Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

https://www.nrk.no/norge/ap-krav-om-skatt-pa-stein-og-havvind-1.16380509

Larvik Ap vil ha grunnrenteskatt på uttak av stein – og har fått støtte frå fylkeslaget i Vestfold og Telemark til «grunnrenteskatt på uttak av mineral».

 

Dette vil føre til at 100% av steinen vi bruker i Norge kommer fra utlandet, bra for miljøet...

Det er allerede billigere å importere stein. 

AP har blitt verre enn MDG.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte jeg vile poste tidenes mest mangelfulle svar. Det er ikke et robotsvar:

Jeg er bekymret for hvor mange dager man får på seg etter at frost, is/snø er borte, til å legge om fra pigg til sommerdekk. Når frost/snø ennå ikke er borte etter 2. Påskedag. Klarer ikke selv å legge om umiddelbart på dagen det er mildt. 

Svar etter to uker:

 

Takk for din henvendelse til Statens vegvesen

Vi forstår at du ønsker veiledning angående:

 -dekk

Krav til dekk | Statens vegvesen

 

Kunne vært egen tråd om håpløse svar fra chat og kundeservice... 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (På 29.4.2023 den 11.35):

Russ som kjører rundt i boligstrøk midt på natta og spiller "musikk" på tusen decibel. Kan de ikke heller parkere de søplebussene på bunnen av nærmeste fjord eller noe. 

Russebusser er ren terror.

Når opptil 20 busser kjører forbi hver natt, og så skal tilbake samme vei litt senere, og alle kjører på forskjellige tidspunkt, så sier det seg selv at det ikke blir noe søvn de to månedene.

Og hvorfor må de spille så høy musikk at veggene i huset dirrer? De bruker jo selv hørselsvern inne i bussene, ffs. Så de gjør det kun for å plage andre. Dr*ttunger.

Endret av Nukleosid
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Russefeiringen og disse bussene har gått over alle støvelskaft. Fra før har vi hørt om det sosiale aspektet ved at "bussgrupper" dannes allerede en gang i overgangen mellom ungdomsskolen og videregående, og at ungdom som ikke er på buss, eller er på "feil" buss, blir uglesett. Helt horribelt. 

I går kom jeg over denne saken, som belyser at busser som ikke tilfredsstiller kravene fra Statens Vegvesen i stedet blir godkjent i utlandet og kjører i Norge på et slags "turistvisum". Bussene kan kjøre her i 42 dager på utenlandske skilter, og ingen kan gjøre noe med det. 

Hvor fjernt det enn høres ut, så virker det som det er på overtid å regulere russefeiring. Tenk på det. Det som egentlig bare er en velfortjent feiring av slutten på obligatorisk skolegang, så har kommersielle krefter, sammen med ungdommelig naivitet og korttenkthet klart å lage det til et beist og en uting. 

Jeg liker russ. Jeg husker tilbake til egen russetid og har masse gode minner derfra. Likevel var ikke feiringen i nærheten av det vi ser i dag. 

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apropos russ, hvorfor heter det russ? Har det noe med russere å gjøre? Edit: fant svaret selv.

Spoiler

Russemarkeringene har røtter tilbake til 1700-tallet. Da fantes det ikke universitet i Norge, og nordmenn måtte studere i ved Københavns Universitet (Universitas Hafniensis) i Danmark.

For å få tilgang til universitetsstudiene, måtte studentene bestå en examen artium. Når eksamenen var over, fikk de et horn festet i pannen, og ble gjort narr av, av eldre studenter. Siden, når resultatene var klare, var studentene med på en seremoni kalt examen depositionislatin, hvor de ble stilt foran eksaminatoren. Hvis de hadde klart prøven, ble hornet fjernet som et tegn på visdom og at villdyret i dem var borte. Etter dette kunne studentene med rette kalle seg studenter. Ordet russ skal være en forkortelse for det latinske navnet på denne handlingen, cornua depositurus, som betyr «å legge av seg hornene».

Den norsk-danske forfatteren Ludvig Holberg skreiv i sitt berømte skuespill Erasmus Montanus fra 1722 følgende: Der er kommen profecto en hob Russer til Kiøbenhavn. – Hvad mon Russen nu vil bestille her igien? – Det er ikke Moscoviter, Jeppe Berg! Det er unge Studentere, som man kalder Russer.

Uansett, ubehagelig nært ordet russer. Kanskje tiden er inne for å døpe det om?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Uansett, ubehagelig nært ordet russer. Kanskje tiden er inne for å døpe det om?

Skal man endre ordet fag i skolen bare fordi det betyr sigarett på engelsk? Sånn i etterkant av at Dagfinn Høybråten innførte røykeloven i 2004?

Men ja, det er nok av ord som har blitt korruptert av onde mennesker, men jeg mener at vi bør kjempe for de vi har.

(jeg kommer selvsagt ikke på noen eksempler nå i farten)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skogslik skrev (6 minutter siden):

Hikke, igjen!

Faen så lei, null mening.

Hikk hikk hikk, hehehehe, kjempe gøy! 

 

 

Edit: Som alltid, når jeg poster her så ordner det seg.

 

Da jeg var barn pleide mora mi å si ting som "hikker du én gang til nå skal du få femti kroner". 

Jeg klarte aldri et hikk til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, :utakt said:

Da jeg var barn pleide mora mi å si ting som "hikker du én gang til nå skal du få femti kroner". 

Jeg klarte aldri et hikk til. 

Min far sa "Du skal få tusen kroner hvis du greier å være snill i ei uke."

Det var sjanseløst. Faren til Emil ropte "forgrömmade unge!". Min far ropte "hælvetes strikjævel!", eventuellt "hælvetes førrbainna strikjævel!" hvis han var ekstra irritert.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...