Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?


Retten til å bære våpen  

487 stemmer

  1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

    • Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

 

 

venstreradikal anarkist er det siste jeg hadde blitt.

Makan til tåpelig ideologi skal man lete lenge etter.

Jeg respekterer anarkokapitalister veldig mye mer enn venstreanarkister i alle fall...

Og du lar deg overbevise bare av det tullete bildet der? Er dette noe bevis på noen ting?

Sorry mac, men det er ikke slik kapitalisme fungerer...

 

 

Hvordan tror du det fungerer da, mac?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle de anti våpen... idiotene... som er her bør se dette:

 

Kanske du skifter din holdning til våpen.

 

Som han sier, gjør du våpen ulovlig, vil bare de kriminelle ha våpen, og folk som følger loven vil ikke kunne beskytte seg selv.

 

Enda en ting er ar vi vil være enda tryggere fra en invasjon.

 

Enda en ting er at det viser seg at våpen i folkets hender stopper 50% mer kriminalitet en det skaper.

 

Og hva hvis staten skulle finne på å bli fullt ut kommunistisk, og ta vekk alle våre rettigheter. Da ville folk protestert, men med våpen ville folket enkelt ha tatt landet til bake.

 

 

Vi blir ikke kommunister over natta, selv om det er mulig med en "kommunistisk revolusjon".

 

Dessuten brukte jeg det som et eksempel på et tyranni.

 

Vi har masse kommunister, Sosialister og Sosial Demokrater her i landed, og det vi trenger er er Libertariansk eller et Anarkokapitalistisk parti.

 

Så bør vi ha en Republikk, ikke et indirekte demokrati slik va har nå.

 

Har du utdannelse over videregående nivå? Kan du noe om politikk eller uttaler du deg bare som en uvitende enkeltperson og borger?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Alle de anti våpen... idiotene... som er her bør se dette:

 

Kanske du skifter din holdning til våpen.

 

Som han sier, gjør du våpen ulovlig, vil bare de kriminelle ha våpen, og folk som følger loven vil ikke kunne beskytte seg selv.

 

Enda en ting er ar vi vil være enda tryggere fra en invasjon.

 

Enda en ting er at det viser seg at våpen i folkets hender stopper 50% mer kriminalitet en det skaper.

 

Og hva hvis staten skulle finne på å bli fullt ut kommunistisk, og ta vekk alle våre rettigheter. Da ville folk protestert, men med våpen ville folket enkelt ha tatt landet til bake.

 

 

Vi blir ikke kommunister over natta, selv om det er mulig med en "kommunistisk revolusjon".

 

Dessuten brukte jeg det som et eksempel på et tyranni.

 

Vi har masse kommunister, Sosialister og Sosial Demokrater her i landed, og det vi trenger er er Libertariansk eller et Anarkokapitalistisk parti.

 

Så bør vi ha en Republikk, ikke et indirekte demokrati slik va har nå.

 

Har du utdannelse over videregående nivå? Kan du noe om politikk eller uttaler du deg bare som en uvitende enkeltperson og borger?

 

Hvordan er det relevant? man må ikke ha gått høyere enn videregående skole for å vite slikt...

 

Våpen ER ulovlig, og nesten ingen kriminelle har de. Argument knust.

Nei det er ikke lovlig...

Lenke til kommentar

 

Våpen ER ulovlig, og nesten ingen kriminelle har de. Argument knust.

kjenner du mange kriminelle?

 

 

Det er vel ikke noe verre enn å lese litt aviser og se alle ran som gjøres med kniver, eller det som i ettertid viser seg å være luftpistoler eller softguns.

 

Hvorfor tror du NOKAS ranerne ikke ville at våpnene deres skulle dumpes i havet, men bli tatt vare på? Hvis det hadde vært så lett å få tak i våpen så hadde man jo ikke en gang nølt med å kvitte seg med slikt bevismateriale.

Her har du svaret:

- Våpnene skulle aldri dumpes

David Toska (30) ville ikke kaste våpnene som ble brukt under Nokas-ranet. Heller ikke det som tok livet av Arne Sigve Klungland.
Et av spørsmålene i Nokas-saken er hvorfor våpnene som ble brukt under ranet ikke likegodt ble dumpet på havet når det ble lagret hos en mann med tilgang til båt.
I stedet for å kvitte seg med utstyret, ble det lagt i og under båten til en 57 år gammel skipper fra Drammen. Det endte med at politiet fikk en gavepakke i etterforskningen da dykkere fra brannvesenet under en øvelse fant store deler av ransutstyret med DNA-spor.
Skipperen har tidligere hevdet i retten at han ble truet på livet, da han uttalte at han ville kaste utstyret på havet.
det har aldri vært i mine tanker at våpnene skulle dumpes på dypt ham, sa Toska i retten i dag.
Ifølge Toska var det ikke noe av det andre ransutstyret som ble vurdert som uunnværlig etter ranet.
- Det var ikke noe i veien for å brenne eller kaste det, men akkurat våpnene og pengene skulle ikke brennes eller kastes i havet, sa Toska.
30-åringen hevdet at det ikke er så lett å få tak i illegale våpen som mange tror, og at det var hovedårsaken til at han ville ta vare på våpnene.

 

Og dette er altså fra hardbarkede kriminelle, ikke simple Narvesen kiosk ranere eller innbruddstyver.

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Vi blir ikke kommunister over natta, selv om det er mulig med en "kommunistisk revolusjon".

 

Dessuten brukte jeg det som et eksempel på et tyranni.

 

Vi har masse kommunister, Sosialister og Sosial Demokrater her i landed, og det vi trenger er er Libertariansk eller et Anarkokapitalistisk parti.

 

Så bør vi ha en Republikk, ikke et indirekte demokrati slik va har nå.

 

Har du utdannelse over videregående nivå? Kan du noe om politikk eller uttaler du deg bare som en uvitende enkeltperson og borger?

 

Hvordan er det relevant? man må ikke ha gått høyere enn videregående skole for å vite slikt...

 

 

 

Dersom man ikke har utdannelse over videregående nivå, kanskje innenfor samfunnsvitenskaplige fag, kan det være greit å vite det slik at man ikke forklarer selvfølgeligheter. Det vil si, dersom man faktisk er mottagelig for kunnskap. Forskning viser at dersom man først har tatt et standpunkt i en sak, vil flesteparten tviholde på sitt standpunkt selv om det motsatte blir bevist.

 

Slike selvfølgeligheter kan være at vi i Norge har et av verdens best utviklede demokratier, så det er ikke mulig å gjennomføre en kommunistisk revolusjon. Så en mulig kommunistisk revolusjon er ikke et argument for å bære våpen. Det eksisterer knapt andre land hvor man er tryggere.

 

Det hele blir ganske useriøst når man drar frem et Youtube-klipp som omhandler NRA. NRA bryr seg like mye om de som kjøper våpen som NHO bryr seg om arbeiderne. NRA støtter våpenforhandlerne. Det er en sterk korrelasjon i tilgjengelighet av våpen og drap. I USA har det vært 74 skoleskytinger siden Sandy Hook.

 

Liste over skoleskytinger i USA

 

NRA er under sterk kritikk fordi våpen er så tilgjengelig. Vi kan ikke ha det slik at det eneste man kan gjøre er å gi barna skuddsikre laken og bevæpnede vakter på skolene fordi "alle" har våpen, og det er eneste måte man kan beskytte seg dersom noen velger å misbruke det.

Lenke til kommentar

Det er en sterk korrelasjon i tilgjengelighet av våpen og drap. t.

I noe land men ikke andre land, ifølge National Academy of Science forskere. "Sterk korrelasjon" er litt for sterk en påstand og også en overforenkling, ifølge NAS. De mener eksisterende forskning mangler god data.

 

Ecological studies currently provide contradictory evidence on violence and firearms ownership. For example, in the United States, suicide appears to be positively associated with rates of firearms ownership, but homicide is not. In contrast, in comparisons among countries, the association between rates of suicide and gun ownership is nonexistent or very weak but there is a substantial association between gun ownership and homicide. These cross-country comparisons reflect the fact that the suicide rate in the United States ranks toward the middle of industrialized countries, whereas the U.S. homicide rate is much higher than in all other developed countries.

 

http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=10881&page=6

Lenke til kommentar

 

 

 

Våpen ER ulovlig, og nesten ingen kriminelle har de. Argument knust.

kjenner du mange kriminelle?

Hva faen har det med noe å gjøre? Jeg kjenner til bruk av søkemotorer, det er mer enn nok! Vis respekt for de som er smartere enn deg!

https://www.politi.no/kripos/statistikk/

Nei... Bare siden du sier at nesten ingen kriminelle har våpen, så tenkte jeg at du kanskje hadde litt større innblikk i de kriminelles verden enn det jeg har.

Og all respekt til deg som er så smart at du kan bruke en søkemotor, og være fornøgd med det...

Kjenner til, mente jeg. Sorry...

Og våpen er lovlig. Men det å være i besittelse av våpen, derimot, kan være høyst ulovligt.

Endret av DippyDawg
Lenke til kommentar

Har du skytevåpen på deg er det større sjangs for å bli skutt selv.
Har kriminelle skytevåpen tyr også politiet til skytevåpen.

Får du en pistol opp i ansiktet på gata så får du ikke tatt opp din egen før du er skutt.

Åpner vi opp for at alle skal få gå rundt med skytevåpen blir det garantert mange liv som vil gå tapt unødvendig. Folk som skyter av den minste grunn, unger som leker med dem og skyter et annet barn eller voksen.

Det er mange idioter i verden, vil du gi dem våpen? Får håpe de er din nabo.

 

Vil dere ha det slik så flytt til USA.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Se denne statistikken fra FBI

 

Så selv om du svelger all propaganda fra NRA sier den statistikken sitt. NRA hevder at det ikke er våpenet som dreper, men personen. Problemet er at man gjør det så lettvindt for dem. Dersom det ikke er våpenet som dreper synes jeg man kan åpne opp for at befolkningen styrer droner selv ved hjelp av nettleseren hjemme. Det er jo tross alt ikke selve dronen som dreper, men personen som sitter bak spakene. Desto lettere tilgjengelig våpen er, desto lettere vil det være å misbruke dem.

 

Og vær så snill å ikke tro på all propagandaen NRA står for. NRA tjener store summer på våpensalg og er våpenforhandlernes talerør, ikke våpeninnehavere. Det er i NRA sin interesse å selge våpen fritt fordi de tjener penger på det.

 

En negativ ting med skytevåpen er at det er så lettvindt å drepe: Det er bare å skyte. Mens med knivdrap må du oppsøke personen du ønsker å skade og gjøre ganske omfattende skade. I tillegg står du i fare for å bli skadet selv, og du står i fare for å mislykkes. Det krever en mye mer aktiv handling.

 

En annen ting er at dersom du først har bestemt deg for å drepe med våpen så kan du enkelt (avhengig av folkemengde) drepe veldig mange personer. Ofte blir det gjort for å sette et standpunkt eller få oppmerksomhet (skoleskytinger, Breivik). Å bære våpen for å forsvare seg er ikke et godt argument i Norge når faren for å havne i en situasjon hvor å forsvare seg med våpen kan rettferdiggjøres er så lav. Kriminalitet vil alltid eksistere, og alle står i fare for å havne i en kjip situasjon, men økt tilgang på skytevåpen er ikke løsningen.

 

Hvis tilgangen til skytevåpen hadde vært lavere i USA, så kan jeg garantere at drapsstatistikken ikke hadde sett ut slik den gjør. Hver person som ønsket å drepe hadde på langt nær klart å drept like mange, og det vil si at dersom de ikke hadde hatt tilgang på våpen så hadde mange vært i live idag.

 

Wikipedia

 

Dersom dere stoler på NRAs propaganda stiller jeg store spørsmål ved deres kritiske sans. Hvorfor stille spørsmål med et vellykket forbud i Norge? Jeg er ganske liberal av meg og mener at mye som er ulovlig er et inngrep i privatlivets fred, men det er ganske urimelig å diskutere en legalisering av våpen i et av verdens tryggeste land.

Lenke til kommentar

Se denne statistikken fra FBI

 

Så selv om du svelger all propaganda fra NRA sier den statistikken sitt. NRA hevder at det ikke er våpenet som dreper, men personen. Problemet er at man gjør det så lettvindt for dem. Dersom det ikke er våpenet som dreper synes jeg man kan åpne opp for at befolkningen styrer droner selv ved hjelp av nettleseren hjemme. Det er jo tross alt ikke selve dronen som dreper, men personen som sitter bak spakene. Desto lettere tilgjengelig våpen er, desto lettere vil det være å misbruke dem.

 

Og vær så snill å ikke tro på all propagandaen NRA står for. NRA tjener store summer på våpensalg og er våpenforhandlernes talerør, ikke våpeninnehavere. Det er i NRA sin interesse å selge våpen fritt fordi de tjener penger på det.

 

En negativ ting med skytevåpen er at det er så lettvindt å drepe: Det er bare å skyte. Mens med knivdrap må du oppsøke personen du ønsker å skade og gjøre ganske omfattende skade. I tillegg står du i fare for å bli skadet selv, og du står i fare for å mislykkes. Det krever en mye mer aktiv handling.

 

En annen ting er at dersom du først har bestemt deg for å drepe med våpen så kan du enkelt (avhengig av folkemengde) drepe veldig mange personer. Ofte blir det gjort for å sette et standpunkt eller få oppmerksomhet (skoleskytinger, Breivik). Å bære våpen for å forsvare seg er ikke et godt argument i Norge når faren for å havne i en situasjon hvor å forsvare seg med våpen kan rettferdiggjøres er så lav. Kriminalitet vil alltid eksistere, og alle står i fare for å havne i en kjip situasjon, men økt tilgang på skytevåpen er ikke løsningen.

 

Hvis tilgangen til skytevåpen hadde vært lavere i USA, så kan jeg garantere at drapsstatistikken ikke hadde sett ut slik den gjør. Hver person som ønsket å drepe hadde på langt nær klart å drept like mange, og det vil si at dersom de ikke hadde hatt tilgang på våpen så hadde mange vært i live idag.

 

Wikipedia

 

Dersom dere stoler på NRAs propaganda stiller jeg store spørsmål ved deres kritiske sans. Hvorfor stille spørsmål med et vellykket forbud i Norge? Jeg er ganske liberal av meg og mener at mye som er ulovlig er et inngrep i privatlivets fred, men det er ganske urimelig å diskutere en legalisering av våpen i et av verdens tryggeste land.

Hvem snakker du til?

 

Jeg presenterte en rapport fra National Academy of Sciences, som har ingen forhold til NRA og som du ikke svarte på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...