Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?


Retten til å bære våpen  

487 stemmer

  1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

    • Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-292501

4,5 år i Forsvaret i en veldig aktiv periode for de norske styrkene. Det er dog blitt en stund siden :-)

Åja, du drepte i krigen? Altså du drepte folk som ville drepe deg? Da er det noe annet men det kan ikke være kjekt å drepe et menneske da uansett?

Lenke til kommentar

Ville du kjøpt deg våpen dersom det ble lovlig?

Ville du blitt kriminell dersom du kunne kjøpe våpen lovlig?

Ville du skadet eller drept noen dersom du kunne kjøpe våpen lovlig?

Jeg synes du stiller litt merkelige spørsmål. For det første, så er det lovlig å kjøpe våpen i Norge i dag.

 

1 - Allerede lovlig, og jeg har to våpen.

2 - Jeg har våpen, og er ikke kriminell

3 - Nei

 

Jeg ser hva du prøver å "bevise" med spørsmålene dine, men det fungerer ikke. Vi tror ikke at det at man får et våpen i hendene, gjør en automatisk til en kriminell. Poenget er at når en åpner for at "selvforsvar" er gyldig ervervelsesgrunn, så øker risikoen for at personer som allerede er kriminelle eller psykisk syke får seg våpen.

 

 

 

Om man er samler/entusiast/skytter må man ofte oppsøke lite attraktive, kriminelle miljøer for å få holde på med hobbyen sin.

 

Hæ? Hva i all verden? Jeg er jeger, og for å holde på med hobbyen min så har jeg levert våpensøknad til politiet - som ble godkjent. Rifla fikk jeg i 20-årsgave fra min far. For å få ammunisjon så spaserer jeg inn på nærmeste våpenbutikk, viser våpenkort - og kjøper dermed ammunisjon. Jeg må to turer innom skytebanen for å ta skyteprøven for storvilt. Når jegeravgiften er betalt, står jeg fritt til å gå ut i skogen hvor min far er grunneier, og drive med det jeg liker best.

 

Jeg er ikke innom mange kriminelle og lite attraktive steder på denne ferden? Lensmannen er hyggelig, han. På skytebana slår jeg gjerne av en hyggelig prat med likesinnede. Jeg er også rimelig sikker på at hjorten ikke er kriminell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Åja, du drepte i krigen? Altså du drepte folk som ville drepe deg? Da er det noe annet men det kan ikke være kjekt å drepe et menneske da uansett?

 

 

+/- litt naturligvis. Men i grove trekk ja. Det er ikke gøy å ta ett annet liv, selv om det å være dyktig i slike situasjoner gir en mestringsfølelse som ikke kan sammenlignes med noe annet.

Lenke til kommentar

 

Ville du kjøpt deg våpen dersom det ble lovlig?

Ville du blitt kriminell dersom du kunne kjøpe våpen lovlig?

Ville du skadet eller drept noen dersom du kunne kjøpe våpen lovlig?

Jeg synes du stiller litt merkelige spørsmål. For det første, så er det lovlig å kjøpe våpen i Norge i dag.

 

1 - Allerede lovlig, og jeg har to våpen.

2 - Jeg har våpen, og er ikke kriminell

3 - Nei

 

Jeg ser hva du prøver å "bevise" med spørsmålene dine, men det fungerer ikke. Vi tror ikke at det at man får et våpen i hendene, gjør en automatisk til en kriminell. Poenget er at når en åpner for at "selvforsvar" er gyldig ervervelsesgrunn, så øker risikoen for at personer som allerede er kriminelle eller psykisk syke får seg våpen.

 

 

 

Om man er samler/entusiast/skytter må man ofte oppsøke lite attraktive, kriminelle miljøer for å få holde på med hobbyen sin.

 

Hæ? Hva i all verden? Jeg er jeger, og for å holde på med hobbyen min så har jeg levert våpensøknad til politiet - som ble godkjent. Rifla fikk jeg i 20-årsgave fra min far. For å få ammunisjon så spaserer jeg inn på nærmeste våpenbutikk, viser våpenkort - og kjøper dermed ammunisjon. Jeg må to turer innom skytebanen for å ta skyteprøven for storvilt. Når jegeravgiften er betalt, står jeg fritt til å gå ut i skogen hvor min far er grunneier, og drive med det jeg liker best.

 

Jeg er ikke innom mange kriminelle og lite attraktive steder på denne ferden? Lensmannen er hyggelig, han. På skytebana slår jeg gjerne av en hyggelig prat med likesinnede. Jeg er også rimelig sikker på at hjorten ikke er kriminell.

 

 

Selvfølgelig får jegere kjøpe sine våpen lovlig, men hva om ikke-jegere vil eie/bruke alternative våpen i stedet for den kjente "rifla" og "hagla"? Det stilles strenge krav om våpenbruk for jegere i dag, men nå er det snakk om entusiaster som liker forskjellige våpentyper som altså er ulovlig.

Lenke til kommentar

 

 

 

Ville du kjøpt deg våpen dersom det ble lovlig?

Ville du blitt kriminell dersom du kunne kjøpe våpen lovlig?

Ville du skadet eller drept noen dersom du kunne kjøpe våpen lovlig?

  • nei
  • usikkert, siden fremtiden ikke vites, det eneste som vites er at alt kan skje
  • usikkert, siden fremtiden ikke vites, det eneste som vites er at alt kan skje
Dine svar #2 & #3 er i konflikt med ditt svar #1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Haha what? What are you talking about? I assume you don´t speak norwegian so im talking english

Spurte du ikke om Ola Dunk? Det ga inntrykket at morsmålet ditt var engelsk men når du skriver "talking english" så tar jeg feil ser det ut

 

Hvis jeg ikke snakket norsk, hvordan forsto jeg innlegget ditt?

 

Nå gir du ikke mening i det hele tatt, ola dunk, english, what!

 

Nei dette innlegget blir for dumt til å kunne gies noe seriøst svar, og hvordan får talking english deg til å skjønne du tar feil? Det var helt riktig skrevet....

 

 

Snip

 

 

Du er ikke helt oppdatert på ting, er du?

 

Hva har det med saken å gjøre om jeg er oppdatert på ting eller ikke?

 

Du skrev en tekst som var dårlig skrevet og vanskelig å forstå...

 

Og det er ikke lov å forandre på innlegg og legge inn ekstra ting, jeg har aldri sagt snip...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

Ville du kjøpt deg våpen dersom det ble lovlig?

Ville du blitt kriminell dersom du kunne kjøpe våpen lovlig?

Ville du skadet eller drept noen dersom du kunne kjøpe våpen lovlig?

  • nei
  • usikkert, siden fremtiden ikke vites, det eneste som vites er at alt kan skje
  • usikkert, siden fremtiden ikke vites, det eneste som vites er at alt kan skje
Dine svar #2 & #3 er i konflikt med ditt svar #1

 

Jeg ser det som 3 frittstående spørsmål, hvor det første spørsmålet er noe som man kan avgjøre her og nå, mens de to siste handler om fremtiden

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Ville du kjøpt deg våpen dersom det ble lovlig?

Ville du blitt kriminell dersom du kunne kjøpe våpen lovlig?

Ville du skadet eller drept noen dersom du kunne kjøpe våpen lovlig?

  • nei
  • usikkert, siden fremtiden ikke vites, det eneste som vites er at alt kan skje
  • usikkert, siden fremtiden ikke vites, det eneste som vites er at alt kan skje
Dine svar #2 & #3 er i konflikt med ditt svar #1

Jeg ser det som 3 frittstående spørsmål, hvor det første spørsmålet er noe som man kan avgjøre her og nå, mens de to siste handler om fremtiden
Alle tre spørsmålene er nesten identisk formulert, og handler alle om dine aksjoner i fremtiden, så det ser pussig ut er at du både påstar at fremtiden ikke vites (2&3), samtidig som du fremsetter en helt klar påstand om hva som kommer til å skje i fremtiden (1).

 

At de tre spørsmålene er frittstående, dvs omhandler forskjellig type handlinger, endrer ikke problematikken.

Lenke til kommentar

 

 

Grunnene til at jeg mener dette er rett og slett at man skal ha muligheten til å forsvare seg selv (bare tenk deg en som går hjem kl. 03:00-04:00 om natten etter en kveld på pub og plutselig møter en hysterisk gjeng med kniv som vil ha lommeboken hans)

 

 

Du mener at en mann som har sittet på puben til 04:00 om natten bør håndtere et våpen?

Det er jo nesten tryggere å tillate fyllekjøing, så han kan kjøre hjem fra pubben.

 

Begge deler er fullstendig uansvarlig, bare så det er sagt.

 

"Du mener at en mann som har sittet på puben til 04:00 om natten bør håndtere et våpen?" Nei. Hallo? Ingen sa at det skal være lovlig med våpen når man har drukket. Flest folk har noe kallt "vett" i hodet, og bare fordi NOEN kan misbruke denne retten til å bære våpen betyr ikke at ingen skal a retten til å bære våpen. Det blir akuratt det samme som å forby alkohol bare fordi NOEN kan finne på å fyllekjøre. Nei til kollektiv avstraffelse, fordi alle er sitt eget individ og alle burde ikke straffes fordi noen er dumme.

Lenke til kommentar

 

Ville du kjøpt deg våpen dersom det ble lovlig?

Ville du blitt kriminell dersom du kunne kjøpe våpen lovlig?

Ville du skadet eller drept noen dersom du kunne kjøpe våpen lovlig?

Jeg synes du stiller litt merkelige spørsmål. For det første, så er det lovlig å kjøpe våpen i Norge i dag.

 

1 - Allerede lovlig, og jeg har to våpen.

2 - Jeg har våpen, og er ikke kriminell

3 - Nei

 

Jeg ser hva du prøver å "bevise" med spørsmålene dine, men det fungerer ikke. Vi tror ikke at det at man får et våpen i hendene, gjør en automatisk til en kriminell. Poenget er at når en åpner for at "selvforsvar" er gyldig ervervelsesgrunn, så øker risikoen for at personer som allerede er kriminelle eller psykisk syke får seg våpen.

 

 

 

Om man er samler/entusiast/skytter må man ofte oppsøke lite attraktive, kriminelle miljøer for å få holde på med hobbyen sin.

 

Hæ? Hva i all verden? Jeg er jeger, og for å holde på med hobbyen min så har jeg levert våpensøknad til politiet - som ble godkjent. Rifla fikk jeg i 20-årsgave fra min far. For å få ammunisjon så spaserer jeg inn på nærmeste våpenbutikk, viser våpenkort - og kjøper dermed ammunisjon. Jeg må to turer innom skytebanen for å ta skyteprøven for storvilt. Når jegeravgiften er betalt, står jeg fritt til å gå ut i skogen hvor min far er grunneier, og drive med det jeg liker best.

 

Jeg er ikke innom mange kriminelle og lite attraktive steder på denne ferden? Lensmannen er hyggelig, han. På skytebana slår jeg gjerne av en hyggelig prat med likesinnede. Jeg er også rimelig sikker på at hjorten ikke er kriminell.

 

Liker deg veldig godt! Jeg tror vi deler ideologi, som er libertarianisme. Jeg tror det han mente med "Ville du kjøpt deg våpen dersom det ble lovlig?" er hvis det hadde blitt enklere å kjøpe våpen lovlig.

 

Noen tror alle med våpen er mordere og kriminelle, som er veldig urealistisk. Våpen kan være en interesse og en sport. De fleste som eier våpen er normale folk, som følger loven. Dessuten får de som vil ha våpen for å drepe tak i våpen på det svarte markedet. Jeg ser ingen grunn til å regulere salget av våpen.

 

Så tror mange at hvis flere hadde hatt tilgang på våpen at flere ville blitt drept som et resultat. Men det tror ikke jeg. Jeg syntes jo flere som har våpen, jo tryggere er det. Alle de store skytingene i USA har vært på "våpenfrie" områder, og samme med Utøya. Tenk hvis det hadde vært flere folk med våpen der, da kunne de kanskje stoppet Anders på 25 drap.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Blir du glad hvis jeg sier at du kan ha rett, og at du er en ekte flisespikker?

Jeg hadde blitt gladere om du kunne forklart meg hvorfor jeg tok feil. Da hadde jeg lært noe nytt idag. ;)

 

 

Bare si fra hvor du bor, og sett på kaffen, så kan jeg ta en liten levitasjon herfra - vi bør nemlig se hverandre dypt inn i øynene mens jeg messer frem takk-salvene mine - husk at jeg praktiserer buddhisme ;)

Lenke til kommentar

 

Det er selvsagt helt greit at folk kan gå bevæpnet i kulturer der folk flest ønsker det, det tror jeg de fleste vil være enige i. Demokrati fungerer når du er uenig også :)

 

Men ikke kom her og si at det ikke fører til økt kriminalitet, ulykker og selvmord, for det vil jeg ha statistikk på.

Andre har statistikk som sier det motsatte, det gjør argumentene uklare

 

Den statistikken tar jeg gjerne mot.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

 

Det er selvsagt helt greit at folk kan gå bevæpnet i kulturer der folk flest ønsker det, det tror jeg de fleste vil være enige i. Demokrati fungerer når du er uenig også :)

 

Men ikke kom her og si at det ikke fører til økt kriminalitet, ulykker og selvmord, for det vil jeg ha statistikk på.

Andre har statistikk som sier det motsatte, det gjør argumentene uklare

 

Den statistikken tar jeg gjerne mot.

 

Jeg og, servert med en sjokolade kake og et glass melk :)

Lenke til kommentar

 

 

Merkelige forestillinger du har om Texas, men du har kanskje ikke vært innom der?

 

Her jeg er nå kan alle og enhver gå bevepnet om de ønsker, og det syns jeg er bra. Iløpet av en dag ser jeg antagelig dusinvis av våpen, og det syns jeg er helt greit.

 

Selv går jeg ubevepnet, men så har jeg heller ikke sett noen som løper rundt og skyter vilt!

 

 

Hva mener du ordet sivilisert betyr?

Hvem er "det norske folk"?

Jeg har vært i en god del stater i USA, bl.a. noen steder i Texas.

 

Dine to siste spørsmål, tyder på at du ikke kan skrive norsk, eller vet så mye om Norge. Det blir for banalt, å forklare slik.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

Jeg har vært i en god del stater i USA, bl.a. noen steder i Texas.

 

Dine to siste spørsmål, tyder på at du ikke kan skrive norsk, eller vet så mye om Norge. Det blir for banalt, å forklare slik.

Hvor mange så du som sprang vilt rundt i gatene og skjøt i Texas når du var der?

 

Din motvillighet til å forklare hva du mener med de ordene du bruker tyder vel mer på at du ikke helt vet hva du snakker om, enn at jeg ikke kan skrive norsk?

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar

Det er noen hundre tusen mennesker, som lovlige våpen her i Norge (da er ikke politi- og forsvars folk medregnet) og de kan kjøpe flere våpen. Ennå flere kan få tillatelse.

 

Det er nær 2 hundre tusen jegere, her i Norge. I tilegg kommer det mange ti-tusener, som driver med en eller annen form for konkuransskyting. Det være seg med pistol/revolver, rifler og hagler. Og så har vi lovlige våpensamlere. Disse holder seg nok langt borte fra de kriminelle miljøene, ellers vil de ikke ha lovlige våpen lenge. Men ingen av disse har "Bæretillatelse" og bra er det. Det er slik flertallet av det "norske folk" ønsker det. Og da er det litt uninteressant, hva utlendinger mener om dette. De må gjerne gå med våpen på seg, i sitt eget hjemmland.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...