Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One


Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

  1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

    • PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er nå 1800 Steam OS spill på Steam. Det nummeret vil nok øke dramatisk jo lengre vi nærmer oss lansering. En Steam Machine er først å fremst en konsoll. Poenget med den er ikke at Windows brukere skal skifte. Men at dem som er ute etter en konsoll nå kan velge en type konsoll med potensialet til å ha vesentlig bedre ytelse og grafikk en hva PS4 og XBO klarer.

 

Ikke bare får en mulighet til å få bedre grafikk og ytelse. Men en får også tilgang til vesentlig flere spill og et mer variert spill utvalg. Hvor XBO og PS4 sliter med å oppnå 1080p og 30fps. Vil en med en Steam Machine ha muligheten til å spille alle spill i 1080p i behagelige 60 fps og med mer eyecandy en hva PS4/XBO er i stand til.

 

 

Det å kunne spille The Witcher 3 i 60fps i 1080p. Kontra 900p i 30fps på XBO fks...det er en game changer. Og la oss ikke glemme VR. VR kommer for fult og utvalget VR spill kommer uten tvil til å eksplodere på Steam i forhold til hva som blir tilgjengelig på PS4.

 

Steam OS kan gjøre alt du kan gjøre på fks PS4. Du kan ta bilder,video,streame og dele dette. Achievements,spill hubs...etc etc.

 

Problemet er pris. Det virker som disse ferdig maskinene koster endel. Så det skal bli interessant å se hvordan prisene vil bli utover. Men en ting er sikkert. Tiden hvor en måtte forholde seg til låst hardware ut en konsoll syklus er snart over.

 

Om jeg skal ta meg selv som eksempel. Så kan jeg ikke fordra PC gaming. Jeg orker ikke og har ikke lyst til å surre på en PC med Windows når jeg skal spille. Jeg sitter å surrer på en PC så mye utenom at det vil jeg bare ikke. Er derfor jeg spiller på PS4 og det er derfor jeg nok uten tvil blir å skaffe meg en Steam Machine. Enten det er ferdig bygget eller å bygge selv.

 

EDIT: Det skal bli interessant å se bølgende dette vil sende når dem mest hardbarka fanboys skjønner at det er en ny konsoll som dem ikke har mulighet til å "vinne" over....

Personlig har jeg ikke store troen på steam machines. De er alt for dyre og når de i tillegg skal kjøre en type Linux så er løpet kjørt for min del. Den koster mer enn en vanlig gamer pc, så da hadde jeg heller kjøpt meg en gaming pc og koblet til kontrolleren og spilt pc spillene. Ser ikke helt forskjellen på å spille spillene på en pc med kontroller og koblet til tven i forhold til en steam box med akkurat samme spillene.

Lenke til kommentar

Forskjellen ved å koble en Windows basert PC kontra en PC med Steam OS til et tv er at du får en konsoll opplevelse. En slipper å forholde seg til noe annet. Noe som er en av grunnene til at mange velger en konsoll istedenfor en tradisjonell PC.

 

En kan bruke en PC med Steam OS og få samme spill opplevelse som på PS4/XBO eller om en er ute etter en bedre grafisk spill opplevelse gå for noe kreaftigere.

 

Diskusjon om at grafikk ikke betyr noe og at en ikke klarer å se forskjell på 30 og 60 fps er noe av det dummeste jeg leser.

 

Men det er nok mange som kommer til å prøve å dømme Steam Machines sønder å sammens. Det angriper jo både konsoll siden og PC siden. Forandring er ikke noe som blir tatt lett på av mange.

 

Men en kan putte hode mellom bena så mye en vil. Det forandrer ikke det faktum at November er mnd hvor en ny konsoll kommer og den vil snu opp ned på konsoll krigen. Og konsoll vs PC. Master race har plutselig formert seg med console pessants.

 

Hehe, det her blir så jævlig bra å følge med på. Kommer til å bli felt mange krokodille tårer.

 

EDIT: jeg skal være enig at prisen virker høy nå. Og at det er Linux er noe snodig. Men det er allerede 1800 spill. Mer en hva XBO/PS4 har kombinert. Og nye spill finner veien til Steam OS. The Witcher 3 fks..

Endret av LarZen
Lenke til kommentar

Har alltid vore snakk om grafikk, men før var konsollane på høgde med PC og stort sett billigare i innkjøp. Etterkvart har konsollane drege strikken for langt og latt PC stikke av både når det gjelder grafikk og gameplay. Det ser vi igjen i dagens spillmarked. Konsollane verdsetter ikkje gameplay ved å kunne kjøre spilla på 1080p og 60fps. Dette kunne både Nintendo, MS og Sony bestemt at spillutviklere måtte ha i bunnen i alle spill. I stadenfor blir grafikksminke den viktigaste salgsgimmick for konsollane fordi di fleste lar seg blende av eyecandy. Dette igjen for at konsollane skal gje eit inntrykk av at di kan levere minst like pene spill som PC.

 

Skal nevnast at PS4 har ein del spill som leverer 1080p og 60fps og slike spill blir støtta viss spillet i seg sjølv er verdt tidsbruken.

 

Konsoll-krigen forsetter med di 3 vanlige, men PC-spillinga vil få ein ekstra aktør i SM som kan ta store markedsandeler fra Win/Mac/Linux samt etter kvart konsollane. Men det vil ta tid og SM må greie å levere minst like bra som Win10 når det kommer til spillytelse. SM og Win10 burde bli mykje betre for spilling enn det konsollane kan by på og begge inntar scena for fullt i år. Eksklusive spill vil bli aktuellt da MS trapper opp spillsatsinga for Win10 og Steam har behov for spill som selger ideen med SM.

 

Ender nok opp med at stue-PC'n får begge os'a slik at eg kan velge di spilla som fungerer best samt eksklusive spill på desse to formata. Med andre ord ser det ut for at spillframtida vil inneholde langt fleire eksklusive spill enn vi har i dagens spillmarked. Korleis AR og VR virker inn på spillmarkedet er litt meir usikkert, men dukker det opp gode spill og prisen er riktig kan det forandre alt. Håper uannsett at di fleste finner glede i utviklinga og at alle aktører blir pressa til å få fram fleire gode spill for å tekkast oss forbrukere. :)

Lenke til kommentar

Hovedpoenget med å eie en spillkonsoll som PS4 og X1 er jo at man skal slippe å oppdatere. Ja, SteamMachine vil sikkert gi bedre flyte og grafikk i starten, men etter 5 år vil den sikkert ikke kjøre spill på 1080p engang. Som vil si at man må kontinuerlig bruke tusenvis av kroner på å oppdatere den. Når jeg kjøpte min PS4 så gjorde jeg det med sikkerhet at om 5 år vil den fortsatt kjøre spill til maksimal oppløsning og flyt. En Steam Machine er bare et fancy navn for å tjene penger på noe overpriset og datamaskin-basert. Jeg ser at den rimeligste steam machinen begynner på 479 dollar. 129 dollar mer enn PS4 og Xbox One. Hvorfor skal de konkurrere mot hverandre?

 

Greit nok at den kjøre eget OS, men jeg vil kategorisere steam machine som en PC og ikke en konsoll.

Lenke til kommentar

Jeg håper steam Machines kan levere, men jeg har for øyeblikket ikke troen. Den har 1800 spill men veldig få stortitler da den ikke skal kjøre Windows. Akkurat det forbedres forhåpentligvis til lansering. Men ser fortsatt ikke hva den skal gi meg utenom at jeg istedet for å starte opp i Windows nå starter opp iben slags steam big picture mode.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke brukerbasen til ST. En som kjøper konsoll vil ikke velge mellom et hav av forskjellige typer som finnes her og om han/hun bestemmer seg for å kjøpe en ST på rundt prisen til xbone/ps4 så er de dømt til å bli skuffet. Da er de langt unna en sikkret maskin som vil bli brukbar de neste 5 årene. De mister også eksklusive titlene til evt sony/microsoft eller nintendo. Det finnes så klart gode pc spill også, men mange av disse egner seg heller ikke med en kontroller.

Lenke til kommentar

Personlig har jeg ikke store troen på steam machines. De er alt for dyre og når de i tillegg skal kjøre en type Linux så er løpet kjørt for min del.

 

 

Hvorfor er det et problem? Mener å huske PS3 kjørte noe BSD-baserte greier, og det var ingen som klagde på det.

Lenke til kommentar

 

Når jeg kjøpte min PS4 så gjorde jeg det med sikkerhet at om 5 år vil den fortsatt kjøre spill til maksimal oppløsning og flyt.

Lol

Den kjørte jo ikke full oppløsning og flyt ved LANSERING engang

 

 

Ordet "MAKSIMALT" er relevant her. Hva er maksimalt?

 

For å sitere Bokmålsordboka:

 

 

 

maksimal a1 (fra nylat., av lat. maximus, superlativ av magnus 'stor')som har nådd toppen, øvre grense for det som er mulig eller tillatt, størst eller høyest mulig, topp-, motsatt minimal

 

Så for å si igjen, spillene på min PS4 (eller Xbox One) vil om 5 år kjøre det som er maksimalt/toppen/øvre grense/høyest mulig for hva PS4 klarer. Jeg slipper iallefall å tenke på om den blir for dårlig til å dra spillet i det hele tatt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

 

Personlig har jeg ikke store troen på steam machines. De er alt for dyre og når de i tillegg skal kjøre en type Linux så er løpet kjørt for min del.

 

 

Hvorfor er det et problem? Mener å huske PS3 kjørte noe BSD-baserte greier, og det var ingen som klagde på det.

 

Fordi linux som pc plattform har et mye mindre utvalg av spill og det er generelt sjeldent det slippes nye tittler til linux, spesielt AAA tittlene. Hva en spill konsoll kjører er likegyldig da spillene som lages blir laget direkte mot den hw og softwaren på plattformen. På pc blir det annerledes når det x antall konfigurasjoner, SW utgaver og plattformer.

Lenke til kommentar

Greit nok at den kjøre eget OS, men jeg vil kategorisere steam machine som en PC og ikke en konsoll.

 

Hvorfor?

 

PS4/XBO: Låst hardware og eget OS. Kontrolleres med håndkontroller og har brukergrensesnitt for dette.

SM: Åpen hardware og eget OS. Kontrolleres med håndkontroller og har brukergrensesnitt for dette

PC/Windows: Åpen hardware og Windows OS. Kontrolleres med mus&tastatur og har brukergrensesnitt for dette.

 

Hva er det som gjør en SM til å ikke være en konsoll? Den er jo helt lik en PS4/XBO? Er det at en kan velge hvor kraftig en maskin skal være som definerer hva en konsoll er?

Lenke til kommentar

Men kan man legge inn Windows f.eks. på en SM?

 

EDIT: Etter litt søking på nettet så fant jeg svaret; Ja ,den kan det.

Derfor vil ikke jeg kategorisere den i konsoll-kategorien.

 

Polygon har en fin beskrivelse av hva SM er:

 

 

Steam Machine is a PC that can do fewer things, and run fewer games, than the system you have in your home right now.

 

Kilde: http://www.polygon.com/2014/1/7/5283832/valves-linux-steam-machine-plays-fewer-games-than-your-PC

 

Om SM er en konsoll kan man egentlig si at alle stasjonære, laptoper eller what so ever som kjører Steam OS er en konsoll.

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

Angående SM så vil jo denne bli helt overlegen med tanke på bakover bakoverkompatibilitet.

 

Så fort du kjøper eller bygger deg ny maskin så er det bare og logge inn så er alle dine gamle spill tilgjengelig.

 

Da slipper du og ta vare på den gamle SM for og kunne spille dine gamle spill :)

 

Ser også at flere og flere av mine Windows spill blir portet til SteamOS/Linux så spill biblioteket blir bare større og større.

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

Bare jeg som ikke bryr meg om det er 30 eller 60 fps? Eller om det er 1080p eller 900.

 

Spillet er like spillbart, man går ikke glipp av noe innhold i spillet. Det blir rett og slett eye candy..

Litt som DVD vs Blu ray. Det ser penere ut, men innholdet er forsatt det samme og du vil nyte filmen minst like mye om man ikke er så jævla opptatt av hva slags kvalitet.

Om man ikke klarer å spille et spill på 30fps så har man et problem. Da spiller man ikke spillet fordi det er bra men fordi man er opptatt av spillet skal de best mulig ut når man spiller.

 

Nei, spillet er ikke like spillbart, hvor kommer denne vrangforestillingen om at høy framerate er for at ting skal se best mulig ut? Vi spiller, det er ikke en film man ser på. Lav framerate er det som skjer når man prioriterer pen grafikk over bedre gameplay, det er smått surrealistisk å se folk klage over at høy FPS er en eyecandy-greie.

 

AtW

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Når jeg kjøpte min PS4 så gjorde jeg det med sikkerhet at om 5 år vil den fortsatt kjøre spill til maksimal oppløsning og flyt.

Lol

Den kjørte jo ikke full oppløsning og flyt ved LANSERING engang

 

 

Ordet "MAKSIMALT" er relevant her. Hva er maksimalt?

 

For å sitere Bokmålsordboka:

 

 

 

maksimal a1 (fra nylat., av lat. maximus, superlativ av magnus 'stor')som har nådd toppen, øvre grense for det som er mulig eller tillatt, størst eller høyest mulig, topp-, motsatt minimal

 

Så for å si igjen, spillene på min PS4 (eller Xbox One) vil om 5 år kjøre det som er maksimalt/toppen/øvre grense/høyest mulig for hva PS4 klarer. Jeg slipper iallefall å tenke på om den blir for dårlig til å dra spillet i det hele tatt.

 

 

Merkelig ting å henge seg opp i, er 30 FPS på en konsoll som kun kan levere 30 FPS bedre enn 60 FPS på en konsoll som kan levere 120FPS?

 

AtW

Lenke til kommentar

Forskjellen ved å koble en Windows basert PC kontra en PC med Steam OS til et tv er at du får en konsoll opplevelse. En slipper å forholde seg til noe annet. Noe som er en av grunnene til at mange velger en konsoll istedenfor en tradisjonell PC.

 

En kan bruke en PC med Steam OS og få samme spill opplevelse som på PS4/XBO eller om en er ute etter en bedre grafisk spill opplevelse gå for noe kreaftigere.

 

Diskusjon om at grafikk ikke betyr noe og at en ikke klarer å se forskjell på 30 og 60 fps er noe av det dummeste jeg leser.

 

Men det er nok mange som kommer til å prøve å dømme Steam Machines sønder å sammens. Det angriper jo både konsoll siden og PC siden. Forandring er ikke noe som blir tatt lett på av mange.

 

Men en kan putte hode mellom bena så mye en vil. Det forandrer ikke det faktum at November er mnd hvor en ny konsoll kommer og den vil snu opp ned på konsoll krigen. Og konsoll vs PC. Master race har plutselig formert seg med console pessants.

 

Hehe, det her blir så jævlig bra å følge med på. Kommer til å bli felt mange krokodille tårer.

 

EDIT: jeg skal være enig at prisen virker høy nå. Og at det er Linux er noe snodig. Men det er allerede 1800 spill. Mer en hva XBO/PS4 har kombinert. Og nye spill finner veien til Steam OS. The Witcher 3 fks..

 

Man må forsatt forholde seg til et stort spekter av hardware konfigurasjoner ved innkjøp, grafikk/bildekvalitet innstillinger og om stue PC'en/SM med SteamOS vil kjøre fremtidige spill bra nok (noe som betyr man må sette seg inn i hardwaren og hardware krav til spillene).
Slik jeg ser det mistet Valve og Steam Machine sin mulighet med å kapre konsoll spillere med å ikke bestemme seg for en spec og heller komme med en "Steam Machine 2" noen år senere. Dette blir bare for forvirrende for average joe konsoll spiller, mens PC spillere vil ikke ha noe problem med å velge ut eller bygge en "vanlig" stue PC selv (til en potensielt langt lavere pris) og kjøre Steam Big Picture i Windows. Eller velge Valve Steam Link og streame fra vanlig stasjonær PC. Jeg har problemer med å se hvilken kundegruppe som vil kaste seg over Steam Machine .
Det blir spennende å se hvordan det utvikler seg, men jeg har ihvertfall liten tro på dette slik det ser ut idag.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...