Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man dø av å drikke for mye vann?


spamex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3: der tror blindt på det som står på nettet bare det er skrevet under av en person med status og doktor grad

om denne personen er reelle eler om artiklene er ekte spiller ingen rolle

Du stoler med andre ord ikke på noen andre enn deg selv?

 

mrd mindre begrunnelsen er god , og de har den stort sett ikke vært hittil.

man måtte ta det som er sagt for gitt

Du mener vel "med mindre jeg er enig i begrunnelsen", for begrunnelsene i noen av linkene her er veldig gode og forklarer i detalj hva som skjer....

Din begrunnelse "jeg tror ikke" og "jeg mener at" er heller lite detaljerte og ganske dårlige.

Lenke til kommentar

3: der tror blindt på det som står på nettet bare det er skrevet under av en person med status og doktor grad

om denne personen er reelle eler om artiklene er ekte spiller ingen rolle

 

 

jeg har begrunnet hvorfor jeg mener at normale mennesker ( det innebærer en normal sinnstilstand ) ikke klarer å drikke så mye vann på kort tid.

Nå er det l på tide å begrunne hvorfor man klarer det.

 

ikke kom alle svadaen om at man har klart det fordi man måtte stille smerten eller andre unormale sammenhenger

 

Ja, la oss støtte oss på din logikk, ikke på en raring med doktorgrad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

mrd mindre begrunnelsen er god , og de har den stort sett ikke vært hittil.

man måtte ta det som er sagt for gitt

Jeg referer igjen til Dunning-Kruger-effekten:

 

Tar med et sitat fra John Cleese, som forklarer problemet ditt veldig enkelt (Dessverre på engelsk...):

“I think the problem with people like this is that they are so stupid that they have no idea how stupid they are. You see, if you are very, very stupid how can you possibly realize that you’re very, very stupid?”

Oversatt:

Jeg tror problemet med mennesker som dette, er at de er så dumme at de ikke klarer å forstå hvor dumme de er. Du skjønner, hvis du er veldig, veldig dum, hvordan kan du klare å forstå at du er veldig, veldig dum?

Som knyttes til en undersøkelse (Dunning-Kruger effekt):

Norsk Wikipedia

Dunning-Kruger-effekten er en kognitiv bias, hvor ufaglærte personer lider av illusorisk overlegenhet eller feilaktig vurderer sine evner mye høyere enn gjennomsnittet. Denne biasen skyldes en manglende metakognitiv evne for ufaglærte til å anerkjenne sine feil.

Så vennligst innse at du er dum. Det er lov å være dum. Det er ikke lov å oppføre seg som om alle andre er dumme og du er smart.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Begrunnelsene har vært veldig gode, de har kommet fra flere kilder, omhandlet flere saker og kommet fra annerkjente utgivere.

ja hvis man svelger det med hår og hud uten å være kritisk .

De sier ikke så mye annet en slik er det bare og det er ikke gode argumenter

det sier f,eks ikke hva som skjer i nyren hvis blandingen blir feil

( ikke slik jeg har oppfattet artikkelen)

likevel det er ikke det som er problemet her.

 

problemet er hvordan kan en person med normal sinnstilstand klare å drikke seg hjel

 

ps: nåer aktiviteten så stor her at jeg rekker ikke å svare til alle

Lenke til kommentar

Definer normal sinnstilstand.

 

Hvis du virkelig hadde vært kritisk, da hadde du lånt en biologibok på biblioteket. Der kunne du lest om cellemembran, osmose og aktiv og passiv transport gjennom cellemembranen.

 

Men du er ikke kritisk, du er bare lat!

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

ja hvis man svelger det med hår og hud uten å være kritisk .

De sier ikke så mye annet en slik er det bare og det er ikke gode argumenter

det sier f,eks ikke hva som skjer i nyren hvis blandingen blir feil

( ikke slik jeg har oppfattet artikkelen)

jo, det er beskrevet flere ganger tidligere

*tillegg*

du må nesten lese sidene 3 og 4 om igjen

*slut ttillegg*

og nei, vi svelger ikke alt med hud og hår, vi velger kilder som vi anser for å være troverdige

likevel det er ikke det som er problemet her.

 

problemet er hvordan kan en person med normal sinnstilstand klare å drikke seg hjel

de inntar masse vann uten næring som vanner ut balansen slik at de dør av nyresvikt eller hjerneødem er det vel det står i linkene

Endret av stich_it
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Okei. Hva er det Elgen spør om? Jo.

 

HVORDAN klarer en person å drikke seg til døde?

 

Nei, si det. Jeg har aldri prøvd. Men jeg kan forsikre deg om at når jeg trener i en halvtimes tid, har jeg null problemer med å drikke en liter vann. Strekker den man litt lenger (til f.eks maratonløping), er det enkelt å tenke seg at man lett kan drikke mer.

 

Og magesekken din er stor. Den rommer så mange liter at du ville spydd lenge før den ble full.

Endret av Slimda
Lenke til kommentar

Definer normal sinnstilstand.

 

Hvis du virkelig hadde vært kritisk, da hadde du lånt en biologibok på biblioteket. Der kunne du lest om cellemembran, osmose og aktiv og passiv transport gjennom cellemembranen.

 

Men du er ikke kritisk, du er bare lat!

 

hjelper jo ikke med en bok. Kan ikke tro på ting som står i bøker.

 

Det artige er at det hele tiden er snakk om sinnstilstanden til de som skal drikke vannet!

 

Og kanskje det faktum at du alene må svare alle burde få lys i lampen?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvem er det du skriver til nå da?

Normalt er den hos voksne ca. 25 cm lang, og inneholder 1–1,5 liter, men kan romme opptil 2,5 liter,...

så den kan fint ta en liter rent vann.

så må du huske at alt skjer ikke i magen, det skjer i tarmene. så drikker du mye vann veldig fort, ja da presser du vannet ned i tarmene.

Stol på meg når jeg sier at å overbelaste magen så ting blir presset videre er ubehagelig og får følger for videre fordøyelse.

hvordan vet jeg det, jo jeg har blitt opperert for sure oppstøt og jeg klarer ikke spy og slikt lengre, kan av og til rape litt. og jo jeg har gått på den smellen og våknet en dag etter fylla og vært skikkelig tørst, tømt over en liter vann rett ned bare for å fylle opp en liters mugge med vann og sitte å drikke til den er tom. slukker tørsten men tar ikke så lang tid før jeg kjenner å dumt det var.

 

Det er forøvrig du som snakker om sinnstilstander.

Endret av stich_it
Lenke til kommentar

problemet er hvordan kan en person med normal sinnstilstand klare å drikke seg hjel

Dette var jo en artig tråd. Vann vs. Dunning-Kruger-effekten.

Jeg forstår hva du, Elgen, spør om. Jeg skal prøve å svare, siden det tidligere er linket til de rent fysiologiske mekanismene i kroppen, skal jeg ikke gjenta dem her.

Hvis vi ser for vårs en person som representerer majoriteten av det norske folk, herunder i Oslo en dag når temperaturen er på gjennomsnittet en helt ordinær hverdag med alle dets ordinære aktiviteter som jobb, handle mat, spise vanlig, drikke vanlig, etc.

Denne personen bestemmer seg for å innta en absurd mengde vann i løpet av kort tid, rent eksperimentelt. Personen setter seg ned i godstolen med fjernkontrollen i ene hånden og målekoppen i den andre. La vårs si at eksperimentet dreier seg om 10 liter på 1 time = ca 1.66 dl /minutt. Jeg skulle anta at de første 10 minuttene skulle forløpe forholdsvis fint. Etter dette skulle det nok begynne å bli smertefullt å fylle på mer vann. Etter ytterligere 10 minutter ville følelsen av å måtte kaste opp innfinne seg. Noen få minutter senere ville vedkommende sannsynlig kaste opp. Etter dette blir det enda mer motbydelig å drikke, men vedkommende fortsetter sitt eksperiment. Timen forløper med vekselvis oppkast, vekselvis fortsatt inntak av vann. Foruten en påtrengende svimmelhet og en usannsynlig trang til å late vannet, vil nå brystsmertene gjøre seg gjeldende. I tillegg kommer vansker med å puste. Omsider mister man bevisstheten, uten behandling dør man.

Hvordan kan dette så skje ubevisst hos den friske vanlige personen som ikke er i en ekstremsituasjon? Greia er vel at det ikke skjer!

Lenke til kommentar

jeg hadde også forvente at mange kunne romme mere.

Hvis man tar hensyn til det som er i tarmen så virke likevel 8-10 liter ( som var nevnt et sted) mye på så kort tid

 

Du sier jo også at du er operert .

Så da spør jeg om du klarer å drikke så mye vann både før og etter operasjonen ?

 

likevel så forklarer det ikke alt her

Lenke til kommentar

problemet er hvordan kan en person med normal sinnstilstand klare å drikke seg hjel

Dette var jo en artig tråd. Vann vs. Dunning-Kruger-effekten.

Jeg forstår hva du, Elgen, spør om. Jeg skal prøve å svare, siden det tidligere er linket til de rent fysiologiske mekanismene i kroppen, skal jeg ikke gjenta dem her.

Hvis vi ser for vårs en person som representerer majoriteten av det norske folk, herunder i Oslo en dag når temperaturen er på gjennomsnittet en helt ordinær hverdag med alle dets ordinære aktiviteter som jobb, handle mat, spise vanlig, drikke vanlig, etc.

Denne personen bestemmer seg for å innta en absurd mengde vann i løpet av kort tid, rent eksperimentelt. Personen setter seg ned i godstolen med fjernkontrollen i ene hånden og målekoppen i den andre. La vårs si at eksperimentet dreier seg om 10 liter på 1 time = ca 1.66 dl /minutt. Jeg skulle anta at de første 10 minuttene skulle forløpe forholdsvis fint. Etter dette skulle det nok begynne å bli smertefullt å fylle på mer vann. Etter ytterligere 10 minutter ville følelsen av å måtte kaste opp innfinne seg. Noen få minutter senere ville vedkommende sannsynlig kaste opp. Etter dette blir det enda mer motbydelig å drikke, men vedkommende fortsetter sitt eksperiment. Timen forløper med vekselvis oppkast, vekselvis fortsatt inntak av vann. Foruten en påtrengende svimmelhet og en usannsynlig trang til å late vannet, vil nå brystsmertene gjøre seg gjeldende. I tillegg kommer vansker med å puste. Omsider mister man bevisstheten, uten behandling dør man.

Hvordan kan dette så skje ubevisst hos den friske vanlige personen som ikke er i en ekstremsituasjon? Greia er vel at det ikke skjer!

 

litt rart , men jeg spurt om dette tidligere når jeg var inne på det å skylle ut næringsstoffene og mineralene ( noe som selvfølgelig skjer i tarmen)

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

JA jeg kan drikke like mye før operasjonen som etter.

forskjellen er at hvis jeg drikker mye for mye og blir kvalm så kan jeg ikke spy, jeg brekker meg ofte på en måte som kona beskriver som voldelig. og det gjør veldig vondt å brekke seg i tillegg til den fysiske smerten jeg har i magen av å drikke for mye vann.

Lenke til kommentar

JA jeg kan drikke like mye før operasjonen som etter.

forskjellen er at hvis jeg drikker mye for mye og blir kvalm så kan jeg ikke spy, jeg brekker meg ofte på en måte som kona beskriver som voldelig. og det gjør veldig vondt å brekke seg i tillegg til den fysiske smerten jeg har i magen av å drikke for mye vann.

 

der er man inne på det at en normal person slutter å drikke mere vann når man har fått nokk

Lenke til kommentar

likevel så forklarer det ikke alt her

Uansett hva vi sier vil det ikke forklare alt, fordi du ikke gjør noen innsats selv for å forstå eller stille spørsmål på en måte som gjør at andre enn deg selv forstår hva du spør etter.

 

Problemet er at spørmålene blir enten for ekle eller for kompliserte ( vanskelige) til at dere forstår hva jeg vil frem til.

prøver jeg å kompensere for det så blir det også feil

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

Problemet er at du ikke gjør noen innsats selv for å forstå verdenen rundt deg. istedenfor å lære eller i det minste stole på de som gjør en innsats, så fyller du dine kunnskapsmangler med fantasi og din egenkonstruerte logikk. Denne holder du hardnakket på i møte med fakta.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...