Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvor mange ganger har de blitt skrudd inn/ut, og hvor mange år? Og så er jo bitspower noe av det dyreste der ute, så kvaliteten er i det minste ganske god.

 

Her i gården så har det blitt brukt en del brukt utstyr, og utstyr som er over 10 år gammelt. XD
Selv om det meste bare er 2-5 år, så har det kanskje blitt skrudd inn/ut kanskje 40-50 ganger. :ph34r:

 

Mens annet har måtte lide seg gjennom skjit, spesielle stoffer, sterke vibrasjoner, og fått en støyt her og nå. Eller blir skrudd i korrodert og slitt utstyr med rifter etc..Et kort overslag tilsa ca 50 koblinger (kun rundt 12-14 som har O-ringer dog) i maskinen. :green: Og da teller jeg kun med det vanndelen.

 

På et A4-oppsett på en liten PC på gutterommet, som putrer og går et år eller toer sjeldent særlig krevende område. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Og du har aldri hatt noko trøbbel med det? Det er mogeleg eg er litt paranoid, men eg har aldri heilt klart å stole på berre O-ringtetting... :hmm:

Aldri hatt problemer med lekkasje i mine systemer eller de jeg har bygget for andre. Ei heller har jeg hørt om noen som har hatt lekkasjer i nærmeste omgangskrets.

Men vi har som regel handlet fra øverste hylle, og gjerne alle komponenter fra samme produsent.

Lenke til kommentar

Fikk skruer i posten, så satte på vifter i raddisoppsettet som etter hvert skal opp og gå. Fant ETT sted som hadde 70mm M3-skruer. Hadde kanskje holdt med 65mm, men der var det ingen...

post-101601-0-65261400-1411418771_thumb.jpg

Goood klaring inn til selve radiatoren :)

post-101601-0-13853800-1411418773_thumb.jpg

Curstom shroud funker fint. 38mm tykke vifter med aluramme importert fra USA, hvor jeg dremlet bort viften.

post-101601-0-97984200-1411418769_thumb.jpg
post-101601-0-43785100-1411418768_thumb.jpg

Inntrykk fra siden:

post-101601-0-98260500-1411418766_thumb.jpg

Eneste minus her er vel radiatorene EK XT 360... ikke mye å skryte av. Viftene (GT AP15) er jo verdt mer!

Lenke til kommentar

Hva er egentlig hensikten med de rammene (gamle viftene) mellom radiator og vifte? :)

 

Nevermind, går utfra at det er for å utnytte radiatorarealet bedre. Ganske smart egentlig.

 

Edit:
Virker dog ikke som det er så mye å hente. Spesielt ikke med viftene:

shroudtest-10.png?w=614http://martinsliquidlab.org/2012/01/15/radiator-shroud-testing-v2/3/

 

Relativt solid testoppsett det der, og her gjør tydeligvis en shroud det hakket dårligere enn uten. Dog interessant å se at push gjorde det litt bedre enn pull (push + pull var dog det mest effektive). Grafen viser differansen mellom vann og lufttemp, hvor lavere naturlivis er bedre.

 

Det vil jo være totalt litt mer motstand , da viften står plassert lengre unna. Så ville nok vurdert å byttet de ut med ingenting, eller at du kjører din egen test knopflerbruce. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hva er egentlig hensikten med de rammene (gamle viftene) mellom radiator og vifte? :)

 

Nevermind, går utfra at det er for å utnytte radiatorarealet bedre. Ganske smart egentlig.

Shrouds. Mener det blir snakket om det i denne videoen.

 

Vet noen hvor man kan få tak i svarte "radiatorskruer" med store flate hoder? Hullene på toppen av 350D er så store at eneste skruene jeg har som ikke er for små er tommelskruene som skal stå på baksiden:p

Hva med svarte skiver under skruene?
Lenke til kommentar

 

 

Vet noen hvor man kan få tak i svarte "radiatorskruer" med store flate hoder? Hullene på toppen av 350D er så store at eneste skruene jeg har som ikke er for små er tommelskruene som skal stå på baksiden:p

Hva med svarte skiver under skruene?
Må kjøpe skruer også, så tenkte kanskje jeg kunne finne noen store:)

 

 

Det mest relevante er hvilken "thread" det er. Mine EK XT 360 bruker M3-skruer, så da lette jeg etter M3-skruer med rett lengde. "Rett lengde" er da avstanden fra radiatoren til punktet der du setter inn skruen pluss noen millimeter (hva som er øvre grense her vet jeg ikke eksakt, men mer enn 10mm ekstra vil helt sikkert gi deg problemer med finnene/kanaler i radiatoren - noe du IKKE vil ha). I mitt tilfelle var det 38mm (shroud)+25mm (vifte)=63mm. Ergo ble det 70mm for meg, men MULIG 65mm hadde holdt akkurat.

 

Flate hoder har egne koder, gjerne et eller annet DIN-nummer. Der må det vel googling til - har ikke alle disse i hodet. Gå for torx hvis du gidder kjøpe bits/skrujern, de er å foretrekke fremfor flatejernshodet, og stjernehoder. Umbrako er ekstremt køddent når skruene er små, så unngå dem spesielt.

 

Edit: mulig du kan greie deg med noen "washers" med litt omkrets, hvis jeg forstår problemet ditt riktig. Tror jeg feiltolket det først, men mener posten er generelt informativ anyway, så lar den stå.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar

Jeg skal skru radiatoren rett i topp-gitteret på min 350D, og problemet der er at monteringshullene på gitteret er så store at jeg ikke har noen skruer som passer, uten å bruke washers. Det jeg håpet på var at det var flere som har samme OCD som meg og hadde laget noen fancy helstøpte skruer med stort hode, slik at jeg ikke trengte å bruke washers.

Har googlet litt og sjekka de nettsidene jeg har handla vann fra før men ingen av dem hadde noe som så brukbart ut, og om jeg går på jernia ogspørr etter svarte skiver kommer de til å se dumpt på meg regner jeg med.

 

Jeg fant noe ala dette fra Corsair og noe no-name greier.

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar

Jeg skal skru radiatoren rett i topp-gitteret på min 350D, og problemet der er at monteringshullene på gitteret er så store at jeg ikke har noen skruer som passer, uten å bruke washers. Det jeg håpet på var at det var flere som har samme OCD som meg og hadde laget noen fancy helstøpte skruer med stort hode, slik at jeg ikke trengte å bruke washers.

 

Har googlet litt og sjekka de nettsidene jeg har handla vann fra før men ingen av dem hadde noe som så brukbart ut, og om jeg går på jernia ogspørr etter svarte skiver kommer de til å se dumpt på meg regner jeg med.

 

Jeg fant noe ala dette fra Corsair og noe no-name greier.

 

http://www2.corsair.com/_images/systembuild//h100_installs/650d/radiator.JPG - er dette problemplassen din?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...