Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Hvorfor er det slik at in-game screenshots ikke kan vise hdr?

Det kan de, så lenge bildet blir lagret i et HDR format og man har et HDR skjerm å se bildet på. Ellers kan man se et slags "virtuell" forskjell av effekten av HDR vs SDR (standard dynamic range) med å ta offscreen bilder av en HDR skjerm/TV.

 

Her snakker vi om "true HDR" der man har HDR output til en HDR skjerm, men HDR har forsåvidt eksistert i spill i mange år nå, men på SDR skjermer blir det brukt en teknikk som heter tone mapping som skalerer ned et HDR bilde til SDR men samtidig bruker informasjon i HDR bildet for å lage en tilnærming av et HDR bilde på en SDR skjerm.

Hvis jeg husker riktig var originale Farcry det første spillet som fikk støtte for (begrenset) HDR rendering og dette var i 2005. Her var dog HDR bloom effekten ganske overdrevet.

 

https://www.youtube.com/watch?v=zIo8F8MrAL4

Endret av MistaPi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja gi det en sjangse :) Jeg kjøpte de for rundt 200,- på PSN salg på PS4 ...nesten som jeg følte jeg hadde lurt utviklerene når jeg omsider var ferdig med spillet. Ett helt fantastisk og innholdsrikt spill!  Stemning i toppklasse og masse nydelig musikk, god grafikk og interessant historie!

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Skuffelsen var stor idag tidlig. Fikk patchet opp Ratchet & Clank til å støtte HDR, men fikk det ikke til å virke. Innser at receiveren ikke støtter HDR pass-through, så må endre på all kabling baki der.. Det er arbeid jeg ikke orker nå rett før jeg skal levere inn konsollen til Gamestop og få en ny Pro.

Så fjorårets JS8005 fra Samsung har fortsatt ikke fått leke med HDR-materiale ?

Lenke til kommentar

Har ikke fått prøvd via min receiver enda. Vet den har 4K passtrough...men gjelder det HDR også tro..

 

 

Hva er det som er så magisk med HDR at man trenger ny receiver til det? Høres ut som kunstig inkompatibilitet, spør du meg.

 

 

jeg har ikke funnet noe om støtte for HDR på receiver

har dere prøvt å eventuelt oppdatere firmwaren i forsterkeren? gikk selv for en 4k hdmi kabel med ARC mellom forsterker og den eksterne tilkoblingsboksen bak samsung tv`en siden jeg er usikker på om min 3 år gamle yamaha A1030 støtter de nyeste innen 4k og HDR

 

koblet bare alt av hdmi inn i den eksterne tilkoblingsboksen, så en ARC fra den til forsterker så all lyd går via forsterkeren

Endret av Leffi78
Lenke til kommentar

Som hovedregel så er forsterkere fra 2015 og oppover klar for 4k HDR.
Mens tidligere forsterkere ikke klarer 4k HDR.

 

Hadde selv en forsterker som støttet 4k Passthrough, men det er kun et markedsføringsstunt da det begrenser seg til videokamera filmet i 4k. Ikke noe av vår 4k UHD og HDR som kom i 2015.
Det var forøvrig en RX-A2020
En på opp i Yamaha sine RX-Axx50 og oppover for å de klarer 4k HDR.
Hos andre produsenter vet jeg ikke, men det ser ut til at 2014 og eldre kan slite med å klare det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som er så magisk med HDR at man trenger ny receiver til det? Høres ut som kunstig inkompatibilitet, spør du meg.

 

HDR er forholdsvis nytt og er hvorfor endel 4K TV'r ikke har dette. Hvordan det er på receiver fronten vet jeg ikke...men jeg går nesten utifra at om en receiver har 4K passtrough så går hele signalet igjennom og en får også HDR. Skal begynne å koble opp anlegget her nå og kommer tilbake med tilbakemelding for dem som lurer på dette.

 

Hva er så magisk med HDR? Vel det er rett og slett at bildet på TV blir så nær farge/kontrast spektrumet som i virkeligheten. Spill og film ser rett og slett mer ut som det skal og informasjon som tidligere har vært tapt kan nå i en større grad vises. I spill så ser ting rett og slett bedre ut...mer "ekte" om en kan si så om et spill. Detaljer som ellers ble vasket og blød bort i lys og farger kommer nå frem til syne. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...