Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Nizzen skrev (2 minutter siden):

Den er raskere på sekvensiell les-og skrivehastighet, så regner med at du skal flytte sinnsykt med filer frem og tilbake nå. Husk at du må kjøpe 2 stk, slik at du kan flytte og/eller kopiere store filer raskt frem og tilbake. :) Hvis du bare har 1 stk pci-e 4.0 ssd, så får du ikkje utnyttet den høye sekvensielle hastigheten.

 

Jasså, hva med de nye Western Digital black er de bedre tror du ? 

https://itavisen.no/2020/10/09/na-kommer-skredet-av-superkjappe-ssd-er-for-gaming/

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
13 minutes ago, LMH1 said:

Men er det vanskelig for elektroingeniør og oppgradere hovedkort? eller mener dere X370 er ektremt vanskelig å oppgradere til raskere ram og støtte for raskere SSD disker\cpuer? For er ganske dyrt for noe som funger fra før av. Men usikker hvor vanskelig det er å oppgradere hovedkort fysisk, for jeg har pci-e ethernet kort og SFP+ så ikke full krise.

Er ikke verre enn at en dag må bli den første du kaster deg utpå dypet og ser hvordan dette går. Alt kommer an på deg og om delene er valgt ut med omhu. Så må du jo vite hvordan du navigerer og justerer litt i bios, for det kan jo være mer utfordrende enn å bytte hovedkort og koble til de riktige kablene på hovedkort og tilleggskort.

Jeg syntes ikke UEFI bios var særlig intuitivt når jeg kom i fra 90-talls/tidlig 2000-talls bios. Men, for andre så er jo dette intuitivt. Vi er forskjellige.

Endret av G
Lenke til kommentar

De fleste kombinerer jo HDD (snurredisk) med SSD for Windows-oppstarten og litt programvare på den. De med større lommebok kjører større innstallasjoner med mange SSD-er. Er ikke vanskeligere enn så.

Selv har jeg en middels dyr SSD på 1 Terabyte. Det er jo topp størrelse for en vanlig bruker. Men, om du har litt behov så blir det lite, så jeg har kjøpt en ekstra skjit-SSD som går på S-ATA (250 Gig). Litt lite å romstere på, men har planer om å bytte ut SSD-ene med noe større snart.

17 minutes ago, LMH1 said:

Men er slike særlig troverdie? forskjellen mellom x370 og x470 er ikke så stort.

Dette er jo noe bare du kan finne svaret på. Enten så må du opp på det gjerdet og sitte der en stund til, eller så får du komme ned fra det.

Endret av G
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Nizzen said:

Den er raskere på sekvensiell les-og skrivehastighet, så regner med at du skal flytte sinnsykt med filer frem og tilbake nå. Husk at du må kjøpe 2 stk, slik at du kan flytte og/eller kopiere store filer raskt frem og tilbake. :) Hvis du bare har 1 stk pci-e 4.0 ssd, så får du ikkje utnyttet den høye sekvensielle hastigheten.

 

Filkopiering er virkelig den store "vise fram" og skrytefaktoren overfor venner og bekjente :lol:

Lenke til kommentar
G skrev (3 minutter siden):

Er ikke verre enn at en dag må bli den første du kaster deg utpå dypet og ser hvordan dette går. Alt kommer an på deg og om delene er valgt ut med omhu. Så må du jo vite hvordan du navigerer og justerer litt i bios, for det kan jo være mer utfordrende enn å bytte hovedkort og koble til de riktige kablene på hovedkort og tilleggskort.

Jeg syntes ikke UEFI bios var særlig intuitivt når jeg kom i fra 90-talls/tidlig 2000-talls bios. Men, for andre så er jo dette intuitivt. Vi er forskjellige.

Problemet blir vel med AM4+ og DDR5 ram langt verre å oppgradere til.

G skrev (1 minutt siden):

De fleste kombinerer jo HDD (snurredisk) med SSD for Windows-oppstarten og litt programvare på den. De med større lommebok kjører større innstallasjoner med mange SSD-er. Er ikke vanskeligere enn så.

De har nok eldre hovedkort en meg, nå mener jeg m.2 SSD er fint til caching og mellomlangring men problemet å sette det opp til å gi ReadyBoost istedenfor ren systemdisk, for windows vista hadde ReadyBoost.

men vet ikke helt hvordan man kan løse det i linux\windows generielt.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, LMH1 said:

Problemet blir vel med AM4+ og DDR5 ram langt verre å oppgradere til.

De har nok eldre hovedkort en meg, nå mener jeg m.2 SSD er fint til caching og mellomlangring men problemet å sette det opp til å gi ReadyBoost istedenfor ren systemdisk, for windows vista hadde ReadyBoost.

men vet ikke helt hvordan man kan løse det i linux\windows generielt.

Vi vet vel ikke sikkert før de lanserer produktene. Men, en kan forvente nye sokler og krav til hovedkortet når den tiden for Zen4 og DDR5 kommer. Ganske sikkert.

Readyboost var vel noe dilldall de laget for USB-minnepenner og andre innstikkbare flashenheter. Disse enhetene er jo uansett mye tregere enn en SSD, faktisk veldig mye tregere.

Så det lønner seg å innstallere Windows på SSD som primær lagringsenhet stasjon C:

Du kunne jo dillet med RAM-disk om du har stor nok, men da må du jo ta hensyn til at data går tapt når du slår av PC. Altså du må kopiere nyproduserte data tilbake manuellt. Eller noe sånn.

Endret av G
Lenke til kommentar
G skrev (9 minutter siden):

Dette er jo noe bare du kan finne svaret på. Enten så må du opp på det gjerdet og sitte der en stund til, eller så får du komme ned fra det.

Tror det gjerdet blir en stund til, før det ryker, egentlig er langringsplassen større problem en ytelsen vil jeg mene.

M.2 er dårlig optimalisert generietsett. Muligens man får ting raskere men forskjellene blir mere minimale det høyere man går.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Centy88 said:

Jasså, hva med de nye Western Digital black er de bedre tror du ? 

https://itavisen.no/2020/10/09/na-kommer-skredet-av-superkjappe-ssd-er-for-gaming/

Spørsmålet er om du vil kjøpe noe som er overpriset og ikke merkbart bedre, eller kjøpe noe til ca halv pris for samme ytelse.
Sjekk ut Adata XPG SX8200 Pro 1TB for ca 15-1600kr og er ca like rask på alt, untatt flytte store filer fra èn pci-e 4.0 ssd til en annen pci-e 4.0 ssd.

Du skrev tideligere at du bare skal game, så ville iallefall ikkje kasta bort mere penger enn nødvendig. Kjøp heller bedre skjermkort, om du vil ha MERE ytelse i gaming.

----
Her var det visst familietreff :D
For de som ikkje vet det, så er disse 2 i familie 🤫
732201732_familietreffGogLMH1.thumb.png.d02b3c95f2afa88e410f4b8549193e2a.png

Endret av Nizzen
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, LMH1 said:

Tror det gjerdet blir en stund til, før det ryker, egentlig er langringsplassen større problem en ytelsen vil jeg mene.

M.2 er dårlig optimalisert generietsett. Muligens man får ting raskere men forskjellene blir mere minimale det høyere man går.

Er litt avsporing å diskutere det veldig i dybden da. Går an å åpne egen tråd. Er riktig at SSD er det veldig liten praktisk forskjell på, om du da ikke kopierer flere Gig med data hele tiden.

Spoiler

 

Spoiler

 

 

Og denne avgjør nok hele diskusjonen på en veldig visuell og lettfattet måte. Det finnes en egen SSD-diskusjonstråd allerede på forumet:

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Noe helt annet enn Zen 3. Mer en kuriositet, men gøy å se hva man kan få ut av skikkelig lavbudsjett: https://play3r.net/reviews/cpus/athlon-3000g-overclocking-is-it-worth-it/ Athlon 3000G som takler 3800cl18 ram, 4GHz OC og 1550 iGPU OC. Imponert over IMC som takler så høy minnefrekvens (like høyt som Zen 2 og Zen 3 med slappere timings dog) og at man bruker 2400MHz budsjettram (Micron rev E) som viser seg å være bra. Hjelper vell at HK bare har 2 dimmspor mtp ram OC. 

Noreng: Testa du noe lignende med 3000G for en tid tilbake eller blander jeg med annen forumbruker? 

Lenke til kommentar
Quote

-- ASUS --

ASUS is to follow AMD’s decision: beta BIOS support for 400-series motherboards will be ready starting in Jan/2021, all ASUS X470, B450 & B450 II motherboards available on the market will be compatible via a BIOS update. When or if AMD sends us the required Agesa update, ASUS will follow AMD’s support plan to release the new BIOS.

Fra guru3D-diskusjonen:

Quote

#5842462 Posted on: 10/14/2020 09:36 AM


nice to see an official response from ASUS and the fact they are not forcing users to buy new mobos for 5000 series.
Would have been better if they guru3d wouldn't have to drag the answer out of them tough.

https://www.guru3d.com/news-story/asus-shares-statement-on-series-400-chipset-support-for-ryzen-5000.html

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...