Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg krangler litt for diskusjonen sin skyld. Men trafikkpolitiet som har mer nytte av akselerasjon og en bred momentkurve er tjent med en bensinmotor med stort slagvolum, og ikke en diesel som kan spare drivstoff. Vil det gi et stort utslag? Neppe. Ville jeg fortsatt valg en dieselmotor i et utrykningskjøretøy? Aldri.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vårt Politi gikk vel også for diesel-versjoner med de nye BMW-ene?

https://www.vg.no/spesial/2016/politibilene/

Med da 520D og X5 3.0D

 

Nye bilene til MP er jo en frisk Skoda med 2.0TSI og 280hk.

https://www.tv2.no/a/9998770/

Ja, politiet i Norge valgte diesel i sine 5-serie.

Det begrunnet med at politiet hadde behov for sprekere biler enn andre pluss at de måtte ha så høy nyttelast..

Minste bensinmotor med 4wd er sprekere og har mer nyttelast.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Hva skjer nå? Tvangsauksjon for å dekke skyldig beløp? Eller er det staten som driver med kronerulling til tannreguleringsbudsjettet?

Leste igjennom papiravisen nå, og ja det blir for å dekke skyldige 14 millioner.

Santander påstår:

At bilene er mindre verdt enn det som har blitt oppgitt (finansiert for)

TJ Auto har tukla med chassisnummer

Solgte biler har ikke blitt nedbetalt

 

TJ Auto påstår:

Inventaret er verdt 30 millioner (langt mer enn skyldige 14 millioner). 

Registering av chassisnummer med et ekstra tall var avtalt med Santander (chassisnummer + antall år finansiert)

Solgte biler har ikke vært solgt, men på verksted i utlandet.

 

Virker ut som et "jalla" opplegg hele greiene. 

Lenke til kommentar

https://www.nrk.no/rogaland/kun-halvparten-bruker-blinklys-i-rundkjoring_-kan-gi-heftige-boter-1.13972661

 

Alt for få biler som ble sjekket, men tallene er uansett litt interessante :p

 

Jeg blinker alltid til venstre, og egentlig bare ut hvis det er trafikk rundt meg. Verste jeg vet er folk som ikke blinker når man står og venter.

 

Stod og ventet i et kryss igår, fordi det kommer en bil. Tror du ikke jeg holdt hornet inne når denne bilen svingte inn rett foran meg uten å blinke... kunne kjørt 100 ganger bare han hadde blinket...

Lenke til kommentar

Jeg blinker alltid til venstre, og egentlig bare ut hvis det er trafikk rundt meg. Verste jeg vet er folk som ikke blinker når man står og venter.

 

Stod og ventet i et kryss igår, fordi det kommer en bil. Tror du ikke jeg holdt hornet inne når denne bilen svingte inn rett foran meg uten å blinke... kunne kjørt 100 ganger bare han hadde blinket...

Mange sånne, skummelt med de som blinker inn og så kjører videre også, kjørte nesten rett inn i siden på en svenskregistrert volvo i går pga det...

 

Personlig blinker jeg uansett, har sett de har hatt kontroll i ene rundkjøringen borte ved der jeg bor også, ble visst greit med penger når det er 2000kr i forelegg om du ikke blinker deg ut...

Lenke til kommentar

Jeg burde selvsagt grunngitt hvorfor. Jeg blinker til venstre før rundkjøring for å gi tegn til bil bak om at jeg skifter felt. Inne i rundkjøringen har jeg ikke på blinklys, da er jeg allerede i det feltet jeg skal være i. Ut blinker jeg for å gi tegn til de som måtte ha nytte av å vite at jeg skal forlate feltet jeg er i.

 

Jeg er ikke overbevist (men lar meg gjerne overtale) om at å blinke til venstre inne i rundkjøringen har noe for seg. Annet enn at det viser at man ikke blinker til høyre.

Lenke til kommentar

Noen med litt mer erfaring med bil enn meg som har lyst til å uttale seg om prisoverslag på verkstedsarbeid?

Ba om overslag på følgende arbeid, bilen er en 2013 Golf TDI:

- Skift av bremseklosser + skiver foran og bak

- Skift av bremseskjold foran 2stk

- Oljeskift + filter

- Skift av 1stk hjullager foran

 

Overslag for utstyr + 5t arbeid: 13200,- 

Høres dette rimelig ut?

Lenke til kommentar

Noen med litt mer erfaring med bil enn meg som har lyst til å uttale seg om prisoverslag på verkstedsarbeid?

Ba om overslag på følgende arbeid, bilen er en 2013 Golf TDI:

- Skift av bremseklosser + skiver foran og bak

- Skift av bremseskjold foran 2stk

- Oljeskift + filter

- Skift av 1stk hjullager foran

 

Overslag for utstyr + 5t arbeid: 13200,-

Høres dette rimelig ut?

Bremsene og oljeskift er vel rundt 2-3 timer kan jeg tenke meg. Hjullageret må vel presses og er mye jobb å løsne ting der.

 

Høres ikke alt for galt ut til å være norske priser spør du meg egentlig.

Lenke til kommentar

Rimelig er det ikke, men alle verksted er landeveisrøvere.

 

Nå har jeg aldri sett under panseret på en Golf før, men skulle jeg gjort følgende på min bil så hadde jeg neppe brukt mer enn 2 timer på de tre øverste punktene. Bremseskjold er et wildcard avhengig av hva annet som må demonteres først, men jeg kan ikke tenke meg at selv VAG krever at man fjerner stort annet før man kan ta av bremseskjold. Hjullager er noe drit på gamle biler om man ikke har riktig verktøy, men kan ikke tenke meg at dette er spesielt vanskelig for et verksted.

 

Jeg er skeptisk. Ring og få flere tilbud fra andre, eller be i det minste om å få et detaljert tilbud der du ser hva de bruker tid på, og hvilke deler som koster.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...