Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Jeg bruker bare maskinen til nettsurfing og lett gaming, og jeg merker ikke særlig forskjell mellom Win 10 og 11. Ett stort irritasjonsmoment med 11 er at menyen når du høyreklikker på noe (skrivebordet, en fil, hva som helst) er blitt vesentlig forkortet, og de nyttige funksjonene ligger gjemt bak en "se alle" knapp. Så det er ett ekstra klikk hver gang jeg høyreklikker. Jeg har ikke funnet noe sted å endre på hvilke alternativer som vises med en gang og hvilke som blir lagt bak "se alle". 

Windowsoppdateringer er som de er. Du kan sette dem på pause en måneds tid og oppdatere etter skippertaksmetoden i stedet for kontinuerlig, så slipper du hvertfall uplanlagte omstarter.. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nightowl skrev (12 timer siden):

Noen her som vil gi sitt synspunkt på om det er verdt å oppgradere til Windows 11, fra Windows 10? Jeg tenkte å kanskje gi 11 en sjanse på bærbare, siden jeg trenger Photoshop igjen .. Men jeg har ikke noe spesielt behov for Win11, det blir mest fordi jeg er nysgjerrig ..

Men så er det lett å bli skeptisk:

 https://www.digi.no/artikler/windows-11-kan-faktisk-bli-enda-mer-masete-microsoft-tester-det-ut-akkurat-na/529871

Jeg kuttet ut Windows (10) for snart 6 mnd. siden. Jeg fikk fnatt blant annet pga. de uendelige Windows-oppdateringene som stadig køddet til ting. Og den gangen trengte jeg ikke Photoshop så dette ble helt glemt.

Vet ikke hva det med Photoshop går ut på. Kjenner programmet lite, valgte å gå for Paint shop pro istedet.
Men forresten syns jeg ikke det er verd å oppgradere til Win 11. Gjorde det på en bærbar, men ser egentlig bare noen kosmetiske endringer som er liten vits i.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg irriterer meg over arrogansen staten har overfor pasienter de gjør feil på og skader. Først tar det mange år å behandle søknaden der staten til slutt sier seg enig i at de gjorde feil, og når pasienten får medhold i Norsk pasientskadeerstatning NPE, så gir de ikke ut full erstatning om pasienten dør tidlig. I Dagbladets papiravis i dag kan man lese om hvordan en feil i helsevesenet gjør at en pasient nå har to år igjen før kreften tar henne. Pga denne prognosen, får hun ikke utbetalt full erstatning med en gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bindingstid!

 

Skulle si opp en nett-tjeneste jeg ikke lenger har bruk for og ser at den tjenesten er det et års bindingstid på med bruddgebyr på tusenlappen hvis jeg avslutter før året er gått.

 

Jeg har sikkert ikke lest det som står med liten skrift, men alikevel...

 

Lenke til kommentar
On 4/24/2023 at 9:37 PM, Delvis said:

at Telenor nå skal skal ha betalt for epost-tjenesten.

Andre steder kan du få 100 mailadresser med 15GB på hver for 49 kr i måneden. Da får du 5 databaser og 200 GB webhotell i tillegg. Ikke at du trenger så mye, men for å illustrere hvor mye man kan få andre steder i forhold til hos Telenor. Er det ikke 39 og 49 kr Telenor skal ta betalt?

Griskheten når nye høyder når Telenor skal ha like mye for en epostkonto som andre tar for hundre.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (4 minutter siden):

Det var mye for 150/150. Du har i det minste fiber da hvis du skal se på noe positivt.

Problemet er at det ikke er så lett å bytte leverandør på fiberlinjen. Og Telenor som er eneste konkurrent på fiber, er omtrent like dyr. Eneste unntak er NextGenTel, men de leverer ikke på alle fiberlinjer og jeg har hørt at de er litt ustabile i forhold til Altibox. Når det kommer til oppetid og kundeservice er Altibox veldig gode.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, FrihetensRegn said:

Problemet er at det ikke er så lett å bytte leverandør på fiberlinjen. Og Telenor som er eneste konkurrent på fiber, er omtrent like dyr. Eneste unntak er NextGenTel, men de leverer ikke på alle fiberlinjer og jeg har hørt at de er litt ustabile i forhold til Altibox. Når det kommer til oppetid og kundeservice er Altibox veldig gode.

Har du ikke mulighet å betale 250 kr mer og få 750/750? Det er konkurransedyktig pris.

Det er ikke uvanlig at de tar seg godt betalt for de lavere hastighetene. Slik er det der jeg bor også.

Prisbunnen for fiber er alt for høy for pensjonister og diverse som skal strømme dagsrevyen og litt radio. Jeg har hjulpet en del folk med å sette opp 4G-router med ICE+ da de synes det blir alt for mye å betale 700 kr for fiber.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (12 minutter siden):

Har du ikke mulighet å betale 250 kr mer og få 750/750? Det er konkurransedyktig pris.

Det er ikke uvanlig at de tar seg godt betalt for de lavere hastighetene. Slik er det der jeg bor også.

Prisbunnen for fiber er alt for høy for pensjonister og diverse som skal strømme dagsrevyen og litt radio. Jeg har hjulpet en del folk med å sette opp 4G-router med ICE+ da de synes det blir alt for mye å betale 700 kr for fiber.

Jeg trenger egentlig ikke mer enn 150 Mbit/s akkurat nå, selv om det er fint å ha når man skal laste ned store filer. 4G blir for dårlig med tanke på spilling der forsinkelser er viktig. Det kan derimot endre seg når 5G blir mer vanlig.

Lenke til kommentar

Det er også betenkelig at Telia er det eneste store teleselskapet i Norge som ikke er eid av det offentlige (de er eid av svenske og finske myndigheter). ICE var et privat selskap og en utfordrer på markedet, men ble kjøpt opp av norske av Lyse, som er eid av norske kommuner.

  • Telenor: nesten 60% av selskapet er eid av staten
  • Altibox (og deres underleverandører som feks Bergen Fiber): eid Lyse og diverse norske kommuner og fylkeskommuner
  • ICE: eid av Lyse, som igjen er eid av kommuner

Det kan umulig være sundt for konkurransen.

Lenke til kommentar
Pliscin skrev (31 minutter siden):

Ordet høyttaler.

Ganske direkte oversatt ja, litt som hodetelefoner som jeg alltid synes er klunkete å rart å si, er ikke noen fan av å bytte ut norske ord med utenlandske som dessverre er blitt så vanlig i mediene nå til dags, men i dette tilfellet går jeg som regel for ordet headset.

Det fins et show som heter noe sånt noe som "norske beefer" og det handler ikke om biff, men om krangling så hvorfor kaller de det ikke norske krangler ? Og denne forvitringa av det norske språk er i tillegg sponsa av NRK. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (6 minutter siden):

Det fins et show som heter noe sånt noe som "norske beefer" og det handler ikke om biff, men om krangling så hvorfor kaller de det ikke norske krangler ? Og denne forvitringa av det norske språk er i tillegg sponsa av NRK

DET tenkte jeg også på! Kall det "norske krangler", ikke beefer.  Jeg er ikke imot å ta inn nye ord i de norske språket, men da skal de ha blitt fornorsket mer. 

Hodetelefoner er en rart ord. Ikke er det et hode, ikke er det telefoner 😛

Har en kollega som er på språkpraksis hos oss, noen ganger når jeg skal forklare noen norske ord, så må jeg jo si at det ikke er alt som gir helt mening, men det er bare sånn det er 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...