Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?


Retten til å bære våpen  

487 stemmer

  1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

    • Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig får jegere kjøpe sine våpen lovlig, men hva om ikke-jegere vil eie/bruke alternative våpen i stedet for den kjente "rifla" og "hagla"? Det stilles strenge krav om våpenbruk for jegere i dag, men nå er det snakk om entusiaster som liker forskjellige våpentyper som altså er ulovlig.

Jeg anbefaler deg å sette deg inn i regelverket før du kommer med påstander som ikke er sanne. De som driver med dynamisk sportsskyting kan erverve mange halvautomatiske rifler som en vanlig jeger kan. Jeg ser heller ikke at du drog inn skyttere. De har tilgjengelig de beste og mest presise baneriflene.

 

Samtidig er det mulig å bli våpensamler. Søk det opp. Kristian Valen er våpensamler, og gikk løs på dusjkabinettet med en MP-5 da han trodde det var en innbruddstyv i huset.

 

Det stilles naturligvis strenge krav til personen, men det er ikke ulovlig. Så ja, er det så gale som du ville ha det til å være?

Endret av Quote
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Selvfølgelig får jegere kjøpe sine våpen lovlig, men hva om ikke-jegere vil eie/bruke alternative våpen i stedet for den kjente "rifla" og "hagla"? Det stilles strenge krav om våpenbruk for jegere i dag, men nå er det snakk om entusiaster som liker forskjellige våpentyper som altså er ulovlig.

Jeg anbefaler deg å sette deg inn i regelverket før du kommer med påstander som ikke er sanne. De som driver med dynamisk sportsskyting kan erverve mange halvautomatiske rifler som en vanlig jeger kan. Jeg ser heller ikke at du drog inn skyttere. De har tilgjengelig de beste og mest presise baneriflene.

 

Samtidig er det mulig å bli våpensamler. Søk det opp. Kristian Valen er våpensamler, og gikk løs på dusjkabinettet med en MP-5 da han trodde det var en innbruddstyv i huset.

 

Det stilles naturligvis strenge krav til personen, men det er ikke ulovlig. Så ja, er det så gale som du ville ha det til å være?

 

 

Kan du være så snill å presisere reglene for meg? Du får det til å låte som om "alle" som har ønske om det kan bli våpensamler eller baneskytter. Hvis det er slik, hvorfor har vi da denne diskusjonen overhode?

 

Jeg tviler likevel på at personer som, for å ta et eksempel, har noe bittelite grums på rullebladet har de samme privilegiene som skinnhellige.

Lenke til kommentar

 

Kan du være så snill å presisere reglene for meg? Du får det til å låte som om "alle" som har ønske om det kan bli våpensamler eller baneskytter. Hvis det er slik, hvorfor har vi da denne diskusjonen overhode?

 

Trådens emne er

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

Slik jeg forstår TS er spørsmålet ikke omkring eie, eller bruke våpen på bane/jakt, men det å bære ladd våpen til selvforsvar på åpen gate (eller i eget hus/ på egen eiendom).

 

Sistnevnte er per idag, i praksis, kun tillat for Politikere (dvs de bærer ikke selv våpnene, men bruker deres skattepenger for å ansette en våpenbærer for deres egen sikkerhet).

 

Med forbehold om at jeg har forstått TS riktig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg må være helt ærlig, utifra hans første post så virker det mer som han bare ville lage styr og tull, han viste dette ville skape en lang debatt og bruker en mann som drar 4 om natta fra pubben som 1 eksempel på en som burde ha våpen...

Lenke til kommentar

 

 

Hvor mange så du som sprang vilt rundt i gatene og skjøt i Texas når du var der?

 

Din motvillighet til å forklare hva du mener med de ordene du bruker tyder vel mer på at du ikke helt vet hva du snakker om, enn at jeg ikke kan skrive norsk?

 

Bokstavelig talt så, så jeg ingen som løp rundt og vifte med våpen. :) Men, det er et utrykk mange norske bruker når ting ofte gjentar seg og en setter dette litt på spissen.

 

Jeg har opplevd fekting med både skytevåpen og andre våpen, flere steder i verden. Da hovedsakelig i havneområder.

 

Men i den vestlige verden, så er det enkelte steder i USA, som jeg har hatt negative erfaringer med mye våpen. Texas, er en av dem. Ved to forskjellige anledninger, ble det skutt i nærheten av meg, i Houston. Den ene gangen, var inne på ei hamburger "sjappe" i sentrum av en bydel (husker ikke hvilken), hvor jeg og en kammerat satt og spiste, med ryggen til inngangsdøra. Så kommer det inn en kar og begynner å skyte. Min kammerat hopper over disken og jeg kaster meg ned på gulvet og krabber i dekning. Men det var jo ikke oss karen skjøt på, det var på en sidemann som også satt og spiste, med ryggen til døra. Det ble skutt 7 skudd, men bare 3 av dem traff, enda det var kun ca 3,5 - 4 meter fra "bardisken" og til døra. Rakk å oppservere, at begge hadde trolig mexikansk utseende og dette ble bekreftet etterpå. Skytteren forsvant ut og hvordan det gikk med han som ble skutt, vet jeg ikke. Men han var i live, da vi to forsvant derfra før politiet kom. Det var nok av andre vitner.

 

Opplevde også skyting, i Galveston. Og det ble trukket våpen nær oss, da vi hadde leid bil og var på en dagstur utenfor Houston. Dette var utenfor et spisested, vi hadde stoppet for å spise. Men, ingen skudd ble løsnet. Og jeg har sett kniver i sving og trukne våpen, flere ganger i USA. Kunne nevnt flere episoder, men det er da uinteressant. Det er Norge, som er tema!

 

Så lenge jeg skriver på Norsk, bruker norsk "talemåte" og det er forstålig for nordmenn, gidder jeg ikke å utbrodere og bedrive norskopplæring.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det er selvsagt helt greit at folk kan gå bevæpnet i kulturer der folk flest ønsker det, det tror jeg de fleste vil være enige i. Demokrati fungerer når du er uenig også :)

 

Men ikke kom her og si at det ikke fører til økt kriminalitet, ulykker og selvmord, for det vil jeg ha statistikk på.

Andre har statistikk som sier det motsatte, det gjør argumentene uklare

Den statistikken tar jeg gjerne mot.

Jeg og, servert med en sjokolade kake og et glass melk :)

bare et eksempel fra Harvard-

 

http://www.law.harvard.edu/students/orgs/jlpp/Vol30_No2_KatesMauseronline.pdf

 

Det finnes mange undersøkelser som motsier hverandre i denne debatten. En som ikke vet det må være blinde

 

Selv ønsker jeg mer våpenkontroll

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Kan du være så snill å presisere reglene for meg? Du får det til å låte som om "alle" som har ønske om det kan bli våpensamler eller baneskytter. Hvis det er slik, hvorfor har vi da denne diskusjonen overhode?

 

Les Våpenloven! Men litt forenklet, så lenge du ikke har noe kriminelt på rullebladet og blir regnet som "tilregnelig", er det ganske enkelt å få kjøpt jaktvåpen her i Norge. Men, du må ha bestått Jegerprøven. Og gennerell aldergrense for hagle/rifle er 18 år. Det finnes unntak, fra alder.

 

Til konkuransebruk for rifle/hagle, må en melde seg inn i en klubb, som bedriver den type skyting, du ønsker å drive med. Alder er som over, men også her finnes unntak.

 

For pistol/revolver, er det litt strengere. Først så må en være medlem av en pistolklubb, ha gjennomgått sikkerhetskurs, deltatt på x-anall treningsdager over en gitt periode, før en kan søke om tillatelse til å kjøpe pistol. Pistolen må være egnet for den type skyting, som er på programmet til din klubb. Dette var enkelt fortalt, det finnes noen flere detaljer. Men en vanlig norsk voksen borger, som er edrulig, ikkevoldelig og ikke har noe kriminellt på "rullebladet", kan få tillatelse til kjøp av pistol/revolver i Norge. Etter dagens regler kan trolig 1 - 1,5 mil. norske borgere, få kjøpt pistol for konkuransbruk. Men jeg gjentar, det er ingen "bæretillatelse". Og selvforsvar med våpen i Norge, blir normalt hardt straffet.

 

Dynamisk Skyting (rifle/pistol/revolver) er nevnt. Men det hopper jeg over, da det er lite aktuelt for en nybegynner.

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

 

 

 

Det er selvsagt helt greit at folk kan gå bevæpnet i kulturer der folk flest ønsker det, det tror jeg de fleste vil være enige i. Demokrati fungerer når du er uenig også :)

 

Men ikke kom her og si at det ikke fører til økt kriminalitet, ulykker og selvmord, for det vil jeg ha statistikk på.

Andre har statistikk som sier det motsatte, det gjør argumentene uklare

Den statistikken tar jeg gjerne mot.

Jeg og, servert med en sjokolade kake og et glass melk :)

bare et eksempel fra Harvard-

 

http://www.law.harvard.edu/students/orgs/jlpp/Vol30_No2_KatesMauseronline.pdf

 

Det finnes mange undersøkelser som motsier hverandre i denne debatten. En som ikke vet det må være blinde

 

Selv ønsker jeg mer våpenkontroll

 

Haha tror du jeg har tenkt å lese hele det dokumentet? Da blir jeg ikke ferdig før til høsten :)

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det er selvsagt helt greit at folk kan gå bevæpnet i kulturer der folk flest ønsker det, det tror jeg de fleste vil være enige i. Demokrati fungerer når du er uenig også :)

 

Men ikke kom her og si at det ikke fører til økt kriminalitet, ulykker og selvmord, for det vil jeg ha statistikk på.

Andre har statistikk som sier det motsatte, det gjør argumentene uklare

Den statistikken tar jeg gjerne mot.

Jeg og, servert med en sjokolade kake og et glass melk :)

bare et eksempel fra Harvard-

 

http://www.law.harvard.edu/students/orgs/jlpp/Vol30_No2_KatesMauseronline.pdf

 

Det finnes mange undersøkelser som motsier hverandre i denne debatten. En som ikke vet det må være blinde

 

Selv ønsker jeg mer våpenkontroll

 

Don B. Kates (LL.B., Yale, 1966) is an American criminologist and constitutional

lawyer associated with the Pacific Research Institute, San Francisco.

Gary Mauser (Ph.D., University of California, Irvine, 1970) is a Canadian crimi‐

nologist and university professor at Simon Fraser University, Burnaby, BC Canada.

 

Harvard...?

Hvis du vil at jeg skal lese et dokument på 46 sider forventer jeg at du vet litt mer om dokumentet. Har du bare lest overskriften og servernavnet, så tror jeg du bør lese det selv.

 

Edit: Dette er jo et review paper! De baserer absolutt alt fra tolkning av eksisterende papers. Det er helt verdiløst, siden du kan da er MINST 2 ledd fra dataene. Sorry, prøv igjen.

Endret av Shruggie
Lenke til kommentar

Don B. Kates (LL.B., Yale, 1966) is an American criminologist and constitutional

lawyer associated with the Pacific Research Institute, San Francisco.

Gary Mauser (Ph.D., University of California, Irvine, 1970) is a Canadian crimi‐

nologist and university professor at Simon Fraser University, Burnaby, BC Canada.

 

Harvard...?

Hvis du vil at jeg skal lese et dokument på 46 sider forventer jeg at du vet litt mer om dokumentet. Har du bare lest overskriften og servernavnet, så tror jeg du bør lese det selv.

 

Edit: Dette er jo et review paper! De baserer absolutt alt fra tolkning av eksisterende papers. Det er helt verdiløst, siden du kan da er MINST 2 ledd fra dataene. Sorry, prøv igjen.

Poenget var ikke å holde debatt om innholdet men å vise at det finnes uenighet blant forskere, selv de som publiseres på Harvard Journaler

 

Dette viser også hvor vanskelig det blir å vurdere objektivt når dommerne i høyesteretten prøvde å undersøke eksisterende data

 

http://www.nytimes.com/2008/06/29/weekinreview/29liptak.html?pagewanted=all&_r=0

Endret av jjkoggan
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

 

 

 

 

Det er selvsagt helt greit at folk kan gå bevæpnet i kulturer der folk flest ønsker det, det tror jeg de fleste vil være enige i. Demokrati fungerer når du er uenig også :)

 

Men ikke kom her og si at det ikke fører til økt kriminalitet, ulykker og selvmord, for det vil jeg ha statistikk på.

Andre har statistikk som sier det motsatte, det gjør argumentene uklare

Den statistikken tar jeg gjerne mot.

Jeg og, servert med en sjokolade kake og et glass melk :)

bare et eksempel fra Harvard-

 

http://www.law.harvard.edu/students/orgs/jlpp/Vol30_No2_KatesMauseronline.pdf

 

Det finnes mange undersøkelser som motsier hverandre i denne debatten. En som ikke vet det må være blinde

 

Selv ønsker jeg mer våpenkontroll

 

Don B. Kates (LL.B., Yale, 1966) is an American criminologist and constitutional

lawyer associated with the Pacific Research Institute, San Francisco.

Gary Mauser (Ph.D., University of California, Irvine, 1970) is a Canadian crimi‐

nologist and university professor at Simon Fraser University, Burnaby, BC Canada.

 

Harvard...?

Hvis du vil at jeg skal lese et dokument på 46 sider forventer jeg at du vet litt mer om dokumentet. Har du bare lest overskriften og servernavnet, så tror jeg du bør lese det selv.

 

Edit: Dette er jo et review paper! De baserer absolutt alt fra tolkning av eksisterende papers. Det er helt verdiløst, siden du kan da er MINST 2 ledd fra dataene. Sorry, prøv igjen.

 

Leste du alt det iløpet av 6 minutter?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

 

Det er selvsagt helt greit at folk kan gå bevæpnet i kulturer der folk flest ønsker det, det tror jeg de fleste vil være enige i. Demokrati fungerer når du er uenig også :)

 

Men ikke kom her og si at det ikke fører til økt kriminalitet, ulykker og selvmord, for det vil jeg ha statistikk på.

Andre har statistikk som sier det motsatte, det gjør argumentene uklare

Den statistikken tar jeg gjerne mot.

Jeg og, servert med en sjokolade kake og et glass melk :)

bare et eksempel fra Harvard-

 

http://www.law.harvard.edu/students/orgs/jlpp/Vol30_No2_KatesMauseronline.pdf

 

Det finnes mange undersøkelser som motsier hverandre i denne debatten. En som ikke vet det må være blinde

 

Selv ønsker jeg mer våpenkontroll

 

Don B. Kates (LL.B., Yale, 1966) is an American criminologist and constitutional

lawyer associated with the Pacific Research Institute, San Francisco.

Gary Mauser (Ph.D., University of California, Irvine, 1970) is a Canadian crimi‐

nologist and university professor at Simon Fraser University, Burnaby, BC Canada.

 

Harvard...?

Hvis du vil at jeg skal lese et dokument på 46 sider forventer jeg at du vet litt mer om dokumentet. Har du bare lest overskriften og servernavnet, så tror jeg du bør lese det selv.

 

Edit: Dette er jo et review paper! De baserer absolutt alt fra tolkning av eksisterende papers. Det er helt verdiløst, siden du kan da er MINST 2 ledd fra dataene. Sorry, prøv igjen.

 

Leste du alt det iløpet av 6 minutter?

 

Nei, jeg leste de tre første sidene og forkastet det.

Lenke til kommentar

 

Don B. Kates (LL.B., Yale, 1966) is an American criminologist and constitutional

lawyer associated with the Pacific Research Institute, San Francisco.

Gary Mauser (Ph.D., University of California, Irvine, 1970) is a Canadian crimi‐

nologist and university professor at Simon Fraser University, Burnaby, BC Canada.

 

Harvard...?

Hvis du vil at jeg skal lese et dokument på 46 sider forventer jeg at du vet litt mer om dokumentet. Har du bare lest overskriften og servernavnet, så tror jeg du bør lese det selv.

 

Edit: Dette er jo et review paper! De baserer absolutt alt fra tolkning av eksisterende papers. Det er helt verdiløst, siden du kan da er MINST 2 ledd fra dataene. Sorry, prøv igjen.

Poenget var ikke å holde debatt om innholdet men å vise at det finnes uenighet blant forskere, selv de som publiseres på Harvard Journaler

 

Dette viser også hvor vanskelig det blir å vurdere objektivt når dommerne i høyesteretten prøvde å undersøke eksisterende data

 

http://www.nytimes.com/2008/06/29/weekinreview/29liptak.html?pagewanted=all&_r=0

 

Det finnes alltid uenighet blant forskere, det beviser ingenting. Det jeg ville ha var statistikk som viste at vold, mord og selvmord ikke øker med mengden våpen i et samfunn. For det første er det ingen måte de kan ha vist det via komparativ analyse av _forskjellige land_, og for det andre hadde de ingen statistikk, men brukte tredjeparts statistikk som de så tolket. Ut fra samme modell kan jeg vise nøyaktig hva jeg vil. Se her, for et eksempel: http://www.tylervigen.com/

Du blir nødt til å vise at tallene har et årsaksforhold til hverandre for å faktisk bevise det jeg ber deg om.

Lenke til kommentar

Det er da vitterlig du som burde fremme bevis, ettersom det er du som fremmer påstander om at det vil føre til "økt kriminalitet, ulykker og selvmord", selv om du har kamuflert din påstand som en krav om bevis fra enhver som skulle komme til å motsi deg, og dermed hendig velter bevisbyrden over på andre.

 

Det er selvsagt helt greit at folk kan gå bevæpnet i kulturer der folk flest ønsker det, det tror jeg de fleste vil være enige i. Demokrati fungerer når du er uenig også :) Men ikke kom her og si at det ikke fører til økt kriminalitet, ulykker og selvmord, for det vil jeg ha statistikk på.
Jeg tror der er billigere triks i håndboka over retoriske triks, men ikke mange.
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

 

 

 

 

 

 

Det er selvsagt helt greit at folk kan gå bevæpnet i kulturer der folk flest ønsker det, det tror jeg de fleste vil være enige i. Demokrati fungerer når du er uenig også :)

 

Men ikke kom her og si at det ikke fører til økt kriminalitet, ulykker og selvmord, for det vil jeg ha statistikk på.

Andre har statistikk som sier det motsatte, det gjør argumentene uklare

Den statistikken tar jeg gjerne mot.

Jeg og, servert med en sjokolade kake og et glass melk :)

bare et eksempel fra Harvard-

 

http://www.law.harvard.edu/students/orgs/jlpp/Vol30_No2_KatesMauseronline.pdf

 

Det finnes mange undersøkelser som motsier hverandre i denne debatten. En som ikke vet det må være blinde

 

Selv ønsker jeg mer våpenkontroll

 

Don B. Kates (LL.B., Yale, 1966) is an American criminologist and constitutional

lawyer associated with the Pacific Research Institute, San Francisco.

Gary Mauser (Ph.D., University of California, Irvine, 1970) is a Canadian crimi‐

nologist and university professor at Simon Fraser University, Burnaby, BC Canada.

 

Harvard...?

Hvis du vil at jeg skal lese et dokument på 46 sider forventer jeg at du vet litt mer om dokumentet. Har du bare lest overskriften og servernavnet, så tror jeg du bør lese det selv.

 

Edit: Dette er jo et review paper! De baserer absolutt alt fra tolkning av eksisterende papers. Det er helt verdiløst, siden du kan da er MINST 2 ledd fra dataene. Sorry, prøv igjen.

 

Leste du alt det iløpet av 6 minutter?

 

Nei, jeg leste de tre første sidene og forkastet det.

 

Du er tøff som faktisk gadd det, jeg tok et glimt og dro tilbake hit fortere enn jeg dro ditt :)

Lenke til kommentar

 

 

 

Don B. Kates (LL.B., Yale, 1966) is an American criminologist and constitutional

lawyer associated with the Pacific Research Institute, San Francisco.

Gary Mauser (Ph.D., University of California, Irvine, 1970) is a Canadian crimi‐

nologist and university professor at Simon Fraser University, Burnaby, BC Canada.

 

Harvard...?

Hvis du vil at jeg skal lese et dokument på 46 sider forventer jeg at du vet litt mer om dokumentet. Har du bare lest overskriften og servernavnet, så tror jeg du bør lese det selv.

 

Edit: Dette er jo et review paper! De baserer absolutt alt fra tolkning av eksisterende papers. Det er helt verdiløst, siden du kan da er MINST 2 ledd fra dataene. Sorry, prøv igjen.

Poenget var ikke å holde debatt om innholdet men å vise at det finnes uenighet blant forskere, selv de som publiseres på Harvard Journaler

 

Dette viser også hvor vanskelig det blir å vurdere objektivt når dommerne i høyesteretten prøvde å undersøke eksisterende data

 

http://www.nytimes.com/2008/06/29/weekinreview/29liptak.html?pagewanted=all&_r=0

Det finnes alltid uenighet blant forskere, det beviser ingenting. Det jeg ville ha var statistikk som viste at vold, mord og selvmord ikke øker med mengden våpen i et samfunn. For det første er det ingen måte de kan ha vist det via komparativ analyse av _forskjellige land_, og for det andre hadde de ingen statistikk, men brukte tredjeparts statistikk som de så tolket. Ut fra samme modell kan jeg vise nøyaktig hva jeg vil. Se her, for et eksempel: http://www.tylervigen.com/

Du blir nødt til å vise at tallene har et årsaksforhold til hverandre for å faktisk bevise det jeg ber deg om.

 

Using cross-sectional time-series data for U.S. counties from 1977 to 1992, we find that allowing citizens to carry concealed weapons deters violent crimes, with- out increasing accidental deaths. If those states without right-to-carry concealed gun provisions had adopted them in 1992, county- and state-level data indicate that ap- proximately 1,500 murders would have been avoided yearly. Similarly, we predict that rapes would have declined by over 4,000, robbery by over 11,000, and aggra- vated assaults by over 60,000. We also find criminals substituting into property crimes involving stealth, where the probability of contact between the criminal and the victim is minimal. Further, higher arrest and conviction rates consistently reduce crime. The estimated annual gain from all remaining states adopting these laws was at least $5.74 billion in 1992. The annual social benefit from an additional con- cealed handgun permit is as high as $5,000.

 

http://www.jstor.org/stable/pdfplus/10.1086/467988.pdf?acceptTC=true&jpdConfirm=true

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fra National Academy of Sciences-

 

 

MAJOR CONCLUSIONS

 

While much has been learned, much remains to be done, and this report necessarily focuses on the important unknowns in this field of study. The committee found that answers to some of the most pressing questions cannot be addressed with existing data and research methods, however well designed. For example, despite a large body of research, the committee found no credible evidence that the passage of right-to-carry laws decreases or increases violent crime, and there is almost no empirical evidence that the more than 80 prevention programs focused on gun-related violence have had any effect on childrens behavior, knowledge, attitudes, or beliefs about firearms. The committee found that the data available on these questions are too weak to support unambiguous conclusions or strong policy statements.

 

http://www.nap.edu/openbook.php?record_id=10881&page=2

Lenke til kommentar

Tviler på om slike us-rapporter er relevante for Skandinaviske, eller nordeuropeiske forhold. Vi har hatt en annen kultur og tradisjon i flere hundre år. Jeg har ikke "giddet" å lese denne rapporten, men har lest noen andre. Og det er ikke relevandt sammenligningsgrunnlag.

 

Poenget er vel, at det er lite trolig at det norske (eller skandinaviske folk), ønsker friere bruk av våpen til beskyttelse. Veken håndvåpen, kniv, eller andre typer farlige våpen. Jeg ønsker i alle fall ikke det. Ikke fordi jeg tror det blir mer kriminalitet, bare råere. Og flere som blir drept, i en bagatellmessig krangel. Enten hjemme, eller ute blandt andre folk. Og som et eks., i USA er det eksempler på at folk skyter på andre trafikanter/biler, som "viser fingeren", pekker på hodet, o.l., Det kunne også skje her, så hissige folk er i trafikken. Tror det er fornuftig, at våpnene er nedlåst hjemme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...