Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dem er meget overivrige på saltinga og salter istedenfor å brøyte til tider. Husker jeg skulle opp en bakke. Var ikke glatt og fint vinterføre og ikke nevneverdig glatt. Og så kom saltbilen og lagde det klinet. Er jo heller ikke bra for miljøet all denne saltinga og vært tilfeller av ødelagte drikkevannsbrønner og tredød også. Folk kjører desto fortere også på de salta veiene og ser ikke hvor det er glatt.

 

Er egentlig fasinerende hvordan mange blir "sjokka" vær høst når vinteren kommer :p

Lenke til kommentar

På blank is står piggene for cirka 35 prosent av grepet, mens gummiblandingen står for 25-30 prosent.

 

På ru is er det gummiblandingen som har mest å si med rundt 35-40 prosent, mens piggene utgjør 15-20 prosent.

 

(Dette gjelder piggdekk). Piggfrie har naturlig nok en mye større andel av grepet som er avhengig av gummiblanding, men det betyr ikke at de er 35 prosent dårligere enn piggdekk på is. De har en mykere gummiblanding som er optimalisert for å sikre grep på is også.

 

I løs snø er det mønsteret og gummi som teller, og piggene står bare for fem prosent av grepet. På våt og tørr asfalt teller piggene negativt på grepet, men piggdekk har likevel bedre egenskaper på vått føre enn piggfrie. Dette kommer av at gummiblandingen ikke trenger å være like ekstrem for å sikre isegenskaper som i piggfrie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes faktisk piggfritt er fint å kjøre med her i Valdres. Aldri hatt problemer med fremkommeligheten og hadde ikke behov for å koble inn forhjulene for å komme frem på vanlig vei i de to forrige vintersessongene jeg har hatt den bilen.

 

 

Også er det fint å slippe å måtte handle nye dekk når vinteren er over pga at det plutselig ble piggfrie piggdekk.

Lenke til kommentar

Har hatt firehjulsmåling på min i dag. trengte litt oppretting. Foringene begynner å bli myke gitt :p. Men har bestilt Polyetylen foringer så blir å få det på kjerra til våren. Burde vist bytte fremdempere så gjør det samtidig. Latterlig nok er det halv pris på demperne i Sverige så blir en tur over grensa for å kjøpe de.

Lenke til kommentar

Hm. 2 av vinterdekkene til bilen jeg kjøpte er NØDT til å være montert feil. Det står outside på innsiden og inside på utsiden, om det ga noe mening. Det er ingen rotasjonspil på de. Rimelig amatørmessig gjort :(

 

Tips til hvilke firmaer som fikser det for en rimelig penge?

Endret av NiRaM
Lenke til kommentar

Hm. 2 av vinterdekkene til bilen jeg kjøpte er NØDT til å være montert feil. Det står outside på innsiden og inside på utsiden, om det ga noe mening. Det er ingen rotasjonspil på de. Rimelig amatørmessig gjort :(

 

Tips til hvilke firmaer som fikser det for en rimelig penge?

Sikker på at det ikke er du som har montert felgene på feil vei?

Lenke til kommentar

Hm. 2 av vinterdekkene til bilen jeg kjøpte er NØDT til å være montert feil. Det står outside på innsiden og inside på utsiden, om det ga noe mening. Det er ingen rotasjonspil på de. Rimelig amatørmessig gjort :(

 

Tips til hvilke firmaer som fikser det for en rimelig penge?

Sikker på at det ikke er du som har montert felgene på feil vei?

 

Hvis det står inside på dekksiden som vender ut, så er det de som monterte dekkene på felg som har gjort feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...