Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Evil-Duck skrev (6 timer siden):

Folk som ikke klarer å forholde seg til enkle avtaler om når og hvor en skal gjøre noe hvor det virker som deres tolking er at tiden min ikke betyr noe... 🙃

Ja det er en gjenganger det. Forferdelig frustrende, bransjefolk er ofte helt håpløse sånn.

 

:utakt skrev (1 time siden):

"Rekordsommer" 

Jeg hater når det er varmt. Sommeren 2018 var et sant mareritt. Og nå kjører vi på igjen. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q7EkBV/el-nino-er-paa-vei-kan-bli-rekordsommer


Anbefaler å skaffe varmepumpe eller annen air condition hvis man kan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
:utakt skrev (2 timer siden):

"Rekordsommer" 

Jeg hater når det er varmt. Sommeren 2018 var et sant mareritt. Og nå kjører vi på igjen. 

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q7EkBV/el-nino-er-paa-vei-kan-bli-rekordsommer

Og i den forbindelse, folk som er sånn "vær glad og nyt det, det er ikke ofte vi får varme her i Norge".

NEI. Jeg takler ikke høye temperaturer, jeg vil ikke ha 30+ og stekende sol! En "god sommer" er IKKE ensbetydende med høye temperaturer og stekende varme, de som vil ha det sånn kan reise til sydlige strøk og la oss andre få ha lavere temperatur.

25 grader i direkte sollys er det meste jeg klarer, 25 eller mer i skyggen og vindstille blir et mareritt hvor jeg må ha bordvifta på og blir svett av å gjøre ingenting.

Selv et par dager med steikvarme blir for mye.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ble litt ekstra sur av denne sommernyheten fordi borettslaget driver med oppussing av fasader. Vi har fått beskjed om at vi ikke engang får åpne vinduene mens de holder på. I følge planen skal stillasene opp utenfor her ca juni. Det tar vel en stund før de blir ferdige. Hvis det skal være tredve grader og steiksol vet jeg ikke hva jeg gjør. 

Varmepumpe er ikke lov her. Air-condition må i tilfelle være sånne som står fritt i rommet uten luftslange ut vinduet. Kanskje jeg må prøve en sånn. 

Får ikke fri fra varme på jobben heller - luftinga i kontorlandskapet er helt elendig. Det er i overkant godt og varmt der inne allerede nå, sommeren er helt badstu. 

Fml. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (3 minutter siden):

Jeg ble litt ekstra sur av denne sommernyheten fordi borettslaget driver med oppussing av fasader. Vi har fått beskjed om at vi ikke engang får åpne vinduene mens de holder på. I følge planen skal stillasene opp utenfor her ca juni. Det tar vel en stund før de blir ferdige. Hvis det skal være tredve grader og steiksol vet jeg ikke hva jeg gjør. 

Varmepumpe er ikke lov her. Air-condition må i tilfelle være sånne som står fritt i rommet uten luftslange ut vinduet. Kanskje jeg må prøve en sånn. 

Får ikke fri fra varme på jobben heller - luftinga i kontorlandskapet er helt elendig. Det er i overkant godt og varmt der inne allerede nå, sommeren er helt badstu. 

Fml. 

Kanskje du skulle søkt tilflukt hos meg. Sval og kjøl leilighet. 

Hvordan det blir i sommer er forøvrig vanskelig å spå allerede nå, og som det også står i artikkelen så er det nok heller landene nær ekvator som blir varmest.

Jeg har fryst sykt mye i vinter (noen andre som synes at det har vært helt ekstremt kaldt, eller er jeg bare en frossenpinne?), så ser fram til sommertemperatur nå :)

Uavhengig vær - kjipt å ikke kunne åpne vindu da, det må jo bli dårlig luft innendørs 😕

Lenke til kommentar

Irriterer meg at jeg aldri blir mett av havregrøt, det skal jo i teorien være ganske mettende. De dagene jeg jobber går det 5 timer mellom frokost og lunsj. Jeg skulle gjerne spist havregrøt til frokost, men det blir jo litt dumt om jeg blir så sulten at det blir ubehagelig

Lenke til kommentar

Jeg fant en del jeg kunne se på Disney+, så jeg betalte for Disney+, og nå finner jeg ikke noe jeg har lyst å se på.

Samme når jeg finner noe jeg har lyst å se på, så jeg laster det ned, men så har jeg ikke lengre lyst å se på det.

Har masse lastet ned, og masse på se-lista på Disney+, men ingenting å se på. 

Lenke til kommentar
6 hours ago, :utakt said:

Varmepumpe er ikke lov her. Air-condition må i tilfelle være sånne som står fritt i rommet uten luftslange ut vinduet. Kanskje jeg må prøve en sånn. 

 

sliter litt med å skjønne hvor en slik skal bli kvitt overskuddsvarmen, de fleste varmepumper fungerer på samme måte som ett kjøleskap. De utnytter temperaturforskjellen når en væske går over til gass, slik at en kan transportere varme til eller fra ønsket lokasjon.

https://home.howstuffworks.com/ac1.htm

 

Dersom vinduene dine ikke har solfilm, så kan det være en ide å få på noe slikt på utsiden, så slipper en å få ekstra oppvarming derfra

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
germanwhip skrev (39 minutter siden):

sliter litt med å skjønne hvor en slik skal bli kvitt overskuddsvarmen, de fleste varmepumper fungerer på samme måte som ett kjøleskap. De utnytter temperaturforskjellen når en væske går over til gass, slik at en kan transportere varme til eller fra ønsket lokasjon.

https://home.howstuffworks.com/ac1.htm

 

Dersom vinduene dine ikke har solfilm, så kan det være en ide å få på noe slikt på utsiden, så slipper en å få ekstra oppvarming derfra

 

Blir noe som dette:

https://www.komplett.no/product/1021997/hjem-fritid/klima-varme/aircondition/honeywell-cl30xc-luftkjoeler

Disse bruker isvann til å lage og blåse kald luft. Ser at effekten er sånn passe middels, men sikkert bedre enn ingenting. Kanskje. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, :utakt said:

Disse bruker isvann til å lage og blåse kald luft. Ser at effekten er sånn passe middels, men sikkert bedre enn ingenting. Kanskje. 

dersom en kjøper isbiter på butikken så kan jeg være med på at det vil hjelpe, men å produsere de selv i frysesboksen flytter bare problemet til en annen del av leiligheten - og får egentlig ikke transportert inn kulde / ut varme av leililgheten

Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 15.4.2023 den 10.40):

Varmepumpe er ikke lov her. Air-condition må i tilfelle være sånne som står fritt i rommet uten luftslange ut vinduet. Kanskje jeg må prøve en sånn. 

Du får varsle styret om at hvis de gjør boligen ubeboelig under oppussingen må det påregnes kostnader til alternativ bolig i oppussingsperioden. Over 25°C på soverommet om natta vil jeg kalle ubeboelig, og over 30°C ellers på døgnet. Usikker på hvorvidt det finnes en definisjon på ubeboelig temperatur, da det kan være individuelt hva folk takler. Kan godt se for meg at en del folk vil slite selv med lavere temperaturer enn det jeg gjør.

Apropos air-condition som står fritt i rommet uten luftslange ut vinduet så høres det ikke reelt ut. Jeg skal ikke si det er fysisk umulig, men folk skjønner ikke helt de fysiske kravene eller konseptet og kjøper derfor ofte ting som virker mot sin hensikt. Derfor spør jeg, hvilket system eller prinsipp ser du for deg?

Lenke til kommentar
:utakt skrev (20 timer siden):

Blir noe som dette:

https://www.komplett.no/product/1021997/hjem-fritid/klima-varme/aircondition/honeywell-cl30xc-luftkjoeler

Disse bruker isvann til å lage og blåse kald luft. Ser at effekten er sånn passe middels, men sikkert bedre enn ingenting. Kanskje. 

Nei, det der er en vifte. Den har et integrert system for å fukte lufta samtidig. Lufta kan fuktes med vann eller isbiter. Problemet er at økt luftfuktighet bremser hudens evne til å svette (da lufta allerede er mer mettet med vann) så det vil føles ennå varmere. Omtrent som å hive vann på badstuovnen. Regn med kondensdråper på innsiden av vinduene på skyggesiden av huset, samt på kalde flater som fliser på badet etc. Liker du høy luftfuktighet er det enklere og billigere å henge opp et vått håndkle på en vanlig vifte.

At energi-effektiviserende, og komfort-økende varmepumper ikke er tillatt (neppe via lovverket), tyder på at du bor i et borettslag eller sameie der du er fratatt myndigheten til å energieffektivisere og øke komforten fordi noen Narvestader i et styre bryr seg mer om blokkas utseende enn beboernes strømregninger og komfort. Å prøve å bidra med fornuft i et sånt miljø er nesten garantert fånyttes. En utmattende kamp mot idiotien som du er dømt til å tape. Regn med å brenne i en helvetes varme i sommer.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

At energi-effektiviserende, og komfort-økende varmepumper ikke er tillatt (neppe via lovverket), tyder på at du bor i et borettslag eller sameie der du er fratatt myndigheten til å energieffektivisere og øke komforten fordi noen Narvestader i et styre bryr seg mer om blokkas utseende enn beboernes strømregninger og komfort.

Her hvor jeg bor er det en drøss med bygårder fra slutten av 1800-tallet som har vernestatus fra kommunen. Da er det strenge regler for hvilke endringer det er lov til å gjøre på fasaden, uavhengig av hva styret skulle ønske.

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nok ikke føringer fra riksantikvaren som ligger til grunn for avgjørelsen. Det er snakk om mange hundre leiligheter. Man er vel redd for støyen det kan medføre hvis veldig mange skal ha slike under hverandres soveromsvinduer. Og det estetiske for så vidt, men akkurat det driter hvertfall jeg i. Blokk er ikke "pent" uansett. 

Jeg får ikke gjort annet enn å håpe at det ikke blir så ille som fryktet. Hverken værmessig eller tidsmessig. Kanskje jeg bare må holde stengt i akkurat de dagene de jobber med min leilighet. Hvem vet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...