Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

og på tirsdag ble det lansert en bedre forsterker.

det vi forventer er at teknologi blir bedre og billigere med tiden, men ser man på skjermkort så virker det som at det er motsatt i den gården.

sist jeg handlet skjermkort kostet ett relativt ok ett 3-4 tusen og ett toppkort kanksje det dobbelte, ser vi innom komplett for ett toppkort i dag så er det gjerne en grei månedslønn - skal ikke legge skjul på at jeg lo høgt første gangen jeg så salgsprisen for ett 4090 - 20k+ hva faen...

Lenke til kommentar
germanwhip skrev (4 timer siden):

sist jeg handlet skjermkort kostet ett relativt ok ett 3-4 tusen og ett toppkort kanksje det dobbelte, ser vi innom komplett for ett toppkort i dag så er det gjerne en grei månedslønn - skal ikke legge skjul på at jeg lo høgt første gangen jeg så salgsprisen for ett 4090 - 20k+ hva faen...

Jeg har sittet på gjerdet i flere år nå og ventet på at prisene skal gå ned igjen ......

Men det er stadig noe nytt (eller ekstra) som gjør at de holder seg høye ..

Skulle ønske ting kunne stabilisere seg litt snart.

🙄

Lenke til kommentar

Hvis du faktisk trenger RTX 4090 får du gode penger for å bruke det og i alle tilfeller koster det ikke mer enn 20-30 kr per dag i 3 år hvis du skal bruke det til tull. Folk betaler 60 kr for en kaffekopp uten å rynke på nesen. Det er stinn brakke i kaffebulene. Dollarkursen står i 10-11 kr. Da blir det dobbel pris for alt vi inporterer til Norge og ikke regn med at krona blir sterkere de neste 10 årene.

Lenke til kommentar

Pga oppussing har borettslaget revet av vinduskarmene utvendig. Nå er det minst to humler som driver og bygger bol innimellom isolasjon og murstein. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her. Man skal jo helst ikke ta humler, men samtidig vil jeg ikke ha insektsbol i veggen og rett utenfor soveromsvinduet. Hm. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er rimelig irriterende å ha mistet puk-kode til telefonen, og når jeg sender forespørsel om ny puk-kode så får jeg beskjed om å sende fra telefonen jeg ikke får åpnet. Det lar seg liksom ikke gjøre når den er låst. Om mulig er det mer irriterende at jeg tastet feil kode tre ganger. Må ringe leverandøren i morgen, så håper det ordner seg. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (32 minutter siden):

Pga oppussing har borettslaget revet av vinduskarmene utvendig. Nå er det minst to humler som driver og bygger bol innimellom isolasjon og murstein. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her. Man skal jo helst ikke ta humler, men samtidig vil jeg ikke ha insektsbol i veggen og rett utenfor soveromsvinduet. Hm. 

Fins Radar maurspray lenger? Effektivt mot vepsebol hvertfall. Ha på forlenger og kjyl rett på bolet når humlene er litt rolige.
Vepsene klarte ikke reagere sånn at de stakk, da tror jeg ikke humlene gjør det heller. De er tregere enn vepser.

Endret av Delvis
Lenke til kommentar
:utakt skrev (33 minutter siden):

Pga oppussing har borettslaget revet av vinduskarmene utvendig. Nå er det minst to humler som driver og bygger bol innimellom isolasjon og murstein. Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem her. Man skal jo helst ikke ta humler, men samtidig vil jeg ikke ha insektsbol i veggen og rett utenfor soveromsvinduet. Hm. 

Proev med eddik.

Det holder dem borte midlertidig.

Nok tid, til at karmene blir satt opp igjen kanskje?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 minutt siden):

Nå skal EU forby enda flere helt nødvendige produkter. Det er EU som må forbys.

Tenker du på teflonpanner? Det er ikke noe jeg kommer til å savne noe særlig. Teflonpanner slites irriterende fort, så de må skiftes ut irriterende ofte. Jeg har gått over til støpejern for flere år siden. Panna kan gå i arv. Aldri mer bekymring for slitt teflon og stadig jakt etter neste panne.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nei, jeg tenker på halvledere og batterier med mer.

Quote

A single semiconductor manufacturing tool typically consists of millions of articles, and a typical fab may house several hundred pieces of equipment. Furthermore, according to SEMI estimates, the fabrication of semiconductor wafers requires approximately 500 highly specialized process chemicals. In many cases, these processes, equipment and facilities rely on the unique properties offered by PFAS.

Til slutt finner EU ut at det må forbys kjemikalier til å produsere penn og papir, så blir det tilbake til helleristninger.

Man kan vel fremdeles lage halvledere, bare ikke så avansert som i dag. Det som de driver med hos TSMC er ikke akkurat noe man får til på høvelbenken ute i garasjen.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 hours ago, Dubious said:

Produkter som går opp i pris når de har vært på markedet i en forholdsvis lang tid..

Vurderer ny forsterker, som kostet 17k i 2022, og koster nå 20k. 

Hadde den kostet 17k i dag, så hadde jeg kjøpt på mandag.

https://classic.prisjakt.no/product.php?p=5205872

To revisjoner tidligere av denne pleide å koste kr 16500. Ja, det har skjedd noen små forbedringer, men ikke som tilsvarer over dobbel pris. Den norske krona er rett og slett lite verd. Derfor øker prisene raskere enn normalt.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
MildMani skrev (3 timer siden):

Det er rimelig irriterende å ha mistet puk-kode til telefonen, og når jeg sender forespørsel om ny puk-kode så får jeg beskjed om å sende fra telefonen jeg ikke får åpnet. Det lar seg liksom ikke gjøre når den er låst. Om mulig er det mer irriterende at jeg tastet feil kode tre ganger. Må ringe leverandøren i morgen, så håper det ordner seg. 

Har ikke alle PUK-kode på nett i disse dager? Hvilken operatør har du?

Lenke til kommentar

Noen her som vil gi sitt synspunkt på om det er verdt å oppgradere til Windows 11, fra Windows 10? Jeg tenkte å kanskje gi 11 en sjanse på bærbare, siden jeg trenger Photoshop igjen .. Men jeg har ikke noe spesielt behov for Win11, det blir mest fordi jeg er nysgjerrig ..

Men så er det lett å bli skeptisk:

 https://www.digi.no/artikler/windows-11-kan-faktisk-bli-enda-mer-masete-microsoft-tester-det-ut-akkurat-na/529871

Jeg kuttet ut Windows (10) for snart 6 mnd. siden. Jeg fikk fnatt blant annet pga. de uendelige Windows-oppdateringene som stadig køddet til ting. Og den gangen trengte jeg ikke Photoshop så dette ble helt glemt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...