X kan nå oppgradere til AMD 5950X. Ikke forvirrende i det hele tatt :D

Skal jeg nedgradere sier du? 10 mindre X'er? neppe.

Regner med om jeg ser ytelsen er bedre, så vil de passe i samme socket om jeg bare presser hardt nok?

Lenke til kommentar

Kan noen lage poll over hvilke prossesor man skal kjøpe. Er det verdt å kjøpe 5900x over 5800x for ca 1000,- mer ?

Driver ikke å streamer spill i det hele tatt, ingen tunge programmer heller så da trenger man vel ikke alle disse ekstra trådene eller ?

Endret av Centy88
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Knutgrus said:

Kan det ikke også komme an på HK-produsenter hos AMD også? Når det er der det ligger, blir det ikke feil av AMD å slå alle under en kam siden det er "så og si alle"? Er ikke barebare :)  Og de gjør det garantert ikke før Intel innrømmer det :) 

Skal jeg nedgradere sier du? 10 mindre X'er? neppe.

Regner med om jeg ser ytelsen er bedre, så vil de passe i samme socket om jeg bare presser hardt nok?

Å skjære alle over én kam mener du? ;)

Du får den sikkert inn i samme socket - si ifra når du er ferdig med å lodde på en pinne på alle kontaktpunketene så skal jeg hjelpe deg videre ;)

Selv er jeg rimelig skuffet over CPU-lanseringen. - Jeg kjøpte en 3600 for en liten stund siden som jeg forventet å kunne oppgradere til vesentlig høyere ytelse når disse kom ... men det ser ikke ut som det er noe poeng i...3600 til 5600x ser ikke ut til å være særlig mye vits, hadde forventet iallefall 50% økning og at de kom seg godt over 5GHz....

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Gibblay said:

Etter å ha sett litt og lest litt om kommende Ryzen så ligger det an til å bli AMD for første gang nå i November. Det jeg lurer litt på men ikke klarer finne er om det også kommer en ny generasjon med hovedkort samtidig?

Det sies at det ikke kommer noe chipset-oppfølgende. Men, da kan det jo komme hovedkort med gamle chipset. Husk også at dette er sannsynligvis siste CPU-serie på AM4-sokkel. Ergo det hovedkortet du ender på enten et eldre kompatibelt (400-serie chipset) eller et fjorårets kompatibelt (500-serie chipset) så vil dette sannsynligvis ende med siste CPU. Kan jo hende det kommer noen flere modeller i Zen3-serien, kanskje til og med XT-modeller.

https://www.overclockers.co.uk/forums/threads/amd-x670-boards.18901970/

Neste generasjon Zen4 eller hva den skal hete, vil sannsynligvis kreve ny sokkel for å støtte DDR5 RAM, og evt. PCIe 5.0 bus.

Du kommer litt sent til "selskapet", men du får veie hva du tenker er viktig selv ift. fakta om hovedkort, CPU og framtid.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TSMC er relatert, da AMD får silisiumet sitt derfra:

Quote

They show that N3 will improve transistor density by 70%, performance by 50% and power efficiency by 30%.

Quote

TSMC-3Q-2020-REVENUE-BREAKDOWN-1030x584.

Quote

Finally, the company's chief financial officer Mr. Wendell Huang also commented on its plans for building a chip fabrication facility inside the United States. TSMC announced the plant in June 2020, and as reported by Sina Finance, Mr. Wendell his company is ready to construct the facility if conditions allow it to do so. The report does not mention which conditions TSMC is monitoring, but more details should become clearer in the future.

https://wccftech.com/tsmc-huawei-no-ship-n3-density/

5 og 7 nanometer utgjør snart halve produksjonen.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...