Gå til innhold

Ting som irriterer så grenseløst v2.0!


Runar

Anbefalte innlegg

58 minutes ago, Laffe said:

Jepp. Derfor lurer jeg på om det er mennesker som har blitt dummere, eller om det er får dårlig opplæring på skolene i dagens samfunn. Har hatt lappen i 14 år uten å ha fått prikker eller advarseler. Grunn? Man ble lært opp til å holde fartsgrensen 

Det trur jeg ikke. Trafikkulykker går nedover og nedover. Kan kanskje forklares med bedre teknologi, men samtidig er det mange flere folk på veiene. Skadde/drepte har gått kraftig nedover, men også trafikkovertredelser har sunket.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skurupu skrev (8 timer siden):

Og de må ta ferien sin samtidig som alle andre? Høres ekstremt lite smart ut. Dette overrasket meg som er barnløs.

Det er mange arbeidsplasser som går døgnet rundt, året rundt. Hvorfor går ikke det med barnehagene?

Mitt inntrykk er at det blir flere og flere private barnehager. Er det lover og regler som står i veien for å ha åpent i ferier?

I mitt barns barnehage kan man ta ut de tre ferieukene sammenhengende når man ønsker innenfor en periode på sommeren. Barnehagen har åpent hele tiden men med bemanning som reflekterer antall barn. Dette etter ønske fra både ansatte, som ikke vil ha tre faste uker, og foreldreutvalget. 

Sånn ellers så har alle rett på 3 ukers sammenhengende ferie i sommermånedene og jeg ville stilt spørsmål ved seriøsiteten til en arbeidsgiver som ikke legger til rette for at foreldre kan ta den samtidig som barnehagen evt har stengt eller i alle fall delvis om det er to foreldre. 

Lenke til kommentar
Sexylubb1 skrev (29 minutter siden):

Sånn ellers så har alle rett på 3 ukers sammenhengende ferie i sommermånedene og jeg ville stilt spørsmål ved seriøsiteten til en arbeidsgiver som ikke legger til rette for at foreldre kan ta den samtidig som barnehagen evt har stengt eller i alle fall delvis om det er to foreldre. 

Sitat

Alle arbeidstakere kan kreve minst tre uker sammenhengende ferie i perioden 1. juni - 30. september.

Barnehagen skal holde stengt i 4 måneder?
Eller skal foreldre planlegge ferien etter når barnehagen er stengt?

Mange planlegger ferie flere måneder i forveien, og før covid så kunne de gjøre det i løpet av ferien året før.

Forhåpentligvis så velger de fleste ferie i Norge i år, og da trenger man egentlig ikke planlegge så mye, og barnehagene kan holde åpent. 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (5 timer siden):

Barnehagen skal holde stengt i 4 måneder?

Hæ? 

Dubious skrev (5 timer siden):

Eller skal foreldre planlegge ferien etter når barnehagen er stengt?

Ja, det må man åpenbart om barnehagen man har barna i er stengt i 3 uker. 

Dubious skrev (5 timer siden):

Mange planlegger ferie flere måneder i forveien, og før covid så kunne de gjøre det i løpet av ferien året før.

Hæ? Hvordan er dette relevant for hvordan barnehager arrangerer ferie? 

Lenke til kommentar
13 hours ago, Kris85 said:

At jeg ikke får opp den lille trange plastposen til grønnsaker i butikken - og på grunn av munnbindet kan jeg ikke slikke på fingeren, noe som gjør at jeg til slutt gir bare gir opp prosessen. 

Klø deg litt i rørleggersprekken eller noe. Det pleier å være klamt det i sommerhalvåret.

Lenke til kommentar

Folk som skryter uhemmet av dem selv, og de er viss nok de aller mest "fantastiske" menneskene i hele verden.

Jeg har en bekjent som er pensjonist, og holder seg hjemme hele dagen. Men likevel lager hun bare middag til seg selv minst en eller to timer før resten av familien hennes endelig  kommer hjem fra jobb / skole, og så lager hun utelukkende middag til seg selv. I "beste" fall ligger det kanskje igjen halvparten av en potet, og bare noen få biter gulrot / kålrot / what ever igjen. Men likevel begynner hun å skryte av seg selv fordi hun viss nok er verdens mest fantastiske "mesterkokk"

Samtidig som hun kan påstå at hun er verdens mest super-fantastiske person, bare fordi hun lot det ligge igjen noen veldig få biter igjen fra hennes egen middag. Den ENESTE virkelige årsaken til at disse veldig få bitene ligger igjen, var jo selvfølgelig at hun ble stappmett av all den andre middagen hun lagde til seg selv. Men dette driter hun selvfølgelig en lang marsj i, så lenge hun selv fikk det hun ønsket seg-  samtidig som hun kan påstå at hun var helt ufattelig "generøs" og "gavmild" mot alle andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WeirdFace skrev (49 minutter siden):

Folk som skryter uhemmet av dem selv, og de er viss nok de aller mest "fantastiske" menneskene i hele verden.

Jeg har en bekjent som er pensjonist, og holder seg hjemme hele dagen. Men likevel lager hun bare middag til seg selv minst en eller to timer før resten av familien hennes endelig  kommer hjem fra jobb / skole, og så lager hun utelukkende middag til seg selv. I "beste" fall ligger det kanskje igjen halvparten av en potet, og bare noen få biter gulrot / kålrot / what ever igjen. Men likevel begynner hun å skryte av seg selv fordi hun viss nok er verdens mest fantastiske "mesterkokk"

Samtidig som hun kan påstå at hun er verdens mest super-fantastiske person, bare fordi hun lot det ligge igjen noen veldig få biter igjen fra hennes egen middag. Den ENESTE virkelige årsaken til at disse veldig få bitene ligger igjen, var jo selvfølgelig at hun ble stappmett av all den andre middagen hun lagde til seg selv. Men dette driter hun selvfølgelig en lang marsj i, så lenge hun selv fikk det hun ønsket seg-  samtidig som hun kan påstå at hun var helt ufattelig "generøs" og "gavmild" mot alle andre.

Kjenner flere som er veldig glade i å snakke om solidaritet med andre og at det er så viktig å ta vare på alle, men som i sin atferd er veldig egoistiske, og kun bryr seg om seg og sitt.

Dette er ofte de samme som mener at felleskapet må bidra både hist og her, men ikke er villige til å bidra noe selv. 

F.eks har borettslag en del fordeler, men samme greia gjør at man får mange unødvendige utgifter fordi vedlikehold som hver enkelt burde tatt selv blir dyttet over på fellesskapet. Lysten til på eget initiativ å gjøre nødvendig vedlikehold er nesten null ut over en dugnad eller to i året.

Fellesområdene forfaller, og til slutt må man bruke mange hundre tusen på å fikse de opp. Et godt tegn på hvorfor sosialisme er en dårlig ide. Så lenge noe eies i fellesskap bidrar alt for få personer ut over det de akkurat må.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

Kjenner flere som er veldig glade i å snakke om solidaritet med andre og at det er så viktig å ta vare på alle, men som i sin atferd er veldig egoistiske, og kun bryr seg om seg og sitt.

Egoisme er et negativt ladet ord, men fakta er at alle mennesker er egoister. De som "skryter" av sin solidaritet og hjelpsomhet, får en god følelse av å skryte (og kanskje også å hjelpe). Ergo ligger egoismen i den gode følelsen de får av dette. Men det som irriterer meg noe latterlig er når folk utnytter svake og mindre velstående for å fremheve seg selv.

Type Youtuber "se på meg, jeg skal kjøpe middag til en hjemløs person og etterpå får han 100 usd av rike, velstående meg... wuhuuu". 

Ei venninne av ei eks-kjæreste reiste til Afrika med kofferten full av tamponger og ymse dame-ting til unge kvinner. Brukte en evighet på sosiale medier til å smale inn penger til dette prosjektet. Reiste ned - og postet gigabytes med bilder av seg selv omkranset av barn av type "se på meg så snill & grei jeg er.... flotte søte vellykka meg som har anledning til å gjøre dette....". Ønsker man virkelig å hjelpe kunne man overført hele beløpet (flyreise, hotell, mat ... alt av reiseutgifter + en koffert med tamponger) til WFP. Da får man noen tusen prosent "mer for pengene". Men slik fungerer ikke mennesket. 

nuja....

Jeg er ikke noe bedre selv. Når det er sagt. :) 
Ikke du heller. Garantert. 🙃

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I bunn og grunn er vi alle egoister, det handler bare om hvem som er best til å skjule det😉

På en måte er det å reise ned og ta cred for å være flink og hjelpsom egoistisk, eller virker som. Men det kan også være en aksjon for å belyse problemet som er der nede, med seg selv som aksjonær. Ofte må det drastiske tiltak til for at folk skal reagere. Om eksemplet over er et slikt, er jeg litt usikker på. Tenker kanskje mer på typ Greta Thunberg, en må gå i front for at andre skal komme etter. Men i det tilfellet er det også en belysning av hennes diagnose på en måte, og en sak som ikke akkurat er noe nytt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Pliscin skrev (10 minutter siden):

I bunn og grunn er vi alle egoister, det handler bare om hvem som er best til å skjule det😉

På en måte er det å reise ned og ta cred for å være flink og hjelpsom egoistisk, eller virker som. Men det kan også være en aksjon for å belyse problemet som er der nede, med seg selv som aksjonær. Ofte må det drastiske tiltak til for at folk skal reagere. Om eksemplet over er et slikt, er jeg litt usikker på. Tenker kanskje mer på typ Greta Thunberg, en må gå i front for at andre skal komme etter. Men i det tilfellet er det også en belysning av hennes diagnose på en måte, og en sak som ikke akkurat er noe nytt.

Er nok ganske mange underkategorier av egoisme. Jeg tenker egoisme er en drivkraft, på lik linje med engasjement og interesse - det å være "hekta på noe". Da følger gjerne et intenst behov for å dele med andre hva man har "funnet ut", eller hva man brenner for. Kanskje handler dette om å dele kunnskap. Det tror jeg er en del av vår natur, på lik linje med egoismen. Når mennesket "finner ut" noe, så belærer vi andre (enten de vil eller ikke). Tror dette er en viktig del av drivkraften vår.

Dårlig skjult egoisme tar jeg som et tegn på lav selvinnsikt eller "dårlig filter". Type de som snakker alt for høyt og kun om seg selv, de som ikke er i stand til å lytte på andre, men benytter enhver anledning til å ta ordet. Eller folk som av en eller annen grunn har noen veldig særegne ting ved sin personlighet - uten å selv se dette. Jeg tror alle har "noe av dette". Personlig kan jeg være nokså arrogant og bedrevitende av meg. Men det ser jeg selv og kan deretter tilpasse det etter omgivelsene etter behov. Altså; justere meg selv ned. 

Sosialt oppegående folk er nok også flinke til å justere ned sin grad av egoisme. Men det betyr ikke at den ikke er der. 

De som skal "flashe" rikdommen sin. Det trenger ikke være så storslått. Men alle har vel en kompis som stolt tropper opp på døra for å vise frem sin nye fancy bil og iver etter å ta deg med på en kjøretur mens han stolt forteller. Det er jo en nokså egosentrisk handling jeg tror absolutt alle har. Det er jo også en form for egoisme. 

Egoisme er i det hele tatt et spennende ord/tema/emne/kategori. Skulle gjerne tatt en doktorgrad i egoisme. Hehe.

Lenke til kommentar

Shampoo og balsam flasker som bruker mesteparten av arealet til å fortelle om argan olje, kokos-ekstrakt og yak-melk med honning, men skriver «shampoo» med små, utydelige bokstaver bortgjemt på flasken.

Så man går i dusjen, skrur på vannet, finleser 3 flasker før man må konstatere at her var det bare balsam, så må labbe våt ut i boden og hente shampoo.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker-interfacet på moderne steketopper.

Før: 4 fysiske knotter, med grafikk som tilordnet dem til hver enkelt plate. Vri lengre til høyre for mer effekt.

Nå: et touch-panel. For å starte galskapen så må man holde inne 2 knapper (barnesikring). Dvs lese brukermanualen. Hvis man søler vann på panelet så funker det ikke. Hele greia er suppetreig og krever at man presser fingeren mot et område og så venter litt og ser om man «traff» rett pådrag.

-k

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er nok helt riktig at det er en drivkraft. Hvis man f.eks ser på en leder, han har som oppgave å lede sine undersåtter mot et felles mål. Det er ikke rom for at en leder er egoistisk, men hans misjon drives nok av den samme kraften. Bare at hans egoisme er kanalisert til hans rolle som leder. Men egoismen strekker seg ofte lengre enn bare seg selv. Si at man vil ha rikdom, men man vil ikke bare sitte rik alene. Man vil at sine nærmeste skal få ta del i det, men da er det vel et spørsmål om man er egoistisk avhengig av hvor stor den gruppen er. Da ser man bort fra primærbehovene, for om man ikke har primærbehovene sine dekket, er man ikke veldig egoistisk hvis man prøver å etterstrebe dem. Si at man tar til seg mat hvis man er sulten og ikke har mat. Derfor er det også et overskuddsfenomen.

Lenke til kommentar

Påleggspakninger med åpne/lukke mekanisme. Først må du finne noen med lange negler som kan skille ut hjørnet så du får åpnet opp lokket. Deretter et lokket laget i tynn plast som helst vil krølle seg opp i en ende. Dvs alt må uansett legges inn i en boks eller brødpose, og produsenten kunne ha spart seg hele åpne/lukke-greia.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Folk i nye biler som ikke evner og sette seg inn i hvordan man kobler til mobiltelefonen til Bluetooth-systemet.... Ser støtt og stadig folk i flunka nye Volvo XC90 og BMW X5 som sitter med håndholdt mobiltelefon. Helt åpenbart at disse bilene har Bluetooth....

https://dinside.dagbladet.no/motor/flest-mobilsyndere-i-denne-bilen/73669926

(kjører selv både BMW og Tesla og har iallefall sørget for å ha mobilen tilkoblet begge 😛 )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...