Gå til innhold

Jul, en kristen høytid?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Basert på bibelsitater er det meget lite sannsynlig at Jesus ble født i desember. At kristne feirer Jesu fødsel da er en helt annen sak.

 

Dagens julefeiring er uten tvil en kristen tradisjon i Norge, men julefeiringen er et sammensurium av ulike festiviteter og tradisjoner som foregikk for å feire blant annet vintersolverv, lenge før kristendommen gjorde sitt inntog i verden.

Lenke til kommentar

Ja, jul er et kristent høytid. Fordi vi feirer for at Jesus ble født.

 

Jul er ikke noe kristen høytid. Og Jesus ble heller ikke født den dagen.

 

Det er heller ikke noen antydninger i Bibelen om at vi bør feire Jesu fødselsdag. Vi vet heller ikke datoen når Han ble født, men Han ble antakelig født en gang på høsten i tidsrommet september til tidlig november.

Mest sannsynlig i løpet av oktober.

Endret av Baltazar94
Lenke til kommentar

Jul er den kristne høytiden, og er en fest til minne om Jesu Kristi fødsel. Men ok, hvis jul ikke er noe kristen høytid, og at Jesus ikke ble født den dagen, hva er det vi feirer jul for?

 

Det er jo også fullt mulig at Han ble født på julaften og. De fleste er enig at Han ble født den 24. desember eller den 25.

Lenke til kommentar

Det er det jeg tror, at Jesus ble født 24. desember. Men det i andre land sier at Jesus ble født i et annet tid, det bryr meg ikke. Men det er sant at det ikke er noe historisk bevis for når Jesus ble født. Jeg bare tror Han ble født på julaften. :)

Tilfeldigvis på soldagen. Tilfeldigvis på samme dag som soldyrkerne i hedenske religioner feiret sin høytid, mange årtusener før kristus....
Lenke til kommentar

Jul er den kristne høytiden, og er en fest til minne om Jesu Kristi fødsel. Men ok, hvis jul ikke er noe kristen høytid, og at Jesus ikke ble født den dagen, hva er det vi feirer jul for?

At vi går mot lysere tider.

 

Det er jo også fullt mulig at Han ble født på julaften og. De fleste er enig at Han ble født den 24. desember eller den 25.

Det er teknisk sett mulig for et menneske å bli født på denne datoen... Alle hedenske solguder har bursdag den 24-25 desember. Om Jesus er opprinnelig en hedensk solgud, skulle ikke forundre meg.
Lenke til kommentar

hva er det vi feirer jul for?

Yuletide (juletid)

Det er den gamle skikken som Norge (og andre land) feiret før vi ble kristnet.

 

(Og som du sikkert legger merketil. Jul og juletider kommer ikke fra kristendommen. Det er en grunn til at det heter "Jul" her, og ikke "Kristusmesse" (Christmas) som i England)

Endret av Slimda
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jaja, men ingen vet. Alle har forskjellige tro.

 

Flere vet det og flere burdte vite det. Jehovas vitner f.eks tar avstand fra jul fordi de vet godt at det er en skikk med hedensk opprinnelse. For Odins skyld vær litt kildekritisk, du baserer jo livsynet ditt på dette. Jeg er gift med et Jehovas vitne å det irriterer meg å se hvor lite den "vanlige" kristne personen vet om boka si. Jeg anser meg å være uten tro, så jeg er etter den definisjon en ateist.

Lenke til kommentar

Jul er den kristne høytiden, og er en fest til minne om Jesu Kristi fødsel. Men ok, hvis jul ikke er noe kristen høytid, og at Jesus ikke ble født den dagen, hva er det vi feirer jul for?

 

Det er jo også fullt mulig at Han ble født på julaften og. De fleste er enig at Han ble født den 24. desember eller den 25.

Hva vi feirer jul for? Tradisjon som alt annet! Jul har nok blitt feiret i Norge tusenvis av år (i ulike former) før kristendommen kom hit. Solen er et av de viktigste symbolene i naturreligioner over hele verden. Så solens vendepunkt blir da kjempeviktig for et folk som er avhengig av at naturen vokser rundt seg, avlinger og dyr.

 

At Jesus ble født da er bare en beleilig tilfeldighet da kirken aldri klarte å knuse denne hedenske tradisjonen. Den satt for sterkt i folk. Så hvis ikke det kan knuses så kanskje innholdet kan endres. Og vips så sitter du her idag, tusen år etter og tror at julen handler om jesus. Alt som skal til er tradisjon.

 

Å bli overrasket over at julen ikke stammer fra kristendommen blir som å bli overrasket over at dagens norsk språk er formet av tysk, norrønt og dansk.

 

Kristendommen i Norge er en blanding av kristendom og mye helnorsk hedensk tro. Uansett hvor du reiser rundt i verden så ser du at den rådende religionen på en eller annen måte er formet av tidligere religioner. Samme gjelder språk, politikk, og alt annet.

Endret av Abigor
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Nå kommer det vel ikke klart frem av bibelen når jesus faktisk ble født, men siden det var gjetere på marken så er det vel ikke så vldig sannsynlig at det var desember nei... Gjeterne der nede holder budskapen inne den dag i dag så det er vel mest sannsynlig å tro at det ikke var nevneverdig varmere da...

 

Kristendommen har helt sikkert forsøkt å rappe hedningenes solverv ved å legge jesu fødsel til 24 desember samt forsøke å endre navnet fra jul/yuol til kristmesse (Christmas).

 

Men det er uansett jesus og løgnene hans ble kastet ut av huset vårt, den siste kristne remedien vi hadde var en plastikk jesus vi fikk av min kones kristne mor, men den gikk i søppela den også ganske fort... Jula hos er en nydelig tid med god mat og godt samvær med familie og venner og er så langt fra løgnene i bibelen det går an å komme med nisser, troll og andre ting hengende på treet. Så må det være opp til enhver hvaman vil pynte huset med, om det skal være en kristen høytid eller hva det enn skal være.

 

Men kristne må virkelig slutte å tro at jul feires over påstandene i bibelen og at alle skal rette seg etter det, for det gjør ihvertfall ikek jeg. Jeg blåser en lang marsj i hele kirka jeg og feirer min egen jul slik jeg og mine vil ha den. Ungene får maks tre gaver av min kone og meg. Dette er noe vi innførte for en del år siden, da gavene de fikk bare ble pakket opp og kastet vekk for så å kaste seg over nye gaver og pakker.... Ble helt feil, så nå må de virkelig ønske seg noe og gleden når de pakker det opp er bare så utrolig mye større enn når de hadde hundre og førti gaver å pakke opp.....

 

I år reiser vi på hytta i jula og der gidder vi ikke engang å dra inn dette treet (som er av plast hjemme) eller pynte noe i det hele tatt, for vi skal bare opp og slappe av med god mati rolige omgivelser... Så det blir jula i år hjemme hos oss :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor bry seg egentlig? Hvorfor diskutere slike ting? Dette er da subjektivt, isåfall for meg og ingen kan ta det fra meg. For meg er det Kristent men det er fordi jeg er Kristen. Du får velge sjøl mann

Historien og opprinnelsen er ikke subjektiv. Vi kan finne ut hva som er historisk sant. Historien og opprinnelsen til jul og julefeiring er hedensk. Vi feirer jul idag på grunn av at det var en stor hedensk tradisjon her til lands og over store deler av verden. Så stor at kirken ikke klarte å fjerne den. Så istedenfor å forby tradisjonen så skiftet de innhold. Gjerne ved å ødelegge alle kilder som fortalte om opphavet, som kirken er kjent for.

 

Men du står helt fritt til å legge det innholdet du vil i tradisjonene du utnytter deg av idag.

 

Ditt motiv for å ikke bry seg er fordi sannheten ikke passer med ditt livssyn. Og det er helt greit. Men ikke forvent at andre mennesker hvis livssyn ikke står i veien for sannheten ikke skal bry seg.

 

Det finnes ingen grunn til å si at Jesus ble født 24 desember. Det finnes ikke engang noen grunn til å tro at han ble født på vinteren. Men du velger selv hva du vil tro.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...