Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Har hatt noen kunder som blir overrasket når jeg viser dem hvor mye skade slike børster kan skape.. Har også diskutert med flere som mener børstevask er veldig skånsomt og bra.. :p

 

Er jo selvfølgelig bedre alternativ med selvvask og slikt men det er så mange som rett og slett ikke gidder å bruke tid på sånt.

Jeg anbefaler mine kunder å konsekvent bruke børsteløs om de ikke har tid til å vaske bilen selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir litt skremt av å lese hva de første eierne av Model 3 erfarer. Ser det ut til at Tesla har prioritert høy kapasitet og produksjon foran kvalitet.

Åja? Etter hva jeg har sett er det i all hovedsak småting en finner med lupe. Ser langt bedre ut enn hvordan det sto til med s/x når de kom til landet.

 

Selvfølgelig er det alltid noen som får dårlige biler, dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg er ingen entusiast hva gjelder bilpleie, men satte meg litt inn i det for noen år siden. Man kan jo fint få riper og swirls enten man bruker vaskemaskin med eller uten børster, eller ved en dårlig utført selvvask.

 

Slik jeg har forstått det er beste og billigste (diskuterbart) løsning å vaske sjeldent og bra, med hyppigere polering/beskyttelse enn det folk flest gjør. Med en godt beskyttet bil vil avspyling med vann være effektiv og skånsom "vask" mellom pleieomgangene.

Endret av SecoY
Lenke til kommentar

Mye av problemet ligger nok i gamle børster som aldri blir rengjort. Små sandkorn og partikler sitter på børstene, som da blir pisket på bilen din i svært høy fart.

Er samme grunnen til at man aldri bruker børsten på selvvask til noe annet en felger. Folk legger jo denne børsten på bakken, så på felgene sine, deretter på panser. Da har du bedt om det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åja? Etter hva jeg har sett er det i all hovedsak småting en finner med lupe. Ser langt bedre ut enn hvordan det sto til med s/x når de kom til landet.

 

Selvfølgelig er det alltid noen som får dårlige biler, dessverre.

Vel, det er jo en god del poster og tråder på elbilforumet med eiere som er overrasket over at dører, paneler, pakninger og soltak som ikke er montert riktig. Så tynn lakk på noen hjørner at de ser igjennom lakken osv. Totalt uakseptabelt på en bil idag. I tillegg til en god del folk som er overrasket over høyt støynivå osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, det er jo en god del poster og tråder på elbilforumet med eiere som er overrasket over at dører, paneler, pakninger og soltak som ikke er montert riktig. Så tynn lakk på noen hjørner at de ser igjennom lakken osv. Totalt uakseptabelt på en bil idag. I tillegg til en god del folk som er overrasket over høyt støynivå osv.

 

Akkurat slike ting er vell mer eller mindre forventet av Tesla, de har jo levert panelgap osv siden 2013. Men dette fikser de, om en spør. Tenkte mer på feil som førte til at biler ikke kan utleveres. Har ikke sett mye av dette.

 

Støynivået er en del høyere enn i model S ja, men hva forventer en til halv pris. skulle dog gjerne sett så lavt som mulig! Det er ganske irriterende i en bil som generelt sett er stille. 

Lenke til kommentar

IMG_20190311_172921.jpg?dl=1

 

Vasket S8'en og interiøret spesielt nå som sola titter fram og den skal brukes igjen.

 

Idag starter arbeidet med å ta av bunnpanne og få alt rengjort og lime på ny pakning da vi så lekkasjen var her.

 

Ellers blir det en cirka 15k kr dyr EU etterkontroll i bare deler. De som gjør jobben for meg sa de gjør det for en tur til Sverige med den dog..

 

 

- Bytte alle bærearmer foran, øvre

- Bytte hjullager venstre foran

- Lekkasje bunnpanne

- Oljeservice og filtre

- Fjerner solfilm foran

- Fikse eksoslekkasje/flexirør

- Bytte alle bremseskiver og klosser

 

Skiver/klosser kom på ca kr7000 inkl frakt fra Litauen for premium, hjullager/bærearmer ca kr3000, olje/filtre ca kr3000 og flexirør/sveising ca kr2000.

 

Til sammenligning er skiver/klosser OEM hos Møller kr20.000 for bare deler...

 

Ellers blir det bytte/feilsøking av 1 av 8 lambdasonder og enn full polering/oppshining. Han som jobber for meg er veldig flink til å polere så blir spennende å se resultatet. Godt jeg fikk flyttet til nytt verksted og satt opp alt av utstyr/bukk/vaskehall før våren kom ?

Lenke til kommentar

Jeg eier ingen skam og kjører salgsbilene mine gjennom tripple-shine 400kr børstevask når jeg henter de ‍♀ jeg kjøper dog 10 om gangen til 90kr per stykk da jeg kjenner han bak kassa.

Så lenge du ikke fremmer det klassiske "Bilen er nypolert" som et salgsargument, men er ærlig på dette så ser jeg ikke problemet.

 

 

Mye av problemet ligger nok i gamle børster som aldri blir rengjort. Små sandkorn og partikler sitter på børstene, som da blir pisket på bilen din i svært høy fart.

Er samme grunnen til at man aldri bruker børsten på selvvask til noe annet en felger. Folk legger jo denne børsten på bakken, så på felgene sine, deretter på panser. Da har du bedt om det.

Jeg tror ikke gamle og urene børster alene er synderen. Det er tross alt snakk om noe som spinner rundt og regelmessig pisker lakken på bilen din.

Lenke til kommentar

Sedaner er døende i flere land etter at småbiler og SUVs/CUVs har tatt store markedsandeler. Folk ønsker følelsen av høy sittehøyde samt en "følelse" av å være trygg i en stor bil. Selv om plassen i spesielt CUVs er i tilfeller enormt dårlig, så er det hva folk ønsker.

 

BMW har gjennom tidene gjort det svært bra med sin 3-serie, men den opplever stor nedgang i salg, til tross for god økonomi. 

(http://carsalesbase.com/us-car-sales-data/bmw/bmw-3-series-4-series/)

Lenke til kommentar

Arteon må ha solgt virkelig dårlig, ikke sett mange av de på veien.

Ikke at det var så rart heller med den prisen de skulle ha.

Den ser ut som et ganske bra bruktkjøp da - ett år gammel bil med 35kkm, 280 bensinhester, automat og firehjulstrekk til 500k - det er jo på linje med Skoda som er kjent for å gi mye for pengene.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141852170

 

Pen er den også i mine øyne, og den har full bakluke(altså inkl ruten) som jeg synes alle sedaner bør ha.

Endret av toth
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke gamle og urene børster alene er synderen. Det er tross alt snakk om noe som spinner rundt og regelmessig pisker lakken på bilen din.

Jeg tror og det går mer på for hard behandling.

Børstene er(skal være) trossalt selvrensende, de skal spyles og spinnes på full rpm mellom hver vask for å kaste ut skitt.

Lenke til kommentar

Arteon må ha solgt virkelig dårlig, ikke sett mange av de på veien.

Ikke at det var så rart heller med den prisen de skulle ha.

Den koster jo omtrent som en Passat stasjonsvogn. Men det blir en bil for spesielt interesserte. De spesielt interesserte går da gjerne for Mercedes, BMW, Audi e.l. i stedet. Men pent brukt 2018-modell med 280 hk, firehjulsdrift og mye utstyr til ca 550' synes jeg ikke er ille i det hele tatt. 

Lenke til kommentar

Den ser ut som et ganske bra bruktkjøp da - ett år gammel bil med 35kkm, 280 bensinhester, automat og firehjulstrekk til 500k - det er jo på linje med Skoda som er kjent for å gi mye for pengene.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=141852170

 

Pen er den også i mine øyne, og den har full bakluke(altså inkl ruten) som jeg synes alle sedaner bør ha.

Ja, jeg hadde tatt denne lenge før en Superb. Praktisk er den også, god bakseteplass og stort bagasjerom. Hadde mer bagasjeplass i vår 2013 VW CC enn i nåværende MB C-klasse stasjonsvogn. 

 

Hvis man tar et søk på finn.no etter forholdsvis nye biler med ok plass, firehjulsdrift, automat, mye utstyr og stor motor er det ikke så mye som dukker opp i den prisklassen (under 600'). 

Lenke til kommentar

Noen som har brukt 'bytte olje to ganger' metoden for å rense motor? De fleste sier jo man gjerne ikke skal bruke motorens da det kan løsne for mye.

 

195k km på S8'en og ble anbefalt kjøre med ny olje 500km og så bytte igjen.

Vet ikke helt om jeg er med på hvordan et dobbelt oljebytte skal kunne rense noe på såpass kort tid som 500 km...

Jeg brukte motorrens på den forrige bilen jeg hadde, en Volvo S80 som da hadde gått sikkert 320 000 km. Tok et vanlig oljebytt med billig olje, tilsatte motorrens og lot den gå på litt høy tomgang i 15-20 min (regner med at det er pga. fare for at noe kan løsne at man kun skal ha motoren på tomgang), og byttet deretter olje på nytt til den jeg vanligvis brukte. Ingen problemer i ettertid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...