Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Er ikke litt av poenget med HDR å kunne gi mer dynamikk i forhold til både lyse og mørke scener? Slik at i nederste tilfellet så vil man få frem mye mer detaljer i mørket pga. HDR har et større spenn i lys/mørke å jobbe med?

 

Eller har jeg misforstått helt hva HDR er?

 

EDIT: Skulle likt å prøvd forskjellen på en OLED HDR-TV... Synd de har så høy input-lag foreløpig. Ser for meg ganske gode mørke-partier med en slik TV.

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror ihvertfall det ikke er lurt å poste slike bilder, det gagner ikke HDR spesielt. uten ser mye bedre ut på de bildene.

 

Er enig i øverste tilfellet, men i nederste tilfellet syns jeg bildet er mer "realistisk" enn det over. Men det er min mening. Ser for meg at flertallet kan like mer lys der.

Lenke til kommentar

HDR har egentlig aldri vært noe jeg har siget etter. Det synes at det skal mye til av utvikler for å få det til ordentlig?

Er mer spent på generell kvalitetsøkning i form av fps og grafikkvalitet.

 

Og så er jeg passe misunnelig på de som har PRO allerede.. Grr.

 

What? Hvem har fått allerede? Venter på miiiiin.... Vil ha nå!

Lenke til kommentar

Er ikke litt av poenget med HDR å kunne gi mer dynamikk i forhold til både lyse og mørke scener? Slik at i nederste tilfellet så vil man få frem mye mer detaljer i mørket pga. HDR har et større spenn i lys/mørke å jobbe med?

 

Eller har jeg misforstått helt hva HDR er?

 

EDIT: Skulle likt å prøvd forskjellen på en OLED HDR-TV... Synd de har så høy input-lag foreløpig. Ser for meg ganske gode mørke-partier med en slik TV.

Nei du har ikke misforstått. Jeg er slett ingen ekspert, men har lest en del om det. HDR (High Dynamic Range) gir, som navnet tilsier, et mye bredere lysspekter.

 

Det er ikke slik at det egentlig legges til, eller trekkes fra noe som helst i bildet, men HDR gjør at man får mange flere punkter på lysskalaen. Et godt bilde er å tenke på en linjal, hvor lys i et bilde uten HDR måles i centimeter, mens med HDR måles det i millimeter. Det blir langt flere referansepunkter mellom lysnivåene. Dermed kommer kontrasten mellom punkter med forskjellig lysstyrke MYE tydeligere frem, noe sola i de TLOU bildene demonstrerer meget godt.

 

I bildet uten HDR kan du knapt se at der er noen sol i det hele tatt, himmelen er bare fylt av bleeding effect, hvor den sterke lyskilden (sola) overskygger og blør lys utover et stort område rundt, slik at det blir svært vanskelig å skilne detaljer fra hverandre.

 

Samme effekt ser du i den mørke gangen. Uten HDR så blør lyskilden nesten uhemmet utover, slik at ytre del av det lyse området er nesten like lyst som den innerste delen før det plutselig blir mørkt. Med HDR derimot, så gir det større spekteret en mye mer glidende overgang, hvor det gradvis blir mørkere og mørkere jo lenger unna lyset du kommer. Og jeg er helt enig i at det skaper en veldig pen kontrast mellom lys og mørke.

 

At flere likte bildene uten HDR bedre synes jeg er rart, men grafikk er vel like åpent for smak og behag som alt annet vil jeg tro. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis jeg forstår HDR TV'er riktig så blir det noe slikt som jeg beskriver her (hvis jeg tar feil gjerne rett på det jeg skriver):

 

Vanlige TV'er har ikke like bredt spekter (som Rider skriver over), så da ender man i enkelte scener opp med et bilde som enten er for mørkt/crushed (mister alle detaljer i de mørke delene), eller for lyst/utvasket (mister alle detaljer i de lyse delene). Altså kontrasten/spekteret mellom de mørkeste og lyseste delene i bildet blir for stor for en vanlig TV å vise korrekt (slik som bildet til venstre og høyre under her).

 

HDR TV'er klarer derimot å vise hele spekteret og man kan se detaljer både i de lyseste og mørkeste delene av bildet samtidig. Bildet i midten illustrerer hva HDR oppnår, men som ikke vanlige TV'er kan i enkelte scener.

 

I tillegg mener jeg at HDR også har et bredere fargespekter.

 

NB! Bildet brukt her er ikke HDR, kun ment å illustrere effekten av det.

 

HDR_3.jpg

Lenke til kommentar

 

HDR har egentlig aldri vært noe jeg har siget etter. Det synes at det skal mye til av utvikler for å få det til ordentlig?

Er mer spent på generell kvalitetsøkning i form av fps og grafikkvalitet.

 

Og så er jeg passe misunnelig på de som har PRO allerede.. Grr.

 

What? Hvem har fått allerede? Venter på miiiiin.... Vil ha nå!

 

Sorry. Jeg misforstod innlegget om HDR så jeg trodde noen heldige sjeler hadde hjemmekontor eller var syk i disse dager..

 

Anbefaler å bruke 30 sekunder for å se på bildene her for å få et inntrykk av HZD i oppjazza utgave. Ser nydelig ut!

Lenke til kommentar

Playstation i London har i disse dager noen (2.-3. November) litt info osv. Som skal presenteres. Også rundt ps4 pro.

 

Følger playstation Norge på snapchat og de la ut denne her i dag: (bilde vedlagt).

 

Hinter de kanskje til en ny kontroller? Vet de annonserte 2 lisensierte kontrollere forrige uke, men hadde vært godt med en sonyprodusert konkurrent til xbox one elite controller. Har sistnevnte og den får dualshock4 til å fremstå som en fisher price leke....

 

Kan hende de bare teaser at de skal til London, men syns det kan være sant xD

post-34779-0-22589300-1478080302_thumb.png

Endret av CaZpeR
Lenke til kommentar

Playstation i London har i disse dager noen (2.-3. November) litt info osv. Som skal presenteres. Også rundt ps4 pro.

 

Følger playstation Norge på snapchat og de la ut denne her i dag: (bilde vedlagt).

 

Hinter de kanskje til en ny kontroller? Vet de annonserte 2 lisensierte kontrollere forrige uke, men hadde vært godt med en sonyprodusert konkurrent til xbox one elite controller. Har sistnevnte og den får dualshock4 til å fremstå som en fisher price leke....

 

Kan hende de bare teaser at de skal til London, men syns det kan være sant xD

 

Er sikkert dette?

 

Lenke til kommentar

Skal bli spennende å se hva som er blitt vist. Ifra Reddit:

 

A Dutch game journalist on Twitter posted an image that he was at a Playstation event for press only ("The Future Of Play"). They are showing some games (GT Sport) and talking about the PS4 Pro.

When asked about an embargo he answered that "tomorrow at 12" (UTC+2) he could post/speak about it. i'm assuming this is PM.

It seems multiple outlets will release some new info, probably about the PS4 pro and upcoming games for the PS4/PS4 Pro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...