Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Det er jo egentlig bare et resultat av designet, og noe jeg regner med man er klar over om man kjøper bilen. Hadde en kompis med en to-dørs A5, og både beinplassen samt takhøyden er rimelig ræva. 

 

Har selv en 500 Abarth, og de baksetene er nesten der for pynt. Ubrukelig hvis det ikke er barn eller "mindre voksne". Kan like godt fjerne de for å få større bagasjerom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor ofte bruker du dette, bør vel gjerne gjentas en gang i året?

 

Gjør det joselv en gang i året på bruksbilen. Kjøpte sett med sprøyte og alt da jeg skulle gjøre det første gangen. Går jo fort noen timer på selve jobben, men grei ting å gjøre selv om man har muligheten.

Lenke til kommentar

Det er jo egentlig bare et resultat av designet, og noe jeg regner med man er klar over om man kjøper bilen. Hadde en kompis med en to-dørs A5, og både beinplassen samt takhøyden er rimelig ræva. 

 

Har selv en 500 Abarth, og de baksetene er nesten der for pynt. Ubrukelig hvis det ikke er barn eller "mindre voksne". Kan like godt fjerne de for å få større bagasjerom.

Nja, takhøyden er jeg enig i, men dette er jo 4-dørs biler. A5 coupé er en størrelse over, men en 2-dørs coupé, som ofte har trangt baksete. Fiat 500 er i klassen under. 

Det nærmeste å sammenligne med blir vel Audi A3 sedan mot MB CLA sedan/coupé. Audi har vel ingen direkte konkurrent til CLA Shooting Brake, A3 Sportback blir liksom ikke ordentlig stasjonsvogn.

Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøpe min første bil på våren. Regner med man kan diskutere det her inne på denne tråden, istedetfor å bare lage en ny tråd?

Har tenkt på å kjøpe en Mazda 3 for at det passer til mitt bruk som blir mest til og fra jobb som er i byen jeg bor i og er driftsikker og ikke er dyr å forsikre, i tillegg at det blir bare jeg som skal bruke den så trenger ikke noe større bil. Har tenkt på Mazda 6 men blir litt stor for mitt bruk.

Har tittet på Finn og sett på denne for eksempel som er 2016-modell, har lav km-stand og er innenfor budsjettet.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=131768383

 

Hvis man skal for eks. kjøpe en Mazda så er det best at det er bensin og ikke diesel? Skal brukes mest på småturer(~50km pr dag)

 

Har sett på en annen men dette er vel ikke litt mistenkelig at den har gått så kort for en bil fra 2016, eller er det bare normalt og ikke trenger å tenke på det?
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140619899

Lenke til kommentar

Har tenkt å kjøpe min første bil på våren. Regner med man kan diskutere det her inne på denne tråden, istedetfor å bare lage en ny tråd?

Har tenkt på å kjøpe en Mazda 3 for at det passer til mitt bruk som blir mest til og fra jobb som er i byen jeg bor i og er driftsikker og ikke er dyr å forsikre, i tillegg at det blir bare jeg som skal bruke den så trenger ikke noe større bil. Har tenkt på Mazda 6 men blir litt stor for mitt bruk.

Har tittet på Finn og sett på denne for eksempel som er 2016-modell, har lav km-stand og er innenfor budsjettet.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=131768383

 

Hvis man skal for eks. kjøpe en Mazda så er det best at det er bensin og ikke diesel? Skal brukes mest på småturer(~50km pr dag)

 

Har sett på en annen men dette er vel ikke litt mistenkelig at den har gått så kort for en bil fra 2016, eller er det bare normalt og ikke trenger å tenke på det?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=140619899

 

Maza 3 er en kurant og pen bil. I denne klassen ville jeg uansett gått for bensin i disse dager, det er nok lettest å selge igjen og vil holde seg noe bedre i verdi. Med mye småturer er bensin best. Men kjører du ca 2,5 mil hver vei så kan sikkert diesel også fungere. Men for en bil i denne klassen ville jeg som sagt holdt en knapp på bensin. Bensinmotoren i denne har fått positiv omtale i tester.

 

Vedr. km-stand så er ikke dette unaturlig. Dette kan ofte være en nr. 2 bil, samt at en del eldre også kjører mindre. Sedanutgaver i denne klassen er ofte eid av pensjonister. Tror nok ikke den er like lettsolgt som kombi'n.

 

PS: Ville vurdert Optimum i stedet for Vision. Mye mer utstyr. Du får 2015-modeller med samme km-stand til ca samme pris.

Endret av hlieberg
Lenke til kommentar

Så heldig var jeg da. Kollisjon nr 2 I

I livet er også denne uka to dager på rad. Akkurat hentet ny salgsbil og kjører hjem. 100 I 90 sona ved forbikjøringsfelt ifm lastebil med masse margin. Så begynner bilen bak lastebilen å blinke I det jeg er veldig nærme. Jeg tenkte han ser meg og får vente, jeg hadde uansett lite lyst å slippe gassen med 90hk opp den bakken og starte på nytt... Men så bare bytter han felt mens jeg tuter og dytter meg inn i midtrabatten...

 

En eldre mann som trodde jeg var lenger unna enn jeg var...

Lenke til kommentar

Så heldig var jeg da. Kollisjon nr 2 I

I livet er også denne uka to dager på rad. Akkurat hentet ny salgsbil og kjører hjem. 100 I 90 sona ved forbikjøringsfelt ifm lastebil med masse margin. Så begynner bilen bak lastebilen å blinke I det jeg er veldig nærme. Jeg tenkte han ser meg og får vente, jeg hadde uansett lite lyst å slippe gassen med 90hk opp den bakken og starte på nytt... Men så bare bytter han felt mens jeg tuter og dytter meg inn i midtrabatten...

 

En eldre mann som trodde jeg var lenger unna enn jeg var...

Blir vel dyrt for han, men er jo aldri moro når sånt skjer

Lenke til kommentar

Så heldig var jeg da. Kollisjon nr 2 I

I livet er også denne uka to dager på rad. Akkurat hentet ny salgsbil og kjører hjem. 100 I 90 sona ved forbikjøringsfelt ifm lastebil med masse margin. Så begynner bilen bak lastebilen å blinke I det jeg er veldig nærme. Jeg tenkte han ser meg og får vente, jeg hadde uansett lite lyst å slippe gassen med 90hk opp den bakken og starte på nytt... Men så bare bytter han felt mens jeg tuter og dytter meg inn i midtrabatten...

 

En eldre mann som trodde jeg var lenger unna enn jeg var...

Kjedelige greier , ingen personskader? Antar at bilen blir kondemnert?

Lenke til kommentar

Så heldig var jeg da. Kollisjon nr 2 I

I livet er også denne uka to dager på rad. Akkurat hentet ny salgsbil og kjører hjem. 100 I 90 sona ved forbikjøringsfelt ifm lastebil med masse margin. Så begynner bilen bak lastebilen å blinke I det jeg er veldig nærme. Jeg tenkte han ser meg og får vente, jeg hadde uansett lite lyst å slippe gassen med 90hk opp den bakken og starte på nytt... Men så bare bytter han felt mens jeg tuter og dytter meg inn i midtrabatten...

 

En eldre mann som trodde jeg var lenger unna enn jeg var...

Blir ikke det hell i uhell da?

Du slipper enten å selge den(får kondemnering og tilsvarende pris på finn), eller den blir fikset opp til å se bedre ut enn når du kjøpte den?

Lenke til kommentar

Blir ikke det hell i uhell da?

Du slipper enten å selge den(får kondemnering og tilsvarende pris på finn), eller den blir fikset opp til å se bedre ut enn når du kjøpte den?

Ja, får se hva det blir. Kjøpte den for 5k - markedsverdi ca 35k faktisk. Må ha vært noen som var desperat etter penger..

Lenke til kommentar

Er jo ikke noe tvil det at de skader lakken. Men det er bedre enn alternativet å ikke vaske. :)

Er nok ingen tvil for oss som er litt vell interessert i vask og pleie av biler, men om du leser litt rundt på nettet eller diskuterer akkurat dette temaet med hvermansen så ser man fort at det er en del tvil om akkurat dette.

 

Heldigvis finnes det jo bedre alternativer til å få bilen vasket enn en børstevask, men det er fortsatt absurd at man betaler 150-250,- for en vask som varer i 10 min og skader såpass som det gjør i videoen.

Lenke til kommentar

Er nok ingen tvil for oss som er litt vell interessert i vask og pleie av biler, men om du leser litt rundt på nettet eller diskuterer akkurat dette temaet med hvermansen så ser man fort at det er en del tvil om akkurat dette.

 

Heldigvis finnes det jo bedre alternativer til å få bilen vasket enn en børstevask, men det er fortsatt absurd at man betaler 150-250,- for en vask som varer i 10 min og skader såpass som det gjør i videoen.

Har hatt noen kunder som blir overrasket når jeg viser dem hvor mye skade slike børster kan skape.. Har også diskutert med flere som mener børstevask er veldig skånsomt og bra.. :p

 

Er jo selvfølgelig bedre alternativ med selvvask og slikt men det er så mange som rett og slett ikke gidder å bruke tid på sånt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...