Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?


Retten til å bære våpen  

487 stemmer

  1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

    • Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

 

Diktatur i Norge? Haha

 

Så du tror Norge hadde hatt full kontroll over hvem som kan misbruke våpenet eller ikke?

 

 

Skjønner egentlig ikke at jeg gidder å blande meg i denne diskusjonen en gang. For dette er jo bare latterlig!

 

 

Jepp, Norge er et av de mest diktatoriske og kontrollerende landene i verden til tross for at det regnes som det mest demokratiske! Altfor mange komplett idiotiske lover og regler!

 

 

Norges lover og regler er jo ingen ting i forhold til de mange tusenvis av sider i en gjennomsnittlig amerikansk stat.

 

https://www.youtube.com/watch?v=mJ_9Pq6oh5o

https://www.youtube.com/watch?v=nBiJB8YuDBQ

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Diktatur i Norge? Haha

 

Så du tror Norge hadde hatt full kontroll over hvem som kan misbruke våpenet eller ikke?

 

 

Skjønner egentlig ikke at jeg gidder å blande meg i denne diskusjonen en gang. For dette er jo bare latterlig!

 

 

Jepp, Norge er et av de mest diktatoriske og kontrollerende landene i verden til tross for at det regnes som det mest demokratiske! Altfor mange komplett idiotiske lover og regler!

 

 

Norges lover og regler er jo ingen ting i forhold til de mange tusenvis av sider i en gjennomsnittlig amerikansk stat.

 

 

Det stemmer! Lover og regler i USA er ganske drøye i forhold til i Norge. Hvis du for eksempel urinerer offentlig i Norge, vil du kun få en forseelse. Mens om du urinerer offentlig i USA blir du arrestert som en sex offender, altså sexforbryter. Du vil også bli pliktig til å fortelle dette i hver jobbsøknad.

 

I tillegg er det ulovlig å drikke offentlig i Norge, men i USA er det ikke bare ulovlig å drikke offentlig. Men det er også ulovlig å være full offentlig. Dermed kan man ikke gå hjem etter en fest på byen.

 

Det er også mange skoler man ikke får lov til å gå med hva man vil. Man må bruke lange shortser og t-skjorter. Kort shorts og singlet er strengt forbudt!

 

Det finnes også mangemange flere eksempler.

 

Jeg vet ikke om dette presteres over hele USA. Men vet det er sånn enkelte steder ihvertfall.

 

TS, du som nevner at det er for strengt med lover og regler. Du vil ikke prøve å flytte til USA og se om du får muligheten til å gjøre så innmari mye mer der som er ulovlig i Norge?

Endret av Smørbukk
Lenke til kommentar

Det er friere våpenlover i USA, men det er vel omtrent det eneste tilfellet.

 

Det er en stor industri i USA for å lage masser av nye lover og regler. Hvor alle parter untatt befolkningen og små bedrifter tjener stort på det og dermed har store insentiver for å lage mer og mer av det.

 

De store bedriftene tjener på det ved å få unntak for seg selv og med lover og regler som driver bort konkuranse fra mindre selskaper.

De profesjonelle lobbyistene tjener på det for de får sin lønn fra de store selkapene.

Politikerene som innfører lovene tjener på det både økonomisk og karriere messig.

Advokater på alle sider tjener stort på det.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

Huff..

 

TS (Altså Mathias) forstår tilsynelatende svært lite av samfunnet vi lever i.

 

Han sammenligner "alt" med USA, og hvor "bra" det er der ift krig, våpen, vold mm.

 

Dette er faktisk noe som skremmer meg mer enn å bli truet med kniv. Å ha en så stor feiloppfatning av samfunnet er ganske ekstremt (sier ikke at min er riktig).

 

Feil! Det er jeg som har forstått noe av samfunnet: At Norge er et patetisk banehageland hvor alt skal være regulert og det er drittkjedelig å leve! I tillegg er det ingen av de idiotene som skal styre landet eller ha ansvaret for sikkerheten som har fått øynene opp etter grove drapsepisoder, grove voldsepisoder samt Ransbølgen og Voldtektsbølgen her i landet...

 

Bare det at du innbiller at du har forstått noe som helst av hvordan samfunnet er bygd opp, både ved hjelp av verdier og struktur, forteller meg at å diskutere med deg er dødfødt. Du enser rett og slett ikke å innse fakta, og kjører på med en volds-mentalitet som hører til vikingtiden.

 

Hvis du mener Norge er så "dritkjedelig" å leve i, står du fritt til å flytte. Hvis du ønsker spenning kan jeg anbefale både fjellområdene i Pakistan mot Afghanistan, Iran, Nord-Korea m.fl. Da kan jeg garrantere deg spenning, samtidig som vi i Norge som ønsker ett samfunn uten krig, med haugevis av gode, lønn andre bare kan drømme om med MYE, MYE mer får leve som vi ønsker.

 

God tur, Bon voyage!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja, USA har friere våpenlover. USA lager lover og regler slik at de kan tjene på det. Man må betale for å kunne ta ut penger til og med. Broren min bor i USA, og han fortalte at de ikke har nettbank, men at han skulle bestille fra en side på nettet. Der måtte han betale for å kunne betale det det kostet. Hva gjør de ikke for penger? Men de fleste steder er du nødt til å skrive en sjekk. Jeg synes Norge har et mye bedre system sånn sett. Her er vi litt mer opptatt av at folk skal ha det bra enn å omtrent bare tjene penger på alt.

Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg tror det fremgår ganske klart av innlegget over at å bevæpne seg gjerne vil ha liten effekt mot ran og overfall all den tid overgriperen vil ha betydelig høyere beredskap enn offeret.

Nei, det er ikke klart, men du har sikkert kilder med kvantitativ data om dette som underbygger din påstand.... eller?

Kilder på at skytevåpen ikke vil være til stor hjelp hvis du ikke har tid til å trekke? Så mye orker jeg dessverre ikke å holde deg i hånden.

Det holder med kilde på din påstand over: "å bevæpne seg gjerne vil ha liten effekt mot ran og overfall"

 

Klart om du endrer dine påstander hver gang man ber om kilder begynner man å mistenke at du ikke har noe grunnlag for dine påstander, utover emosjonell synsing.

 

Samme påstand som du siterte meg på med økseskaftsitatet ditt...

 

Du mener hvor lenge du har ork til å begrunne dine påstander.

 

Nei.

Lenke til kommentar

Ja, USA har friere våpenlover. USA lager lover og regler slik at de kan tjene på det. Man må betale for å kunne ta ut penger til og med. Broren min bor i USA, og han fortalte at de ikke har nettbank, men at han skulle bestille fra en side på nettet. Der måtte han betale for å kunne betale det det kostet. Hva gjør de ikke for penger? Men de fleste steder er du nødt til å skrive en sjekk. Jeg synes Norge har et mye bedre system sånn sett. Her er vi litt mer opptatt av at folk skal ha det bra enn å omtrent bare tjene penger på alt.

Dere nordmenn betaler skyhøye skatter slik at det lønner seg å bli late og produktive folk straffes. Ikke alle mener at alle "har det bra" i et slik system det fungerer ganske bra i et mer homogent liten samfunn hvor folk ønsker å passe på hverandre og føler en del ansvar

 

I et stort multikulturellt land føler folk annerledes og ikkeville dele sine penger med fremmede folk de mener er uansvarlig og late

 

Det er derfor direkte sammenlignelser ikke holder vann og hovedgrunnen til at vi ser annerledes på våpenlover. Norge kunne ha mange mer våpen som i USA og det blir sikkert lite forskjell i kriminalitet fordi kultur spiller en stor rolle

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Du sier landet er 'kjedelig' å bo i.

 

Våpen er ikke gøy, våpen er ett redskap som skal behandles med ekstrem respekt. Det er når folk får slike holdninger at vi må forby ting.

Vel, håndvåpen som redskap er forbudt i Norge, håndvåpen er KUN tillat som "gøy".

 

Ett lite tankekors?

Det er ikke forbudt som redskap blant de som trenger det. Ola Dunk har ikke behov for ett slikt redskap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Nei det burde det ikke


 

 

Du sier landet er 'kjedelig' å bo i.

Våpen er ikke gøy, våpen er ett redskap som skal behandles med ekstrem respekt. Det er når folk får slike holdninger at vi må forby ting.

Vel, håndvåpen som redskap er forbudt i Norge, håndvåpen er KUN tillat som "gøy".

Ett lite tankekors?

Det er ikke forbudt som redskap blant de som trenger det. Ola Dunk har ikke behov for ett slikt redskap.

 

Hvem er ola?

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Norge ligger faktisk på 11. plass i verden når det gjelder våpen per capita,

hver 10. nordmann har i snitt 2 - 3 våpen hver.

 

Den gang heimvernet fikk lov til å ha våpen og ammunisjon hjemme (noe som var litt spinnevilt, husker jeg var på besøk hos en kompis og han oppbevarte AG3'en bostavelig talt ved siden av dassen ulåst og han bodde midt i Oslo, det verste var at han var låsesmed så han kunne enkelt ha skaffet noe sikrere, mulig han oppbevarte tenningstempelet et separat sted husker ikke det er lenge siden... aaanyhow) var vi over USA når det gjaldt våpen per capita IIRC

Lenke til kommentar

Heimevernets våpen har aldri vært omfattet av våpenloven og de regler for oppbevaring som gjelder der (innlåst med vital del fjernet og adskillt fra ammunisjon som det var "i gamle dager" og FG-godkjennt sikkerhetsskap som det er etter 2004(?)), så erfaringer fra hva folk gjorde med AG3'er på '90-tallet er ikke så relevent. Angående våpentilgjengelighet så varierer Norge fra sånn omtrent 20. plass til 1. plass litt ettersom hvordan man teller. (våpen per inbygger, våpeneiere per innbygger, prosent av husholdningene som har våpen, om illegale våpen telles med, om forsvarets/politiets våpen telles med, om antikke våpen telles med osv.) Det som er sikkert er at Norge har mange skytevåpen og lite problemer med kriminell bruk av våpen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Du sier landet er 'kjedelig' å bo i.

 

Våpen er ikke gøy, våpen er ett redskap som skal behandles med ekstrem respekt. Det er når folk får slike holdninger at vi må forby ting.

Vel, håndvåpen som redskap er forbudt i Norge, håndvåpen er KUN tillat som "gøy".

 

Ett lite tankekors?

Det er ikke forbudt som redskap blant de som trenger det. Ola Dunk har ikke behov for ett slikt redskap.
... Ola har kun behov for litt "gøy" ifølge de byråkratene som avgjør hva Ola har behov for, for Ola selv er ikke istand til å tenke.

 

All tenkning skal overlates til byråkrater som er offentlige oppnevnte spesialister i å tenke, på tross av at intet tyder på at intelligensen blandt denne "eliten" er høyere enn middelmådig (og mye som tyder på det motsatte).

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Ola Dunk er den vanlige mann i gaten. Folk flest har ikke behov for våpen. Det å ha våpen tilgjengelig er langt i fra noe alle burde ha. Ref 11.000 drap i USA hvert år. Med håndvåpen.. Hvor mange er det i Norge?

Kan tenke meg alle de hissige kranglene og eller slåss kampene og konsekvensen av at de da har våpen tilgjengelig så de kan skyte. Nei bedre å ha en nightstick eller basket ball tre med seg:)

 

Er ola dunk et navn du kom på eller noe mange bruker?

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

 

Ola Dunk er den vanlige mann i gaten. Folk flest har ikke behov for våpen. Det å ha våpen tilgjengelig er langt i fra noe alle burde ha. Ref 11.000 drap i USA hvert år. Med håndvåpen.. Hvor mange er det i Norge?

Kan tenke meg alle de hissige kranglene og eller slåss kampene og konsekvensen av at de da har våpen tilgjengelig så de kan skyte. Nei bedre å ha en nightstick eller basket ball tre med seg:)

 

Er ola dunk et navn du kom på eller noe mange bruker?

 

Basketball tre? Du mener kanskje balltre?

Hvorfor skulle det være noe bedre med slagvåpen istedet for skytevåpen? Det er lett å skade noen alvorlig med slagvåpen også. Eneste forskjellen er at du må stå nærmere personen som skal skades.

 

Ola Dunk / Ola Normann er to ganske vanlige betegnelser på hverdagslige mennesker / folk flest i Norge. Ola Dunk brukes helst i kontekst med naivitet / dumhet. Mange bruker uttrykkene. Kari Normann er den kvinnelige utgaven.

Endret av Nedward
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

 

Ola burde i grunn ikke få de gjort noe enklere å få tatt livet av andre.

 

 

Ola dunk er vellbrukt ja.

 

Jeg syns per hans i frank passer bedre. Det er liksom hverdags mennenes navn:)

 

 

 

Ola Dunk er den vanlige mann i gaten. Folk flest har ikke behov for våpen. Det å ha våpen tilgjengelig er langt i fra noe alle burde ha. Ref 11.000 drap i USA hvert år. Med håndvåpen.. Hvor mange er det i Norge?

Kan tenke meg alle de hissige kranglene og eller slåss kampene og konsekvensen av at de da har våpen tilgjengelig så de kan skyte. Nei bedre å ha en nightstick eller basket ball tre med seg:)

 

Er ola dunk et navn du kom på eller noe mange bruker?

 

Basketball tre? Du mener kanskje balltre?

Hvorfor skulle det være noe bedre med slagvåpen istedet for skytevåpen? Det er lett å skade noen alvorlig med slagvåpen også. Eneste forskjellen er at du må stå nærmere personen som skal skades.

 

Ola Dunk / Ola Normann er to ganske vanlige betegnelser på hverdagslige mennesker / folk flest i Norge. Ola Dunk brukes helst i kontekst med naivitet / dumhet. Mange bruker uttrykkene. Kari Normann er den kvinnelige utgaven.

 

Eller john doe, ja mente balltre. Slik man slår ballen med, er vandt med å kalle det basebal bat:)

 

Mener at det er tryggere å ha handvåpen framfor pistol og våpen. Det er ikke like dødelig som å bli skutt

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Ola burde i grunn ikke få de gjort noe enklere å få tatt livet av andre.

 

Ola dunk er vellbrukt ja.

Jeg syns per hans i frank p

 

 

 

 

Ola Dunk er den vanlige mann i gaten. Folk flest har ikke behov for våpen. Det å ha våpen tilgjengelig er langt i fra noe alle burde ha. Ref 11.000 drap i USA hvert år. Med håndvåpen.. Hvor mange er det i Norge?

Kan tenke meg alle de hissige kranglene og eller slåss kampene og konsekvensen av at de da har våpen tilgjengelig så de kan skyte. Nei bedre å ha en nightstick eller basket ball tre med seg:)

 

Er ola dunk et navn du kom på eller noe mange bruker?

Basketball tre? Du mener kanskje balltre?

Hvorfor skulle det være noe bedre med slagvåpen istedet for skytevåpen? Det er lett å skade noen alvorlig med slagvåpen også. Eneste forskjellen er at du må stå nærmere personen som skal skades.

 

Ola Dunk / Ola Normann er to ganske vanlige betegnelser på hverdagslige mennesker / folk flest i Norge. Ola Dunk brukes helst i kontekst med naivitet / dumhet. Mange bruker uttrykkene. Kari Normann er den kvinnelige utgaven.

Eller john doe, ja mente balltre. Slik man slår ballen med, er vandt med å kalle det basebal bat:)

 

Mener at det er tryggere å ha handvåpen framfor pistol og våpen. Det er ikke like dødelig som å bli skutt

asser bedre. Det er liksom hverdags mennenes navn:)

Not quite like John Doe, ola dunk is more like Joe Sixpack to use an American expression

 

Do you know how to pinch hit or choke up on a baseball ba, BTW?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...