Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vannsøyla i direkte tolkning har som regel lite/ingenting å si i en lukket loop.

 

Du kunne nok pumpet 100m opp, for det samme vannet går ned igjen og gir et tilsvarende dytt. Vannsøyla er interessant i henhold til hvor høyt mottrykk den har. Altså dens evne til å presse vann gjennom en viss motstand i loopen.

 

Har bare mobil, men googler du det så finner du en graf som viser trykket pumpa klarer ved gitt flow. Og da flere linjer for hvert effekttrinn du kjører pumpa på.

 

Personlig syntes jeg level 4 (av 5) var stillest og best ytelse (3 resonerte ofte og ga høyere lyd enn nivå 4, mens 1 og 2 ga for lav ytelse. Nivå 5 lagde litt lyd, selv om det ikke var ille. Skulle jeg kjøre semi-idle så funket nivå 2 helt knall.

 

To pumper er sjeldent nødvendig, og vil nok i de fleste tilfeller måtte stå i serie om de skal øke ytelsen (du dobler løftehøyden/trykket). Parallell vil bare doble maks flowen, som uansett er høy nok fra før, og aldri noe du vil oppleve i praksis.

Så det er nesten (men ikke helt) bortkastet.

 

Ps: 1m løftehøyde tilsvarer 0,1 bar eller 0,01 MPa. Så når pumpa mi har 8m løftehøyde, så klarer den 0,8 bars trykk i loopen. Mem dette er kun ved en flow på 0.

 

Dette vil så fordele seg som trykkfall rundt i loopen som spiser av den totale kaka. Er det lav motstand så øker flowen, slik at trykkfallet øker og trykket pumpa klarer faller. Slik at det totale trykkfallet i loopen og pumpas trykk er likt.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Lå og tenkte i går natt. Er det en dum ide å putte en radiator fremfor strømforsyninga, slik at strømforsyningsvifta suger inn varmluft og blåser den videre inn i kabinettet? Er det mulig å snu vindretningen i strømforsyningsvifter uten å åpne opp strømforsyninga?

Lenke til kommentar

Hørtes ut som en forferdelig ide...

 

Hvorfor i guds navn og rike ønsker mam først å dumpe varmen til CPU/GPU inn i PSUen, og så i tilleg dytte det inn til resten av komponentene? :p

 

Og nei det er ikke mulig å snu vifta uten å åpne PSUen. På samme måte som at du ikke må åpne kabinettet for å snu/montere vifter. Det er egentlig jo litt innlysende da men. ^^

Ikke at du ønsker å snu vifta, da dette senker kjøleytelsen ganske mye i PSUen. Som igjen er det siste stedet du ønsker å ha dårlig kjøling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Lå og tenkte i går natt. Er det en dum ide å putte en radiator fremfor strømforsyninga, slik at strømforsyningsvifta suger inn varmluft og blåser den videre inn i kabinettet? Er det mulig å snu vindretningen i strømforsyningsvifter uten å åpne opp strømforsyninga?

Aldeles ikke. Det hadde vært ganske håpløst.

Lenke til kommentar

Fikk litt lyst å teste ut Phobya WaCoolT.

Finner veldig lite info om det, men det ser ut som en drøm for vannkjøling, uten å måtte modde noe særlig.

Har ingen umiddelbare planer om en 1080 rad, men det er jo greit å ha muligheten for å montere en internt.

 

 

 

Litt som nye versjonen av lianli Cube :)

http://techbay.no/product.html/lian-li-pc-343b-xt-modular-cube-case-sort?gclid=CNCvi5Gnpr0CFeHDcgodzr4Anw

 

Setter dog en knapp på Lian-Li ;)

Kanskje fordi jeg har gamleversjonen som hovedserver hjemme.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

 

Fikk litt lyst å teste ut Phobya WaCoolT.

Finner veldig lite info om det, men det ser ut som en drøm for vannkjøling, uten å måtte modde noe særlig.

Har ingen umiddelbare planer om en 1080 rad, men det er jo greit å ha muligheten for å montere en internt.

 

 

 

Litt som nye versjonen av lianli Cube :)

http://techbay.no/product.html/lian-li-pc-343b-xt-modular-cube-case-sort?gclid=CNCvi5Gnpr0CFeHDcgodzr4Anw

 

Setter dog en knapp på Lian-Li ;)

Kanskje fordi jeg har gamleversjonen som hovedserver hjemme.

 

Blir jo ganske annerledes, i og med at PHobyan er ment å kjøre to PCer, en stor og en liten.

 

Lian-LIen ser finere ut dog.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kjøpte som nevnt tildligere de Phobya (Noiseblocker) viftene så jeg skulle få et enda mere støysvakt system. Dum som jeg er kjøpte jeg et DDC bayres fra XSPC i samme slengen. Resultatet er at det nå bråker mere pga av bayres, og temperaturen har steget 7 grader i forholdt til da jeg kjørte med Schyte GT1850. (HW Labs Black Ice SR1)

 

Nå har jeg brukt halve dagen på draining av loopen, og mye nye gloser for å få på plass igjen radiatoren uten å måtte demontere hele pc'en så nå får det bare være.

Lenke til kommentar

Ahh, så det som bråker er altså enten pumpa som rister i selve reservoiret, eller at reservoiret vibrerer i selve kabinettet... Hmm, ja, det er jo en naturlig utfordring. Skrur du pumpa godt nok så bør den ikke pumpa vibrere i reservoiret, og om du ta fester reservoiret på en skumpute, eller noe gummiplate eller noe lignende modifikasjoner så bør da vibrasjonene bli borte.

Men hvorfor fikk du SÅ mye høyere temp? :huh:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...