Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Milhouse85 skrev (5 minutter siden):

Kulderekorden under OL på Lillehammer i 1994 var -11 grader.

Alderen gjør muligens noe med hukommelsen, men siden de vurderte å avlyse flere konkurranser så har du nok tatt litt feil.

Riktignok jobbet jeg mellom 15 og 20 timer i døgnet under OL så jeg ble ikke rimelig plaget av det som skjedde utafor byggene jeg var i..

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Milhouse85 skrev (14 minutter siden):

Kulderekorden under OL på Lillehammer i 1994 var -11 grader. :)

Det kan umulig være korrekt. Jeg var der, jeg husker det godt, spesifikke temperaturer husker jeg ikke, men det var langt unna å være så varmt. 

Sikker på at du ikke har sett på varmerekorden ? For -20 pluss minus var normen så vidt jeg husker.

Endret av skaftetryne32
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (42 minutter siden):

Alderen gjør muligens noe med hukommelsen, men siden de vurderte å avlyse flere konkurranser så har du nok tatt litt feil.

Riktignok jobbet jeg mellom 15 og 20 timer i døgnet under OL så jeg ble ikke rimelig plaget av det som skjedde utafor byggene jeg var i..

https://www.dagbladet.no/sport/frykter-ol-blir-for-kaldt-for-tilskuere/69010479
"OL på Lillehammer i 1994 er det kaldeste OL som er blitt registrert til nå. Da var det 11 minusgrader. "

Her kan du sjekke værdata: https://www.yr.no/nn/historikk/graf/1-143669/Noreg/Innlandet/Lillehammer/Lillehammer?q=1994-03

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (4 minutter siden):

Da var det 11 minusgrader.

Var nok bare et snev av global oppvarming det tror jeg. 🙂 Er nok mange som husker kulda under OL vil jeg tro..  Kona fant akkurat en artikkel som forteller om kulde rundt 28 minus, du finner hva du leter etter.

Lenke til kommentar
Woff skrev (11 minutter siden):

Var nok bare et snev av global oppvarming det tror jeg. 🙂 Er nok mange som husker kulda under OL vil jeg tro..  Kona fant akkurat en artikkel som forteller om kulde rundt 28 minus, du finner hva du leter etter.

Nja, nå henviste jo jeg til værdata fra Yr. Snittet lå på -12 grader. Enkelte netter nede i 19 grader - som var det absolutt kaldeste på Lillehammer på OL under februar månded.

Jeg var forøvrig tilstede. Husker kun en ting.... jeg var 9 år. "Så" på hopprenn. Men rakk ikke opp og så derfor ingen ting... jeg hørte bare "wooooooouuuuuuu....." hver gang de var i lufta fra publikum. Jo lengre woooooouuu, jo lengre hopp antar jeg. :p" Så husker jeg at jeg fikk en pølse i brød. Det er mine to Lillehammer-minner. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (17 minutter siden):

Her ute på kysten blir det rundt -10 på det meste. Etter hva jeg har hørt, vil det tilsvare mange flere minusgrader inne i landet pga høyere luftfuktighet. Hvor stor forskjellen på det er vet jeg ikke. 

Ute på kysten blåser det gjerne også litt mer enn på innlandet. Når det for eksempel er -15 skal det ikke mer til enn en laber bris før de effektive kuldegradene er godt under -20.

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 timer siden):

Stemmer det. Bare at nå bor dem her. Jeg er i Kotor-bukta nå. En lokal fortalte meg at boligprisene rundt Budva har økt med 80% etter at krigen brøt ut. Antageligvis fordi mange Russere allerede har en slags tilhørighet her. 

Ah. Min gamle far liker seg der. Har en leilighet litt utenfor Herceg Novi. Jeg syntes det ble litt mye sovjetstil og maten var ikke noe å rope hurra for. Kanskje jeg var uheldig? 

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (10 timer siden):

Ah. Min gamle far liker seg der. Har en leilighet litt utenfor Herceg Novi. Jeg syntes det ble litt mye sovjetstil og maten var ikke noe å rope hurra for. Kanskje jeg var uheldig? 

Vet ikke når du var der sist. Men mye har skjedd de siste 10-15 årene. I Herceg Novi bor det stort sett kun Serbere og Russere. Derav en litt annen mentalitet enn her jeg er, i Kotor - som heller litt mer mot Italia når det kommer til mentalitet. Overraskende stor kulturell forskjell fra de ulike tettstedene her langs kystlinja. 

Enig i at maten ikke er det helt store. Her jeg bor er supermarkedene preget av turistpriser, og kvaliteten er så-som-så. Mye av maten som selges kommer fra Serbia. Kanskje ikke så rart, siden Montenegro var en del av Serbia.

Så nei, jeg tror ikke du var spesielt uheldig. Følte det samme når jeg var i Albania, Nord Makedonia, Bosnia og Serbia. Men i de større byene, finner du alltid litt mer "eksklusive" steder. Serbia hadde overraskende mange gode resturanter. Kan ikke si det samme om Albania. Husker jeg bestilte en burger en gang, så fikk jeg et gigantisk hardt type rundstykke, med en papirtynn kjøttlefse i midten med store salatblader og en skive tomat. Ellers går det mye i fete bakeprodukter, burek. 

Men uansett bedre enn Norge på denne tiden av året. 

180151265_WhatsAppImage2022-12-05at17_47_30.thumb.jpeg.f41eac2e7dd7e0d3552481ca2e8575b0.jpeg
Bilde tatt fra soverommet i leiligheten jeg har leid. Dobrota, utenfor Kotor. 

 

Lenke til kommentar

NRK Super og barnemusikk:

"Følg hjertet" "Kanskje du føler at noen er bedre enn deg, men alle er like bra" "Aldri glem hvem du virkelig er" "Det handler ikke om å komme først" "Luften blir eksos" "Havet blir plast" "Tiden går, ord er ikke lenger nok".

Musikk for voksne:

"Fakk min X" "Keeg" "sex sex sex" "drugs drugs drugs" "money, fame, bitches" "ass and titties" "Shots!"

Ungdommen nå til dags....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Vet ikke når du var der sist. Men mye har skjedd de siste 10-15 årene. I Herceg Novi bor det stort sett kun Serbere og Russere. Derav en litt annen mentalitet enn her jeg er, i Kotor - som heller litt mer mot Italia når det kommer til mentalitet. Overraskende stor kulturell forskjell fra de ulike tettstedene her langs kystlinja. 

Enig i at maten ikke er det helt store. Her jeg bor er supermarkedene preget av turistpriser, og kvaliteten er så-som-så. Mye av maten som selges kommer fra Serbia. Kanskje ikke så rart, siden Montenegro var en del av Serbia.

Så nei, jeg tror ikke du var spesielt uheldig. Følte det samme når jeg var i Albania, Nord Makedonia, Bosnia og Serbia. Men i de større byene, finner du alltid litt mer "eksklusive" steder. Serbia hadde overraskende mange gode resturanter. Kan ikke si det samme om Albania. Husker jeg bestilte en burger en gang, så fikk jeg et gigantisk hardt type rundstykke, med en papirtynn kjøttlefse i midten med store salatblader og en skive tomat. Ellers går det mye i fete bakeprodukter, burek. 

Men uansett bedre enn Norge på denne tiden av året. 

180151265_WhatsAppImage2022-12-05at17_47_30.thumb.jpeg.f41eac2e7dd7e0d3552481ca2e8575b0.jpeg
Bilde tatt fra soverommet i leiligheten jeg har leid. Dobrota, utenfor Kotor. 

 

Det der ser helt forderdelig ut - kom deg hjem! 😛

Lenke til kommentar

At Norge (og med Norge så mener jeg AP, SP og av en eller annen ufattelig grunn SV som gjør oss alle til skamme) sier nei til å gi Ukraina tollfrihet slik omtrent alle andre land vi "liker å sammenligne oss med" har gjort.

Bondepartiet lar altså selv ikke en situasjon som krigen i Ukrainia påvirke deres blinde og (i dette tilfellet ekstremt) smålige kamp for å gi bønder alt de kan, selv når gevinsten er minimal for norske bønder, men ville betydd svært mye for et krigsherjet Ukraina.

Man forventer naturligvis ikke mer av Sp, som i alle år har vært et av våre mest kyniske og destruktive partier, og at AP dilter etter er vel desverre også å forvente slik situasjonen er, men at SV (foreløpig) støtter opp om denne skampletten er ufattelig irriterende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb
Dubious skrev (32 minutter siden):

3 år siden så var jeg ute i all slags vær, og brydde meg ikke om det var -20.
Nå gidder jeg ikke med mindre jeg må ut, og da med bilen, for å gå det gidder jeg ikke.

Man blir lat om man har alternativer som er enkle å bruke.. Ikke at jeg kaller deg lat forresten. Jeg er nok mye mer latere :)

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...