Gå til innhold

Jul, en kristen høytid?


Anbefalte innlegg

Selvfølgelig velger jeg selv istedenfor at historien og maktinstutisjoner skal indoktrinere meg. Hvis ikke hadde jeg jo fortsatt vært kristen!

 

Og jeg velger å vite om historien, lærer hvor ting og tang kommer fra. Det er interessant. Jeg liker å vite når biler ble vanlig, når trykkekunsten oppstod og hvor tradisjoner stammer fra.

 

Det er mye idag som stammer direkte fra ulike perioder av historien. Det er spennende med jul som stammer fra norrøn religion og kultur, som så mye annet i norden.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var det jeg mente: velg selv hvorfor du feirer jul, ikke la historie eller andre bestemme for deg og indoktrinere deg

 

Jul er ingen kristen høytid. Og da feirer ikke kristne jul heller, så enkelt er det.

 

Det handler ikke om indoktrinering eller å la andre bestemme for deg, du velger selv. Enten feirer du jul, eller så gjør du det ikke.

Lenke til kommentar

hvis jul ikke er noe kristen høytid, og at Jesus ikke ble født den dagen, hva er det vi feirer jul for?

 

Gi folket brød & sirkus så holder de seg rolig.

 

Og for at handelstand og kræmmere skal tjene ekstra penger. Derfor pushet man inn haloween her i landet også, enda et kommersiellt jippo

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke den eneste Kristne som feirer jul med fokus på Jesu fødsel, deres "høyhet". Har du lyst til å krangle nå igjen Baltazar? Jeg begynner å bli lei av dette

 

Det var tidlig å begynne å bli lei, du har jo nettop begynt.

 

Jeg vil ikke "krangle" med noen, jeg sier bare at jul er ingen kristen høytid. Jesus ble ganske sikkert ikke født på vinteren, men på høsten i tidsrommet september til tidlig november.

Bibelen sier eller ingenting om dette, og heller ikke at vi skal feire Jesu fødselsdag, for i såfall så ville vi få vite hvilken dato Han ble født.

 

Jul er imidlertid en hedensk høytid, og uansett om vi prøver å innbille oss selv om at vi feirer Jesu fødselsdag, så blir det feil uansett.

Kristne skal ikke feire hedenske høytider med et hedensk innhold, skal vi feire noe så feirer vi Guds høytider.

Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til de som ikke feirer jul med fokus på jesus/kristendommen; hvordan pynter dere hjemmet? eller dropper dere pynten?

Jeg har enda til gode å se hjemmet til noen kristne som feirer jul, hvor absolutt alt av pynt og dekorasjon er kristendomsfiksert.

 

Mye av julepynt er jo ikke knyttet til kristendommen; sånn som nisser og fluesopp.

 

Jeg forestiller meg at et typisk "julehjem" til kristne som feirer Jul, er noenlunde identisk med et "ikke-kristent julehjem", bortsett fra en Julekrybbe og julekuler med Betlehem-motiv. Selv har vi hjemme hos meg noen små engler som henges på juletreet, men det ligger ingen teologisk bakgrunn bak bruken av de. Hvis vi kun skulle dekorere med ting som vi tror på, så måtte alt av nordpolsnisser ut av huset også.

 

Hvordan pynter Dere hjemmet deres i julen?

Endret av O3K
Lenke til kommentar

Hvordan pynter Dere hjemmet deres i julen?

 

Vet ikke hvordan andre Kristne gjør det, men vi pynter bare med vanlig julepynt, vi henger ikke opp noe spesielt kristne dekorativer, kanskje noen simple kjedelige engler i krokene men ellers ikke noe spesi. Vi Kristne roper ikke Ave Maria, ber 24/7 og vagger frem og tilbake som noen creepy autister mens vi taler i tunge. Forskjellen med oss Kristne er ikke nødvendigvis det visuelle, det er det som er i topplokket vårt (fokus på jesu fødsel) Hva med deg/dere andre? :)

Endret av Epic Score
Lenke til kommentar

Moren min henger opp tradisjonell julepynt. Glitter, stjerner, nisser i mange hjemmelagde former og sånt. Tror ikke vi har mer enn 2-3 engler.

 

Vårt fokus i julen er oss selv. Det er familiær hygge, god mat, en hyggelig dialog og sånt. Det er noen dager i året hvor vi tar beina på bordet, nyter livet og hverandres selskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...