Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man dø av å drikke for mye vann?


spamex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilken del er det du mener mangler

 

en bedre forklaring på hvorfor det skjer.

slik det er nå er det mer i den duren at det er bare sånn

f.eks hva skjer konkret med nyrene når den før for tynn veske å jobbe med.

 

det nærmeste jeg kan komme på er at en motor kan gå for fort hvis den får for liten motstand å jobbe med

Lenke til kommentar

Hvilken del er det du mener mangler

 

en bedre forklaring på hvorfor det skjer.

slik det er nå er det mer i den duren at det er bare sånn

f.eks hva skjer konkret med nyrene når den før for tynn veske å jobbe med.

 

det nærmeste jeg kan komme på er at en motor kan gå for fort hvis den får for liten motstand å jobbe med

 

Så for at du skal forstå, så må det en analogi til som sammenligner med noe du allerede har forstått? Det blir en utfordring for oss, siden mye av det du tror du forstår er feil...

 

Nok engang så må vi be deg om å lese deg opp på grunnleggende fag fra skolen for å kunne ha noe å bygge på for å forstå det som blir deg forklart. Du kan ikke sammenligne biologi med en motor, og tro at de har ekvivalente forklaringsmodeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har har du en youtube-film som forklarer alt, men desverre misstenker jeg at du ikke forstår halvparten av filmen...

 

http://www.youtube.com/watch?v=FvtjSjDaJdg

(sorry, fant ikke "vannforgiftning for dummies")

Her ser du i praksis hva som skjer med en celle som utsettes for rent vann, ett egg er brukt for å vise det bedre enn gjennom microskop:

http://www.youtube.com/watch?v=0c8acUE9Itw

Her forstørres egget, akkurat slik cellene i kroppen gjør om det er for mye vann i forhold til salter i kroppen.

 

Gjennom mikroskop:

http://www.youtube.com/watch?v=EA_ss8ZkjAM

Her ser du at cellene vokser så sprekker.

Når cellene i hjernen vokser blir det til slutt ikke plass i hodet, dette er dødlig.

 

Akkurat hva er det dette ikke tar for seg?

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Da mer du også at man kan ikke sammenligne 2 figurer fordi de er bygd på forskjellige måter .

 

Et faktum er jo at vi mesker kopier alt mulig fra naturen for så bruke det i det vi lager.

 

Fordi vi har kopiert ting fra naturen (ja, det har vi gjort, det har du rett i), så kan alt i naturen forklares mot noe vi allerede har laget? Jeg ser et mønster i logikken din...

Endret av KoKo_
Lenke til kommentar

Egget fikk bare noe vannbobler uten på . hva som skredde inne i det kom ikke frem

Se en gang til, egget blir størret.

Det er uansett mest for å vise hva som skjer med en celle i rent vann, film nr 3 viser det som faktisk skjer med cellene.

 

meg bekjent så kommer ikke blodet i kontakt med vann inne i kroppen.

Det er masse vann i blodet...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Blood

In vertebrates, it is composed of blood cells suspended in a liquid called blood plasma. Plasma, which constitutes 55% of blood fluid, is mostly water (92% by volume)

 

Dvs. ca 50% av blodet er vann...

Endret av aklla waits for alice
Lenke til kommentar

Det er masse vann i blodet...

joda , men det skal jo være et lukket system

 

jeg har forstått at egget skal bli større av vannet , men det kom ikke så veldig godt frem.

jeg nekter ikke for at det skjer

 

det som er ankerpunktet her er jo at kroppen hele tiden lager nye sceler og kvitter seg med de gamle

Lenke til kommentar

Om blodet er ett lukket system, hvordan kan man f.eks finne ut om noen har røyket hasj ved å ta en blodprøve?

Eller benekter du at det er mulig også?

Evt. hvordan kan man bli beruset av alkohol?

jeg mente her at alt som skal til blodet går gjennom et slags filteringssystem slik at rent van kommer ikke direkte i kontakt med blodet

hvis man puster så må jo oksygenet passere en slags membran

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...