Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

Cowboystrekk skrev (1 time siden):

Oppdatert til siste bios? Bruker du dram calc og henter ut info om brikkene fra thaiphoon burner først? Hva slags kjøler bruker du? 

Ja har siste bios. Bruker dram calc, og selv med mer moderate timings enn dram calc anbefaler om jeg bruker  "calculate safe" så er det ikke helt stabilt.

Jeg har dog ikke turt å gå over 1,4V for minnet, så muligens det kan fungere med mer spenning.

Har dog ikke brukt thaipoon burner, skal teste å lagre en timings rapport fra den nå - og se om det gjør forskjell

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
7 minutes ago, OC-Freak said:

Ja har siste bios. Bruker dram calc, og selv med mer moderate timings enn dram calc anbefaler om jeg bruker  "calculate safe" så er det ikke helt stabilt.

Jeg har dog ikke turt å gå over 1,4V for minnet, så muligens det kan fungere med mer spenning.

Har dog ikke brukt thaipoon burner, skal teste å lagre en timings rapport fra den nå - og se om det gjør forskjell

selv 1.5v er ingen problem, med mindre man har ingen luftflyt i kabinettet. Selv da er det ofte ikkje noe problem. Høyere "SOC" (1.1v) og "VDDG"  (0.95v) er også lurt å sette opp for stabilitet når man overklokker minnet på Ryzen.
VDDG styrer Infinity fabric spenningen. Kan hjelpe med 3733mhz+

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 6.5.2020 den 12.49):

Spåkula mi sier at Ryzen 4000-serien vil bli nesten blåkopi av 3000-serien:

Forskjellene blir: CCX økes fra 4 til 8 kjerner, +0,2 GHz på alle modellene

Likhetene blir: TDP, antall kjerner og L3 cachemengde, minnehastighet, timing, kjølerne osv.

Etter å ha lest denne artikkelen om binning-strategien med de ulike modellene sier krystallkula mi noe helt annet:

Jeg tror fortsatt CCX økes fra 4 til 8 kjerner, men det vil føre til en annen portefølje enn med 3000-serien. Modellene med alle kjernene aktivert vil få relativt lav base-hastighet, kanskje likt med i dag eller bare +0,1 GHz. Dvs. etterfølgerne til 3700X,3800X og 3950X. Ellers vil porteføljen endre seg til modeller som inkluderer et oddetall kjerner (på én chiplet) og 2x oddetall på de med to chiplets. Desto flere deaktiverte kjerner jo mer aggressive base klokkehastigheter. Men det kan jo få en offsett med redusert TDP. Deaktivering av multithreading er tydeligvis på vei ut (kun én modell i dagens CPU portefølje). Jeg tror også vi får modeller med 24 og 48 MB L3 på AM4. Fra topp og ned:

2-chiplet med 8+8 kjerner 3,7-ish GHz base, 5,0-ish GHz boost, 105W, 64MB L3

2-chiplet med 7+7 kjerner 3,9-ish GHz base, 4,9-ish GHz boost, 105W, 64MB L3

2-chiplet med 6+6 kjerner 4,0-ish GHz base, 4,8-ish GHz boost, 95W, 64MB L3 (OC-favoritt)

2-chiplet med 5+5 kjerner 3,8-ish GHz base, 4,7-ish GHz boost, 65W, 48MB L3

1-chiplet med 8 kjerner 3,6-ish GHz base, 4,9-ish GHz boost, 65W, 32MB L3

1-chiplet med 7 kjerner 3,9-ish GHz base, 4,8-ish GHz boost, 95W, 32MB L3

1-chiplet med 6 kjerner 4,0-ish GHz base, 4,7-ish GHz boost, 65W, 32MB L3 (OC-favoritt)

1-chiplet med 5 kjerner 3,8-ish GHz base, 4,6-ish GHz boost, 65W, 24MB L3

1-chiplet med 4 kjerner 3,6-ish GHz base, 4,2-ish GHz boost, 45W, 16MB L3

</spåkula>

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (35 minutter siden):

selv 1.5v er ingen problem, med mindre man har ingen luftflyt i kabinettet. Selv da er det ofte ikkje noe problem. Høyere "SOC" (1.1v) og "VDDG"  (0.95v) er også lurt å sette opp for stabilitet når man overklokker minnet på Ryzen.
VDDG styrer Infinity fabric spenningen. Kan hjelpe med 3733mhz+

har prøvd å øke soc og vddg.

Tester med nye timings nå, med html rapport fra thaiphoon var enkelte subtimings høyere enn jeg har prøvd allerede (eks tRC økt fra 50 til 56, tRRDL fra 8 til 9 osv).

"Dual rank" minnebrikker har dog aldri vært noen fordel når det kommer til å oppnå høyere minnehastigheter. Men hadde vært fint om jeg kunne klare 3600 i det minste.

EDit: kjørt memtest i 10 minutter uten feil nå på 3600, muligens de ørsmå subtiming endringene var alt som skulle til. Normalt har jeg fått feil i memtest innen 3 min.

Og ja har nyeste EC FW også, denne la jeg inn før bios oppgradering siden dette var anbefalt av gigabyte før bios oppgradering for ryzen 3x støtte.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (1 time siden):

har prøvd å øke soc og vddg.

Tester med nye timings nå, med html rapport fra thaiphoon var enkelte subtimings høyere enn jeg har prøvd allerede (eks tRC økt fra 50 til 56, tRRDL fra 8 til 9 osv).

"Dual rank" minnebrikker har dog aldri vært noen fordel når det kommer til å oppnå høyere minnehastigheter. Men hadde vært fint om jeg kunne klare 3600 i det minste.

EDit: kjørt memtest i 10 minutter uten feil nå på 3600, muligens de ørsmå subtiming endringene var alt som skulle til. Normalt har jeg fått feil i memtest innen 3 min.

Og ja har nyeste EC FW også, denne la jeg inn før bios oppgradering siden dette var anbefalt av gigabyte før bios oppgradering for ryzen 3x støtte.

Som Noreng sier har du T-top HK, det gjør at hadtigheten ofte ikke blir så bra, men kan trives med 4 brikker. Hva er høyeste stabile hastighet med dram calc nå da? 

Lenke til kommentar

Faen som jeg plages med min nye 3700X. Har et Asrock X470 Taichi som jeg i det siste har kjørt en billig Athlon 3000G på mens jeg venter på å oppgradere, og det har vært helt problemfritt.

Men nå når jeg setter inn min 3700X så ble det bare blåskjermer. 

Ting jeg har prøvd:

Sette LLC til Level 1, som ble anbefalt når jeg googla problemet.

Økte Vcore til 1.4, og da kommer den inn i windows, men restarter uten blåskjerm etter noen sekunder.

Øke spenning på minnet til 1.4v og redusere hastighet fra 3200 til 2400. Ingen forskjell.

Har desverre ikke et annet HK og teste på, så vanskelig å si om jeg har fått en defekt CPU eller om hovedkortet ikke takler noe annet enn den jævla 2 kjerners Athlon.

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (54 minutter siden):

Som Noreng sier har du T-top HK, det gjør at hadtigheten ofte ikke blir så bra, men kan trives med 4 brikker. Hva er høyeste stabile hastighet med dram calc nå da? 

Er det noen måte å kalkulere max hastighet uten å prøve seg frem?

Har kun brukt kalkulatoren til å finne timings/spenning som den anbefaler for hastigheten jeg ønsker å kjøre, som her 3600.

Edit: ser at den hoppet til "manual" profil når jeg lastet inn XMP filen, velger jeg v1 og kalkulerer igjen får jeg mye bedre anbefalte timings. Er visst en del å fundere på.

Edit 2: jeg kommer ikke til å bytte minnebrikkene jeg har, så mye ytelse er det ikke å hente. Pluss noctua kjøleren blokkerer en minneslot også.

dramcalc.png

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tåkefyrste said:

Faen som jeg plages med min nye 3700X. Har et Asrock X470 Taichi som jeg i det siste har kjørt en billig Athlon 3000G på mens jeg venter på å oppgradere, og det har vært helt problemfritt.

Men nå når jeg setter inn min 3700X så ble det bare blåskjermer. 

Ting jeg har prøvd:

Sette LLC til Level 1, som ble anbefalt når jeg googla problemet.

Økte Vcore til 1.4, og da kommer den inn i windows, men restarter uten blåskjerm etter noen sekunder.

Øke spenning på minnet til 1.4v og redusere hastighet fra 3200 til 2400. Ingen forskjell.

Har desverre ikke et annet HK og teste på, så vanskelig å si om jeg har fått en defekt CPU eller om hovedkortet ikke takler noe annet enn den jævla 2 kjerners Athlon.

 

Kjører alle kjerner på 3Ghz og vcore på 1.4v nå, da er den stabil. Hva slags CPU er det jeg har fått?

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Faen som jeg plages med min nye 3700X. Har et Asrock X470 Taichi som jeg i det siste har kjørt en billig Athlon 3000G på mens jeg venter på å oppgradere, og det har vært helt problemfritt.

Men nå når jeg setter inn min 3700X så ble det bare blåskjermer. 

Ting jeg har prøvd:

Sette LLC til Level 1, som ble anbefalt når jeg googla problemet.

Økte Vcore til 1.4, og da kommer den inn i windows, men restarter uten blåskjerm etter noen sekunder.

Øke spenning på minnet til 1.4v og redusere hastighet fra 3200 til 2400. Ingen forskjell.

Har desverre ikke et annet HK og teste på, så vanskelig å si om jeg har fått en defekt CPU eller om hovedkortet ikke takler noe annet enn den jævla 2 kjerners Athlon.

Regner med du har oppdatert bios på hovedkortet, ellers kan du få alle slags rare feil. Steg to er å resette alt til default i bios, burde kjøre greit med alt som default, så kan du finstille etterpå.

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (1 time siden):

Faen som jeg plages med min nye 3700X. Har et Asrock X470 Taichi som jeg i det siste har kjørt en billig Athlon 3000G på mens jeg venter på å oppgradere, og det har vært helt problemfritt.

Men nå når jeg setter inn min 3700X så ble det bare blåskjermer. 

Ting jeg har prøvd:

Sette LLC til Level 1, som ble anbefalt når jeg googla problemet.

Økte Vcore til 1.4, og da kommer den inn i windows, men restarter uten blåskjerm etter noen sekunder.

Øke spenning på minnet til 1.4v og redusere hastighet fra 3200 til 2400. Ingen forskjell.

Har desverre ikke et annet HK og teste på, så vanskelig å si om jeg har fått en defekt CPU eller om hovedkortet ikke takler noe annet enn den jævla 2 kjerners Athlon.

Har du prøvd å resette bios etter cpu byttet? Vcore bør styres automatisk (default).

De skal vel virke med default settinger, og minne på 2133MHz. Gjør det det?

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Just now, OC-Freak said:

Regner med du har oppdatert bios på hovedkortet, ellers kan du få alle slags rare feil. Steg to er å resette alt til default i bios, burde kjøre greit med alt som default, så kan du finstille etterpå.

 

Just now, Svein M said:

Har du prøvd å resette bios etter cpu byttet?

De skal vel virke med default settinger, og minne på 2133MHz. Gjør det det?

Kjørte nyeste bios, prøvde å nedgradere til forrige versjon, men samme problem. 

Booter ikke i hele tatt på default innstilling. Kommer hverken inn i windows eller får boota fra USB for å reinstallere windows. Får alt mulig av blåskjermer med forskjellig tekst hver gang.

Krasja igjen på 3000 Mhz nå. Tror jeg må ta et valg om å enten sende CPU i retur, eller kjøpe nytt HK. Vurderer sistnevnte da jeg er langt fra fornøyd med dette asrock kortet.

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (4 minutter siden):

 

Kjørte nyeste bios, prøvde å nedgradere til forrige versjon, men samme problem. 

Booter ikke i hele tatt på default innstilling. Kommer hverken inn i windows eller får boota fra USB for å reinstallere windows. Får alt mulig av blåskjermer med forskjellig tekst hver gang.

Krasja igjen på 3000 Mhz nå. Tror jeg må ta et valg om å enten sende CPU i retur, eller kjøpe nytt HK. Vurderer sistnevnte da jeg er langt fra fornøyd med dette asrock kortet.

Om du ikke kommer inn i bios etter boot etter bios reset så tyder det på hardware feil.

Lenke til kommentar

kommer inn i bios uten problemer, men med en gang den skal boote fra SSD eller minnebrikke så får jeg blåskjerm.

Med Athlon 3000G så kjørte jeg en liten 3.8Ghz overclock og minnet på 3200MHz dønn stabilt. Så tyder på at det er CPU, men igjen så er jo sjansen for å få en helt ny defekt CPU minimal vil jeg tro.

Streifet tanken om at det kan være minnebrikkene, men 1.gen Ryzen (som 3000G er) er jo mye mer kresen enn Zen2 på minnebrikkene har jeg hørt, så rart om det er dem når de var stabile før.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (5 minutter siden):

kommer inn i bios uten problemer, men med en gang den skal boote fra SSD eller minnebrikke så får jeg blåskjerm.

Med Athlon 3000G så kjørte jeg en liten 3.8Ghz overclock og minnet på 3200MHz dønn stabilt. Så tyder på at det er CPU, men igjen så er jo sjansen for å få en helt ny defekt CPU minimal vil jeg tro.

Streifet tanken om at det kan være minnebrikkene, men 1.gen Ryzen (som 3000G er) er jo mye mer kresen enn Zen2 på minnebrikkene har jeg hørt, så rart om det er dem når de var stabile før.

Bruker du NVMe til OS?

Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (33 minutter siden):

kommer inn i bios uten problemer, men med en gang den skal boote fra SSD eller minnebrikke så får jeg blåskjerm.

Med Athlon 3000G så kjørte jeg en liten 3.8Ghz overclock og minnet på 3200MHz dønn stabilt. Så tyder på at det er CPU, men igjen så er jo sjansen for å få en helt ny defekt CPU minimal vil jeg tro.

Streifet tanken om at det kan være minnebrikkene, men 1.gen Ryzen (som 3000G er) er jo mye mer kresen enn Zen2 på minnebrikkene har jeg hørt, så rart om det er dem når de var stabile før.

Mulig at det kan utgjøre en forskjell om bare ene eller andre ram brikken var montert.

Du har vært nøye med ESD sikring (at du er jordet til hovedkortet) når du monterte CPU.

Jeg vet ikke om det er sansynlig men kan det være støv/rusk på cpu pinnene? I såfall kan det hjelpe å ta cpu ut og inn igjen.

Jeg synes det er rart at cpu temp er over 73 grader (om du ikke har skrudd ned viften).

Edit: Ser dette med temperatur var en annen pc og diskusjon.

Det er lurt å boote fra en usb minnepenn.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
5 minutes ago, meg0709 said:

Og ram på default speed? 3000Mhz er ikke default.

Ram på 2133 og 1.4v. CPU på 3000Mhz og 1.4v

Kjører CPU på 2500Mhz og 1.4v nå, og det har ikke krasjet på 20min.

12 minutes ago, ExcaliBuR said:

Bruker du NVMe til OS?

Nei, SATA SSD akkurat nå. NVMe er neste på lista.

4 minutes ago, Jarmo said:

Jepp, og som oftest har det vært brukerfeil ved montering i tilfelle..

Var det jeg tenkte. Har bytta mellom Athlon og 3700X 3 ganger nå for å teste litt, men det er ingen forskjell. 3700X krasjer med mindre jeg kjører på 2500Mhz, 1.4v og minnet på 2133 og 1.4v

Athlon 3000G kjører fint på 3800Mhz og 1.35v, og minnet kjører stabilt ved bare enkelt å laste XMP som er 3200Mhz CL16 og 1.35v

Just now, Svein M said:

Mulig at det kan utgjøre en forskjell om bare ene eller andre ram brikken var montert.

Du har vært nøye med ESD sikring (at du er jordet til hovedkortet) når du monterte CPU.

Jeg vet ikke om det er sansynlig men kan det være støv/rusk på cpu pinnene? I såfall kan det hjelpe å ta cpu ut og inn igjen.

Jeg synes det er rart at cpu temp er over 73 grader (om du ikke har skrudd ned viften).

 

Har prøvd med 1 brikke, ingen forskjell.

CPU blir ikke så varm, ligger på 45c idle i windows nå. Har ikke testa tung last enda da det er nok å bare få jævelen til å idle stabilt.

Endret av Tåkefyrste
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (16 minutter siden):

Ram på 2133 og 1.4v. CPU på 3000Mhz og 1.4v

Kjører CPU på 2500Mhz og 1.4v nå, og det har ikke krasjet på 20min.

Nei, SATA SSD akkurat nå. NVMe er neste på lista.

Var det jeg tenkte. Har bytta mellom Athlon og 3700X 3 ganger nå for å teste litt, men det er ingen forskjell. 3700X krasjer med mindre jeg kjører på 2500Mhz, 1.4v og minnet på 2133 og 1.4v

Athlon 3000G kjører fint på 3800Mhz og 1.35v, og minnet kjører stabilt ved bare enkelt å laste XMP som er 3200Mhz CL16 og 1.35v

Har prøvd med 1 brikke, ingen forskjell.

CPU blir ikke så varm, ligger på 45c idle i windows nå. Har ikke testa tung last enda da det er nok å bare få jævelen til å idle stabilt.

Om du bruker 1.35 på minne så virker den ikke? Er vel enten cpu eller hovedkort. Tyder vel på at det er cpu siden det virker med den andre cpu'en.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...