Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Fått på alle delene på S8'en og nye bremser, så vipps viser det seg gummien på bakstempler er dårlige og stemplene bør overhales. Problemet er at bremsene på S8 er større som A8 W12 og det ikke er lagervare. Ikke mulig å få kjøpt skiver og klosser på bil butikker her i Norge en gang faktisk, og finner ikke noe caliper overhalingskit heller... mon tro om Møller selger støvmansjett og O-ring løst..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva den skal brukes til er også et godt spørsmål, kan ikke se for meg mange bruksområder for pickup/offroad politibil her i Vestfold.

 

Fikk skaffet meg firmaavtale hos mekonomen også gitt. 30% rabatt på alt som bilforhandler/verksted. Veldig gammeldagse løsninger når man har et slikt business2business forhold. Sier bare firmanavn og hva man skal ha og turer ut igjen med personlig service eller gratis levering av lokale butikken sin egne biler.

 

Sjekket for morroskyld pris på fat også. Castrol 5W-30 VAG spec C3 er ca 11700kr for 208 liter som blir 56,25kr per liter som er veldig mye billigere. Tilsvarer cirka 70kr per liter ink moms som vil si drøye 350kr for 5l. Løs i butikken koster disse vel rundt 6-700kr

 

https://drm24.no/nyheter/ny-type-politibil-klar-for-norge-oremerket-et-helt-spesielt-formal-1931520

 

Der er faktisk artikkel om den.

Lenke til kommentar

Fått på alle delene på S8'en og nye bremser, så vipps viser det seg gummien på bakstempler er dårlige og stemplene bør overhales. Problemet er at bremsene på S8 er større som A8 W12 og det ikke er lagervare. Ikke mulig å få kjøpt skiver og klosser på bil butikker her i Norge en gang faktisk, og finner ikke noe caliper overhalingskit heller... mon tro om Møller selger støvmansjett og O-ring løst..?

 

Er glad jeg har som "bruksbil" noe som ting er lagervare på og prisene er spiselige. Låste en caliper på SUVen jeg kjører. 2-3 dager etter var ny henta hos Meca og montert. En i30 jeg skulle gjøre en mindre jobb på var det defekt caliper på og fikk ny på dagen.

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Her i bygda er det en som har fått seg en ny Model 3 han hentet forrige uke. Har møtt på han en del ganger og irritert meg på det som har virket som om han kjører med langlys hele tiden. Blinker på han hver gang. Jeg har lest en del om det på elbilforumet, mange som opplever det samme(Feiljustere lys).

 

I dag parkerte vi ved hverandre på parkeringen hos den lokale butikken. Jeg tok iniativ og spurte om det var noe feil med lysene, og han svarte med at alle blinker mot han på kveldstid. Jeg hjalp han med å justere lysene via service-menyen, der bilen automatisk justerte de så de ble mye bedre(man kan også justere de manuelt der).

 

Men det jeg også mistenkte som jeg så på lysbildet på veggen var at han hadde fått bil med amerikanske hovedlys. De lyser sterkere og har en jevn kant hele veien. Europabiler har nedsøkk på venstre side. Han skulle ta kontakt med Tesla så de fikk ordnet det, og var veldig fornøyd med hjelpen. :)

 

Her i landet kjører nå flere Model 3(Ingen som veit hvor mange det gjelder enda) som er ulovlige, med lys som ikke er typegodkjent for Europa. Jeg fatter ikke hva Tesla drivere med i fabrikken deres!! Helt utrolig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her i bygda er det en som har fått seg en ny Model 3 han hentet forrige uke. Har møtt på han en del ganger og irritert meg på det som har virket som om han kjører med langlys hele tiden. Blinker på han hver gang. Jeg har lest en del om det på elbilforumet, mange som opplever det samme(Feiljustere lys).

 

I dag parkerte vi ved hverandre på parkeringen hos den lokale butikken. Jeg tok iniativ og spurte om det var noe feil med lysene, og han svarte med at alle blinker mot han på kveldstid. Jeg hjalp han med å justere lysene via service-menyen, der bilen automatisk justerte de så de ble mye bedre(man kan også justere de manuelt der).

 

Men det jeg også mistenkte som jeg så på lysbildet på veggen var at han hadde fått bil med amerikanske hovedlys. De lyser sterkere og har en jevn kant hele veien. Europabiler har nedsøkk på venstre side. Han skulle ta kontakt med Tesla så de fikk ordnet det, og var veldig fornøyd med hjelpen. :)

 

Her i landet kjører nå flere Model 3(Ingen som veit hvor mange det gjelder enda) som er ulovlige, med lys som ikke er typegodkjent for Europa. Jeg fatter ikke hva Tesla drivere med i fabrikken deres!! Helt utrolig.

Dette burde da meldes til Statens Vegvesen eller lignende instans. 

Ingen er tjent med at ulovlige biler er på veien, regler er laget for en grunn og skal være like for alle.

Lenke til kommentar

Her i bygda er det en som har fått seg en ny Model 3 han hentet forrige uke. Har møtt på han en del ganger og irritert meg på det som har virket som om han kjører med langlys hele tiden. Blinker på han hver gang. Jeg har lest en del om det på elbilforumet, mange som opplever det samme(Feiljustere lys).

 

I dag parkerte vi ved hverandre på parkeringen hos den lokale butikken. Jeg tok iniativ og spurte om det var noe feil med lysene, og han svarte med at alle blinker mot han på kveldstid. Jeg hjalp han med å justere lysene via service-menyen, der bilen automatisk justerte de så de ble mye bedre(man kan også justere de manuelt der).

 

Men det jeg også mistenkte som jeg så på lysbildet på veggen var at han hadde fått bil med amerikanske hovedlys. De lyser sterkere og har en jevn kant hele veien. Europabiler har nedsøkk på venstre side. Han skulle ta kontakt med Tesla så de fikk ordnet det, og var veldig fornøyd med hjelpen. :)

 

Her i landet kjører nå flere Model 3(Ingen som veit hvor mange det gjelder enda) som er ulovlige, med lys som ikke er typegodkjent for Europa. Jeg fatter ikke hva Tesla drivere med i fabrikken deres!! Helt utrolig.

Ja, har hørt det er snakk om så mye som 2000 biler! Blir nok en recall etterhvert

Lenke til kommentar

Limt ny pakning på bunnpanne vasket skrudd alt etter boka og latt det tørke 2 døgn før vi helte i olje. Likevel lekker det fortsatt ut... Så mye jobb for ingenting gitt.

Ofte så hjelper det å smøre på et veldig tynt(Og da mener jeg tynt altså) lag med pakningsmateriale. Det måtte til på en gammel bil jeg hadde der bunnpanne måtte ned.

Lenke til kommentar

Noen som har en grovstøvsuger å anbefale til bilpleie/motor/osv? Prisklassen 2000kr

 

Fikk ellers grei pris på skiver og klosser også fra Litauen. Zimmermann klosser og skiver foran og bak til S8'en kom på kr5600 og kr600 frakt. Det er ikke så ille for 385mm og 330mm skiver som hos Møller koster 20k for hele pakken.

Endret av Darkbill
Lenke til kommentar

Skal kjøpe min første bil, er det noen ulemper å kjøpe gamle japanske biler? Har spesifikt sett mest på de siden de er mer pålitelige? En bil som kan ta meg fra punkt til punkt hver dag og skal lære selv også med å mekke på bil og mulig få hjelp av noen. Minuset er vel kanskje drivstofforbruket men blir ikke et problem for meg for ruta mi til og fra jobb har ikke bomstasjon så sparer mye på det.

 

Har sett for eksempel på en Mazda rx8 som er over 10 år gammel. Denne har problemer med rust men ellers ser grei ut.

https://www.finn.no/142254188

 

Har mye vinter her i nord-norge jeg bor så det kan vel by på problemer å kjøpe en sånn bil. Skjønner, går litt fram og tilbake på prisklasse så vil ha en ålreit bil som ikke er farlig i trafikken men likevel ønsker litt kraft. Ikke interessert i gamle Audi eller BMW som er dyre å forsikre og dyre deler på.

Endret av KristofferS94
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...