Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OC-Freak skrev (2 timer siden):

Er det noen måte å kalkulere max hastighet uten å prøve seg frem?

Har kun brukt kalkulatoren til å finne timings/spenning som den anbefaler for hastigheten jeg ønsker å kjøre, som her 3600.

Edit: ser at den hoppet til "manual" profil når jeg lastet inn XMP filen, velger jeg v1 og kalkulerer igjen får jeg mye bedre anbefalte timings. Er visst en del å fundere på.

Edit 2: jeg kommer ikke til å bytte minnebrikkene jeg har, så mye ytelse er det ikke å hente. Pluss noctua kjøleren blokkerer en minneslot også.

dramcalc.png

Hva er de anbefalte minneslottene på HKet ditt? Selv med T-top kan det ha en preferanse for spor om du kjører 2 brikker. Den nærmest CPU er ofte en av dem. Sjekk manualen. Kan du få vifta høyere opp på kjøleren så du får testa den? Funker 3600 manual-oppsettet? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker de anbefalte minneslottene ja.  (For optimum performance, when enabling Dual Channel mode with two memory modules, we recommend that you install them in the DDR4_1 and DDR4_2 sockets.) Som i mitt tilfelle ikke er den nærmest CPU.

De timingene på bildet fungerer så langt på 3600. Så mulig jeg har funnet noe som funker. ?

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (12 timer siden):

Jeg bruker de anbefalte minneslottene ja.  (For optimum performance, when enabling Dual Channel mode with two memory modules, we recommend that you install them in the DDR4_1 and DDR4_2 sockets.) Som i mitt tilfelle ikke er den nærmest CPU.

De timingene på bildet fungerer så langt på 3600. Så mulig jeg har funnet noe som funker. ?

Noen tips som kan hjelpe mye på ytelsa: Prøv å senke tFAW og tRFC. TFAW på 24 burde i teorien gå. Om det går prøv å senke trrds til 5 og tfaw til 20. trfc skal ofte være mulug å kjøre på 300-330, prøv deg fram. Tror kanskje å få ned tfaw gir største gevinst. Hva kjører du spenninga på rammen på? 

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (12 timer siden):

De timingene på bildet fungerer så langt på 3600. Så mulig jeg har funnet noe som funker. ?

NOPE. Blåskjerm igjen i dag, nå feilet memtest etter ca 1 min igjen.

Muligens det har noe med manglende spenningsinstillinger på Gigabyte X370 Gaming k5 som er svært begrensede.  Man kan heller ikke stille inn ønsket spenning, kun +/- økninger, akkurat nå kjører jeg +0.024 Dynamic VCORE SOC og +0.100 VDDP. Dynamic VCORE SOC er svært følsom, øker jeg den for mye havner maskinen i bootloop og bios må resettes.

Edit: bildet er ikke fra min bios, kun ett jeg fant på nettet for å illustrere.

Minnet kjører jeg på 1,4V

k5volt.jpg

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (3 minutter siden):

NOPE. Blåskjerm igjen i dag, nå feilet memtest etter ca 1 min igjen.

Muligens det har noe med manglende spenningsinstillinger på Gigabyte X370 Gaming k5 som er svært begrensede.  Man kan heller ikke stille inn ønsket spenning, kun +/- økninger, akkurat nå kjører jeg +0.024 Dynamic VCORE SOC og +0.100 VDDP. Dynamic VCORE SOC er svært følsom, øker jeg den for mye havner maskinen i bootloop og bios må resettes.

Edit: bildet er ikke fra min bios, kun ett jeg fant på nettet for å illustrere.

Minnet kjører jeg på 1,4V

k5volt.jpg

VDDP må ofte ned, ikke opp. Tenk 0.8-0.9

CLD0 VDDG og CLD0 VDDP må også ofte noe ned fra standard. sjelden du må over 1V på romtemperatur

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (4 minutter siden):

VDDP må ofte ned, ikke opp. Tenk 0.8-0.9

CLD0 VDDG og CLD0 VDDP må også ofte noe ned fra standard. sjelden du må over 1V på romtemperatur

Eneste spenningsinstillingene jeg kan gjøre er de på bildet, det er ingen instillinger for CLD0 VDDG osv i k5 bios.

skal prøve å senke CPU VDDP og se om det har betydning, så vidt jeg har forstått det er denne på 1.2V som standard? Det er ingen måter å se dette på i bios, da det kun er "auto, normal eller +0.xxx eller -0.xxx" som alternativer. Umulig å se hva referanseverdien er.

Hadde dog ikke tenkt tanken på å sette ned spenninger, da dette motstrider all logikk for en gammel overklokker ?

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Oppdatering; mulig jeg har funnet den råtne bananen i kassa.

VDDG CCD/VDDG IOD/cLDO VDDP var gjemt under en egen kategori i bios hvor det var en underkategori som heter AMD overclocking som igjen hadde undermenyer for å stille inn disse spesifikke verdiene.

memtest inc.

Edit: stabilt så langt, tror jeg skal våge meg på litt mer agressive timings ( Calculate FAST foreslådde verdier i kalkulatoren).

calcfast.jpg

Endret av OC-Freak
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har ikke hatt kapasitet til å være på diskusjon.no så unnskyld om nyheten allerede er drøftet. AMD nyheter:

Quote

The AMD B550 chipset makes PCIe® 4.0 possible for anyone who wants higher performance, bandwidth and speed. Ready for 3rd Gen AMD Ryzen™ processors and beyond Kilde: AMD via epost

Video er "conflicting" om PCIe 4.0. Vanligvis så har jo Tech-jesusen rett i mye av det han ytrer.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...