Gå til innhold

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?


Retten til å bære våpen  

487 stemmer

  1. 1. Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

    • Ja
      83
    • Nei
      392
    • Ingen formening/vet ikke
      12


Anbefalte innlegg

Bør retten til å bære våpen innføres i Norge?

Overskriften sier jo klart og tydelig hva tråden dreier seg om så jeg fyrer løs med min mening uten flere unødvendige detaljbeskrivelser: HELT KLART JA! Jeg mener Norge fører en latterlig og uansvarlig politikk på dette spørsmålet (som i så mange andre spørsmål for øvrig) og at det bør gjøres noe med umiddelbart! Det eneste man kan gå med i dag er en kniv hvis ikke knivbladets lengde overskrider en viss grense. Unntaket er Svalbard der det anbefales å alltid bære skytevåpen utenfor bosetningene pga. faren for isbjørn.

 

Jeg ser for meg et system ala det de har i USA, et system som er verdt å støtte! Før noen reagerer på det enorme antall drap med skytevåpen i USA, det dreier seg rett og slett om altfor dårlig kontroll over hvem som får eie og bære skytevåpen. Med langt bedre kontroll på dette (bakgrunnssjekk, en test som viser at personen kan tilstrekkelig om hvert enkelt våpen han/hun kjøper) samt en skriftlig tillatelse til å eie og bære våpenet som må fornyes feks. hvert femte år mm.) kan man lett minimere eller fjerne den risikoen. Samtidig må myndigheter og politi gjøre langt, langt, langt mer enn det som gjøres i dag når det gjelder svartebørshandel med våpen. Det er nemlig slik de kriminelle og de som har til hensikt å skade eller drepe noen skaffer seg våpen.

 

Grunnene til at jeg mener dette er rett og slett at man skal ha muligheten til å forsvare seg selv (bare tenk deg en som går hjem kl. 03:00-04:00 om natten etter en kveld på pub og plutselig møter en hysterisk gjeng med kniv som vil ha lommeboken hans) samt det at noen rett og slett har en interesse for våpen og dermed bør ha lov til å kjøpe, eie og bære dem om han/henne ønsker slik andre får samle på og eie frimerker dersom de har interesse for det. Langt ifra alle med interesse for våpen er interesserte i jakt så det vil ikke føre til en eksplosjon i antall skutte dyr. Noen (som meg) er rett og slett interessert i å skyte på blink. I det tilfellet kan man selvsagt si at det holder med luftvåpen og det gjør det for så vidt, men den slags holder ikke nødvendigvis til selvforsvar og er noen interessert i våpen for våpnenes skyld bør de også få eie og bære våpen!

 

Hva mener dere?

 

:w00t: Mitt innlegg nr. 19000 :w00t:

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

Grunnene til at jeg mener dette er rett og slett at man skal ha muligheten til å forsvare seg selv (bare tenk deg en som går hjem kl. 03:00-04:00 om natten etter en kveld på pub og plutselig møter en hysterisk gjeng med kniv som vil ha lommeboken hans)

:w00t: Mitt innlegg nr. 19000 :w00t:

 

 

Så du tror ikke en i den gjengen vil ha et våpen? Hva vil skje da?

Lenke til kommentar

For en latterlig tenkt situasjon. Alkohol og våpen er noe som aldri skal kombineres uansett. Du går ikke på pub med våpen og om det så var tilfellet at generell bevæpning var tillat her til lands så er noe slikt noe som burde kvalifisere til inndragning av bæretillatelsen.

 

Synes reglene er helt idiotisk strenge når det kommer til selvforsvar. Våpendebatten i Norge er fullstendig kuppet av politisk korrekte som utelukkende ønsker å skyte på papp eller jakte. Å f.eks diskutere muligheten for å ha en hagle hjemme til selvforsvar er helt uhørt og om du oppretter en tråd om emnet på landets største våpenforum så blir tråden slettet i løpet av fem minutter.

  • Liker 8
Lenke til kommentar

 

 

Du mener at en mann som har sittet på puben til 04:00 om natten bør håndtere et våpen?

Det er jo nesten tryggere å tillate fyllekjøing, så han kan kjøre hjem fra pubben.

 

Begge deler er fullstendig uansvarlig, bare så det er sagt.

 

Ja, akkurat den situasjonen der er kanskje ikke så smart. Det var ment som et eksempel på en situasjon hvor man må forsvare seg helt alene. Kunne like gjerne vært snakk om en mann som har tatt en sen matbit på Burger King og må gå en lang vei gjennom for eksempel tuneller hvor ingen kan se ham og det er sent på natten. Risikoen for å kunne bli overfalt da er stor.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Hvorfor?

Fordi at vi nordmenn har oppnådd å lage samfunnet vårt helt uten bruk av vold og overdreven maktbruk, og er å regne som verdensmestre i fredelig avvæpnet sameksistens

Lenke til kommentar

 

Så du tror ikke en i den gjengen vil ha et våpen? Hva vil skje da?

 

Nei, ikke nødvendigvis. Mange av disse tullingene i gjeng baserer seg på å være mange og fremstå som truende. Kniv kan gjøre susen da. Evnt. et balltre. Og om en eller flere i den gjengen har skytevåpen endrer det ikke det at den som blir truet har mulighet til å forsvare seg med sitt våpen.

Lenke til kommentar

Ja, vi fungerer sammen uten å bruke unødige maktmidler for å hevde individuell rett/lyst/tro/ideologi osv osv

Slik du ordlegger deg så skulle man tro at Norge ikke har hatt eller har noe våpenkultur. Hele poenget med å eie våpen er nettopp for å hevde ens rett. Videre fungerer det som et buffer mot overgrep ("unødige maktmidler") fra myndighetene.

 

Du har alt snudd på hodet. Det er ikke noe som heter "fredlig avvæpnet sameksistens" Den norske befolkningen er ikke avvæpnet.

Lenke til kommentar
Mer våpen i befolkningen vil føre til flere vådeskudd og flere drap med skytevåpen.

Det er utenkelig at samfunnet på noen som helst måte blir tryggere med en masse våpen.

 

Flere drap med skytevåpen er mulig, men neppe flere drap totalt sett da de heller finner en annen metode. Har man først bestemt seg for å drepe noen så finner man en måte.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Slik du ordlegger deg så skulle man tro at Norge ikke har hatt eller har noe våpenkultur. Hele poenget med å eie våpen er nettopp for å hevde ens rett. Videre fungerer det som et buffer mot overgrep ("unødige maktmidler") fra myndighetene.

 

Du har alt snudd på hodet. Det er ikke noe som heter "fredlig avvæpnet sameksistens" Den norske befolkningen er ikke avvæpnet.

Joda, vi er relativt avæpnet og fredelige - og jeg for min del har bodd i andre land, hvor våpen var en mer dagligdags ting, og ingen av de landene eller kulturene fremstod som mer sikre for alle, unntatt de sterkeste med de største ressursene hva angår maktmidler og ditto fravær av sunne holdninger overfor retten hvert enkelt individ har til å bevege seg fritt i et fredelig samfunn

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...