Gå til innhold

Jul, en kristen høytid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Om du hadde lest denne tråden ville du sett av det motsatte er tilfelle.

 

a>

 

Hmm, stemmer. Var litt kjapp i avtrekkjaren her. Las litt på første side, interessant. Men juledefinisjonen er klart tvetydig. For dei fleste er jul det same som christmas, som handlar om kristendomen. Det er det eg meiner ein bør respektere. La kristne feire jula på sin måte, og om andre vil finne noko anna å feire, be my guest. Ein treng ikkje vere kristen for å nyte julegudsteneste og alt anna som heng med på den kristne julefeiringa.

Lenke til kommentar

Slenger meg på her, interessant tråd.

 

Grunnen til at kristne er har større rett til å feire påske og jul er vel ganske opplagt. Påske og jul stammar frå Jesu oppstand og fødsel. Hadde ikkje trua på Jesus eksistert, ingen jul, ingen påske, så enkelt er det. Etterkvart har det utvikla seg til ei nasjonal og nærmast global feiring, sjølv om ein mindrepart faktisk feirer den verkjelege grunnen for jul.

 

 

 

Du må VIRKELIG bla opp i en historiebok. Ordet Jul er jo til og med "hedensk".

Endret av Northern
Lenke til kommentar

Grunnen til at kristne er har større rett til å feire påske og jul er vel ganske opplagt.

 

Bla LITT i historie bøkene du isteden... For dette er lavmål!

 

Påsken er egentlig en jødisk helligdag som de kristne har rappet, så allerede her failer du stort. Og jesus døde altså på en bevegelig helligdag, en dag som varierer hvert eneste år? Akkurat.... Tipper at de valgte påsken på samme grunnlag som de valgte jul for hans "fødselsdag", det var en tradisjon de ikke evnet å bli kvitt og de måtte derfor legge kristendommen "over" det andre for å liksom fase det ut og det har de jo greid til dels. I dag er det ingen som maser om at jul skal hete kristmesse, men dette maset har kirken bedrevet i 1000 år her på berget, uten å klare det, mens de har klart å endre navn til christmas i engelsk språkelige land (og sikkert andre land også) Problemet var at nordmenn aldri ble serlig kristne av seg, ikke opp i mot fx italia og spania, der kristendom både var og er langt mer styrende i folks liv enn her i landet. Så her heter det fremdeles jul, som i hedensk tid.

 

 

Så har du det kjedelige faktumet at jesus ikke er født i desember i det hele tatt, dette er en gedigen løgn som kirken har servert oss for nettopp å kapre jula.

 

Egentlig er det veldig lite nytt kristendom kom med, da den ikke hadde annet velg enn å kapre andre religioners helligdager som egne for å få innpass.

 

Så nei, jul og påske har de kristne ingen selvskreven rett til nei, her troller du eller skriver av ignoranse...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Påsken er egentlig en jødisk helligdag som de kristne har rappet, så allerede her failer du stort. Og jesus døde altså på en bevegelig helligdag, en dag som varierer hvert eneste år? Akkurat.... Tipper at de valgte påsken på samme grunnlag som de valgte jul for hans "fødselsdag", det var en tradisjon de ikke evnet å bli kvitt og de måtte derfor legge kristendommen "over" det andre for å liksom fase det ut og det har de jo greid til dels. I

 

Så har du det kjedelige faktumet at jesus ikke er født i desember i det hele tatt, dette er en gedigen løgn som kirken har servert oss for nettopp å kapre jula.

 

Egentlig er det veldig lite nytt kristendom kom med, da den ikke hadde annet velg enn å kapre andre religioners helligdager som egne for å få innpass.

Vedr. påsken og at man har "rappet" denne, mener du det er tvil om at datoen for korsfestelsen?

 

Og ang. hans "fødselsdag" (25.12) og tradisjon som de ikke evnet å bli kvitt, hvilke eksisterende tradisjoner tenker du på her?

 

Er det slik å forstå at når kristendommen spredte seg nordover, så oppdaget de at det var en hedensk høytid som ble feiret som de (aka kristenfolket) gjerne ønsket å bli kvitt, så de fortet seg å finne på at Jesus skulle være født i samme tidspunkt for å "kapre" høytiden?

Lenke til kommentar

Er det slik å forstå at når kristendommen spredte seg nordover, så oppdaget de at det var en hedensk høytid som ble feiret som de (aka kristenfolket) gjerne ønsket å bli kvitt, så de fortet seg å finne på at Jesus skulle være født i samme tidspunkt for å "kapre" høytiden?

 

De slo Saturnalia sammen med Jól. Lettere å konvertere folk om man beholder skikkene vet du.

Lenke til kommentar
Vedr. påsken og at man har "rappet" denne, mener du det er tvil om at datoen for korsfestelsen?
Det er vel ganskeåpenbart at de ikke vet det, da påsken kommer på forskjellige datoer hvert eneste år...

 

 

Og ang. hans "fødselsdag" (25.12) og tradisjon som de ikke evnet å bli kvitt, hvilke eksisterende tradisjoner tenker du på her? Er det slik å forstå at når kristendommen spredte seg nordover, så oppdaget de at det var en hedensk høytid som ble feiret som de (aka kristenfolket) gjerne ønsket å bli kvitt, så de fortet seg å finne på at Jesus skulle være født i samme tidspunkt for å "kapre" høytiden?

Vinterblot, solsnu, navnene var mange på den feringen det meste av europas religioner hadde i desember før kristendommen kom og overtok hele butikken. Felles for dem alle var at de var knyttet opp mot at vinteren var på hell og sommeren var i anmarsj og at det var noe å feire...

 

At kristendommen forsøkte å hijacke denne datoen er vel ikke så rart, men enten var tradisjonen for fastgrodd ellers så var budskapet om jesus, som ene diktator, for trist, for folk flest fortsatte å feire hedensk jul lenge etter at kristendommen var kommet til landet, frem til i dag faktisk... Men ting evolverer jo også her, så vi har tatt inn en rekke nye ting inn i tradisjonen, som julenisse fra disney (julenissen og nisser var IKKE ansett som serlig snille før den fete og joviale typen som disneys tegnefilmer brakte oss kom på banen og folk langsomt og sikkert begynte å assosiere den nissen med jul... Når man satte ut grøt før i tiden gjorde man ikke det for å være snill, men for å blidgjøre nissene på gården, for ellers kunne fæle ting skje...

 

Så den ene overtroen overtok vel for den neste.... Overtro evolverer det også, for viten har tatt livet av mang n overtro og kommer til å ta livet av flere ettersom vi finner ut mer...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bla LITT i historie bøkene du isteden... For dette er lavmål!

 

Påsken er egentlig en jødisk helligdag som de kristne har rappet, så allerede her failer du stort. Og jesus døde altså på en bevegelig helligdag, en dag som varierer hvert eneste år? Akkurat....

 

Hmm, har vanskeleg for å tru det, men gje meg ei lenkje så eg kan lese sjølv. Jødane trur jo ikkje på Jesus ein gong, kvifor skulle dei då feire hans oppstand?

 

Så har du det kjedelige faktumet at jesus ikke er født i desember i det hele tatt, dette er en gedigen løgn som kirken har servert oss for nettopp å kapre jula.

 

Mulig det. Link takk. Og om han vart født i juli så spelar det eigentleg ingen rolle, poenget er at ein feirar at Jesus vart født. Historisk dato blir flisespikkeri igrunn, triviell kunnskap.

 

Egentlig er det veldig lite nytt kristendom kom med, da den ikke hadde annet velg enn å kapre andre religioners helligdager som egne for å få innpass.

 

Så nei, jul og påske har de kristne ingen selvskreven rett til nei, her troller du eller skriver av ignoranse...

 

Det å seie at dei har kapra julehøgtida blir vel litt sært. Går det ikkje an å dele då? :)

 

Jul har kanskje ikkje nokon sjølvskriven rett nei, men spør eit knippe nordmenn om kva dei trur jul eigentleg handlar om, og det er stort sjanse for at dei fleste seier kristendom eller Jesus. Og når det gjeld påske gler eg meg til å lese kvifor kristendomen ikkje har sjølvskriven rett her. Finn fram link.

 

Du må VIRKELIG bla opp i en historiebok. Ordet Jul er jo til og med "hedensk".

 

Og du må verkjeleg lese posten min etter den du no siterte.

 

Selvsagt er det fritt for de kristne som ønsker det å feire julen uten juletre, uten gaver, uten den store familiesammenkomsten og uten julemat, men også de fleste kristne ser ut til å ha stor glede av disse hedenske tradisjonene.

 

Det går vel an å feire Jesus og i tillegg ete god mat og kutte ned eit tre for å ha i stova? Tradisjon er tradisjon, kva ein feirar er noko anna.

Lenke til kommentar

Det er vel ganskeåpenbart at de ikke vet det, da påsken kommer på forskjellige datoer hvert eneste år...

 

Vinterblot, solsnu, navnene var mange på den feringen det meste av europas religioner hadde i desember før kristendommen kom og overtok hele butikken. Felles for dem alle var at de var knyttet opp mot at vinteren var på hell og sommeren var i anmarsj og at det var noe å feire...

At kristendommen forsøkte å hijacke denne datoen er vel ikke så rart, men enten var tradisjonen for fastgrodd ellers så var budskapet om jesus, som ene diktator, for trist, for folk flest fortsatte å feire hedensk jul lenge etter at kristendommen var kommet til landet, frem til i dag faktisk...

Når man feirer påske er en annen historie.

 

Det som dog er intresant er at bla. Tertullian allerede rundt år 200 mente korsfestelsen fant sted 25. mars. Det samme finner man også hos Hippolytus, Sextus Julius Africanus og Augustine among others, som også mente dette var datoen for unnfangelsen. 25. mars + 9 mnd så havner man på 25. desember.

 

Både påske og 25. desember dreier seg mindre om både tilfeldig synsing og "rapping" av datoer fra hedninger, men bygger nok på oppriktige forsøk på å prøve å fastslå reelle datoer.

Lenke til kommentar

Skigåing og andre tradisjonar er heilt tipp topp det, men gløym ikkje at desse høgtidene stammar frå kristendomen, og det skal ein respektere. Om ein ikkje er kristen ser eg ikkje at noko kan bli feira igrunn. Irrelevant for høgtida i så fall.

Høytidene stammer fra hedensk religion og kultur. Det er noe kristne sjeldent kan respektere, derfor skal de alltid "kapre" det andre har. Om du er kristen kan jeg ærlig talt ikke se at du kan feire noe som helst.

 

Men du lager kanskje en unnskyldning om at Jesus ble født, tilfeldigvis på den største og mest hedenske feiringen? Eller kanskje man også kan være kristen for å feire den hedenske jula som ikke har noe med kristendommen å gjøre, annet enn at kristendommen har stjelt tradisjonen fra hedenske religioner?

Det å seie at dei har kapra julehøgtida blir vel litt sært. Går det ikkje an å dele då? :)

Først sier du at vi som ikke er kristne må respektere din påståtte "kristne" tradisjon. Så sier du at du ikke kan se noen grunn til at ikke-kristne kan feire denne tradisjonen. Når det viser seg at alt du sa var feil og direkte motsatt, først da er du interessert i å dele?

 

Hva handler jula egentlig om? De fleste som har lært seg historien vet at det er en hedensk tradisjon, stor i norrøn religion og sterke røtter i alle verdens hedenske religioner. Det er tiden ta sola snur. Men de som er kristne og som i tillegg ikke bryr seg om stort annet enn seg selv og sitt vil jo kanskje leve i den tro at julen, som med absolutt alt annet, handler om dem selv og jesusen sin.

 

Du kjenner ikke historien og utifra det kommer du med ignorante påstander. Deretter påstår du at de fleste andre også deler din ignoranse? Nei vet du hva! Ikke bare mangler du kunnskap, men du tro andre rundt deg vet like lite som deg.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høytidene stammer fra hedensk religion og kultur. Det er noe kristne sjeldent kan respektere, derfor skal de alltid "kapre" det andre har. Om du er kristen kan jeg ærlig talt ikke se at du kan feire noe som helst.

 

Men du lager kanskje en unnskyldning om at Jesus ble født, tilfeldigvis på den største og mest hedenske feiringen? Eller kanskje man også kan være kristen for å feire den hedenske jula som ikke har noe med kristendommen å gjøre, annet enn at kristendommen har stjelt tradisjonen fra hedenske religioner?

 

Har allereie sagt at eg var kjapp i avtrekkaren angåande røttene til julefeiringa. Voldsomt til pes eg skulle få for den posten, jeez.

 

Og eg er ikkje kristen, men forstår at det kan virke slik. Vil berre påpeike at det går an å respektere korleis enkelte feirer høgtider. Om dei første røttene til jul er hedensk, heilt greitt det, men la no dei kristne få feire jul på sin måte likevel.

 

Fann ei lenkje med god forklaring om opprinnelsen til at Jesus vart fødd 25. desember: http://pastormark.tv/2011/12/23/when-was-jesus-born

 

Først sier du at vi som ikke er kristne må respektere din påståtte "kristne" tradisjon. Så sier du at du ikke kan se noen grunn til at ikke-kristne kan feire denne tradisjonen. Når det viser seg at alt du sa var feil og direkte motsatt, først da er du interessert i å dele?

 

Haha.

 

Eg innrømte å ha vore kjapp i avtrekkjaren i posten like etter den der eg skreiv det du siterte. Men ja, ein skal respektere kristen tradisjon, og ikkje-kristne kan feire så mykje dei vil, men det er jo opplagt at dei ikkje feirar Jesu' fødsel.

 

Ser framleis ikkje kvifor det er eit problem å dele denne høgtida :). La folk feire det dei vil. Om dei vil feire med å drikke juleøl og ofre til gudane, feire solsnu eller feire Jesus er meg totalt likegyldig. Er uansett ganske fint å ha ei slik stor felles høgtid.

 

SNL har eit godt skriv om jul: http://snl.no/jul

 

Interessant at dei undrast om det kan stamme frå jordbruket og ei markering for slutten på arbeidsåret ved å utføre kultiske handlingar. Derav visst nok også julebukk.

Lenke til kommentar

Ser framleis ikkje kvifor det er eit problem å dele denne høgtida :).

Å dele er greit, men det virket ikke som de kristne som fortalte deg at jula opprinnelig er en kristen høytid var særlig interessert i å dele. Særlig ikke når du satt med inntrykket at det ikke var noen grunn til å feire hvis ikke man var kristen.

 

Feir som man vil, men ikke prøv å spre propaganda om at en tradisjon har opprinnelse i kristendommen når vi vet at det ikke er tilfellet.

 

Det er greit å pynte juletre, gi julegaver og dekorere med nisser, men det har ingenting med kristendommen å gjøre! Det er også årsak til at enkelte kristne ikke feirer jul overhodet.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Å dele er greit, men det virket ikke som de kristne som fortalte deg at jula opprinnelig er en kristen høytid var særlig interessert i å dele. Særlig ikke når du satt med inntrykket at det ikke var noen grunn til å feire hvis ikke man var kristen.

 

Feir som man vil, men ikke prøv å spre propaganda om at en tradisjon har opprinnelse i kristendommen når vi vet at det ikke er tilfellet.

 

Det er greit å pynte juletre, gi julegaver og dekorere med nisser, men det har ingenting med kristendommen å gjøre! Det er også årsak til at enkelte kristne ikke feirer jul overhodet.

 

Herlighet, jantelova er jaggu sterk her i landet. Det har gått frå at eg posta ein kommentar som eg like etter tok til meg igjen til at eg no driv propaganda i favør kristendomen? No må me prøve å la julefreden senke inn snart :). Eg posta jo ei lenkje frå SNL om mulige opprinnelsar til jula, såg du ikkje den?

 

For å gå litt off-topic, dette minnar meg om Ingebrigtsen-saka, sterke meiningar med gyngande grunnlag.

Lenke til kommentar

Det var ikke meningen å si at du sprer propaganda. Men de kristne som har gitt deg dette budskapet har spredd propaganda. Og det inntrykket man får hver vinter når noen sier at jula opprinnelig er kristen er at de som står bak ikke er interessert i å dele noe annet enn sin religion.

Endret av Abigor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det var ikke meningen å si at du sprer propaganda. Men de kristne som har gitt deg dette budskapet har spredd propaganda. Og det inntrykket man får hver vinter når noen sier at jula opprinnelig er kristen er at de som står bak ikke er interessert i å dele noe annet enn sin religion.

 

Kor eg hadde den oppfatninga frå veit eg ikkje, men eg tvilar sterkt på at kristne har drive propaganda for å skubbe kristendommen fram som den eigentlege grunnen til at me feirar jul. Mi tidlegare oppfatning kan ha mange grunnlag, sannsynlegvis persepsjon ut frå observasjon og erfaring. No harm in it :)

Lenke til kommentar

men eg tvilar sterkt på at kristne har drive propaganda for å skubbe kristendommen fram som den eigentlege grunnen til at me feirar jul. :)

 

Veeel, er ikke helt enig med deg, for jeg ante faktisk ikke at biblen IKKe kom med noen aksakt dato for jesus fødsel før jeg leste bibelen selv. frem til da ble jeg fortalt at jula tilhørte de kristne og at jul alltid ble feiret for jesus sin skyld, noe som altså ikke var tilfelle allikevel når man begynner å se nøyere etter...

 

Så kan en jo spørre seg hvorfor så og si samtelige kristne faktisk tror at jula er jesus bursdag og at den skal feires deretter og hvorfor de hele tiden spør hvorfor ateister skal feire jula når de ikke tror på jesus når de ikke har en eneste klar og tydelig dato å gå ut etter? Ikke engang de av vennene mine som anser seg som "kristne" (Les: som ikke gidder å melde seg ut av jukseklubben til jesus) ferier jul som burdagen til jesus, så det er litt rart ja...

 

I år har NRK ingen av disse jesusglorifiserte jule fortellingene på berne tv og det syntes jeg er bra! Så er vi fri for løgnene og mytene der også... ikke for det, det er ingen hjemme hos meg som gidder å se på TV lenger, ikke engang minsten, men det er bra at NRK ikke er med på å spre disse påstandene som om de skulle være noen sannhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...