Gå til innhold

Playstation 4 - Generell diskusjon


Latias

  

1 268 stemmer

  1. 1. Blir Playstation 4 en større suksess enn sin forgjenger?



Anbefalte innlegg

Som hovedregel så er forsterkere fra 2015 og oppover klar for 4k HDR.

Mens tidligere forsterkere ikke klarer 4k HDR.

 

Hadde selv en forsterker som støttet 4k Passthrough, men det er kun et markedsføringsstunt da det begrenser seg til videokamera filmet i 4k. Ikke noe av vår 4k UHD og HDR som kom i 2015.

Det var forøvrig en RX-A2020

En på opp i Yamaha sine RX-Axx50 og oppover for å de klarer 4k HDR.

Hos andre produsenter vet jeg ikke, men det ser ut til at 2014 og eldre kan slite med å klare det.

takker for svar mr, da var nokk ARC beste valget for min del da jeg ikke ser for meg å ta meg råd til ny forsterker etter nylig kjøp av 4k tv og ps4 pro til uka :wee:

Endret av Leffi78
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja ja...da er det ingen vits å koble opp 5.1 anlegget...HDR fungerer ikke via receiveren. Da blir det enten en lydplanke eller en ny receiver tenker jeg...  :omg:

viss du har ARC på receiveren så trenger du bare koble alle komponenter til tv`en så kjører du alt av lyd til forsterkeren via tv`en, har selv en samsung 8 serie tv og den støtter dolby digital, dts osv via ARC, og dette funker fjell enten jeg ser film eller spiller

Endret av Leffi78
Lenke til kommentar
 

...men jeg går nesten utifra at om en receiver har 4K passtrough så går hele signalet igjennom og en får også HDR. Skal begynne å koble opp anlegget her nå og kommer tilbake med tilbakemelding for dem som lurer på dette.

 

 

Det er ikke så enkelt. For 4k-signal er ikke bare 4k signal.

Du har 4k med HDR og 4k uten HDR. 

Og så har du 4k signaler som krever HDCP2.2, og 4k som ikke krever så høy HDCP.

Noen av disse oppgraderingene er ikke bare software, men også chip-basert i hardware. Men det er jo tydelig at nyere chip-er er ment til å støtte slikt, da vi ser 2015 forsterkerne fikk HDCP2.2 via en firmware-oppgradering senere i forløpet.

Lenke til kommentar

Ja jeg leste litt rundt det nå. Har egentlig hatt lyst å bli kvitt høyttalere og den store klumpen av en receiver. Selv om det går forsåvidt greit her på gutterommet... :D

 

Lurer nesten litt på om jeg skal gå for en Sonos lydplanke. Har hørt på den endel ganger i butikk og er veldig bra lyd. Ekstrem dyp bass på lave lyd nivåer også...sjelden jeg hverken orker eller har har anledning til å skru voldsomt opp uansett. 

Lenke til kommentar

 

Ja ja...da er det ingen vits å koble opp 5.1 anlegget...HDR fungerer ikke via receiveren. Da blir det enten en lydplanke eller en ny receiver tenker jeg...  :omg:

viss du har ARC på receiveren så trenger du bare koble alle komponenter til tv`en så kjører du alt av lyd til forsterkeren via tv`en, har selv en samsung 8 serie tv og den støtter dolby digital, dts osv via ARC, og dette funker fjell enten jeg ser film eller spiller

 

Det er dessverre ikke så enkelt heller.

 

Except...
 
It doesn't always work, at least, not perfectly. Turns out, many TV manufacturers haven't implemented ARC to send any and all audio via HDMI. Want to hear 5.1 surround from your receiver? ARC might not let you do it. Many TVs are two-channel (2.0) only via ARC.
 
So even if you've got a great surround sound movie, and a receiver with 5.1 speakers (or a sound bar with rear speakers), connecting them with ARC might mean you're only going to get audio for the main two speakers.
 
Some TVs will send 5.1 if the TV is the source of the audio (either from a streaming app or the built-in over-the-air tuner), but won't pass 5.1 from other sources, like a Blu-ray player.
 
Also, ARC only passes Dolby Digital. So those new high-resolution audio formats available on Blu-ray discs, namely Dolby TrueHD and DTS-HD, are unavailable over ARC. This isn't the TV manufacturers' fault, but it's still annoying.

 

https://www.cnet.com/news/what-is-audio-return-channel-arc/

 

Som dere ser. Mye hvis, hva, om og men..... så du vil sjelden få fullt potensiale fra ARC.

Har du til eksempel en Xbox One S med UHD-drev som snart støtter Atmos og DTS:X, vil du ikke kunne få de formatene ut gjennom ARC.

 

Det skjer rett og slett en del på lyd og bildefronten disse årene. Og enten har du støtte for det i ditt relativt helt nye utstyr, eller så blir det en serie med komprimisser.

Det er derfor 4k UHD Blu-Ray spillerne som er på markedet i disse dage, har 2 stk HDMI-utganger. (Panasonic UB900, Samsung K8500, blant noen av dem).

Da kobler du ene HDMI med 4k HDR bilde rett i din nye flotte tv som viser dette bildet, og den andre HDMI-utgangen direkte til en eldre forsterker. Den utgangen sender kun lyd og ikke 4k bilde.

 

Endret av Tor Rasmussen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kjøpte selv denne her for noen dager siden (dog på tilbud til 2890,-).

 

https://www.komplett.no/product/877559/tv-lyd-bilde/hjemmekino/soundbars/samsung-hw-k661-soundbar

 

Helt rå lyd. Trodde aldri i verden man kunne få så god lyd av en lydplanke. En ting er sikkert; det blir aldri mer store, feite høyttalere med alskens ledninger her i huset. Fornøyd!

 

Nice! Ja det er ganske så utrolig hvor mye lyd en får ut av en lydplanke. Før så var dem litt bob bob. Men nå er det blitt bra altså. 

Lenke til kommentar

Hva er det som er så magisk med HDR at man trenger ny receiver til det? Høres ut som kunstig inkompatibilitet, spør du meg.

Kunne sikkert klart å implementere det i utstyr som var, men her er jo en gylden mulighet for å "tvinge" forbrukerne til å investere i nytt utstyr, ved å simpelthen ikke tilby en oppgradering av eldre utstyr.

Men jeg vet at for filmverden så er HDCP2.2 en del av nye standarden innen kopibeskyttelse, og den er delvis chip-avhengig.

Så må vi også få med at disse nye formatene med 4k HDR og Atmos-lyd krever en god del mer båndbredde på signalet enn gamle 1080p DTS-Master Audio.

Det vil si det finnes en god del utstyr der ute som ikke har komponenter som klarer slike datamengder.

Det er ikke helt tilfeldig at konsollene og nye UHD-Blu-rayspillere blir levert med HDMI kabel i disse dager.

(Noe som ofte er utelatt). Det er fordi produsenten vil spare seg en mengde support, da en eldre HDMI-kabel kanskje ikke klarer båndbredden til de nye formatene. Derfor får en med en HDMI-kabel produsenten vet klarer signalet, uten å skulle svare på ørten telefoner og eposter fra folk som ikke får bilde og/eller lyd.

I starten da UHD-spillerne kom, var vel ca 1/3 av problemet til dem som ikke fikk bilde, eller bildet droppet ut, at kabelen de hadde fra før ikke klarte den store båndbredden.

Noen filmer i topp kvalitet krever mye båndbredde, og andre dårligere filmer (teknisk) krevde mindre båndbredde.

Resultatet var at noen filmer virket, (de teknisk dårlige), og noen virket ikke. Forvirringen var komplett, og i mange tilfeller var problemet løst ved skifte til en HDMI-kabel av rett type

Lenke til kommentar

Kjøpte selv denne her for noen dager siden (dog på tilbud til 2890,-).

 

https://www.komplett.no/product/877559/tv-lyd-bilde/hjemmekino/soundbars/samsung-hw-k661-soundbar

 

Helt rå lyd. Trodde aldri i verden man kunne få så god lyd av en lydplanke. En ting er sikkert; det blir aldri mer store, feite høyttalere med alskens ledninger her i huset. Fornøyd!

Planker er undervurdert. Har en sonos playbar selv og mange som blir overrasket over lyden når vi bruker den.

Lenke til kommentar

 

Kjøpte selv denne her for noen dager siden (dog på tilbud til 2890,-).

 

https://www.komplett.no/product/877559/tv-lyd-bilde/hjemmekino/soundbars/samsung-hw-k661-soundbar

 

Helt rå lyd. Trodde aldri i verden man kunne få så god lyd av en lydplanke. En ting er sikkert; det blir aldri mer store, feite høyttalere med alskens ledninger her i huset. Fornøyd!

Planker er undervurdert. Har en sonos playbar selv og mange som blir overrasket over lyden når vi bruker den.

 

 

Har du Sonos sub og?

Lenke til kommentar

 

 

Kjøpte selv denne her for noen dager siden (dog på tilbud til 2890,-).

 

https://www.komplett.no/product/877559/tv-lyd-bilde/hjemmekino/soundbars/samsung-hw-k661-soundbar

 

Helt rå lyd. Trodde aldri i verden man kunne få så god lyd av en lydplanke. En ting er sikkert; det blir aldri mer store, feite høyttalere med alskens ledninger her i huset. Fornøyd!

Planker er undervurdert. Har en sonos playbar selv og mange som blir overrasket over lyden når vi bruker den.

 

 

Har du Sonos sub og?

 

 

Ikke enda. Er gift og må selge det inn til kona og. Men den langsiktige planen er å kjøpe inn en, men lurer på å kjøpe den i hvit, da den er rett rundt hjørnet. Men lyden i planken alene er overraskende bra. Men mangler det dypeste bassbildet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...