Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Nizzen skrev (1 time siden):

Bærbar VS stasjonær

Ok. Feige lag :p

Hvis man kjøper bærbar for å spille Cinebench, da har man gjort en tabbe :D

Ryzen 4k på bærbare er kort og godt overlegent på det meste, mange studenter og folk som jobber på farta setter nok pris på en kjapp bærbar. 

Hvis man virkelig vil ha desktopytelse på bærbare kan man jo velge noe sånt: https://www.notebookcheck.com/Test-Schenker-XMG-Apex-15-Clevo-NH57AF1-Laptop-Mega-schnell-mega-laut.463574.0.html;) Ryzen 3900 og 2070 :)

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
12 hours ago, Frode789 said:

Ryzen 4000 renoir serien er bedre over hele fjøla, ikke bare cb denne gangen. Bare at Ryzen ikke pares med bedre enn 2060 GPUer. 

Evt. kan man kjøpe 10th gen intel series, som er 99% lik 8th gen. 

Det aller mest skuffende med dette er ikke at Intel blir knust av AMD i denne testen (av og til er konkurrentene bedre) men at de på to år ikke har klart å lage noe bedre. Hva har de egentlig drevet med i det siste hos Intel? Lagd papirfly?

 

Samme som med desktop som slippes nå.. absolutt ingenting nytt. Bare litt høyere frekvens grunnet designet på varmesprederen og trolig nye rekorder i watt og varme og thats it. Og ja takk, nytt hovedkort selvsagt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
scuderia skrev (8 minutter siden):

Samme som med desktop som slippes nå.. absolutt ingenting nytt. Bare litt høyere frekvens grunnet designet på varmesprederen og trolig nye rekorder i watt og varme og thats it. Og ja takk, nytt hovedkort selvsagt. 

Pretty much yes, den er som 9900K bare i en ny drakt. Litt høyere rekvens og "design på varmesprederen". Derfor jeg syns lanseringen virker litt desperat. Fortsatt 14nm+++++++++
+ ny hovedkort, det er blitt spekulert om det nye hovedkortet også vil støtte neste gen. CPU. Men det er ingen som kan verifisere det. mao: ingen vet. Det ville vært meget teit om nye CPU ikke støtter det, ja da er du "fucd"

Endret av koford
Lenke til kommentar
25 minutes ago, koford said:

Pretty much yes, den er som 9900K bare i en ny drakt. Litt høyere rekvens og "design på varmesprederen". Derfor jeg syns lanseringen virker litt desperat. Fortsatt 14nm+++++++++
+ ny hovedkort, det er blitt spekulert om det nye hovedkortet også vil støtte neste gen. CPU. Men det er ingen som kan verifisere det. mao: ingen vet. Det ville vært meget teit om nye CPU ikke støtter det, ja da er du "fucd"

Desperate er å ta litt svakt i. Men jeg forstår at dette er spennende for de som liker å ekstrem overklokke og tweake med minne etc. Men for de 99% andre er 10th gen fullstendig utdatert og unyttig. 

Å overklokke AMD er kjedelig og mer eller mindre meningsløst. Kommer jo ferdig overklokket fra fabrikken takket chiplet designet som har tatt binning til et helt nytt nivå.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, koford said:

Pretty much yes, den er som 9900K bare i en ny drakt. Litt høyere rekvens og "design på varmesprederen". Derfor jeg syns lanseringen virker litt desperat. Fortsatt 14nm+++++++++
+ ny hovedkort, det er blitt spekulert om det nye hovedkortet også vil støtte neste gen. CPU. Men det er ingen som kan verifisere det. mao: ingen vet. Det ville vært meget teit om nye CPU ikke støtter det, ja da er du "fucd"

Njaa...ingen vet, men "alle" skjønner at 11th gen blir støttet pga pci-e 4 support på hk og det sinnsyke vrm designet.
Ellers så skifter vel de fleste hk når det kommer nye cpuer uansett? Bedre oc, nye features osv

Har selv x370 prime pro og x470 tuf, men jeg kommer ikke til å bruke opp igjen hk på 4k serien.. Det er kanskje bare meg ?

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar
42 minutes ago, Randeboy said:

Ja. Å bruke flerfoldige tusen kroner for nytt hovedkort ved hver CPU-lansering er helt på trynet etter min mening. Og ofte er det minimale forskjeller fra generasjon til generasjon hos Intel. 

Selvsagt forskjell om du kjøpte et apex eller et prime.. Nå ser det faktisk ut som du skal rimelig langt ned i kjelleren for å finne et hk som ikke egner seg til resirkulering når 11th gen kommer 

Edit: erfaringsmessig er det uansett lettere å selge cpu og hk som pakke når det er tid for oppgradering så at du synes det er på trynet forstår jeg ikke. Har du et skap fullt i utdatert hw som du sannsynligvis kunne solgt? 

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Ryzen 3600 og 3700x er eneste prosessorene jeg ville vurdert i en stasjonær til det kommer noe som er bedre til samme pris. Og når montert i maskinen blir de nok ikke byttet ut på 10 år. Og hvorfor kjøpe dyrere cpu enn nødvendig.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Mumriken said:

Selvsagt forskjell om du kjøpte et apex eller et prime.. Nå ser det faktisk ut som du skal rimelig langt ned i kjelleren for å finne et hk som ikke egner seg til resirkulering når 11th gen kommer 

Edit: erfaringsmessig er det uansett lettere å selge cpu og hk som pakke når det er tid for oppgradering så at du synes det er på trynet forstår jeg ikke. Har du et skap fullt i utdatert hw som du sannsynligvis kunne solgt? 

Ser stadig at oppgradering av cpu blir nevnt, men selge kun cpu er ofte vanskelig, ellers må man selge den grisebillig. Det er min erfaring. 

Selge pakke med cpu og hovedkort er alltid mye lettere. 

Er mange som solgte ryzen 1 og hk samtidig, for så å oppgradere til x570 og ryzen 3. 1800x er jo i dag tilnærmet verdiløs. 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, Nizzen said:

Ser stadig at oppgradering av cpu blir nevnt, men selge kun cpu er ofte vanskelig, ellers må man selge den grisebillig. Det er min erfaring. 

Selge pakke med cpu og hovedkort er alltid mye lettere. 

Er mange som solgte ryzen 1 og hk samtidig, for så å oppgradere til x570 og ryzen 3. 1800x er jo i dag tilnærmet verdiløs. 

Det er et poeng. Tenkte jeg skulle plukke opp en Ryzen 4000 serie når den kommer senere i høst men kanskje bruktmarkedet ikke er så dumt..

NIzzen, jeg finner fortsatt ikke disse gratis 1800X'ene som du alltid nevner. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, scuderia said:

Det er et poeng. Tenkte jeg skulle plukke opp en Ryzen 4000 serie når den kommer senere i høst men kanskje bruktmarkedet ikke er så dumt..

NIzzen, jeg finner fortsatt ikke disse gratis 1800X'ene som du alltid nevner. 

De ligger i søpla ;)

Lenke til kommentar
scuderia skrev (3 timer siden):

Det aller mest skuffende med dette er ikke at Intel blir knust av AMD i denne testen (av og til er konkurrentene bedre) men at de på to år ikke har klart å lage noe bedre. Hva har de egentlig drevet med i det siste hos Intel? Lagd papirfly?

 

Samme som med desktop som slippes nå.. absolutt ingenting nytt. Bare litt høyere frekvens grunnet designet på varmesprederen og trolig nye rekorder i watt og varme og thats it. Og ja takk, nytt hovedkort selvsagt. 

Ja, det er helt utrolig trist at Intel lager nok en oppgulp CPU basert på Skylake fra august 2015. 5 år uten framskritt. Wendel fra Level1 Techs snakket her forleden om at Intel nærmest har stått stille på server-fronten. Ja, du får flere kjerner, men samtidig så har ikke ytelse pr kjerne økt noenting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
44 minutes ago, MrMarbles said:

Ja, det er helt utrolig trist at Intel lager nok en oppgulp CPU basert på Skylake fra august 2015. 5 år uten framskritt. Wendel fra Level1 Techs snakket her forleden om at Intel nærmest har stått stille på server-fronten. Ja, du får flere kjerner, men samtidig så har ikke ytelse pr kjerne økt noenting.

Synes du egentlig det er trist?

 

Ryzen 3000 yter jo f.eks som skylake fra 2015 i spill :p

Lenke til kommentar
Svein M skrev (2 timer siden):

Ryzen 3600 og 3700x er eneste prosessorene jeg ville vurdert i en stasjonær til det kommer noe som er bedre til samme pris. Og de blir nok ikke byttet ut på 10 år.

10700K vil ha en ganske lik msrp som 3700x. Visst valget hadde stått mellom de to så hadde jeg lett gått for Intel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (38 minutter siden):

Synes du egentlig det er trist?

 

Ryzen 3000 yter jo f.eks som skylake fra 2015 i spill :p

Men Ryzen har dobbelt så mange kjerner som Intel også. Og bruker mindre strøm. 

Intel konkurrer jo først og fremt mot seg selv. Så ja, synes det er trist. For meg er det ufattelig at man ikke har en plan B dersom man sliter såpass voldsomt med å nå en ny produksjonsprosess. Men, Intel fant vel ut at de ville tjene mer på å tyne 14nm i år etter år etter år enn å forsøke å gi ut oppdatert arkitektur på 14nm.

Endret av MrMarbles
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (2 timer siden):

Synes du egentlig det er trist?

 

Ryzen 3000 yter jo f.eks som skylake fra 2015 i spill :p

Hva var den beste skylaken i 2015? I7 6700K (med mindre du mente X-serien, men da snakker vi en helt annen prisklasse og brukergruppe) den blir slått av 3700X og oppover i det meste selv overklokka. 4 kjerner holder ikke mål i relativt mange spill nå. Du må faktisk opp på 8700K før du finner noe som såvidt slår Ryzen 3000 med 8 kjerner eller mer ;)

Endret av Cowboystrekk
  • Liker 2
Lenke til kommentar
TheKims skrev (1 time siden):

10700K vil ha en ganske lik msrp som 3700x. Visst valget hadde stått mellom de to så hadde jeg lett gått for Intel.

Men Intel sin må koste endel mindre for at den skal komme tilsvarende ut prismessig. Du får et ganske greit HK til Ryzen for under 1000-lappen og stock kjøleren til 3700X duger. På Intel må du ha kjøler (500+) og Z-hovedkort (1500+) da B/H mangler OC for HK så du får laber minnehastighet, så merkostnaden for tilsvarende setup blir fort minst 1000.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Var vel mer Haswell-E baserte 5960X som Nizzen tenkte på. 8 kjerner som ofte kunne klokkes stabilt til 4500 Mhz, og sammen med 3200 CL14 minne, så er den raskere enn en 3700/3800X i spill. Men om det stemmer i nye spill som er optimalisert for Ryzen er noe annet.

Lenke til kommentar

Nissen altså.. Skylapper til den store gullmedaljen ?

Er en grunn til at det kun er 9900K fra Intel, som er innenfor topp 10 solgte CPUer på Amazon (vel og merke nedenfor 3600, 3700x, 3900x etc). Og det er for de som driter i pris/ytelse, og bare vil ha de ekstra få prosentene. Ingen spiller 1080p gaming med en 2080 Ti, så da vil du uansett være GPU bound på 1440p-4K.

For de aller fleste gamere, vil det derfor lønne seg å heller spare litt på CPU/HK/Cooler, og heller bruke det på å oppgradere GPU. 

 

3600, 2080 Ti, B450 strix, stock cooler.

Eller

9900k, 2080 Super, Z390 strix, noctua air-cooler.  

Ca lik pris. Men newsflash, de første systemet gir betydelig bedre ytelse i gaming, uansett resolution. 

Finnes mange slike tester på nett. 

mbkv44jn9ry31.jpg

 

Så med mindre du ikke bryr deg om pris (og vil toppe med 2080 Ti, 10900k etc), så er det ikke spesielt mange som det lønner seg å bygge Intel rig med. Som jo naturligvis salgstallene viser. 

Så ja, det er trist. Intel holdt på 4/4 som standard CPU på mainstream i flere år, fordi de var griske og late, som gjorde at spillindustrien ikke kom noe særlig inn på banen med å utnytte mange kjerner, før Ryzen ble lansert. 

Og kjører du lik GPU.. Forskjellen på 125 FPS og 135 FPS er fint lite vits for opplevelsen, men de nesten 5000 kr ekstra du må ut med for å hente de ut.. Det er dyre FPS altså.. ?  

 

Endret av Frode789
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...