Gå til innhold

Game of Thrones - Sesong 8 (USA-sendetid) | ÅPEN BOKPRAT IKKE LOV! BRUK SPOILERE!


Anbefalte innlegg

Det forandrer jo ikke på det faktum at Euron seiler ut og inn av King's Landing, noe som burde være fult synlig fra Dragonstone. Og det forandrer jo heller ikke på det faktum at på åpent hav med god sikt så klarer du ikke å få en armada av båter til å plutselig dukke opp helt usett utenfor Castly Rock.

 

Og dette med tid vet vi jo, for Unsullied og Yara forlater Dragonstone samtidig. Hvilket betyr at Unsullied allerede er godt på vei mot Castly Rock i det Euron tar ut skipene til Yara. Ergo så må han ha klart å utslette Yara, komme seg tilbake til King's Landing, få sin hyllest for deretter komme seg helt ut til Castly Rock på samme tid som Unsullied har vært på vei til Castly Rock hele tiden.

 

Du bringer opp gode poenger. Dette hadde manusforfatterne aldri sluppet unna med i de to, tre første sesongene. 

Endret av Gamasj
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ergo så må han ha klart å utslette Yara, komme seg tilbake til King's Landing, få sin hyllest for deretter komme seg helt ut til Castly Rock på samme tid som Unsullied har vært på vei til Castly Rock hele tiden.

 

 

Vi har ingen grunn til å tro at Euron var på Casterly rock. Euron kan ha seilt til Kings landing med fangene mens flåten hans seilte videre til Casterly Rock uten ham. Gode poenger ellers, men husk at Greyjoys lever på havet og er antageligvis mange ganger så flinke seilere som de fleste andre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Det forandrer jo ikke på det faktum at Euron seiler ut og inn av King's Landing, noe som burde være fult synlig fra Dragonstone. Og det forandrer jo heller ikke på det faktum at på åpent hav med god sikt så klarer du ikke å få en armada av båter til å plutselig dukke opp helt usett utenfor Castly Rock.

 

Og dette med tid vet vi jo, for Unsullied og Yara forlater Dragonstone samtidig. Hvilket betyr at Unsullied allerede er godt på vei mot Castly Rock i det Euron tar ut skipene til Yara. Ergo så må han ha klart å utslette Yara, komme seg tilbake til King's Landing, få sin hyllest for deretter komme seg helt ut til Castly Rock på samme tid som Unsullied har vært på vei til Castly Rock hele tiden.

Du tenker at Westeros er mye mindre enn det egentlig er.

Westeros er på størrelsen med Europa, sjøgapet mellom Dragonstone og resten av Westeros er større enn du tror.

Lenke til kommentar

Var det virkelig flåten til Euron som brente flåten til Unsullied? Det gir ingen mening. Casterly Rock ligger nærme Iron Islands og med mindre det ble spesifikt sagt i episoden at det var Eurons flåte tror jeg det er trygt å anta at dette var en annen, separat flåte fra Iron Islands. 

 

Men jeg synes ikke Iron Islands er blitt ignorert. Greyjoy-familien spiller en mye større rolle i sluttoppgjøret enn jeg hadde forventet.

 
Jeg er enig i at de første sesongene var mye sterkere, men jeg vil driste meg til å påstå at det er rett og slett fordi materialet (bøkene) var på sitt beste da. Bok 4 og 5 er så langt de svakeste i serien i den forstand at det skjedde veldig lite i disse bøkene på oppimot 1000 sider, og det har vist seg i de foregående sesongene. Nå har serien tatt igjen Martin og skaperne står friere til å drive frem konklusjonen mer effektivt.

 

Med tanke på det økte fokus på Grey Worm i det siste, er det heller kanskje ikke så rart at fokuset rettes mot hans skjebne/historie fremfor Olennas/Highgarden.

 

Tror uansett at man kan diskutere og være misfornøyde med prioriteringer, men tror dessverre at vi ikke har sett det siste av slike "raske"/"lette" løsninger.

 

Koser meg gjennom episodene uansett!

 

Dette er en av mine favorittserier, men det er nettopp når noe er godt laget at det er interessant å påpeke hva som kunne vært bedre. Hvis serien var dårlig i utgangspunktet ville jeg ikke brydd meg med å komme med kritikk. En del fans ser imidlertid ut til å ha holdningen at man enten elsker noe helt betingelsesløst eller så betyr det at man hater det, og det er for meg en utrolig lite interessant måte å forholde seg til et kreativt medium på.

Lenke til kommentar

Angående Casterly Rock så var denne bevisst underbemannet for å lure Unsullied inn slik at Ironborn kunne brenne flåten, samtidig som hovedstyrken til Lannister var i Highgarden. Jeg hadde derfor ingen problemer med at beleiringen av Casterly Rock gikk såpass greit. Det så imidlertid ut som de strevde langt mer med Casterly Rock enn med Highgarden og de ville kanskje ikke klart det uten tunnelen til Tyrion. Highgarden skal derimot ha vært så godt bemannet at de mente det var nødvendig å ta med hovedstyrken dit, selv om selve overtagelsen blir fremstilt omtrent som en formalitet. Det henger ikke helt sammen. Sannsynligvis handler dette om budsjett og at å vise erobringen av det nærmest folketomme Casterly Rock kostet langt mindre å vise enn beleiringen av Highgarden, men det er alltid synd når det er pengene som styrer hvordan historien fortelles og ikke omvendt.

Men hvilken historiemessig funksjon ville det hatt å vise kampen om Highgarden? Ingen, såvidt jeg kan se. Derimot utgjorde kampen om Casterly Rock en viktig del av historien fordi det viste at Lannister-hæren hadde "lurt" dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er en av mine favorittserier, men det er nettopp når noe er godt laget at det er interessant å påpeke hva som kunne vært bedre. Hvis serien var dårlig i utgangspunktet ville jeg ikke brydd meg med å komme med kritikk. En del fans ser imidlertid ut til å ha holdningen at man enten elsker noe helt betingelsesløst eller så betyr det at man hater det, og det er for meg en utrolig lite interessant måte å forholde seg til et kreativt medium på.

 

Helt enig! Det er jo veldig interessant og morsomt å diskutere denne serien! Jeg mente for øvrig IKKE at vi skal slutte å diskutere tidshopp og prioriteringer, men konstaterte at dette vil det være er av nå enn før...

Lenke til kommentar

Tidshopp er en ting, men synes viktige begivenheter mister litt punch når de har det så travelt.

Litt enig, men samtidig så tror jeg dette er det beste alternativet man har. Hadde det vært 3 sesonger til igjen så hadde man kunne tatt det i vanlig tempo, men nå får man heller ofre tids-illusjonen litt. Er verdt det synes jeg, er så mye som skjer og mye spennende. :)

Lenke til kommentar

Spol tilbake et par sesonger og episoder her inne så er det kun sutring om at "INGENTING SKJER JO"

 

 

og når det først skjer så.. :roll:

 

Haha, enig. Folk blir aldri fornøyd. Jeg digger nyeste sesongen. Mye mer interessant enn Dorne-plottet etter Oberyn døde, mye bedre tempo enn High Sparrow-greiene (tok for lang tid IMO). 

 

Det finnes en mellomting

Kommer fra han som synes det er for lite action i serien. Skal man ha flere action-scener så blir det ENDA raskere tempo da det er mindre sendetid til plottet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Var det virkelig flåten til Euron som brente flåten til Unsullied? Det gir ingen mening. Casterly Rock ligger nærme Iron Islands og med mindre det ble spesifikt sagt i episoden at det var Eurons flåte tror jeg det er trygt å anta at dette var en annen, separat flåte fra Iron Islands. 

 

 

De mer eller mindre zoomet inn på skipet hans, Silence. Ganske unikt skip.

Lenke til kommentar

Angående dette med tidslinjen så har jeg ikke klart å finne så mye informasjon på nettet om denne hendelsen med Euron spesifikt, men jeg fant et sitat fra Martin hvor han forklarer at historiefortellingen hans ikke er strengt sekvensiell. Dvs. at et kapittel kan utspille seg over bare en time, mens et annet kan gå over en måned, så det vil sjelden være sånn at de følger hverandre strengt kronologisk. Jeg tenker det fungerer på samme måte i TV-serien og at selv om en scene utspiller seg rett etter en annen så betyr det ikke nødvendigvis at de følger hverandre kronologisk. Den kan ha foregått tidligere, parallelt eller senere. Hvis dette gjelder alle scenene så blir det veldig vanskelig å si hvor mye tid som egentlig gikk mellom Eurons triumf i King's Landing og når han dukket opp utenfor Casterly Rock. Vi har tross alt sjelden noen datoer eller klokkeslett å forholde oss til.

Lenke til kommentar

Sant det, men noen tidsreferanser har vi. Dersom Eurons ankomst ved Casterly Rock (antar nå at det var Euron selv, skipet er jo temmelig særegent) refereres til av Cersei neste episode, samtidig som Sand Snake-jenta fremdeles er i live, kan vi fastslå at ting må ha gått rimelig raskt for seg.

Endret av Serjiously
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...