Gå til innhold

AMD Zen / Ryzen 1-2-3XXX serie tråden


Anbefalte innlegg

10 minutes ago, koford said:

De linker da til ram'en.
Corsair Vengeance RBG Pro 32 GB (2 x 16GB) DDR4 3200 MHz C16 ( 16-18-18-36  )

Ikkje akkurat en høydare, når cpuen klarer 4800mhz minne :D 1600mhz ! Treigere enn cpuen klarer. Prøv å ta bort like mye på Ryzen, og den yter som en 8 år gammel cpu :p
Skulle ikkje forundre meg om de nerfer cpuen med "wattlimit" også. Allcore @ 4300 i stedet for 4700mhz all core.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nizzen skrev (33 minutter siden):

Ikkje akkurat en høydare, når cpuen klarer 4800mhz minne :D 1600mhz ! Treigere enn cpuen klarer. Prøv å ta bort like mye på Ryzen, og den yter som en 8 år gammel cpu :p
Skulle ikkje forundre meg om de nerfer cpuen med "wattlimit" også. Allcore @ 4300 i stedet for 4700mhz all core.

Titta på hovedkortet "compatibility" lista, finner ingen 4800MHz der.
Det at CPU'n kan takle 4800MHz stemmer nok svært godt.

Alt jeg har sagt....hittil ...til deg er å rette deg opp fra 2666MHz til 3200MHz og fra CL20 jala til riktig minne.
Blir en del men og om fra din side, du er ikke nødt å like testen.... det er vel kanskje derfor vi har forum.
Der andre og deg kan presentere helt annet resultat enn denne "tomshardware" testen.

En kan jo lure på hvorfor de brukte 3200MHz, kan være par årsaker til det.
1. Tidligere tester opp mot andre tester?
2. Hvilke publikum retter de mot? kun overklokkere? eller generelt?

etc etc.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
26 minutes ago, koford said:

Titta på hovedkortet "compatibility" lista, finner ingen 4800MHz der.
Det at CPU'n kan takle 4800MHz stemmer nok svært godt.

Alt jeg har sagt....hittil ...til deg er å rette deg opp fra 2666MHz til 3200MHz og fra CL20 jala til riktig minne.
Blir en del men og om fra din side, du er ikke nødt å like testen.... det er vel kanskje derfor vi har forum.
Der andre og deg kan presentere helt annet resultat enn denne "tomshardware" testen.

En kan jo lure på hvorfor de brukte 3200MHz, kan være par årsaker til det.
1. Tidligere tester opp mot andre tester?
2. Hvilke publikum retter de mot? kun overklokkere? eller generelt?

etc etc.

Det opprinnelige opphave til denne diskusjonen startet med at Ryzen gjorde det SÆRDELES bra i Xcom Squad spillet som nylig er kommet ut, i forhold til Intel sine beste gamingcpuer. Altså testen til Computerbase.de.  Dette er gjort et "poeng" av på mange forum rundt om. Særlig på Reddit. 
Poenget mitt var å vise at dette kanskje ikkje er "sannheten" for ytelse for disse cpuene i dette spillet. Noen andre testsider og youtubere viser at det er Intel som er litt raskere enn Ryzen i dette spillet. Så at Ryzen var et langt sprang over Intel på computerbase var da ganske rart. Noe anneledes eller "feil" måtte det jo være, når forskjellige testere får svært forskjellige resultater med "samme" hardware.

Kan være drivere, kan være testmetode eller det kan være "nerfing" av f.eks cpu med "elendig" hastighet på minne (ram).

Jeg synes slikt er ganske gøy å prøve å finne ut av, siden hobbyen min tross alt er å teste det meste av hardware som kommer og overklokke dritten ut av det. Få mest mulig ytelse ut av en data ER det gøyeste jeg vet :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Nizzen skrev (24 minutter siden):

Det opprinnelige opphave til denne diskusjonen startet med at Ryzen gjorde det SÆRDELES bra i Xcom Squad spillet som nylig er kommet ut, i forhold til Intel sine beste gamingcpuer. Altså testen til Computerbase.de.  Dette er gjort et "poeng" av på mange forum rundt om. Særlig på Reddit. 
Poenget mitt var å vise at dette kanskje ikkje er "sannheten" for ytelse for disse cpuene i dette spillet. Noen andre testsider og youtubere viser at det er Intel som er litt raskere enn Ryzen i dette spillet. Så at Ryzen var et langt sprang over Intel på computerbase var da ganske rart. Noe anneledes eller "feil" måtte det jo være, når forskjellige testere får svært forskjellige resultater med "samme" hardware.

Kan være drivere, kan være testmetode eller det kan være "nerfing" av f.eks cpu med "elendig" hastighet på minne (ram).

Jeg synes slikt er ganske gøy å prøve å finne ut av, siden hobbyen min tross alt er å teste det meste av hardware som kommer og overklokke dritten ut av det. Få mest mulig ytelse ut av en data ER det gøyeste jeg vet :p

Så absolutt, og du må aldri slutte med det heller. Dette er hva du liker å drive med, folk her på forumet er nok tjent med å se deg teste andre minne med gode resultater. Det alene gir oss pekepinn på hva den og den kan klare.
Jeg ser da ikke blindt på f.eks tomshardware test og ellers andre. Jeg har nok få favoritter som f.eks JayTwoCent og GamersNexus, av de 2 som i allefall viser til gode tester.

Men at noen kommer å dytter "AMD" ned i søla blir liksom helt feil, jeg har i allefall inntrykk at AMD nærmer seg Intel for alvor.
Du kan game, streame... ja absolutt alt det Intel også kan gjøre, så får det bli opp til enkelte hva de ønsker.
Dyrt ? Billig ? kompromiss? etc etc.

Jeg er jo eier av AMD 3700X, spørsmålet blir vel: Er jeg fornøyd? Tjaaa, det kan diskuteres.
Er jeg skuffa? både ja og nei.. ... vil jeg ha Intel som neste bygg? JEPP.
Jeg er spent på 11th generasjon, og jeg tror den kommer til å kicke bra.. jeg bare håper varmeutvikling er under kontroll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ryzen 4800U er helt rå, slår KO på ice lake og mange CPUer fea Intel med langt høyere TDP i flere apper. Bedre batterilevetid, lavere støy og langt bedre spillytelse enn tilsvarende fra Intel:

 https://next.lab501.ro/notebook/english-lenovo-ideapad-s540-13are-vs-13iml-amd-ryzen-7-4800u-vs-intel-core-i7-10710u/9

 

Får håpe OEMene kjører på med ryzen 4-serien i bærbare framover nå, Intels alternativ fremstår som elendig på nær sagt alle områder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Betroz said:

4000 og så lave timings er jo bra! Menne 1.5v da...greit at det er innen spec, men 24/7 på det er vel litt drøyt. De krever vel at man har en egen vifte til å blåse rett på dem.

Bør vel ha litt luftsirkulasjon i kassen, men det er stor forskjell på hvor varm brikkene blir på 1,5v dimm om den temp sensoren er noe å gå ut fra..
Noen som vet hvor man får kjøpt svanehals til å montere vifte på? Må gjerne ha noe aktiv kjøling når z490 kommer

Lenke til kommentar
Cowboystrekk skrev (1 time siden):

Ryzen 4800U er helt rå, slår KO på ice lake og mange CPUer fea Intel med langt høyere TDP i flere apper. Bedre batterilevetid, lavere støy og langt bedre spillytelse enn tilsvarende fra Intel:

 https://next.lab501.ro/notebook/english-lenovo-ideapad-s540-13are-vs-13iml-amd-ryzen-7-4800u-vs-intel-core-i7-10710u/9

 

Får håpe OEMene kjører på med ryzen 4-serien i bærbare framover nå, Intels alternativ fremstår som elendig på nær sagt alle områder. 

https://hothardware.com/news/amd-ryzen-5000-zen-3-cezanne-navi-23-rdna-2

Lenke til kommentar
59 minutes ago, Mumriken said:

Bør vel ha litt luftsirkulasjon i kassen, men det er stor forskjell på hvor varm brikkene blir på 1,5v dimm om den temp sensoren er noe å gå ut fra..
Noen som vet hvor man får kjøpt svanehals til å montere vifte på? Må gjerne ha noe aktiv kjøling når z490 kommer

Har en sånn som jeg bruker på brikkene mine

UDfVGkQ.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 4/15/2020 at 8:56 AM, Aetius said:

Jeg er ganske sjokkert over hvor overkill 3900x har vist seg å være for mitt vedkommende. Den har ytelse i bøtter og spann, og det eneste jeg har vært borti som bruker mer enn max ca 30% av det er Folding@Home og diverse benchmarks. I vanlig bruk, det være seg Photoshop eller spilling, er den ikke i nærheten av tungpustet engang.

Jeg har ikke prøvd videoenkoding ennå, men jeg tror ikke det skal by på særlige utfordringer heller.

Så:

  • Ville jeg egentlig helst kjøpe 3950x? Oh, yiss!
  • Hadde jeg klart meg fint med 3700x? Oh, yiss!

Windows 10 med sine finurligheter kan være ganske tungrodd. Så jeg er noe uenig med deg. En kan merke at enkelte prosesser som Windows Update nedlastning, virusskanning, mange nettleserfaner og sånt kan få en 3700x til å lugge og bli litt seigkjørt. På tross av at jeg har 64 Gig B-die RAM til 7 tusenlapper. Tipper at problemet er med måten Windows 10 fortsatt er kodet på. Det kunne blitt utført flere optimaliseringer og omskrivinger, det er jeg helt sikker på. Er ikke 100 % fornøyd med Windows 10.

Lenke til kommentar
On 4/15/2020 at 10:43 AM, Cowboystrekk said:

Skrev litt om det i en tidligete post, men PPT-limit eller fastvolt/frekvens kan være lurt ved F@H, lange render/encoding-jobber :)

En annen kar på forumet testa sin 3900X@[email protected]. Samme CB15 multiscore, men 21C lavere temp under last og forbruk ned fra 144W til 81C.

PPT-limit kan være lurt om du vil holde på høy singlescore, men få ned temp/forbruk på multi uten at ytelsa dropper noe særlig. For best mulig ytelse vs forbruk på flerkjerne bør du bruke låst frekvens/volt. 

Liten sammenligning på min 3600, gjennomsnitt score, temp og forbruk på 5 runs:

Stock CB15 195s 1550m poeng 90W 66C

PPT 68W CB15 195s 1500m poeng 70W 55C

[email protected] CB15 188s 1590m poeng 70W 55C

Kan det være lurt å ha ISLC fra Wagnardsoft tikkende å rydde i bakgrunnen når man folder? Eller folder alle på Linux?

Lenke til kommentar
3 minutes ago, G said:

Windows 10 med sine finurligheter kan være ganske tungrodd. Så jeg er noe uenig med deg. En kan merke at enkelte prosesser som Windows Update nedlastning, virusskanning, mange nettleserfaner og sånt kan få en 3700x til å lugge og bli litt seigkjørt. På tross av at jeg har 64 Gig B-die RAM til 7 tusenlapper. Tipper at problemet er med måten Windows 10 fortsatt er kodet på. Det kunne blitt utført flere optimaliseringer og omskrivinger, det er jeg helt sikker på. Er ikke 100 % fornøyd med Windows 10.

Lugger det litt, så mangler du Optane 905p til OS :green:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 4/17/2020 at 9:06 AM, Nizzen said:

Har jeg sagt at 5960x slår 3700x så fryktelig da?

Test spill med overklokket 5960x og tweaket 3200c13-14 minne, og du vil se at cpuen er like relevant som alle Ryzen 3 i f.eks spill. Er ikkje så hinsides langt bak i rendering heller :) De fleste ville nok kalle det "samme" ytelse. Pluss minus 20% i ytelse er visst "lik ytelse" i følge internett ;)

Jaja, greit for den som ønsker å servere best mulig ytelse til besøkende hackere. Intel er jo veldig sosial med sine meltdown, spectre m.f. bugs :wee:

Lenke til kommentar
On 4/18/2020 at 1:43 PM, Nizzen said:

At Ryzen 4000 kommer på samme plattform kan kanskje bety at ytelsen på 4000 serien ikkje blir den vi håpet på?

 

Blir uansett spennende å se.

Men, vil det ikke være lurt å tilrettelegge alle interne og eksterne ting så smart og godt som mulig. De kan jo likevel kverne ut kvestede CPU-er slik at de kan spare på ytelsesslippet til det passer dem best. Det må vel være bedre å være førevar for AMD, siden Intel kan tenkes å ville forsøke å kjempe innbitt framover. Dersom AMD da hele tiden har topp kretser og kontrollere i CPU, så er det jo bare å kverne ut de beste waferne for å komme Intel i møte ved behov.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...