Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, finner de ikke noe feil så finner man ikke noe feil. Selv jobber jeg i IT, men opplever ofte veldig lignende problemstillinger. En person sier maskinen er treg eller at Outlook henger seg. Men når jeg kikker så er det ingenting feil. Da blir svaret mitt ofte veldig likt, nemlig at personen bare må melde i fra når feilen oppstår.

Forstår at dette ikke virker tilfredsstillende, verken for deg som eier, og sikkert ikke for de på Mekonomen heller - men da kan du i hvert fall stole på at de ikke prøver å lure deg her :)

Jeg hadde også veldig lignende problemstilling på en bil jeg eide. Det "klunket" når jeg kjørte over humper, men utelukkende da bare humper. Sjekket selv at fjærene så hele ut, og ser ingen feil. Tok det til verksted, og de så ingenting galt de heller. Mistenker personlig at det er demperne som rett og slett bare bånner ut.

Som han på verkstedet sa - De kan bytte både foringer, demper, eller fjærer og håpe at det løser seg ved det, men det er ingen garanti. Og disse delene er jo ikke akkurat gratis.

 

Lenke til kommentar

Da er det bestemt: syklister har ikke lov til å være til hinder for øvrig trafikk.
https://www.nrk.no/osloogviken/ble-domt-for-a-ha-syklet-i-kollektivfeltet-_-hoyesterett-forkastet-anken-1.15147238

Helt ok for meg at folk sykler i veibanen, men er det noe jeg leser mye om her i tråden og andre steder så er det syklister som sykler i 20-30 km/t i 60-sone eller mer og sykler to-tre i bredden og/eller nekter å ligge godt til siden slik at andre trafikanter kan passere fordi "de har rett til å bruke veien som alle andre".

"Det er jo en svart dag for syklister i Norge", sier Grøneng til NRK etter å ha lest dommen.

Det er godt mulig, men det er jammen meg en fin dag for trafikksikkerheten der vi i fremtiden kanskje unngår noen farlige situasjoner og unødig frustrasjon.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Flott at det endelig eksisterer en dom i en slik sak, for da vil kanskje flere som forstyrrer trafikken unødvendig bli huket ut. 

Satse på at ringvirkningene er, blant annet, mer fokus på å tilrettelegge for egen sykkelsti i forbindelse med veiutvikling, at flere som hindrer trafikken unødvendig blir tatt (både syklister og andre trege trafikanter) og at syklister, spesielt de som bruker offentlig vei til trening, endrer på en del holdninger fremover. 

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at det bygges egne stier for "elitesyklister" som ikke kan sykle på gang/sykkelstier (ser den), men det er lov å håpe at veiskulder blir litt bredere og at syklistenes holdninger endrer seg litt. Jeg møter mange som er flinke, men jeg møter også mange som ignorerer den økende køen med biler bak seg, der tanken på å bare pløye dem ned øker for hver meter man ikke kan passere.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

Da er det bestemt: syklister har ikke lov til å være til hinder for øvrig trafikk.
https://www.nrk.no/osloogviken/ble-domt-for-a-ha-syklet-i-kollektivfeltet-_-hoyesterett-forkastet-anken-1.15147238

Helt ok for meg at folk sykler i veibanen, men er det noe jeg leser mye om her i tråden og andre steder så er det syklister som sykler i 20-30 km/t i 60-sone eller mer og sykler to-tre i bredden og/eller nekter å ligge godt til siden slik at andre trafikanter kan passere fordi "de har rett til å bruke veien som alle andre".

"Det er jo en svart dag for syklister i Norge", sier Grøneng til NRK etter å ha lest dommen.

Det er godt mulig, men det er jammen meg en fin dag for trafikksikkerheten der vi i fremtiden kanskje unngår noen farlige situasjoner og unødig frustrasjon.

Fantastisk nyhet :D Endelig får man idiotende vekk fra vegen :D 

Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

Tviler sterkt på at det bygges egne stier for "elitesyklister" som ikke kan sykle på gang/sykkelstier (ser den), men det er lov å håpe at veiskulder blir litt bredere og at syklistenes holdninger endrer seg litt. Jeg møter mange som er flinke, men jeg møter også mange som ignorerer den økende køen med biler bak seg, der tanken på å bare pløye dem ned øker for hver meter man ikke kan passere.

Elitesyklistene kan ta mer i bruk dedikerte sykkelbaner og velodromer som er bygd rundtom i Norge. Da slipper de øvrig trafikk som de mener er i veien for dem når de skal oppnå makspuls. Resten kan få mer dedikert plass på/ved veien i form av sykkelsti/vei eller lignende så de kan tryggere komme seg til/fra jobb og andre gjøremål. 

Endret av Hansien
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Elitesyklistene kan ta mer i bruk dedikerte sykkelbaner og velodromer som er bygd rundtom i Norge. Da slipper de øvrig trafikk som de mener er i veien for dem når de skal oppnå makspuls. Resten kan få mer dedikert plass på/ved veien i form av sykkelsti/vei eller lignende så de kan tryggere komme seg til/fra jobb og andre gjøremål. 

Landeveissyklister da. De må få lov til bruke veiene de også. Men de skal få slippe å sykle to-tre i bredden samt sperre annen trafikk. Om de har problemer med dette DA kan de gå lov til å dra på SATS og spinne der istedetfor..

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Retroman skrev (48 minutter siden):

Landeveissyklister da. De må få lov til bruke veiene de også. Men de skal få slippe å sykle to-tre i bredden samt sperre annen trafikk. Om de har problemer med dette DA kan de gå lov til å dra på SATS og spinne der istedetfor..

De skal fint få bruke veien de og uavhengig av om de kalles elite- eller landeveissykler. Men poenget mitt er det samme. Det finnes flotte og gode alternativer om puls og trening er viktigere en god trafikkflyt 

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Hansien said:

https://www.thedrive.com/tech/36274/tesla-model-y-owners-find-cooling-system-cobbled-together-with-home-depot-grade-fake-wood

Jeg håper dette her er tull, ellers har det begynt å gå alt for fort i svingene her.. 

Er jo en enkel fix på ett enkelt problem, og kundene vil mest sannsynlig aldri oppdage det siden man må rive all plastikken under panseret for å komme til og de færreste har noe å gjøre under der.

Men ser helt idiotisk ut ja ? tro om det er mange biler som kjører rundt slik eller om det kun var en luring som ville teste det på en.

Lenke til kommentar

Bekrefter atter en gang bare den skrantende kvaliteten på Tesla og at de måtte ta snarveier for å passere "kvalitetskontrollen" sin
("Ja, ja, gutter dette funker ihvertfall ut døra).
Interessant at eieren synes det er helt ok at man må bruke ti timer på å rette avvik selv (Tesla tar ikke dette som reklamasjon, kanskje?), og dette med at dørpanelene er skeive er en gjenganger. Dette fikk jeg på min første Tesla og etter det har jeg sett det maaaaange ganger..

TeSlA eR fOrTsAtT vErDeNs BeStE pReMiUmBiL

Lenke til kommentar

De jobber nok hardt for å få de ut døra. De gjorde noe tilsvarende på Model 3 også, før de fikk laget en mer permanent fiks:

Men det er mest et symptom på et tidlig designstadie. Jeg forsvarer ikke Tesla, fordi det er ganske kjipt å behandle kundene sine som prøvekaniner, men begge disse tingene er forsøk på å utbedre et designproblem i det minste.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...