Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Sydvest skrev (1 time siden):

Hvordan er det å ha vannblokk på chipsettet? Vil det bli konflikt med gpu eller kjøler til M.2?

Passer akkurat på Aorus Ultra i hvertfall, og vannblokken til RTX 3090 er tykk. Det var mer klaring på 2080ti. 

Ingen konflikter med noe som helst. Chipsettet holder seg på 30 grader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 hours ago, Deimos_Anomaly said:

Det er det ingen av oss som kan spå. Det vi vet er at zen3, big navi, xbox og playstation alle skal ut på TSMCs 7nm før jul.

Blir spennende å se om det blir noe særlig tilgjengelighet på noe av det.

Det er jo hyggelig om det blir etterspørsel, men hvordan kan en bare påstå at det blir utsolgt på lanseringsdato? Har ingenting håndfaste rapporter å dunke i bordet? Jeg tror jo selv på at det er en viss sjanse for at det blir utsolgt, og det kommer vel an på antallet som tas inn av nettbutikkene. Eller hvor mye de får tak i. Men, å utbasunere det som at det kommer til å skje. Ja det har jo skjedd sånn på Nvidia, Playstation og Xbox i køene. Men CPU er jo ikke et rent gamingprodukt. Og man skal ha hovedkort og kanskje en og annen komponent utenom, så det er litt mer tiltak å få innstallert slikt.

I/0 på Zen3 er jo ikke akkurat oppdatert, og mange vil nok greie seg bra med en fjorårets CPU om de allerede har anskaffet det. Er jo noen som oss som ønsker det nyeste da, men er jo absolutt ingen nødvendighet å bytte CPU i et X570-hovedkort.

Skjermkortet Big-Navi derimot kan nok antas at kanskje fyker ut, alt etter lanserte ytelsestall/mottakelsen det får.

Endret av G
Lenke til kommentar
2 hours ago, G said:

Det er jo hyggelig om det blir etterspørsel, men hvordan kan en bare påstå at det blir utsolgt på lanseringsdato? Har ingenting håndfaste rapporter å dunke i bordet? Jeg tror jo selv på at det er en viss sjanse for at det blir utsolgt, og det kommer vel an på antallet som tas inn av nettbutikkene. Eller hvor mye de får tak i. Men, å utbasunere det som at det kommer til å skje. Ja det har jo skjedd sånn på Nvidia, Playstation og Xbox i køene. Men CPU er jo ikke et rent gamingprodukt. Og man skal ha hovedkort og kanskje en og annen komponent utenom, så det er litt mer tiltak å få innstallert slikt.

I/0 på Zen3 er jo ikke akkurat oppdatert, og mange vil nok greie seg bra med en fjorårets CPU om de allerede har anskaffet det. Er jo noen som oss som ønsker det nyeste da, men er jo absolutt ingen nødvendighet å bytte CPU i et X570-hovedkort.

Skjermkortet Big-Navi derimot kan nok antas at kanskje fyker ut, alt etter lanserte ytelsestall/mottakelsen det får.

Alt peker mot at dette er en "hard"-lansering fra AMD. Altså ikke en papirlansering som vi har sett en del av nylig fra visse produsenter.

Men prisene ja.. jeg tror de kommer ned ganske raskt fra MSRP. Dette har skjedd med Ryzen 1000,2000 og 3000 så ser ingen grunn til at det ikke historien gjentar seg. Hvorfor det skjer vet jeg ikke men tror at butikkene har bedre marginer på AMD og dermed kan senke prisene mer.

Lenke til kommentar

Siden 5000-bruker samme node som XT-serien tipper jeg produksjonen blir veldig bra. Huaweiavtalen hvor AMD solgte kapasitet til Huawei i Q3 er vell over og nå. Skal jeg tippe vil det bli klart mindre produksjon på 5950X og kanskje 5900X i starten pga yields, 5800X og 5600X tror jeg vi får veldig god tilgang på. Håper 5700X og 5600 vanilla kommer snart og. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Solsviken skrev (8 minutter siden):

Planen er å kjøpe nye Ryzen 5900 sammen med nye Rog Dark hovedkortet fra Asus. Er det noen som kan tipse meg om skikkelig gode RAM brikker som passer sammen med dette ? 

 

EDIT: Trenger 32 GB 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5250567 disse er B-die og skal nok greit klare 3733cl16 og kanskje cl15 med bra subs. 

Om du vil bruke litt mindre penger kan du vurdere disse: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5274296 de er temmelig sikkert Micron rev E og 3733cl16 skal gå bra, men med litt slappere subs enn førstnevnte. 

De første kittet vil max tweaka gi opptil 5% høyere ytelse i enkelte spill og apps om CPU er flaskehals. 

Om du vil gamble litt er dette kittet og B-die: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4547503 du kan risikere at det ikke når fullt så langt som nr. 1, men er litt kjappere enn nr. 2. Er du heldig kan det hende det går lenger enn nr. 1 og. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De mener AMD er i ferd med å dominere Intel

Er det faktisk mulig? godt mulig amd blir mere populært på sikt, særlig hvis X370 får oppdatering til ryzen 5000 serien. Men usikker hvor lenge man kan beholde eksiterene maskinvare uten det blir falskehals. Største problemet med AMD er intel støtter raskere ram muligens den som vil støtte DDR4 4600 mhz overklokking. Er vel få som støtter 3 ways sli. For selv om x370 får bios oppdatering er ikke sikkert den gir ytelseløft til 2x GTX 3080 TI SLI.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (1 time siden):

https://www.prisjakt.no/product.php?p=5250567 disse er B-die og skal nok greit klare 3733cl16 og kanskje cl15 med bra subs. 

Om du vil bruke litt mindre penger kan du vurdere disse: https://www.prisjakt.no/product.php?p=5274296 de er temmelig sikkert Micron rev E og 3733cl16 skal gå bra, men med litt slappere subs enn førstnevnte. 

De første kittet vil max tweaka gi opptil 5% høyere ytelse i enkelte spill og apps om CPU er flaskehals. 

Om du vil gamble litt er dette kittet og B-die: https://www.prisjakt.no/product.php?p=4547503 du kan risikere at det ikke når fullt så langt som nr. 1, men er litt kjappere enn nr. 2. Er du heldig kan det hende det går lenger enn nr. 1 og. 

 

Tenkte jeg kjøper de første du linka, altså: 
https://www.prisjakt.no/product.php?p=5250567

Men ser det kun nevnes XMP og ingenting om DOCP, er det hips om happs liksom eller bør jeg finne noe som eksplisitt er merka DOCP siden jeg skal bruke det på AMD. 

Ser jeg f.eks på disse fra samme fabrikant, så er de litt billigere, men der står det AMD optimalisert ?

 

(ikke meningen å spore over på minnebrikker i AMD tråden, men siden folk likevel er inne på RAM vs CPU osv så håper jeg det går greit)

 

Lenke til kommentar

@LMH1 Det kan være noe i det ja. Jeg liker å dele CPU-ytelse i to kategorier:

Singeltråd-ytelse (som en del kode fortsatt er begrenset av) vil få et ganske godt løft som følge av bredere execution (ADD, MUL, DIV) og tilhørende oppskaleringer av buffere, load store osv. Hvis vi tar tallet 19% økt IPC for god fisk så tilsvarer det faktisk så mye som at en 4,0 GHz prosessor klokkes opp til 4,76 GHz. Bare at de klarer å gjøre det uten å øke TDP og faktisk klokkefrekvens.

Multitråd-ytelse (som mye annen kode er begrenset av) vil også få et generelt løft på 19%. Tilsvarende det å øke antall kjerner med 19%. Ser vi bort fra at det ikke går nøyaktig opp i noen heltall, så tilsvarer det at 6-kjernen yter som drøyt 7 kjerner, 8-kjerneren som 9-10 kjerner, 12-kjerneren som drøyt 14 kjerner og 16-kjerneren som ca 19 kjerner.

Intel har etter mitt syn allerede mistet dominansen på multitråd pga AMDs mange kjerner. Nå ser det ut til at Intel mister dominansen på singeltråd-ytelsen også. For AMDs del betyr det nok økt gjennomsnittspris på CPU-ene, som drar opp overskuddet. AMD har jo som kjent lavere break even - gjennomsnittspris enn Intel, blant annet fordi Intel har et veldig mye større R&D-budsjett. Det er ganske imponerende at AMD har klart å henge så godt med og hente inn etterslep med et mye lavere R&D-budsjett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Intel sitter vel fortsatt på egne prosessorfabrikker, mens AMD skillet dette ut fra sin kjernevirksomhet og er mer som en aksjeeier i sine tidligere fabrikker? Tror at AMD tjente på det grepet.

Quote

On March 4, 2012, AMD announced they divested their final 14% stake in the company, which concluded AMD's multi-year plan to divest its manufacturing arm.[13]

Quote

On January 29, 2019, AMD announced an amended wafer supply agreement with GlobalFoundries. AMD now has full flexibility for wafer purchases from any foundry at 7 nm or beyond. AMD and GlobalFoundries agreed to commitments and pricing at 12 nm for 2019 through 2021.[18]

 

Endret av G
Lenke til kommentar
Solsviken skrev (2 timer siden):

Tenkte jeg kjøper de første du linka, altså: 
https://www.prisjakt.no/product.php?p=5250567

Men ser det kun nevnes XMP og ingenting om DOCP, er det hips om happs liksom eller bør jeg finne noe som eksplisitt er merka DOCP siden jeg skal bruke det på AMD. 

Ser jeg f.eks på disse fra samme fabrikant, så er de litt billigere, men der står det AMD optimalisert ?

 

(ikke meningen å spore over på minnebrikker i AMD tråden, men siden folk likevel er inne på RAM vs CPU osv så håper jeg det går greit)

 

Funker fint med XMP på DCOP, ihvertfall min erfaring. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...