Gå til innhold

Jul, en kristen høytid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, jul er et kristent høytid. Fordi vi feirer for at Jesus ble født.

 

Noen gjør det, andre ikke. Jeg feier bare Jul. Uten noen annen spesifikk grunn at jeg synes det er hyggelig. Det holder lenge for meg og vel så det.

 

Men viss du mener at det er Jesus fødselsdag som feires, hvorfor kalles det "Jul"? Det blir jo litt som om jeg skulle påstått at feks "Kristi himmelfartsdag" aldeles ikke er en kristen helligdag for da drar jeg på hytta? Ordet Jul er ikke ensbetydende med Jesus fødseldag. Det stammer vel fra en norrøn skikk strengt tatt. Hvorfor bruker kristne som mener de feirer Jesus fødselsdag ordet "Jul" og ikke "Jesus fødselsdag"?

Lenke til kommentar

Noen gjør det, andre ikke. Jeg feier bare Jul. Uten noen annen spesifikk grunn at jeg synes det er hyggelig. Det holder lenge for meg og vel så det.

 

Slenger meg på her, da jeg vel er så langt unna det går an å feire jul pga mytene om jesus i bibelen... Så noen kristen høytid er jula definitivt ikke for meg eller mine, det er helt sikkert :)

Lenke til kommentar

 

 

Slenger meg på her, da jeg vel er så langt unna det går an å feire jul pga mytene om jesus i bibelen... Så noen kristen høytid er jula definitivt ikke for meg eller mine, det er helt sikkert :)

 

Må inrømme at det irriterer meg når kristne begynner å gnåle om at vi har glemt budskapet i høytidene. Hvorfor er deres forhold til høytidene mer verdt en mine? Hvis jeg feks har som tradisjon å dra på skiferie i påsken så er det like verdifult for meg som det er for en kristen å gå i kirka eller hva de nå enn gjør. Hvofor skal religiøse ha mer rett på å utøve sine ritualer enn oss andre? Kanskje jeg skal begynne å sutre fordi folk går i kirka på julaften siden jeg ikke har noen tradisjon for dette?:)

Lenke til kommentar
Hvis jeg feks har som tradisjon å dra på skiferie i påsken så er det like verdifult for meg som det er for en kristen å gå i kirka eller hva de nå enn gjør. Hvofor skal religiøse ha mer rett på å utøve sine ritualer enn oss andre? Kanskje jeg skal begynne å sutre fordi folk går i kirka på julaften siden jeg ikke har noen tradisjon for dette? :)
Jeg synes vi virkelig burde begynne å sutre over alle de kristne som har perverse ritueler med simulert kannibalisme og som bærer rundt på og tilber torturredskaper. Eksponerer de barna sine for dette burde de bli fratatt foreldreretten.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Et lite spørsmål til de som ikke feirer jul med fokus på jesus/kristendommen; hvordan pynter dere hjemmet? eller dropper dere pynten?

Vi har engler, jesusbarn i krybbe, nisser, juletre, stjerner, hjerter, myrra, og så videre. Sjokoladejulekalender, og flaxkalender.. Og benytter oss av divserse online julekalendere av ymse slag...

Det er en del av jula. Er ikke slik at vi fjerner det ene og det andre fordi vi på et tidspunkt i voksen alder sluttet å tro på enkelte ting. Hvorfor skal man for eksempel fjerne Jesusfigurer etc, og ikke Nissefigurerne? Eventyr hører jula til. Jula er for alle, uansett hva slags tro/ikke tro man har. Troa har intet med jula å gjøre egentlig. Det er helt andre ting, sånne rent mellommenneskelige ting.

Lenke til kommentar

Hvorfor tror du julenissens røde kostyme tilfeldigvis er den samme rødfargen som Coca-Cola bruker?

Har ingen ting med Coca Cola å gjøre... Det var slik katolikkene kledde seg tidligere.. Julenissen er en blanding mellom en katolsk helgenskikkelse og Odin i norrøn mytologi om jeg husker rett.. Det er ikke Coca Cola som er opprinnelsen til den røde julenissen i alle fall... hehe
Lenke til kommentar

Så julenissen er da noe fra den katolske kirken.

Har jo sagt det hele tiden jeg. Men historiene om ham er ikke utelukkende fra den katolske kirken.

Det er også Guden Tor Odin i norrøn mytologi (Stort hvitt skjegg kan jo minne om Odin også).. =) At han kommer fra nordpolen er heller ikke spesielt katolsk. Men det har en symbolsk mening. Det med at han kommer fra nordpolen (fra nord) har vel noe med sola å gjøre.

 

 

Edit:

Fra katolsk.no:

 

I Amerika ble hans legender forent med nordiske folkloretradisjoner om nissen som straffet slemme og ga gaver til de snille barna, og guden Tor med sin vogn trukket av geitebukker ble også trukket inn. På denne måten ble den papistiske helgenen forvandlet til en nordisk trollmann, og dermed oppsto den snille julenissen med sleden og reinsdyrene som kremmere overalt begjærlig har trykket til sitt bryst, både i kristne og ikke-kristne deler av verden.

 

Den moderne julenissens fremste opphavsmann i USA er Clement C. Moore, en episkopal (anglikansk) prest i New York, som ikke huskes for sitt livsverk, The Hebrew and English Lexicon, men for et dikt han skrev for sine barn, The Visit of St Nicholas, nå verdenskjent under tittelen basert på diktets første linje, The Night Before Christmas. Det ble utgitt i 1822 og ga verden en St. Nikolas som en nattlig gavebringer med slede, reinsdyr og en sekk med gaver på ryggen, som kommer inn i huset gjennom skorsteinen og fyller barnas strømper med leker og godteri. Han har blitt rundmaget og leende, rødkinnet og hvitskjegget, men diktet nevner ikke noe om hans drakt. Hans utseende ble endelig fiksert gjennom Coca Colas reklamekampanje i 1931, da en fet julenisse i en rød pelskantet jakke med bredt belte ble det universelt aksepterte bildet. Dermed hadde den røde bispedrakten og mitraen blitt til dagens røde julenissedrakt.

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Fra katolsk.no

 

 

Den hellige Nikolas har mange navneformer (Nicholas, Nicolas, Niklas, Niklaas, Klaus, Claus, Klaas, Klaes, Claes; ru: Nikolaj; ung: Miklós, Mikulás; cz: Mikulá; slov: Miklav; rum: Nicolae; port: Nicolau; it: Nicola, Nicolò; gr: Nikolaos; lat: Nicolaus), men de historiske data om ham er ikke mange. Det som med troverdighet fortelles om hans liv, er ikke annet enn at han var biskop av Myra i Lykia i det sørvestre Lilleasia en gang på 300-tallet. Resten er mer eller mindre legendarisk. Myra er i dag den lille byen Demre (frem til 2005 Kale) i dagens tyrkiske provins Antalya.

 

Kan lese mer her:

http://www.katolsk.no/biografier/historisk/nmyra

Lenke til kommentar

Må inrømme at det irriterer meg når kristne begynner å gnåle om at vi har glemt budskapet i høytidene. Hvorfor er deres forhold til høytidene mer verdt en mine? Hvis jeg feks har som tradisjon å dra på skiferie i påsken så er det like verdifult for meg som det er for en kristen å gå i kirka eller hva de nå enn gjør. Hvofor skal religiøse ha mer rett på å utøve sine ritualer enn oss andre? Kanskje jeg skal begynne å sutre fordi folk går i kirka på julaften siden jeg ikke har noen tradisjon for dette? :)

 

Slenger meg på her, interessant tråd.

 

Grunnen til at kristne er har større rett til å feire påske og jul er vel ganske opplagt. Påske og jul stammar frå Jesu oppstand og fødsel. Hadde ikkje trua på Jesus eksistert, ingen jul, ingen påske, så enkelt er det. Etterkvart har det utvikla seg til ei nasjonal og nærmast global feiring, sjølv om ein mindrepart faktisk feirer den verkjelege grunnen for jul.

 

Skigåing og andre tradisjonar er heilt tipp topp det, men gløym ikkje at desse høgtidene stammar frå kristendomen, og det skal ein respektere. Om ein ikkje er kristen ser eg ikkje at noko kan bli feira igrunn. Irrelevant for høgtida i så fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...