Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Simen1 said:

@Alkan påsto at det ikke var noen politisk vilje til å gjøre noe med strømprisene. Jeg svarte strømstøtte.. I stedet for å sutre noe grin om hva du synes om støtten, kan du ikke bare anerkjenne at jeg har faktisk rett? Sitter det for langt inne?

Og når det kommer til hva du synes om statens strømstøtte, så virker det som du ikke vil ha den (som å bli pisset på). Da vil jeg bare minne om at det er helt ok for staten at du frasier deg støtten ved å betale den tilbake til skatteetaten som gave. Det står faktisk i skatteloven at det er lov til å betale mer skatt enn man er pliktig til om man vil, en skattegave.

Dagens irritasjon: Folk som sutrer så innbitt at de ikke klarer å glede seg over ting som er positivt, og som benytter enhver anledning til å sutre om det.

Hadde du vært fornøyd om noen stjal 1000 kroner av deg og ga deg 100 av dem tilbake? Jeg tror svaret er nei. Husholdninger har til tross for strømstøtte mer enn nok å stri med å betale det som uansett er ganske spinnville strømregninger i forhold til det vi har vært vandt med i alle år. (30 øre ish) 

Vanvittige strømregninger kommer i tillegg til rentehevninger, dyre drivstoffpriser, matvarepriser m.m. Hvordan hadde inflasjonen sett uten spinnville strømpriser? Jeg er ingen økonom, men tipper den ikke hadde vært så stor som den er nå. Det er vel vi vel enige om?

Strømstøtten er jeg selvfølgelig glad for, og hadde knapt overlevd uten, men det er på INGEN løsning. Er heller en quick fix på et system som det er noe fundamentalt galt med.

Og la oss ikke snakke om næringslivet. Tilgang på billig og stabil strøm har vært vårt konkurransefortrinn som vi har skapt store verdier av. Og den strømstøtten det såkalte næringslivet har fått er omtrent ikke-eksisterende.

 

Endret av Alkan
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Delvis skrev (19 timer siden):

Blir lysvåken pga av tanker på en situasjon der ei kjerring som ekspederte et sted for flere tiår siden,  var så frekk med meg at jeg har  posttraumatisk stresslidelse pga det enda . Pokkern, og jeg som skulle opp tidlig for å dra på en juletur i morgen 🤕

Slike utsagn irriterer meg noe grenseløst. Det bare er med å bagatellisere en alvorlig og slitsom lidelse.

 

Ikke relatert til sitert:

Også det når folk kommenterer et bilde av et eller annet som ikke er 100% rett eller på linje eller noe sånt, og kommenterer noe ala "det trigget OCDen min altså", de veit virkelig ikke hva OCD faktisk er..

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Laserbeam (tidligere Sarcoex) skrev (2 minutter siden):

Slike utsagn irriterer meg noe grenseløst. Det bare er med å bagatellisere en alvorlig og slitsom lidelse.

Jeg tror de fleste forstår at det er forskjell på det å ha en faktisk lidelse og det å omtale den i en åpenbar overdrivelse. "Han er helt sprø/gal/mongo(/nazi) og det får jeg skikkelig angst/noia av"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Alkan og @geir__hk Har regjeringen hatt politisk vilje til å gjøre noe med strømprisene eller har de ikke det? Vennligst svar kun ja eller nei på dette enkle ja-nei spørsmålet.

Uavhengig av om du svarte ja eller nei, hvem tror du det var som vedtok strømstøtte? Donald Duck? Var dette vedtaket politisk? Var det politiske vedtaket gjort med vilje?

Kan vi med dette få bekreftet at regjeringen har hatt og fortsatt har politisk vilje (og gjennomføringsevne) til å gjøre noe med strømprisene?

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, Laserbeam (tidligere Sarcoex) said:

Slike utsagn irriterer meg noe grenseløst. Det bare er med å bagatellisere en alvorlig og slitsom lidelse.

 

Ikke relatert til sitert:

Også det når folk kommenterer et bilde av et eller annet som ikke er 100% rett eller på linje eller noe sånt, og kommenterer noe ala "det trigget OCDen min altså", de veit virkelig ikke hva OCD faktisk er..

Det går under hatprat mot folk med funksjonsnedsettelse.  Store innholdsskapere med millioner av følgere har kommet med lignende uttalelser. Det hører ikke hjemme noe sted. For det første vil det være noen i deres publikum som er berørt av OCD og det øvrige piblikumet vil  inkludere slike uttrrykk i sin dagligtale. Man skal ikke bagatalisere folks alvorlige funksjonsnedsettelse og omtale det som trivielt.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er diagnosistert med PTSD og det er ganske invalidiserende og kjip lidelse, men jeg bryr meg ikke om folk på spøk sier at "nå fikk jeg nesten PTSD".  Jeg har en stor dose galgenhumor også :) 

Det er mer de unødvendige kommentarene vedrørende PTSD som kommer med fullt alvor, som irriterer meg. Har til gode å se slike kommentarer på dette forumet, takk og lov :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk skjønner ikke andres funksjonsnedsettelse med mindre folk sitter i rullestol og helst skal føttene mangle, for hvis ikke så antar det at vedkommende kan reise seg hvert øyeblikk og si at det hele var en fleip. Ikke-synlige handicap har ikke folk flest verken kjennskap til eller forståelse for. Synbolet for funksjonsnedsettelse bidrar ikke akkurat i riktig retning. Folk forventer å se en stor rullestol, hvis ikke er det ikke noe.
'
image.thumb.png.e7e7fbb51133c5c4b389085895f36cfe.png

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

At "ekspert og internasjonalt forbund" mener det er greit å piske hester:

https://www.nrk.no/sport/steiler-over-piskbruk-pa-hest-1.16217291

Quote

I FEIs generelle reglement for 2022 står det blant annet at å piske eller slå hesten overdrevent eller mer enn tre ganger, er misbruk av hesten.

Å slå pisken i hodet på hesten to ganger som det ble gjort i saken her, er altså helt greit når rytter er irritert over at hesten ikke vil følge hans minste vink.

Får man lov å gjøre det samme med de som har bestemt dette regelverket om en irriteres over dem?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, Laserbeam (tidligere Sarcoex) said:

Slike utsagn irriterer meg noe grenseløst. Det bare er med å bagatellisere en alvorlig og slitsom lidelse.

 

Ikke relatert til sitert:

Også det når folk kommenterer et bilde av et eller annet som ikke er 100% rett eller på linje eller noe sånt, og kommenterer noe ala "det trigget OCDen min altså", de veit virkelig ikke hva OCD faktisk er..

Kunne ikke vært mer enig, Det irriterer grenseløst at det har blitt trendy å nærmest selvdiagnostisere eller fake seg til alvorlige diagnoser. Bare fordi man har det litt tøft i en avgrenset periode. Det er som oppmerksomhetssyke barn i media. Det har blitt trendy å være hypokonder med ymse diagnoser for så å selge spalteplass i tabloidene el.

Slike mennesker har fått nye arenaer å boltre seg på.

Endret av Theo343 (takk for meg)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 (takk for meg) skrev (23 minutter siden):

 Det irriterer grenseløst at det har blitt trendy å nærmest selvdiagnostisere eller fake seg til alvorlige diagnoser. Bare fordi man har det litt tøft i en avgrenset periode. Det er som oppmerksomhetssyke barn i media. 

Antar du ikke sikter til meg, men offentlige personer hovedsakelig. Selv har jeg diagnosen PTSD av psykologspesialist etter grundig kartlegging, og jeg tror at fastlegen min som har fulgt meg i flere år også vet at den diagnosen stemmer

Du vet ikke hva slags kamper folk kjemper, så vær litt forsiktig med å anta at folk faker og selvdiagnosisterer og at de er "oppmerksomhetssyke barn". Det er ufattelig kjipt å ikke bli trodd og der er kjipt å bli satt merkelapp på. Jeg brenner for at vi kan prate om psykisk helse på en minst mulig stigmatiserende måte, og at vi samtidig har rom for galgenhumor.

Det Delvis skrev er ikke noe jeg reagerte på selv, og jeg har diagnosen selv og jeg kan finne på å gjøre akkurat det samme som Delvis. Det handler ikke om bagatellisering av en alvorlig lidelse som PTSD er, og spøke på andres bekostning, men galgenhumor er god medisin det i blant og gjør at man kan finne lysglimt i det mørke :)

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, Delvis said:

 Dette har hvertfall ingenting med meg å gjøre. Bare for å si det.

Var absolutt ikke ment mot deg nei :)  Det var selvsagt ment som sitert.

1 hour ago, Gaea said:

Antar du ikke sikter til meg, men offentlige personer hovedsakelig. 

Jeg siktet heller ikke til deg. Dette er noe som det har vært oppmerksomhet rundt i det siste da det er rimelig stygt å bagatelisere andres lidelser ved å påta seg lidelser. Dette er ikke antakelser, det skjer i aller høyeste grad.

Quote

Du vet ikke hva slags kamper folk kjemper, så vær litt forsiktig med å anta at folk faker og selvdiagnosisterer og at de er "oppmerksomhetssyke barn".

Vær litt forsiktig med å anta at jeg gjør det du påstår her for det er ikke det jeg snakker om i det hele tatt.

Quote

Det er ufattelig kjipt å ikke bli trodd og der er kjipt å bli satt merkelapp på. Jeg brenner for at vi kan prate om psykisk helse på en minst mulig stigmatiserende måte, og at vi samtidig har rom for galgenhumor.

Det er akkurat derfor det er så viktig å slå ned på at det har blitt trendy å ha div. diagnoser. Det gjør de vanskelig for de som faktisk sliter å bli trodd. Det blir som at alle løper rundt og roper ulv for å få oppmerksomhet. Det var hele poenget og årsaken til at dette har vært et tema av og blant flere som sliter.

Tør man ikke snakke om dette har man også et problem i motsatt ende.

Og til alle så dette er sagt med en gang. Jeg har ingen problemer med å si navnet/nicket til de jeg evt. skulle omtale. Jeg har vel gjort et poeng ut av dette i nesten all tid jeg har vært i forumet. At folk må slutte med "noen her" osv.. Den feigheten mange utviser når de ikke gjør det er bare forkastelig. Passiv aggresjon av den sort er like toxic som overdreven og misforstått politisk korrekthet.

Endret av Theo343 (takk for meg)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...