Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (15 minutter siden):

 De vet sikkert at folk bruker Optane 905p i det ene pci-e sporet, så folk ikkje trenger flere integrerte m.2 slotter :)

Noen trodde jo før at de beste hovedkorta var de med flest sataporter :p

905p er vel M.2-størrelse? Uansett har ASUS 3x M.2-spor på Intel-chipset, og ASRock, GB, og MSI har 3x NVMe-spor på AM4

AM4-plattformen har 1x dedikert NVMe-spor direkte til CPU, de resterende går gjennom chipset. På Intel er alle NVMe-disker koblet mot chipset.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (7 minutter siden):

2 stk er jo mer enn nok
Vil tro at de fleste bruker bare 1, eller ingen

 

C8 DH ikke et hovedkort for de fleste. Jeg kunne forstått det på et kort til 3000 kr, men her ser vi på et til det dobbelte.

Siden man ikke skal opp i ekstreme minnefrekvensen uansett er det ikke så viktig hvor bra minnelayout er heller.

Poenget mitt er at jeg ikke ser hvorfor ASUS har valgt å begrense muligheten når kortet er så dyrt. Spesielt når de gir muligheten på Maximus-kortene for Intel.

VRM er jo bra, men disse prosessorene trenger ikke stort på det området heller. Vi snakker kanskje om 200A med manuell overklokk og vannkjøling på 5950X, det er mindre enn en 10900K kan trekke på "stock"

Lenke til kommentar
53 minutes ago, N o r e n g said:

905p er vel M.2-størrelse? Uansett har ASUS 3x M.2-spor på Intel-chipset, og ASRock, GB, og MSI har 3x NVMe-spor på AM4

AM4-plattformen har 1x dedikert NVMe-spor direkte til CPU, de resterende går gjennom chipset. På Intel er alle NVMe-disker koblet mot chipset.

Finnes det noe informasjon om dette betyr lag (forsinkelser)?

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 timer siden):

Vil bare ha prisen på Hero Dark snarest, for muligens det blir en helt sort pc, med dark rock pro, ripjaw minne

Gikk for ROG Strix-E selv, følte vanskelig å forsvaret prishoppet opp til Hero, og dark blir vel hakket over der. Virker som om prisforskjellen i andre markeder er mindre mellom de to, men 1200,- opp er litt mye synes jeg, når jeg sikkert egentlig hadde klart meg med et kort til 2-2,5k.

Lenke til kommentar
1 hour ago, N o r e n g said:

905p er vel M.2-størrelse? Uansett har ASUS 3x M.2-spor på Intel-chipset, og ASRock, GB, og MSI har 3x NVMe-spor på AM4

AM4-plattformen har 1x dedikert NVMe-spor direkte til CPU, de resterende går gjennom chipset. På Intel er alle NVMe-disker koblet mot chipset.

Man får pci-e x4, 2.5" og m.2. De store er på pci-e x4. Altså de som vi vil ha.

Lenke til kommentar
Betroz skrev (11 timer siden):

Trenger man 128GB minne, så er vel Threadripper plattformen et mer naturlig valg @knopflerbruce

 

Hvilket jeg også ville gjort, om plattformen hadde en 3900x-klone tilgjengelig til ca samme pris, og det fantes hovedkort til 2500-3000 kroner.

Jeg trenger ellers ikke 128GB NÅ, men jeg vil helst ikke låse meg til noe hvor jeg ikke kan oppgradere til dette dersom behovet skulle komme, og jeg ser jo av de fleste QVL-oversikter at det er veldig hipp som happ hvor 4 DIMMs støttes. Men jeg vet ikke hvor reelle disse listene her, at det bare er det de har testet, eller om de faktisk har testet fire brikker og ikke fått det til å fungere når det ikke er huket av i den kolonnen.

Ut fra det Cowboystrekk sier, så virker det jo som at ting er mer Plug'n'play enn disse listene tilsier. Jeg vet ikke, jeg hadde AMD i 2009 eller noe sånt sist, og med Intel har det kindof vært "kjøp hva du vil, det virker" (ironisk unntak: disse 2x32GB-brikkene virker ikke på mitt X299-HK som er det jeg skal bytte ut). Men ser ut til at jeg skal kjøpe en PC for en venninne, kan være jeg får testet det ut på et 370-chipset og en 1800x, om ikke annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (38 minutter siden):

Hvilket jeg også ville gjort, om plattformen hadde en 3900x-klone tilgjengelig til ca samme pris, og det fantes hovedkort til 2500-3000 kroner.

Jeg trenger ellers ikke 128GB NÅ, men jeg vil helst ikke låse meg til noe hvor jeg ikke kan oppgradere til dette dersom behovet skulle komme, og jeg ser jo av de fleste QVL-oversikter at det er veldig hipp som happ hvor 4 DIMMs støttes. Men jeg vet ikke hvor reelle disse listene her, at det bare er det de har testet, eller om de faktisk har testet fire brikker og ikke fått det til å fungere når det ikke er huket av i den kolonnen.

Ut fra det Cowboystrekk sier, så virker det jo som at ting er mer Plug'n'play enn disse listene tilsier. Jeg vet ikke, jeg hadde AMD i 2009 eller noe sånt sist, og med Intel har det kindof vært "kjøp hva du vil, det virker" (ironisk unntak: disse 2x32GB-brikkene virker ikke på mitt X299-HK som er det jeg skal bytte ut). Men ser ut til at jeg skal kjøpe en PC for en venninne, kan være jeg får testet det ut på et 370-chipset og en 1800x, om ikke annet.

Zen 1 er mye kjipere på minne enn Zen 2. 1800X vil du nok selv med siste bios kunne opplebe litt rusk med visse ramtyper. 3000-serien har veldig god kompabilitet. 

Lenke til kommentar

Andre som har opplevd at temp på 3900X hopper konstant fra 43-55?

Den går slik 41c-55c-54-52-51-49-47-46-44-42-41-53-52. Osv. hele den rekka tar ca. 5-6 sekunder og den gjør det konstant.
Det skjedde etter at jeg måtte demontere en del ting for å sette inn 2 nye M.2 NVMe. Da tok jeg samtidig av CPU kjøler viftene for å støvsuge støv fra kjølefinnene på CPU kjøleren.

Når jeg kjører last som eks. CB20 så ligger den helt stabilt så jeg mistenker det har noe med at volt hopper opp og ned stadig vekk hmm. En eller annen setting i bios kanskje som har påvirket dette?

Før mener jeg temp lå veldig stabilt selv på idle, men det kan hende jeg ikke sjekket den like nøye? CPU på stock både før og nå. Har lagt noen målegrafer i spoiler under som viser hva som skjer.

 

Spoiler

 

Slik ser det ut. Omtrent midtveis i grafen stengte jeg en del bakgrunnsprosesser og apps samt åpne nettlesere. Man ser at temptoppene blir noe lavere men fortsatt sagtann mønsteret.

Målingene er gjort med 500ms polling og graphs i HWINFO64.
image.thumb.png.f6fab07f1146938e6456dac534272a0d.png

 

Og etter jeg har fjernet det meste av bakgrunnsprosesser og alt av nettleserprosesser. 
image.thumb.png.ea18e3af0bc4682e75af6c1f61a69f57.png

 

Samt 300ms polling med all last avslått (også hengende chrome prosesser i taskmanager som grafen over).
image.thumb.png.abc6e71df287cebb9d5c9ee9cc5dbca6.png

 

Her ser man at det heller ikke er strømtrekk som trigger det. (CPU PPT)
image.thumb.png.a4e68dd9b39c0e6e2a8e2fdf1cc622aa.png

EDIT:
Skjer også når jeg klokker med fast vcore. Weird.
image.thumb.png.8583b225f854bcb9091ba7d54bd15663.png

 

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...