Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

N o r e n g skrev (25 minutter siden):

En ting jeg har lagt merke til er at base-frekvensen for 5000-serien er 100 MHz lavere enn 3000-serien, selv om boost er høyere. Det kan tyde på at disse kjernene trenger mer strøm på samme frekvens. Det er kanskje ikke spesielt overraskende med tanke på at de har økt IPC, men fortsatt noe å tenke på.

3% lavere klokkefrekvens kombinert med 19% høyere IPC kommer går godt i pluss totalt sett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet0187

Mange som er klar for AMD da ? Gleder meg til Cinebench og rendering 24/7. Bestemt meg for å bli PRO på akkurat dette. Bare chille mens zen bare knuser tall, samtidig som den trekker lite strøm og yter mye for pengene :) 

Lenke til kommentar
Carillo skrev (1 time siden):

Mange som er klar for AMD da ? Gleder meg til Cinebench og rendering 24/7. Bestemt meg for å bli PRO på akkurat dette. Bare chille mens zen bare knuser tall, samtidig som den trekker lite strøm og yter mye for pengene :) 

Klar som et egg for 5950X :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Carillo skrev (8 timer siden):

Mange som er klar for AMD da ? Gleder meg til Cinebench og rendering 24/7. Bestemt meg for å bli PRO på akkurat dette. Bare chille mens zen bare knuser tall, samtidig som den trekker lite strøm og yter mye for pengene :) 

Tror brorparten kjøper det for gaming ;) Godt å endelig få toppytelse ikke langt unna en blodtweaka 10900K for MYE mindre penger ;) Blir vell dog kjedelig for entusiastene da ram ikke har gevinst over 3800MHz og CPU i beste fall kan klokkes 1-200MHz. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (35 minutter siden):

Noen som har noen tanker rundt at det kan være noe poeng å gå for X5950 kontra X5900? Er det ikke slik at toppmodellen har bedre binning og kanskje klokker bedre, også ift. minnekontrolleren?

Trolig lite å hente. I spill er 5950X bortkasta, men driver du endel med encoding, rendering etc kan 5950X være verdt det. 

Ang minnekontroller virker det som de fleste 3800X, 3900X og 3950X greier 3800/1900, noen få greier 3866/1933. Endel 3600X og 3700X greier 3800/1900. Relativt få 3100, 3300X og 3600 greier 3800/1900, men så og si alle greier 3733/1866. Ytelsesforskjellen på 3733 og 3800 er svært liten. 3800 krever endel mer spenning på SOC, VDDG og VDDP hos mange og det bidrar til at du ofte må slakke noen timings. Ytelsa i spill er ca lik hos meg med 3800 vs 3733 pga at jeg kan kjøre noen timings strammere med 3733 (jeg må opp med tRC og tRFC). I aida64 og membench i dram calc er dog 3800 marginalt bedre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, N o r e n g said:

En ting jeg har lagt merke til er at base-frekvensen for 5000-serien er 100 MHz lavere enn 3000-serien, selv om boost er høyere. Det kan tyde på at disse kjernene trenger mer strøm på samme frekvens. Det er kanskje ikke spesielt overraskende med tanke på at de har økt IPC, men fortsatt noe å tenke på.

 

Dette er nok mer for å holde seg innenfor 105w tdp . Altså en ikke-sak. Selv 3000 serien går nesten aldri ned mot base clock.

Økt IPC betyr alltid høyere forbruk. Bare å se på neste gen Intel hvor de grepene rundt IPC gjør at de ikke lenger klarer å levere 10 kjerner uten at forbruket går helt bananas.

I det hele tatt er det enormt imponerende med 19 % økning i IPC, på samme node, uten at strømforbruket har gått opp.

Lenke til kommentar
Just now, scuderia said:

Dette er nok mer for å holde seg innenfor 105w tdp . Altså en ikke-sak. Selv 3000 serien går nesten aldri ned mot base clock.

Økt IPC betyr alltid høyere forbruk. Bare å se på neste gen Intel hvor de grepene rundt IPC gjør at de ikke lenger klarer å levere 10 kjerner uten at forbruket går helt bananas.

I det hele tatt er det enormt imponerende med 19 % økning i IPC, på samme node, uten at strømforbruket har gått opp.

TDP 😅

3900x brukte 148w med alt på stock i bios...  Se på tdp er like ubrukelig som å se på "Terraflopps"

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Carillo skrev (8 timer siden):

Mange som er klar for AMD da ? Gleder meg til Cinebench og rendering 24/7. Bestemt meg for å bli PRO på akkurat dette. Bare chille mens zen bare knuser tall, samtidig som den trekker lite strøm og yter mye for pengene :) 

Er vel ca 0.1% som kjøper Zen 3 for CB, men er derimot veldig mange som kommer til å kjøpe Zen 3 fordi den er ypperlig til gaming ;)

Derfor du føler behovet for å poste videoer av YouNoobere som rakker ned på Zen 3 (wait for benchmarks..), og at AMD kun er bra til å "spille" CB og rendering?

Lenke til kommentar
12 minutes ago, Cowboystrekk said:

Enig med Nizzen. TDP er ubrukelig. Pr nå kjører alle 65W-CPUene til AMD opptil 90W under stress og alle 95\105W opptil ca 150W under stress.

AMD beregner tdp etter baseclock. Så om en CPU holder seg på på den vil den være innenfor tdp. Når den booster så går den over..

Så for å BEHOLDE samme tdp på ny gen er altså baseclock senket bittelitt..  Er ikke akkurat rocketscience dette her..

 

Lenke til kommentar
7 hours ago, Gralle said:

Klar som et egg for 5950X :D

Samme. Spiller endel wow classic for tiden så da er vel 5950x ypperlig. Wow classic er vel single threaded så trenger den amd cpuen med høyest single core ytelse 🤣. Litt benchmarking skal jo også gjøres. Men vil nok bli mest spilt på. Nå kjøper vel mange av oss her inne ikke helt pc etter behov da :)

 

Trenger en 5600x eller 5800x til tv pcen også.

Endret av magnusavr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
scuderia skrev (7 minutter siden):

AMD beregner tdp etter baseclock. Så om en CPU holder seg på på den vil den være innenfor tdp. Når den booster så går den over..

Så for å BEHOLDE samme tdp på ny gen er altså baseclock senket bittelitt..  Er ikke akkurat rocketscience dette her..

 

Jeg er klar over det, men hva er TDP godt for? "Ingen" kjører baseklokk uansett, verken hos Intel eller AMD. Eneste relevante må være i minipcer ala NUC eller desktop replacement hvor man gjerne begrenser effekt :) For desktop er det en meningsløs verdi da den sier nada om hva CPU faktisk bruker. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Cowboystrekk said:

Tror brorparten kjøper det for gaming ;) Godt å endelig få toppytelse ikke langt unna en blodtweaka 10900K for MYE mindre penger ;) Blir vell dog kjedelig for entusiastene da ram ikke har gevinst over 3800MHz og CPU i beste fall kan klokkes 1-200MHz. 

mye mindre penger? Kommer ikke 5900x til å koste litt mer enn 10900k?

10900k for 6129kr
5900x for 6299kr

(Vennligst ikke skyt meg, genuint spørsmål 😛)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
dTd skrev (6 minutter siden):

mye mindre penger? Kommer ikke 5900x til å koste litt mer enn 10900k?

10900k for 6129kr
5900x for 6299kr

(Vennligst ikke skyt meg, genuint spørsmål 😛)

Jo, CPUene koster ca det samme, MEN for å få fullt utbytte av en 10900K med OC må du ha kraftig kjøling, helst en AIO til 1-1500+, du må ha et Z490 HK og for å få en OC på rundt 5.2+ må du nok opp i rundt 3k eller mer. Om du skal utnytte ram best og kjøre en skikkelig OC bør du ha et bra binna B-die kit, 2x8gb koster ca 1800 https://www.prisjakt.no/product.php?p=5041640

Om du velger 5900X slipper du fint unna med et hovedkort til 1-1200 (eks Gigabyte B550m S2H som har vrm-kjøler), en kjøler til rundt 500 gjør jobben bra da du uansett ikke har noe gevinst av å overklokke CPU og B-die 3600cl16 koster 13-1400 og skal uten problemer kunne kjøre 3733cl15 eller kanskje 3800cl14 avhengig av IMC på CPU.

Så vil du ha en 10900K som er noen få prosent raskere enn 5900X må du nok ut med minst 3-4k mer derav mye dyrere, ikke pga CPU i seg selv, men alt det andre du må\bør ha :)

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 3
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Cowboystrekk said:

Jeg er klar over det, men hva er TDP godt for? "Ingen" kjører baseklokk uansett, verken hos Intel eller AMD. Eneste relevante må være i minipcer ala NUC eller desktop replacement hvor man gjerne begrenser effekt :) For desktop er det en meningsløs verdi da den sier nada om hva CPU faktisk bruker. 

Tja, hva skal de bruke ellers siden alle cpu'er booster forskjellig. TDP sier hva forbruket er på en gitt frekvens og gir en ganske god indikasjon på hvor effektiv cpu'en er. Endel her på forumet som ikke helt forstår at strømforbruk er en av de tre P'ene som er viktig for cpu'er (og gpu'er).

Power, price and performance

Og akkurat nå med 3000 serien så leder AMD stort på pris og strøm over Intel mens det er 50/50 på ytelse. Med 5000 serien vil AMD ha alle tre i boks og derfor øker de prisene. 

Lenke til kommentar
scuderia skrev (1 minutt siden):

Tja, hva skal de bruke ellers siden alle cpu'er booster forskjellig. TDP sier hva forbruket er på en gitt frekvens og gir en ganske god indikasjon på hvor effektiv cpu'en er. Endel her på forumet som ikke helt forstår at strømforbruk er en av de tre P'ene som er viktig for cpu'er (og gpu'er).

Power, price and performance

Og akkurat nå med 3000 serien så leder AMD stort på pris og strøm over Intel mens det er 50/50 på ytelse. Med 5000 serien vil AMD ha alle tre i boks og derfor øker de prisene. 

For AMD hadde det vært så enkelt som å si 90W for 65W eller 150W for 95\105W da det er det de bruker på så og si alle HK under maks last, for Intel er det mer komplisert da ulike HK-produsenter opererer med ulike effektbegrensinger.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Cowboystrekk said:

I spill er 5950X bortkasta

Nja...med en 5950X så har man såpass mange CPU tråder at man fint kan skru av SMT/HT og fortsatt ha nok tråder til CPU intensive spill som Battlefield 5. Ved å gjøre dette så kan man senke temps også.

Folk som fortsatt sitter med en Intel 5960X kan nå oppgradere til AMD 5950X. Ikke forvirrende i det hele tatt :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...