Gå til innhold

PS4 vs. Xbox One


Xbox One vs. PS4!  

1 193 stemmer

  1. 1. Kommer du til å velge PS4 eller Xbone?

    • PS4
      681
    • Xbox One
      226
    • Begge
      125
    • Ingen av dem
      160


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

Angående SM så vil jo denne bli helt overlegen med tanke på bakover bakoverkompatibilitet.

 

Så fort du kjøper eller bygger deg ny maskin så er det bare og logge inn så er alle dine gamle spill tilgjengelig.

 

Da slipper du og ta vare på den gamle SM for og kunne spille dine gamle spill :)

 

Ser også at flere og flere av mine Windows spill blir portet til SteamOS/Linux så spill biblioteket blir bare større og større.

For dette har man ikke kunnet gjøre siden tidens morgen på pc? I tillegg til å spille alle de gamle dos og windows spillene kan man jo også emulere eldre spill konsoller på den pc slik at man også kan spille n64, snes, nes, psx, atari, sega, etc. Vil man ha konsollfølsen på pc kobler man enten til en håndkontroll, ratt og pedaler eller et sett med flight sticks. SM er bare et lite felt for Valve til å tjene penger. Os'et til SM har vel allerede vært ute en stund slik at det er fult mulig i dag å lage sin egen SM.

Lenke til kommentar

 

Angående SM så vil jo denne bli helt overlegen med tanke på bakover bakoverkompatibilitet.

 

Så fort du kjøper eller bygger deg ny maskin så er det bare og logge inn så er alle dine gamle spill tilgjengelig.

 

Da slipper du og ta vare på den gamle SM for og kunne spille dine gamle spill :)

 

Ser også at flere og flere av mine Windows spill blir portet til SteamOS/Linux så spill biblioteket blir bare større og større.

For dette har man ikke kunnet gjøre siden tidens morgen på pc? I tillegg til å spille alle de gamle dos og windows spillene kan man jo også emulere eldre spill konsoller på den pc slik at man også kan spille n64, snes, nes, psx, atari, sega, etc. Vil man ha konsollfølsen på pc kobler man enten til en håndkontroll, ratt og pedaler eller et sett med flight sticks. SM er bare et lite felt for Valve til å tjene penger. Os'et til SM har vel allerede vært ute en stund slik at det er fult mulig i dag å lage sin egen SM.

 

Jo dette har vært lenge på pc. Men steam machine er jo faktisk en PC som kjører Valve sitt linux distro (SteamOS).

Steam Machine er jo for de som ikke kan eller vil bygge/innstalere OS selv. Så det valve gjør her er og gjøre pc spilling litt enklere for de som bare er vant til konsoll.

 

Emulering er også mulig på SteamOS.

 

Jeg trur valve har vært en stor pådriver for at det er så mange spill til linux i dag, noe som er bra med tanke på på videre utvikling (skjer lite når Windows og DirectX har monopol på pc spill).

Endret av Handl3vogn
Lenke til kommentar

Det skal bli interessant når Steam OS slippes og en får en konsoll opplevelse som har mulighet til å overgå XBO/PS4 til de grader...

 

For Steam Machines blir jo en konsoll. Hvor eneste forskjellen blir at en kan oppgradere hardware. Det må jo også opprettes en til katagori i konsoll biten på forumet for Steam Machines og sitt Steam OS.

 

Før var det hvilke versjon av et spill som så bedre ut på XBO eller PS4. I tiden fremover så vil det blir en vinner hele tiden, Steam Machine. Spennende tider i møte! Og endelig kan en vel si...konsoll krigen kommer til en slutt.

Det kan du da i dag? Plugg PC-en til TVen og sett Steam i "big picture". Trenger da ikke en PC merket Steam for det.

Lenke til kommentar

SM er helt klart ikke en konsoll, åpen hardware er saken her.

 

Jeg skjønner virkelig ikke tankegangen her. Var ikke Nintendo 64 en konsoll heller da? Der kunne en oppgradere maskinen med en modul for å gå fra 4mb til 8mb internminne for å få bedre grafikk i endel spill. Bla Donkey Kong 64 og The Legend of Zelda: Majora's Mask.

 

Hvilke hardware en konsoll er da ikke det som deffinerer en konsoll? Playstation 4 er den kraftigste konsollen du kan kjøpe idag. Xbox One er en svakere og Wii U er enda svakere. En Steam Machine kan være svakere en fks Wii U men det er fortsatt en konsoll.

 

Min mening er ihvertfall at det som definerer en konsoll er hva du kan bruke maskinen til. Og med Steam OS så blir maskinen låst ned og bruksområdet kun til spill. Ikke som når en har Windows og bruksområdene er mange.

 

Man må forsatt forholde seg til et stort spekter av hardware konfigurasjoner ved innkjøp, grafikk/bildekvalitet innstillinger og om stue PC'en/SM med SteamOS vil kjøre fremtidige spill bra nok (noe som betyr man må sette seg inn i hardwaren og hardware krav til spillene).

Slik jeg ser det mistet Valve og Steam Machine sin mulighet med å kapre konsoll spillere med å ikke bestemme seg for en spec og heller komme med en "Steam Machine 2" noen år senere. Dette blir bare for forvirrende for average joe konsoll spiller, mens PC spillere vil ikke ha noe problem med å velge ut eller bygge en "vanlig" stue PC selv (til en potensielt langt lavere pris) og kjøre Steam Big Picture i Windows. Eller velge Valve Steam Link og streame fra vanlig stasjonær PC. Jeg har problemer med å se hvilken kundegruppe som vil kaste seg over Steam Machine .
Det blir spennende å se hvordan det utvikler seg, men jeg har ihvertfall liten tro på dette slik det ser ut idag.

 

 

Jeg er enig at det burde ha vært noen forhånd bestemte hardware profiler. Som ville gjøre valget av maskin like enkelt som å kjøpe en hvilke som helst konsoll. Og ikke minst prisen er alt for høy. En kan jo håpe at det vil bli justert og balansert i tiden fremover.

 

Kundegruppen kan være slike som meg. Som vil ha så lite som overhode mulig med Windows,tastatur og mus å gjøre. Vil slå på maskinen og det skal bare være spill som er fokus. Det kan jeg ikke med Windows og Steam idag. Selv i Big Picture Mode.

 

Men ja. Det skal bli spennende å se hvordan dette kommer til å utvikle seg.

 

Det kan du da i dag? Plugg PC-en til TVen og sett Steam i "big picture". Trenger da ikke en PC merket Steam for det.

 

 

Ja det kan du. Men du må da fortsatt forholde deg til å starte opp Windows. Så navigere deg til Steam og starte opp det i Big Picture Mode. Og forholde deg til Windows når det måtte være noe.

 

Med Steam OS så starter maskinen og akkurat som med en PS4 så er du klar til å spille. Og du behøver ikke forholde deg til noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser i utgangspunktet ikke hvordan dette skal bli noen suksess da jeg tror at størsteparten av "konsollfolket" kommer til å holde seg til konsoll, mens de som foretrekker pc stort sett vil holde seg til pcen sin. Med mindre den får noen voldsomme eksklusiver ser jeg liksom ikke helt behovet.

 

Samtidig har vi jo sett tablets fylle et behov mange av oss ikke visste at vi hadde så skal bli spennende å se.

Endret av herzeleid
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kommer jo også an på prisen. Med konsollene så ville alltid spill fungere siden de ble utviklet for de konsollene.

GTA V funket jo for eksempel fint på PS3 og X360. Grafikken var kanskje ikke av det nyeste slaget, men likevel bedre enn man skulle tro av konsoller fra 2005 og 2006.

 

Kjøpte du en datamaskin i 2005 eller 2006 til samme pris som det konsollene kostet så vil de neppe ha noen sjanse til å kjøre GTA V.

 

Hvordan blir det da med Steam-maskinen? Kjører den Windows-spill eller blir det som et eget fullverdig OS slik som på konsollene?

Ellers kan man jo like gjerne bare bruke en datamaskin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer jo også an på prisen. Med konsollene så ville alltid spill fungere siden de ble utviklet for de konsollene.

GTA V funket jo for eksempel fint på PS3 og X360. Grafikken var kanskje ikke av det nyeste slaget, men likevel bedre enn man skulle tro av konsoller fra 2005 og 2006.

 

Kjøpte du en datamaskin i 2005 eller 2006 til samme pris som det konsollene kostet så vil de neppe ha noen sjanse til å kjøre GTA V.

 

Hvordan blir det da med Steam-maskinen? Kjører den Windows-spill eller blir det som et eget fullverdig OS slik som på konsollene?

Ellers kan man jo like gjerne bare bruke en datamaskin.

 

Enig i dette. Husker jeg kjøpte en pc til ca. 8000 på samme tid som xbox360 kom ut. Det var selvfølgelig en del spill jeg ikke kunne kjøre på fult fra start, men etter noen år var det jo også spill jeg ikke en gang kunne starte. Xbox360en kan fortsatt spille nye spill.

Lenke til kommentar

Hvordan blir det da med Steam-maskinen? Kjører den Windows-spill eller blir det som et eget fullverdig OS slik som på konsollene?

Ellers kan man jo like gjerne bare bruke en datamaskin.

 

Steam Machines kjører sitt eget Linux baserte operativsystem som heter Steam OS.

Lenke til kommentar

Kjøpte du en datamaskin i 2005 eller 2006 til samme pris som det konsollene kostet så vil de neppe ha noen sjanse til å kjøre GTA V.

 

Hvordan blir det da med Steam-maskinen? Kjører den Windows-spill eller blir det som et eget fullverdig OS slik som på konsollene?

Ellers kan man jo like gjerne bare bruke en datamaskin.

 

Antakelig ikke, men PCer er litt dyrere i innkjøp, så hvor rettferdig er den sammenlikningen? Tar du med å betale for online, dyrere spill og tilbehør, som du gjerne må bytte hver generasjon, så blir totalbildet det at en dyrere PC ikke nødvendigvis gir en dyrere totalpakke, og derfor fint kan sammenliknes med en konsoll til en litt lavere innkjøpspris.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

Det kan du da i dag? Plugg PC-en til TVen og sett Steam i "big picture". Trenger da ikke en PC merket Steam for det.

 

 

Ja det kan du. Men du må da fortsatt forholde deg til å starte opp Windows. Så navigere deg til Steam og starte opp det i Big Picture Mode. Og forholde deg til Windows når det måtte være noe.

 

Med Steam OS så starter maskinen og akkurat som med en PS4 så er du klar til å spille. Og du behøver ikke forholde deg til noe annet.

 

 

Du kan ihvertfall sette opp Steam til å starte opp i Big Picture Mode i Windows. Så lenge man da har en konto med automatisk sign-in og har satt Steam til å starte opp i bakgrunnen med Windows vil man komme rett inn i Steam Big Picture Mode når man skrur på PC'en.

Lenke til kommentar

Jeg synes at så lenge SM har åpen hardware og muligheten til å installere vanlig OS så er ikke det en spillkonsoll. Det er en PC som kommer med et annet OS. På samme måte som en Mac kommer med OSX.

 

En spillkonsoll er i mine øyne låst av selskapet. Slik en Playstation 4 er eller Xbox One.

Endret av Emils.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes at så lenge SM har åpen hardware og muligheten til å installere vanlig OS så er ikke det en spillkonsoll. Det er en PC som kommer med et annet OS. På samme måte som en Mac kommer med OSX.

 

En spillkonsoll er i mine øyne låst av selskapet. Slik en Playstation 4 er eller Xbox One.

 

Vet jeg pusher veldig på det at Steam Machines er en konsoll nå. Dere får bare holde ut litt til. Går nok snart tom for damp...hehe.

 

Men om det er låst hardware som dikterer hva som er en konsoll og ikke bruksområdet til maskinen og mulighetene/begrensningene.

 

Så var jo ikke Nintendo 64 en konsoll heller da...? Der måtte en oppgradere med en minne modul om en vill spille endel spill som krevde mer ram.

Lenke til kommentar

«A video game console is a device that outputs a video signal or visual image to display a video game. The term "video game console" is used to distinguish a console machine primarily designed for consumers to use for playing video games in contrast to arcade machines or home computers» Tatt fra Wikipedia.

 

Definisjonen på hva en konsoll er blir mer og mer skurrette for hver generasjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes at så lenge SM har åpen hardware og muligheten til å installere vanlig OS så er ikke det en spillkonsoll. Det er en PC som kommer med et annet OS. På samme måte som en Mac kommer med OSX.

 

En spillkonsoll er i mine øyne låst av selskapet. Slik en Playstation 4 er eller Xbox One.

Du kan installere Linux og Windows på Playstation og Xbox. Så dette argumentet faller litt sammen

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kan man det, men det er ikke meningen.

Før kunne man installere Linux på ps3, men denne muligheten ble fjernet.

Nå må du jailbreake for å gjøre det, men da bryter du sluttbrukeravtalen og mister etter all sannsynlighet garantien.

 

Spillene til PS og XB er designet for disse konsollene. Spiller du på Steam-maskinen så antar jeg at du installerer Linux-spill. Og når nye spill blir lansert så vil de være utviklet for det nyeste som finnes av HW, med mindre noen utvikler det spesielt for Steam-maskinen, men jeg tror ikke det vil være spesielt kostnadseffektivt.

Med andre ord så vil du måtte oppgradere den relativt ofte for ellers vil den bli utdatert etter noen år.

Lenke til kommentar

 

Jeg synes at så lenge SM har åpen hardware og muligheten til å installere vanlig OS så er ikke det en spillkonsoll. Det er en PC som kommer med et annet OS. På samme måte som en Mac kommer med OSX.

 

En spillkonsoll er i mine øyne låst av selskapet. Slik en Playstation 4 er eller Xbox One.

Du kan installere Linux og Windows på Playstation og Xbox. Så dette argumentet faller litt sammen

 

 

Men innebærer ikke det tweaking osv? En SM har bare behov for at du enkelt og greit installerer Windows på disken. Man trenger ikke å gjøre noe spesielt for å få Windows på en SM.

 

Man kan gjerne kalle det hva man vil, men for meg er SM en PC som KOMMER med et spesialbygget OS mot gaming.

Jeg kan laste ned Steam OS til min laptop. Det gjør ikke laptopen min til en konsoll av den grunn.

Endret av Emils.
Lenke til kommentar

Steam Machine er en PC, enkelt og greit. Men det er fremdeles et faktum at grensene mellom konsoll og PC viskes mer og mer ut. En konsoll i dag er mye mer enn PC enn en konsoll var før, og en PC kan i dag gi deg mye mer av de tidligere fordelene konsollgaming hadde over pc.

 

Noe som SM er nok fremtiden, men det er nok alt for tidlig enda, så ser blir nok et nisjeprodukt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...