Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har selv en 1999 Saab 9-3 2.0 Turbo, og den er allerede litt slitsom når turboen slår inn. Full gass i første og andre gir så vil bilen hvor som helst men ikke rett fram.

Skjønner ikke hvordan folk klarer å kjøre med 400-500hk+ på framhjulene.

Trodde ofte problemet var at den dro rett fram, istedet for å svinge, på grunn av kraften.

200-250 hk kan jeg skjønne, da det er fint å ha på landevei og slikt. Men 400-500 som du sier, må jo bli understyring av en annen dimensjon.

 

Bakhjulstrekk er nok artig det, men her i Tromsø vil jeg helst ha trekk på alle hjulene!

Lenke til kommentar

Har selv en 1999 Saab 9-3 2.0 Turbo, og den er allerede litt slitsom når turboen slår inn. Full gass i første og andre gir så vil bilen hvor som helst men ikke rett fram.

Skjønner ikke hvordan folk klarer å kjøre med 400-500hk+ på framhjulene.

Trodde ofte problemet var at den dro rett fram, istedet for å svinge, på grunn av kraften.

200-250 hk kan jeg skjønne, da det er fint å ha på landevei og slikt. Men 400-500 som du sier, må jo bli understyring av en annen dimensjon.

 

Bakhjulstrekk er nok artig det, men her i Tromsø vil jeg helst ha trekk på alle hjulene!

A'a, feil. Torque steer. Quoter Wikipedia jeg

Torque steering is the influence of engine torque on the steering, especially in front-wheel drive vehicles. For example, during heavy acceleration the steering may pull to one side, which may be disturbing to the driver. The effect is manifested either as a tugging sensation in the steering wheel, or a veering of the vehicle from the intended path. Torque steer is directly related to differences in the forces in the contact patches of the left and right drive wheels. The effect becomes more evident when high torques are applied to the drive wheels either because of low transmission gearing, high engine torque, or some combination of the two.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

nemlig ;).

 

har selv en stasjonsvogn med diff. sperre. Der sitter drivakslingen i senter og den har god fremkommelighet. Ikke noe særlig sterk motor, men gjør nytta si uansett den. Eneste som er artig er at nesten ingen har LSD olje lenger annet enn Mekonomen og noen står som ett spørsmålstegn vis man spør etter det. Har overraska noen kompiser over hvor bra fremkommelighet jeg har på litt verre føre.

Lenke til kommentar

det har også noe med lengden på drivakslingene å gjøre. Den ene drivakslingen, gjerne den som går til høyre hjul er lenger enn den venstre, så da kan den "vri" seg og gi litt etter for momentet, så høyre hjul får litt mindre moment enn venstre. Derfor vil bilen dra mot høyre.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ckvcvCztJH0

Det er det som er så moro, det er langt fra alltid. Passaten min hadde 220hk, 300++nm, langstilt motor, så akslingene var like lange. Den reiv seg lett i en retning, aldri samme retning, det var bare fat chance.

Lenke til kommentar

Finnes da mange plasser som selger diffolje beregnet for viskose LSD ?

Skal sies at jeg benytter castrol på bakdiffen selv :p (Som mekonomen selger) :p

 

De har på torshov også, men der er det ingen som har kunnskap til å snakke om bil..

Jeg skulle ha et rør der, og spurte om å få låne et skyvelære for å sjekke str, da sku du sett spørsmålstegn..

Lenke til kommentar

Thorshov er en det ofte en gjeng "bleieunger" med liten motorteknisk kunnskap. Skulle ha mekanisk bensinmpumpe og da så de på meg som ett spørsmålstegn ;).

 

Handler som regel på Mekonomen når jeg trenger slikt. Ellers handler jeg all olje jeg ellers har bruk for hos Meca hvor jeg får skikkelige rabatter. De har ikke LSD olje derimot.

Lenke til kommentar

Jeg handler all olje fra opie oils i england jeg. 1000 lapp for 10 liter kan jeg leve med :D

 

det har også noe med lengden på drivakslingene å gjøre. Den ene drivakslingen, gjerne den som går til høyre hjul er lenger enn den venstre, så da kan den "vri" seg og gi litt etter for momentet, så høyre hjul får litt mindre moment enn venstre. Derfor vil bilen dra mot høyre.

 

http://www.youtube.com/watch?v=ckvcvCztJH0

Det er det som er så moro, det er langt fra alltid. Passaten min hadde 220hk, 300++nm, langstilt motor, så akslingene var like lange. Den reiv seg lett i en retning, aldri samme retning, det var bare fat chance.

 

Når sant skal sies så har jeg lite peiling på dette greiene, men akkurat det med akslinger ga mening for meg :p

 

Foresteren min trekker litt mot høyre, eller det vil si prøver å få rumpa fram på glatta.. Men det er nok ikke så mye torque steer som spiller inn der :p

 

http://www.youtube.com/watch?v=dkc1to4PlMc

Endret av TMK9C
Lenke til kommentar

Kan jo si det ganske enkelt at jeg får 20l med olje til bilen for rundt 800kr hos en butikk jeg handler en del hos her til lands. Mobil1 olje det og den er meget bra.

 

En bil uten sperre på bakaskling vil spinne mer på det hjulet som har dårligst grep. En bil som har diff. sperre vil trekke likt på begge og gi bedre kontroll på rævva føre. Jeg har kommet opp bakker med min som andre ikke har klart. Glemmer ikke da en luring sto og ikke kom opp og jeg like før hadde kjørt opp samme bakken med min uten nevneverdige problemer.

 

Eneste jeg må gjøre når jeg kjører på vinterføre grunna at min er "lett" i bakparten er at jeg må legge inn noen vektskiver sånn at den sitter bedre med ræva :p

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Hvilken bil har du?

 

On another note... Jeg vil ha en Toyota Soarer. Det er en SAE-bil, JDM, kan IKKE regges i Norge. Men en Lexus SC300 kan, som er helt lik, bare anna motor. Men den kommer fra andre sida av fjorden. Noen som vet hvordan det er å bruktimportere noe som en slik fra USA uten å få den på historisk grunnlag (aka få den som en vanlig 4-seter)?

Lenke til kommentar

Min bare spinner om jeg botner fjøla :D Men så har jeg ikke problemet med kraft og styring på samme hjul, siden jeg ikke kjører gaffeltruck. Eller, jeg har jo passiv 4WS, men 1g lateral, tror ikke jeg klarer den med aks framover :p

Gaffeltruck har ikke kraft og styring på samme hjul da ;P

 

Kan jo si det ganske enkelt at jeg får 20l med olje til bilen for rundt 800kr hos en butikk jeg handler en del hos her til lands. Mobil1 olje det og den er meget bra.

 

En bil uten sperre på bakaskling vil spinne mer på det hjulet som har dårligst grep. En bil som har diff. sperre vil trekke likt på begge og gi bedre kontroll på rævva føre. Jeg har kommet opp bakker med min som andre ikke har klart. Glemmer ikke da en luring sto og ikke kom opp og jeg like før hadde kjørt opp samme bakken med min uten nevneverdige problemer.

 

Eneste jeg må gjøre når jeg kjører på vinterføre grunna at min er "lett" i bakparten er at jeg må legge inn noen vektskiver sånn at den sitter bedre med ræva :p

 

Jeg kjører Gulf 10W60 fullsyntetisk racing olje da :p

 

Jo takk det visste jeg :p Sperre er elskbart... Gud å morro det er med en nazi viskosesperre som låser kjapt bak på bilen og forhjul som også hjelper til rundt svingene på vinteren :D

 

EDIT: Når vi snakker om å ha lyst på... Jeg har lyst på en Toyota Cressida... Sleeeper!

Endret av TMK9C
Lenke til kommentar

Kan ikke kjøre syntetisk på min motor. Den går da til h**** for å si det enkelt ;). Kjører 10W40 på den og den går meget bra på det. Har hatt bra morro med diff sperra mi. Bytter olja minst en gang i året og merker forskjell på den når jeg har satt på ny. Den blir bedre da. Folk blir jo litt nærvøse når man ser en nesten 5m lang stasjonsvogn komme sidelengs gitt :p. Hadde meget ræva dekk i fjor som gjorde at jeg fikk en litt egen kjøreteknikk. Komentar fra en kompis som kjørte bak var at ræva på bilen din sklir ut i svinger jo. Var blitt så vant til at den gjorde det at jeg kompenserte for det automatisk :p

 

Men er som du sier grisemorro med en skikkelig diff. sperre. Lå bredt rundt en hårnålsving her hvor jeg bor på vinterføre. Hadde jeg driti meg ut så hadde jeg herpa på bilen i og med at den var smal og med en betongmur :p. Men kom opp og det var bare mine hjulspor der da jeg gikk ned dagen etterpå.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Min bare spinner om jeg botner fjøla :D Men så har jeg ikke problemet med kraft og styring på samme hjul, siden jeg ikke kjører gaffeltruck. Eller, jeg har jo passiv 4WS, men 1g lateral, tror ikke jeg klarer den med aks framover :p

Gaffeltruck har ikke kraft og styring på samme hjul da ;P

Noen har det ;) Og ikke ødelegg poenget mitt her! :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...