Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg liker at denne serien skaper heftige diskusjoner rundt elveformasjoner. Hvor er engasjementet rundt dette temaet til vanlig? Jeg bare spør.

 

For min del var dette den mest intense episoden til dags dato. Ingen av de tidligere slagene var like godt gjennomførte som dette og som en hobbymilitærhistoriker var det gøy å se at dragen faktisk ble brukt taktisk til å åpne opp en skjoldmur og ødelegge forsyninger. Normalt ville en rytterhær ødelagt seg selv ved å ri direkte inn i en skjoldmur (men de kan selvfølgelig prøve å ri rundt den).

 

Jeg synes allikevel at Dany var uvøren og dum. Hun kunne holdt dragen langt unna den ballistaen og den ville vært irrelevant for slaget, som allerede var vunnet da Bronn begynte å rote med den. Når dragen først ble skutt var det lite klokt å lande midt i slaget og begynne å trekke ut spydet, da hun er det klart mest fristende målet for fienden. Og rir virkelig folk på drager på denne måten, uten en sal eller noe som helst som spenner dem fast? Hvor fort flyr egentlig en drage, mtp at hun klarer å holde seg fast?  :p

 

Jeg har som mange andre ingen tro på at Jaime døde. Hvis han døde ville det blitt gjort noe mer ut av, som en spektakulær scene der han blir grillet i slow motion eller revet i stykker av dragen. I stedet gikk man for en klassisk "er han død?"-cliffhanger, som er nærmest en garanti for at det er han ikke.

 

Alle som spekulerte i at det gikk dårlig for Dany i de første episodene for at det skulle snu senere fikk rett. Jeg håper imidlertid at løpet ikke er helt kjørt for Lannister og at det vil bli flere utfordringer for Dany. Cersei snuste på Golden Company og det vil nok ha en betydning, selv om jeg har ingen tro på serieskaperne vil la en gjeng nykommere avgjøre krigen.

 

Og er det bare jeg som tenker at konflikten med White Walkers kan ende opp med å bli kjedelig? GoT er interessant nettopp pga de moralske gråsonene og at man aldri er helt sikker på hvem man sympatiserer med, men hvis Westeros samles imot White Walkers vil vi ende opp en med standard "gode mot de onde"-fortelling ala Ringenes Herre. Jeg synes konfliktene som pågår nå er langt mer interessant en enn slik svart/hvitt-konflikt som det legges opp til.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Jeg synes allikevel at Dany var uvøren og dum. Hun kunne holdt dragen langt unna den ballistaen og den ville vært irrelevant for slaget, som allerede var vunnet da Bronn begynte å rote med den.

Men vil du ha så kjedelig tv?

 

 

Det ble mer spennende på den måten, samtidig betyr det at Dany fremstilles som hun har dårlig dømmekraft. Kanskje er det også hensikten? Alternativt kunne man bare laget scenen litt annerledes, som ved at presenningen over ballistaen ikke ble tatt av før dragen allerede var innenfor rekkevidde og at Dany dermed ble tatt på senga.

Lenke til kommentar

Alle som spekulerte i at det gikk dårlig for Dany i de første episodene for at det skulle snu senere fikk rett. Jeg håper imidlertid at løpet ikke er helt kjørt for Lannister og at det vil bli flere utfordringer for Dany. Cersei snuste på Golden Company og det vil nok ha en betydning, selv om jeg har ingen tro på serieskaperne vil la en gjeng nykommere avgjøre krigen.

 

 

Det var nok ikke uten grunn at Jamies nestkommanderende rett før slaget nevnte at alt gullet hadde kommet til King's Landing. Det gjør at Cersei får betalt gjelden og kan få hjelp av banken til å stable sammen en ny hær, eventuelt la være å betale og leie hæren selv. Lannisterhærens nederlag og tapet av Jamie får henne sikkert ikke til å bli mindre hevngjerrig heller, så jeg håper på noe overilt fra hennes side.

Lenke til kommentar

Når dragen først ble skutt var det lite klokt å lande midt i slaget og begynne å trekke ut spydet

Mitt inntrykk var at dragen ikke hadde spesielt mye valg hvor den kunne lande, den klarte å få til en kontrollert landing, men var neppe noe mer flygedyktig enn det. Så det handlet mer om å gjøre det beste ut av den dårlig situasjon.

 

eventuelt la være å betale og leie hæren selv.

Spørs om det er så lurt, The Iron Bank ser ut til å være veldig bestemt på å få pengene sine tilbake, og de ser ikke ut til å være villig til å vente til etter krigen evt. er vunnet. Endret av Crowly
Lenke til kommentar

HBO leverer som vanlig. Fantastisk episode! Fremdeles er det noen ting som ikke henger helt på greip. En ting er at Jaime synker drøyt langt ned med tanke på at Bronn dyttet han to meter uti. Stusser og litt på at Daenerys helt bekymringsløst tar ut spydet fra Drogon når det er flere Lannister-folk som kunne ha fyrt avgårde en pil eller to. Også veldig rart at Daenerys kun holder seg fast i "piggene" på dragen, er jo praktisk talt umulig å holde seg fast når den stuper mot bakken.

 

Stakkars Meera forresten, ofter livet sitt for Bran gjentatte ganger og får kun et iskaldt "takk" i gjengjeld.

Episoden ble litt klisje også, gjorde den ikke? Masse "saved by the bell"-øyeblikk der de vi heier på tilsynelatende skulle bli drept, og så klarte de seg akkurat. Det er slikt jeg forbinder med andre serier, men ikke GoT.

Lenke til kommentar

 

eventuelt la være å betale og leie hæren selv.

Spørs om det er så lurt, The Iron Bank ser ut til å være veldig bestemt på å få pengene sine tilbake, og de ser ikke ut til å være villig til å vente til etter krigen evt. er vunnet.

Tja, han fyren nevnte jo at enkelte i Braavos kom til å savne avdragene, og banker flest ønsker at folk har gjeld, noe jeg antar også stemmer i fantasyland. Om det er andre økonomiske tanker som råder er det nok mulig å forhandle frem noe. Det spiller jo uansett liten rolle til slutt, forutsatt at Highgardengullet ikke er nok til å både betale gjeld og finansiere en ny hær.

Lenke til kommentar

Hadde dragen angrepet fra andre siden, så hadde den tatt ut alle troppene i et sveip, men det hadde nok blitt kjedelig

og vi får vite tidligere at de sliter med mat og her brenner de opp masse mat, alt for at de skal lage en spektakulær scene

 

Hvpordan Ballistaen overlever er et under, må ha vunnet i lotto

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...