Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?


Retten til å bære våpen  

487 stemmer

  1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

    • Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Jeg kan ikke styre det inntrykket andre får av meg, det baserer seg for mye på deres forventninger og da viss dette er en fullstendig fremmed tar jeg også forhåndsregler deretter. En truende situasjon er alltid vanskelig å bedømme. Ved en konfrontasjon ved til dømes ett innbrudd hadde jeg behersket meg greit og selvfølgelig prøvd å avverge situasjonen på ett fredelig vis. Men å kunne garantere at den konfronterte ikke hadde fått panikk og handlet deretter er vanskelig å forbeholde seg om.

 

 

Jo, du kan "styre" det inntrykket, eller i hvert fall gjøre ditt, for at feil ikke skal oppstå, og det er ganske enkelt å ikke planlegge for noe som helst ..

 

Ta overstående som min egen overbevisning, og dermed ikke helt til å stole på heller ;) Jeg kommer til å fortsette å gjøre ting på den måten, så får vi se hvor lenge det går før det smeller skikkelig ;)

 

Takk for praten, det var moro :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nei, det er feil.

hva er feil her?

Regelen er at dete skal oppbevares i særskilt skap eller skuff. Det er fraskilt i fra våpen eller vitale våpendeler.

 

definisjon av hva.. hvilke hus tenker du på her? bunker?

 

Min private bolig, jeg har dobble glass, men utenom det er det en helt vanlig bolig :-)

Bare å beklage, men nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener.. Er et hus særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretning?
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Nei, det er feil.

hva er feil her?

Regelen er at dete skal oppbevares i særskilt skap eller skuff. Det er fraskilt i fra våpen eller vitale våpendeler.

 

definisjon av hva.. hvilke hus tenker du på her? bunker?

Min private bolig, jeg har dobble glass, men utenom det er det en helt vanlig bolig :-)

Bare å beklage, men nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener.. Er et hus særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretning?

 

 

Særskilt betyr i grunn at skapet ikke skal oppbevares ilag med våpen eller andre vitale våpendeler. Som tidligere nevnt. Det vil si at våpen og ammo skal være adskildt. Ett hvilket som helst låsbart skap, skuff, garderobeskap ol er mer enn godt nok, Du kan ha det i ett kott, bod whatsoever.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Nei, det er feil.

hva er feil her?

Regelen er at dete skal oppbevares i særskilt skap eller skuff. Det er fraskilt i fra våpen eller vitale våpendeler.

 

definisjon av hva.. hvilke hus tenker du på her? bunker?

Min private bolig, jeg har dobble glass, men utenom det er det en helt vanlig bolig :-)

Bare å beklage, men nå er jeg ikke helt sikker på hva du mener.. Er et hus særskilt skap, skuff eller tilsvarende låsbare innretning?

 

 

Særskilt betyr i grunn at skapet ikke skal oppbevares ilag med våpen eller andre vitale våpendeler. Som tidligere nevnt. Det vil si at våpen og ammo skal være adskildt. Ett hvilket som helst låsbart skap, skuff, garderobeskap ol er mer enn godt nok, Du kan ha det i ett kott, bod whatsoever.

 

Tror du "mener" riktig, men du er ganske upressis. Kort fortalt. Ammo skal ikke oppbevares, i samme skap som våpen. Og ammo skal være særskilt nedlåst, dvs. i en egen enhet.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

Syns det burde være klarere skille mellom kniv og andre håndvåpen, man bør få bære kniv på offentlig sted.

 

da snakker jeg ikke om "Same kniv" eller liggnene masjeter, men det bør ikke være problematisk å bære en follekniv med blad på 14 cm i lomma.

 

kniv kan og brukes daglig til så mye mer en volds relaterte ting.

En kniv er da både våpen og redskap! Og når du nevner store kniver (med 14 cm blad), undrer jeg på hva du skal med den ute blandt folk i byen?

 

På dagtid, har jeg normalt en liten foldekniv i bukslomma. Det har jeg brukt å ha i flere ti-år. Den jeg har hatt der de siste årene, er en med kun 4 cm blad og en må bruke to hender for å åpne den. Den er neste daglig i bruk og løser vanlige daglige ting.

 

På jakt-, eller kanotur, bruker jeg slirekniver, men de har bladlengder på fra 5,5 - 7,5 cm. Og med de kan jeg lage mat, gjøre opp fisk, småvilt, til og med rådyr, uten å bruke kniver med lange blad. Har også større kniver (for turbruk), bl.a. 8" samekniv, men synes de er upraktiske og unødvendige. Skjærer til og med brødskiver, med så korte blad. :)

 

Men av prinsipp, så har jeg ikke engang min lille lommekniv med meg "på byen", kvelds- og natterstid. Skulle jeg bli visitert (på dagtid) med den kniven, tror jeg nok at jeg ville fått beholde den. :) Så kjøp deg en liten lommekniv, så kan du nok ha den med deg på dagtid. Kniv som bevæpning, er jeg motstander av. Samme med andre typer våpen.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

For en latterlig tanke. Hvis det skulle vært lovlig å bære et våpen, vil det også føre til flere drap.
Om en bærer våpen etter inntak av alkohol, og deretter blir truet med kniv. Hvor mye øker sannsynligheten for at dette blir et drap? Ganske mye! Jeg synes ikke dette er en fornuftig tanke i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det latterlige er å ikke få bære våpen og ha rett til å forsvare seg i det hele tatt! Hva om gutten du snakker om blir truet med kniv og stukket ned uten å ha mulighet til å forsvare seg i det hele tatt?

Hadde alle kunne gått med våpen ute på pub, så kan jeg trygt si at jeg hadde blitt hjemme.

Tror du ikke det skjer mer drap om hvem som helst kunne gått bevæpnet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...