Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

 

Silverstone visar vätskekylare utan pump (Sweclockers). Tolker det slik at det ikke brukes vann i loopen, men en væske som har kokepunkt på 40C, og væsken forflytter seg selv gjennom slangene når temperaturen økes eller senkes. Det er ganske kult, men jeg er usikker på om det er så veldig nyttig.

nyttig og nyttig. Det har jo den fordelen at du kan kjøre helt passivt med "vann"-kjøling da. Samt vesentlig rimeligere da du ikke trenger pumpe eller reservoir. Ikke noe ny tech i seg selv. Samme triks vannkokere bruker, og bruker du samme prisnsippet her, så kan du muligens også kjøre flere vannblokker om du slenger inn en enveis-ventil. (så du er sikker på at "vannet" går samme vei.

 

 

Er det ikke samme (evt bare lignende) prinsipp som ligger til grunn for heatpipekjølere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

 

Silverstone visar vätskekylare utan pump (Sweclockers). Tolker det slik at det ikke brukes vann i loopen, men en væske som har kokepunkt på 40C, og væsken forflytter seg selv gjennom slangene når temperaturen økes eller senkes. Det er ganske kult, men jeg er usikker på om det er så veldig nyttig.

nyttig og nyttig. Det har jo den fordelen at du kan kjøre helt passivt med "vann"-kjøling da. Samt vesentlig rimeligere da du ikke trenger pumpe eller reservoir. Ikke noe ny tech i seg selv. Samme triks vannkokere bruker, og bruker du samme prisnsippet her, så kan du muligens også kjøre flere vannblokker om du slenger inn en enveis-ventil. (så du er sikker på at "vannet" går samme vei.

Er det ikke samme (evt bare lignende) prinsipp som ligger til grunn for heatpipekjølere?

Jo, nøyaktig det samme?
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hjelp!

 

Byttet vann i går, med plan om å kjøre et døgn eller to med ferskt batterivann fra biltema, før jeg blander til og kjører med liquid utopia.

 

Jeg klæbbet selvfølgelig til å få pumpa mi våt, en mcp35x. Jeg tenkte ikke stort over det der og da, den fungerte og alt så bra ut. Men i natt våknet jeg brått av et smell, og ulyder fra pumpen. :shrug:

 

Nå har jeg demontert PCB-en, vasket vekk irr-et med batterivann og tørket godt + latt det tørke i et par-tre timer. Hvor lenge bør jeg vente før jeg setter igang den og lar den kjøre som normalt? Har såvidt sjekket at den starter, og det gjør den.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Så lenge det er tørt (litt vanskelig å si hvor tørt det er), så er det bare å kjøre på.
Er det noen trange steder som ikek får særlig luftsirkulasjon så kan væske ligge der i dagesvis uten å tørke, så svært vanskelig å si uten å se det.

Men siden du har tatt den fra hverandre og tørket godt, så høres det ut som du har gjort det riktig. :) Da er det sjeldent nødvendig å la det tørke så fryktelig lenge.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, og takk for sist :]

 

Da har jeg endelig fått somla meg til å montere vannkjølinga som jeg har hatt liggedes alt for lenge nå, og fåreløpig kunne jeg ikke vert mer fornøyd :]

 

Har en i5 4670k og et 7950 kort på vann med en apogee drive pumpe\blokk, og en 240mm radiator

 

Er veldig fornøyd med temperaturene og støyen.

 

post-107396-0-66408600-1407420013_thumb.png

 

Her er etter 15 min med prime og burn tool, 24c rom temp. Min verdiene er ved idle, så her er det rom for litt overklokking :]

 

Men lurer lit på de forskjellige temperaturene på cpu, hvor jeg har CPUTIN, som viser en høy temp på idle, så har jeg core 0-3 som viser andre temperaturer på idle. Hvilken av disse skal jeg forholde med til?

 

Håper det går greit om jeg spørr litt her om andre, ikke vannkjøling relaterte pc-ting, ettersom det er lenge siden jeg har drevet med pc nå :]

 

Så når jeg først er igang og mekker på pcen, tenkte jeg å sette de 2 SSD diskene mine i RAID0, er det noen som har tips til hvordan det gjøres, ettersom jeg aldri har tukla med raid før. Har Asrock Z87E ITX, om det hjelper :]

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Er det noe poeng i å velge Komodo LE fremfor EK sin blokk? Gjelder R9-290.

 

Det kommer ikkje til å overklokke noe bedre uansett hva du velger. Valgte selv EK til 2 stk 290 kort her. Kjøler bra nok for 1,32V lett.

 

 

Så har man alternativ 3: bruke en GPU only-sak og hive på noen heatsinks, eller ta stock cooler-moden. ANyway... er det noe annet enn VRM som trenger ekstra kjøling?

Lenke til kommentar

 

 

Er det noe poeng i å velge Komodo LE fremfor EK sin blokk? Gjelder R9-290.

 

Det kommer ikkje til å overklokke noe bedre uansett hva du velger. Valgte selv EK til 2 stk 290 kort her. Kjøler bra nok for 1,32V lett.

 

 

Så har man alternativ 3: bruke en GPU only-sak og hive på noen heatsinks, eller ta stock cooler-moden. ANyway... er det noe annet enn VRM som trenger ekstra kjøling?

 

 

VRM på vann er meget lurt. Den blir som oftest evig varm. Dermed er full blokk bedre.

Lenke til kommentar

 

 

Er det noe poeng i å velge Komodo LE fremfor EK sin blokk? Gjelder R9-290.

 

Det kommer ikkje til å overklokke noe bedre uansett hva du velger. Valgte selv EK til 2 stk 290 kort her. Kjøler bra nok for 1,32V lett.

 

 

Så har man alternativ 3: bruke en GPU only-sak og hive på noen heatsinks, eller ta stock cooler-moden. ANyway... er det noe annet enn VRM som trenger ekstra kjøling?

 

VRAM kan produsere noen titalls watt med varme.

Lenke til kommentar

 

 

 

Er det noe poeng i å velge Komodo LE fremfor EK sin blokk? Gjelder R9-290.

 

Det kommer ikkje til å overklokke noe bedre uansett hva du velger. Valgte selv EK til 2 stk 290 kort her. Kjøler bra nok for 1,32V lett.

 

 

Så har man alternativ 3: bruke en GPU only-sak og hive på noen heatsinks, eller ta stock cooler-moden. ANyway... er det noe annet enn VRM som trenger ekstra kjøling?

 

VRAM kan produsere noen titalls watt med varme.

 

 

...men så har man jo stock cooler mod'en. Gjør den nytten? Jeg er litt skeptisk, egentlig... selv om man skulle greie å beholde radialviften. Jeg veier for og imot her, og en stor fordel med GPU only-blokk er jo at man slipper å handle fullcoverblokk neste gang også, ikke sant. Ideelt sett er det det jeg vil, men heller fullcover enn svidd VRM og/eller nedsatt overklokkingsrom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...