Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg ser nå de milliarder av kronene med spesielle biler og amcars som ruller rundt kun for finværsbruk, jaggu mange som har enorme summer i slike biler. Produksjonskapasiteten og satsingen på EL er ikke der helt ennå for at det kan gå mainstream. RAV4 og C-HR er trygt for gruppen 70+. Andelen EL i dag er på drøye 20 % og det er med de enorme fordelene som gis. Men hey, jeg trenger ikke klage, så lenge folk kjøper nye fossilbiler kan jeg fortsatt kjøre bomfritt enda flere år.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei det skjønner jeg, dit har vel ingen kommet ennå. Men at det etterhvert kan bli restriksjoner på bruk kan nok hende. Og at de vil fortsette å være forholdsvis kostbare i bruk og ha endel avgifter må man regne med. Men for mange er det ikke noe valg. De har ikke råd til en dyr elbil og da må de bare slite på den bilen de har selv om det koster litt i driftsutgifter.

Lenke til kommentar

Gitt at utviklingen holder seg flat ja, men jeg har ingen grunn til å forvente dette. Jeg tipper at vi allerede er 80%++ nybilsalg innen 2025, og den gamle bilparken med forbrenningsmotorer vil forvitre i normalt tempo.

 

 

Helt enig med deg i din spådom.

 

Jeg tror mange nordmenn (evt bare meg selv) venter på en stasjonsvogn med reell rekkevidde over 500km og pris under 500 000kr. Nordmenn er tross alt stasjonsvognfolket.

Lenke til kommentar

En hendelse i Rælingstunellen for noen år siden, hvor en Saab 9000 kjørte så fort at fotoboksen ikke engang fikk tatt bilde. Traff rundkjøringen etter tunellen og fløy over 90 meter i lufta og ut i Nitælva.

https://www.rb.no/lokale-nyheter/slik-var-dodsbilens-ville-ferd/s/1-95-6164212

 

Fotoboksen skal visst klare å ta bilde av biler som kjører helt opp i 240 km/t, så teorien er at det gikk enda fortere.

Lenke til kommentar

Det er gjort målinger som er betydelig høyere, men pussig nok får vi aldri høre om målingene der de ikke tar fører..

 

Vedr. ulykken ved Rælingstunnelen så var det en ny der nå i helgen, hendelsesforløpet var ganske likt men begge i bilen overlevde. De landet nærmere veien i grunt vann (ca 1 meter dypt) og politiet var allerede ved stedet da ulykken skjedde.

Denne gangen var det to 18-åringer fra Ullensaker i en stjålet Lexus.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ref. Rælingstunnelen, så skulle jeg trodd at de som kjører såpass fort i det minste har kontroll på hvordan veien ser ut foran dem (i forkant).

Den gang ei. 

Lenke til kommentar

Skulle tro det. Også sjokkerende hvordan Rælingstunellen år etter år klarer å være "topp 5 fotobokser i Norge" når det kommer til antall syndere den tar. 

Etter obduksjon av de to avdøde etter ulykken i 2012, fant de vel ut at de var skyhøye på både det ene og det andre, så det hadde kanskje ikke hatt så mye og si.

 

Fotoboksen er på den andre siden ganske smart satt hvor den er vanskelig å se, men det blir jo skiltet i forkant at du har en fotoboks kommende..

Lenke til kommentar

Spennende! Noen tanker om priser? Frykter at den blir voldsomt dyr, men er kanskje litt hyggeligere på bruktmarkedet etter 3-5 år?

Megane GT starter på 404 000,- , så den legger seg nok fort rundt 500k (som konkurrentene).

 

Ja, rundt 500k er nok en grei gjetning. Jeg vet ikke noe mer enn dere akkurat der. Bare husk at det neppe blir mange slike på bruktmarkedet i Norge, den får neppe samme salgstall som Golf GTI, for eksempel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Problemet der er ikke hastigheten isolert sett men det faktum at de har latt en 4-felts motorvei ende i en rundkjøring. Det er en oppskrift på katastrofe og jeg husker det ble advart allerede før de begynte å bygge den..

Vi har jo hatt noe lignende i Stavanger, 4-felts motorvei som ender i en rundkjøring.

Kan ikke huske at vi har noen ekstrem ulykker der, men det har ført til en hel del påkjøringer bakfra på biler som står i ro pga. vikeplikt. 

 

Nå har det jo vært veiarbeid i et par år, med kraftig redusert fartsgrense, så det har blitt betraktelig bedre. 

Endret av Slettet+3165
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ja, rundt 500k er nok en grei gjetning. Jeg vet ikke noe mer enn dere akkurat der. Bare husk at det neppe blir mange slike på bruktmarkedet i Norge, den får neppe samme salgstall som Golf GTI, for eksempel.

Nei, det er jo tross alt forsatt en Renault, en hver nordmanns verste mareritt  :wee:

Lenke til kommentar

Vi har jo hatt noe lignende i Stavanger, 4-felts motorvei som ender i en rundkjøring.

Kan ikke huske at vi har noen ekstrem ulykker der, men det har ført til en hel del påkjøringer bakfra på biler som står i ro pga. vikeplikt.

 

Nå har det jo vært veiarbeid i et par år, med kraftig redusert fartsgrense, så det har blitt betraktelig bedre.

Apropos rundkjøring og vikeplikt og stå i ro så har svogeren min fra Nederland ledd seg ihjel her nå på ferie.

 

Nordmenn forstår jo ikke prinsippet med rundkjøring. Det er laget slik at ingen skal behøve stoppe og alt skal gli inn i hverandre. Likevel når bilen forab meg ser det nærmer seg en bil fra venstre mot rundkjøringen, så stopper han opp. Som om det er et omvendt kryss med vikeplikt fra venstre. Man har jo vikeplikt for den som er på rundkjøringen, ikke den som kjører mot den. Bilen foran kunne lett kjørt uten at den til venstre hadde blitt forstyrret osvosv

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Apropos rundkjøring og vikeplikt og stå i ro så har svogeren min fra Nederland ledd seg ihjel her nå på ferie.

 

Nordmenn forstår jo ikke prinsippet med rundkjøring. Det er laget slik at ingen skal behøve stoppe og alt skal gli inn i hverandre. Likevel når bilen forab meg ser det nærmer seg en bil fra venstre mot rundkjøringen, så stopper han opp. Som om det er et omvendt kryss med vikeplikt fra venstre. Man har jo vikeplikt for den som er på rundkjøringen, ikke den som kjører mot den. Bilen foran kunne lett kjørt uten at den til venstre hadde blitt forstyrret osvosv

Det er godt mulig, jeg er bare glad at vi har dem i hele tatt etter å ha kjørt i USA flere ganger.

Har havnet i noen merkelige situasjoner i enkelte kryss hvor alle har vikeplikt for alle (Stopp-skilt).

For å ikke snakke om at 70% av de tidsinnstilte lyskryssene kunne vært byttet ut med en rundkjøring. 

Lenke til kommentar

Rundkjøringer er klart overlegent i mange tilfeller, og amerikanere burde være flinkere til å bruke de. Derimot så finnes det mange veier der rundkjøringer fort blir overbelastet.

 

Men for å diskutere dette med oppførsel i rundkjøringer så har jeg sett mange frekke sjåfører som kjører bånn gass inn i rundkjøringen fordi de tror de har forkjørsrett til alt som kommer foran. Så man må også tenke på hvem som faktisk var først inne i rundkjøringen før man begynner å tenke på hvem som skal vike for hvem. Det nytter ikke å irritere seg over sinker som blokkerer deg om du holdt 70 inn i rundkjøringen. Sier ikke at noen her er slik, men jeg vet det er typisk oppførsel fra "BMW/Audi-sjåfører".

Lenke til kommentar

Rundkjøringer er klart overlegent i mange tilfeller, og amerikanere burde være flinkere til å bruke de. Derimot så finnes det mange veier der rundkjøringer fort blir overbelastet.

 

Men for å diskutere dette med oppførsel i rundkjøringer så har jeg sett mange frekke sjåfører som kjører bånn gass inn i rundkjøringen fordi de tror de har forkjørsrett til alt som kommer foran. Så man må også tenke på hvem som faktisk var først inne i rundkjøringen før man begynner å tenke på hvem som skal vike for hvem. Det nytter ikke å irritere seg over sinker som blokkerer deg om du holdt 70 inn i rundkjøringen. Sier ikke at noen her er slik, men jeg vet det er typisk oppførsel fra "BMW/Audi-sjåfører".

Idag kjørte jeg og en lastebil kom fra høyre inn på rundkjøringen, så jeg måtte bremse nee bak han. Ble jeg irritert? Nei, tuftet jeg? Nei. Han var inne og nesten ut av rundkjøringen før jeg var inn. Mange nordmenn behandler rundkjøringer som et speilvendt kryss der man har vikeplikt for venstre av en eller annen grunn.

 

Har hendt jeg har blitt tuta på fordi jeg sklir inn i rundkjøringen og bilen til venstre så vidt må slippe opp gassen fordi de kjører full fart inn og tror de har forkjøpsrett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...