Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
knopflerbruce skrev (8 minutter siden):

Jeg håpet helst på noe mer midrange :p

MSI X570 Unify er det billigste med POST-CODE, god minnekompatibilitet. QVL-sertifisert opp til 5000 MHz

MSI X570 Tomahawk er også anbefalt av mange, men ikke fullt så bra på minne.

 

Zisum skrev (2 minutter siden):

Se der ja! Minnekontrolleren er i alle fall god nok, hvis AMD også låser opp tREFI kan dette bli skikkelig bra

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (8 minutter siden):

Skjønner ikke hvordan de greier det med samme I/O-die, men flott hvis det stemmer. Nå sa de vell 3600/1800 var sweetspot forrige gang (selv om 3733/3800 var oppnåelig for omtrent alle). Håper det betyr at 4133-4200 er mulig i synca modus avhengig av bin :)

Begrensningen ligger nok heller i kobberbanene mellom IO-brikken og CCD-ene. Om det var I/O-brikken som var problemet ville det vært større spredning enn ~50 MHz mellom gode og dårlige eksemplarer

  • Liker 2
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (1 time siden):

MSI X570 Unify er det billigste med POST-CODE, god minnekompatibilitet. QVL-sertifisert opp til 5000 MHz

MSI X570 Tomahawk er også anbefalt av mange, men ikke fullt så bra på minne.

 

Se der ja! Minnekontrolleren er i alle fall god nok, hvis AMD også låser opp tREFI kan dette bli skikkelig bra

Verd å bytte ut Taichi med Unify sammen med overgang til 5900X da? 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-p4PIYwb6
1 hour ago, N o r e n g said:

MSI X570 Unify er det billigste med POST-CODE, god minnekompatibilitet. QVL-sertifisert opp til 5000 MHz

MSI X570 Tomahawk er også anbefalt av mange, men ikke fullt så bra på minne.

 

Se der ja! Minnekontrolleren er i alle fall god nok, hvis AMD også låser opp tREFI kan dette bli skikkelig bra

Planlegger en ny maskin med 5900X og har 3080 og et X570 Tomahawk på vei. Har ikke bestilt minne enda, burde jeg kanskje bytte HK?

Lenke til kommentar
Kyrre S. skrev (2 timer siden):

Verd å bytte ut Taichi med Unify sammen med overgang til 5900X da? 

Med mindre du skal kjøre RMA på hovedkortet (dårlig chipset-vifte) og får pengene tilbake hadde jeg ikke tatt meg bryet.

=Øyvind= skrev (2 timer siden):

Planlegger en ny maskin med 5900X og har 3080 og et X570 Tomahawk på vei. Har ikke bestilt minne enda, burde jeg kanskje bytte HK?

Tviler på at det blir et problem med mindre du tenker å skvise ut absolutt siste dråpe med ytelse.

Når jeg ser på alternativene kan jeg ikke si at alternativene frister stort (for meg). Gigabyte kommer nærme, men dual-BIOS-løsningen deres er elendig.

Hovedkortet har kanskje litt å si, men når man ikke skal over 4000 MHz tviler jeg på at det blir et problem uansett, minnekontrolleren på Zen 2 takler 4000+ MHz uten problemer med dual rank Samsung B-die (32GB av den beste typen minne for overklokking)

Lenke til kommentar
35 minutes ago, N o r e n g said:

Med mindre du skal kjøre RMA på hovedkortet (dårlig chipset-vifte) og får pengene tilbake hadde jeg ikke tatt meg bryet.

Har vurdert det samme med mitt Taichi. Problemet er at man blir stående uten noen fungerende maskin 1-2+ uker eller lenger. Jeg har laptop men er ikke noe glad i å bruke det som hovedmaskin.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (4 minutter siden):

Så, det er drawbacks på B450 og B550 mhp. høykapasitetsminne? Ref tidligere diskusjon.

Det er gode B550-kort, og de aller fleste kort burde klare seg greit uansett. Største negative med B550 er at det bare er PCIe 4.0 til GPU og 1x M.2-disk, resten er PCIe 3.0

B450 vil ikke få støtte før neste år, og ingen PCIe 4.0 heller, litt kjipt å kjøpe i dag altså.

Når man ikke skal høyere enn 4000 MHz uansett tviler jeg på at det vil ha stort å si om man kjøper 2 DIMM eller 4 DIMM. Bare APU-ene i 4000-serien vil ha nytte av skikkelig gode hovedkort.

Lenke til kommentar

Det jeg vil ha er noe jeg kan ha en stund, med støtte for 4x32GB 3600Mhz Corsair etellerannet med Spectec IC (da det er det jeg kjøpte, v3.44, eller hva det var).

Minner meg nesten om DFI i gamledager dette med minne og Ryzen. Jeg slang de to brikkene mine i Z170, og der står de, i en testbenk, med 64GB. Bootet rett opp. Fatter egentlig ikke at det skal være vanskeligere med AMD, tilsvarende ville vært å hive 2x32GB i et Z370 og det bare bootet opp. Men, jeg mistenker at det ikke er så lett...

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (9 timer siden):

Det jeg vil ha er noe jeg kan ha en stund, med støtte for 4x32GB 3600Mhz Corsair etellerannet med Spectec IC (da det er det jeg kjøpte, v3.44, eller hva det var).

Minner meg nesten om DFI i gamledager dette med minne og Ryzen. Jeg slang de to brikkene mine i Z170, og der står de, i en testbenk, med 64GB. Bootet rett opp. Fatter egentlig ikke at det skal være vanskeligere med AMD, tilsvarende ville vært å hive 2x32GB i et Z370 og det bare bootet opp. Men, jeg mistenker at det ikke er så lett...

Det funker generelt bra på zen 2 nå, om du bare skal kjøre xmp/dcop etc bruker det være plug and play på de fleste brikker. Om du vil ha max utbytte av plattformen må du til med manuelle innstillinger, drt er faktisk enklere på Ryzen enn Intel pga Dram calc :)

Lenke til kommentar
Quote

AMD Ryzen 9 5950X 16 Core Zen 3 CPU Overclocked To 6 GHz in macOS, Up To 20% Faster Than Ryzen 9 3900X 5.9 GHz CPU In Single-Threaded Benchmark

Quote

AMD Ryzen 9 5950X 16 Core Zen 3 CPU Overclocked To 6 GHz, Running On Apple's macOS

What's surprising about this overclock is that it was achieved in the Apple macOS environment which is unusual for an overclocked entry of an unreleased chip to appear, that too that with LN2 cooling. It's likely that the setup was a Hackintosh and booted up with macOS 10.15.7 (Built 19H2) operating system however the benchmark title is mentioned as iMac Pro which makes it seem very unlikely.

https://wccftech.com/amd-ryzen-9-5950x-16-core-zen-3-cpu-overclocked-to-6-ghz/

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...