Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Er fullt klar over at AP15 er de beste radiatorviftene, men det kan la seg gjøre å få mere stillegående vifter.

Kjører NB på 1400rpm nå og de er helt lydløse, prisen er høyere temp. Skal nok overleve med 70 grader på load.

 

Ser ut til at den bayres saken har gått seg til, fylte det helt fullt og da bedret det seg. Nå er det kun psu som bråker, men der er det lite å få gjort.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

yo. nettop satt sammen min første vannkjølings loop og tenkte å få noen tilbake meldinger på div

 

utstyr som er brukt

EK-CoolStream RAD XTX 360

EK-FC780 GTX Ti - Acetal+Nickel

EK-FC780 GTX Ti Backplate - Black

EK-Supremacy - Full Nickel CPU Block

EK-RES X3 250

Swiftech MCP35X vannpumpe

 

det eneste jeg egentlig lurer på er hvordan viftene burde kobles opp. slik jeg kjører nå er rad viftene koblet til en splitter fra CPU_OPT og vannpumpen koblet til CPU_FAN. de tre andre viftene i kabinettet er koblet til hovedkortet og ikke samme splitter som CPU_OPT. Og er tempraturen på cpuen høy? eller er det bare jeg som ikke har mer en én radiator som gjør det slikt?

 

og ja jeg vet at den ene slangen fra pumpen ikke er så fin, men slik ble det da jeg kun kjøpte rette nippler :p

post-116973-0-27858500-1396638708_thumb.png

post-116973-0-46816500-1396638715_thumb.jpg

post-116973-0-35503500-1396638720_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Er ikke 80c på load sett på som høy temp mtp kjølinga som er i bruk?

 

Bare jeg som reagerte på turtallet på viftene og pumpa hans?

Dersom Chassis #1 er CPU og #2 er CPU_OPT så ligger jo turtallet på ~850 RPM på pumpa(lavt?) og ~750 RPM på viftene som også er "lavt" om du spør meg da.

 

Pumpa er jo PWM, og ser att PWMIN0 står på 26%, så tyder det på att pumpa kan kjøres mye hardere(høyere %/Duty Cycle)

 

Men om han kjører opp viftene og pumpa kan han sikker klokke en del mer ja :>

Endret av MiiX
Lenke til kommentar

Den lange slangen som du ser er et resultat av at pumpen ikke kunne plasseres i bunnen av kabinettet som jeg hadde planlagt.. Samt at jeg ikke hadde noen andre nippler en rette. Så ettervert får jeg vel bestille meg noen vinkler.

 

Nå tester jeg systemet på nytt.. Har prime95 og furmark gående.. Så ser jeg i AI Suite at CPUen ligger på ganske stabilt 50 grader og det samme gjør skjermkortet.. Men, vis jeg åpner HW Monitor så får jeg helt andre resultater på CPUen.. Kan noen si meg hva som er rett?

 

Brukte IntelBurn sist jeg teste CPUen.. Og må si det var futt i det progammet i forhold.. Men prime95 egner seg vel kanskje bedre for realistiske resultater?

 

 

 

 

post-116973-0-48741600-1396740239_thumb.png

post-116973-0-35337900-1396740281_thumb.png

post-116973-0-34497600-1396740287_thumb.png

Lenke til kommentar

Den lange slangen som du ser er et resultat av at pumpen ikke kunne plasseres i bunnen av kabinettet som jeg hadde planlagt.. Samt at jeg ikke hadde noen andre nippler en rette. Så ettervert får jeg vel bestille meg noen vinkler.

 

Nå tester jeg systemet på nytt.. Har prime95 og furmark gående.. Så ser jeg i AI Suite at CPUen ligger på ganske stabilt 50 grader og det samme gjør skjermkortet.. Men, vis jeg åpner HW Monitor så får jeg helt andre resultater på CPUen.. Kan noen si meg hva som er rett?

 

Brukte IntelBurn sist jeg teste CPUen.. Og må si det var futt i det progammet i forhold.. Men prime95 egner seg vel kanskje bedre for realistiske resultater?

 

 

 

 

 

Jeg vil vel si at hverken IntelBurn test eller Prime95 er veldig realistiske i forhold til hva en PC normalt blir utsatt for, men for stabilitetstesting så kan det være greit å teste begge.

 

Når det gjelder CPU-temp så er det enkleste å se på core-temps, da kun under load, og ikke på selve CPU-tempen. Andrull eller Noreng kan forklare dette bedre enn meg men det har litt med hvilken sensor som leses av på CPU og måten dette tolkes av programmet som skal vise resultatet i windows.

Derfor vil man ofte se litt forskjeller på både CPU-temp og core-temps i software som HW-monitor, Realtemp, Coretemp etc.

 

Er du klar over at pumpa du bruker kan stå på kant og ikk må stå med "bunnen" ned, den enest montering av den som ikke er anbefalt er opp ned altså med innsuget pekende ned.

Lenke til kommentar

Er du klar over at pumpa du bruker kan stå på kant og ikk må stå med "bunnen" ned, den enest montering av den som ikke er anbefalt er opp ned altså med innsuget pekende ned.

 

Joda, men fant ikke noe brukbar posisjon..

 

Skal prøve å demontere cpu blocken og sjekke litt.

Lenke til kommentar

Enn så lenge er vel litt feil. Er vel heller "lengre".

De hadde jo flust av vannkjøling og vannkjølingskomponenter før i tiden. :)

Dette var vel på den tiden Microplex også kom på banen/var på banen. Og så har utvalget bare forsvunnet mer og mer, helt til det ikke står igjen noe som helst annet enn komplette sett.

Lenke til kommentar

Enn så lenge er vel litt feil. Er vel heller "lengre".

 

De hadde jo flust av vannkjøling og vannkjølingskomponenter før i tiden. :)

Dette var vel på den tiden Microplex også kom på banen/var på banen. Og så har utvalget bare forsvunnet mer og mer, helt til det ikke står igjen noe som helst annet enn komplette sett.

De har vel ikke hatt EK sett før så vidt jeg vet men ja de har prøvd seg før på vannkjøling uten suksess.

 

Skal jo bli morsomt å se hvordan EK klarer å løse leveringsproblemet og hvor mange nybyggere som vil ha hjelp her på forumet.

 

Er jo mulig det vil føre til mer salg for Techbay også.

Endret av Minhund
Lenke til kommentar

 

Enn så lenge er vel litt feil. Er vel heller "lengre".

 

De hadde jo flust av vannkjøling og vannkjølingskomponenter før i tiden. :)

Dette var vel på den tiden Microplex også kom på banen/var på banen. Og så har utvalget bare forsvunnet mer og mer, helt til det ikke står igjen noe som helst annet enn komplette sett.

De har vel ikke hatt EK sett før så vidt jeg vet men ja de har prøvd seg før på vannkjøling uten suksess.

 

Skal jo bli morsomt å se hvordan EK klarer å løse leveringsproblemet og hvor mange nybyggere som vil ha hjelp her på forumet.

 

Er jo mulig det vil føre til mer salg for Techbay også.

 

Jeg er ny til custom vannkjøling, og jeg har ikke trengt noe hjelp enda takket være folka her på forumet, youtube og planlegging og forsiktighet.

 

Jeg var litt nervøs i starten, men tenke bare fuck it. Gjør jeg alt etter boka, måler og ikke strammer skruene til rad så jeg treffer eller ødelegger den, så er jeg safe. Riktig verktøy er halve jobben. På søndag for 3 uker siden satt jeg 12 timer å skrudde vannkjøling i pcen min. Jeg er glad jeg ikke jobber med PC eller skru PC, for da hadde jeg vært drit lei PC når jeg kom hjem fra jobb. Godt å ha det som hobby, da gjør det ikke noe å skru masse på fritiden haha.

 

Men har et spørsmål, trenger CPU kabel til Seasonic 1000w platinum. Testa med AX860i kabel men det funka ikke, den passer i PSU men PCen vil ikke skru seg på så gadd ikke å tvinge den på. Kablene som sitter på er for korte siden Steiger Dynamics har single sleeve og klipt kablene så de ikke skal bli for lange i HTPC kabinettet. Forbanna drit.

 

Så jeg må lage nye, men vis jeg kan få kjøpt single sleeve kabler så gjør jeg heller det.

Lenke til kommentar

Du skal være heldig du har en så god PSU. ;)

Den starter nok mest sannsynlig ikke fordi du kortslutte hele PSUen og dermed skrudde den seg av før du merket det. :thumbup: Hadde du f.eks hatt en PSU med singel rail så hadde kabelen, PSUen og/eller andre ting kunnet gå opp i flammer.

Det er ingen standard som sier hvordan kablene skal termineres eller se ut på strømforsyningssiden, og det er helt tilfeldig hvordan de er koblet. Så derfor MÅ du bruke standard kabler, eller adaptere. (eller gjøre en elektrisk sjekk av koblingen på forhånd)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...