Gå til innhold

Den kalde kaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er litt snedig å få flyttet vekk disker. Lokal ssd + disker et annet sted. :love:

 

iSCSI over gigabit fungerte godt nok til at jeg egentlig kunne klart meg med det for alle snurrediskene mine.

 

(Men jeg lot meg friste og havnet borti infiniband allikevel...)

 

infiniband FTW :D

 

Hvilke infiniband komponenter har du forresten, og hva slags hastigheter får du?

Lenke til kommentar

10gbit qlogic på filserveren, 20gbit mellanox på stasjonæren, med en 9meterskabel direkte imellom.

 

Kommer vel i nærheten av 500MB/s på det meste, når ting er minnecachet. Målte 250MB/s i random read/write til en ramdisk på filserveren, når jeg testet litt. Har ikke orket å fintune innstillingene, ei heller å få rdma/SRP til å fungere. (Prøver jeg å skru på SRP, så tryner linux-serveren når jeg prøver å koble til) - Jeg får tilsvarende ytelse som jeg ville hatt om diskene var lokale, og jeg får kjørt storage spaces speiling + refs på lagringsdiskene til stasjonæren, og da er jeg fornøyd. Det er "godt nok."

Lenke til kommentar

Ja det så ganske ille ut. En del unødvendige tester. Det som er mest interessant er vel hele maskinrn under last, med og uten OC. Samt under tung spilling. Ikke å teste en og en komponent.

 

Uansett, det er fysisk mulig å ha bare en 240mm rad til det oppsettet, men da forsvinner alle fordelene du har med vannkjøling. Og du må fortsatt ut med 5-6000kr minimum for noe som ikke er bedre/knapt bedre enn det som fulgte med. Altså har man kastet bort tusenvis av kroner.

 

For bare en tusenlapp/noen hundrelapper så vil man kunne øke kjøleytelsen 3-4 ganger. Og du kan enten få et enda mer stillegående system, eller bedre temp/bedre OC.

 

Har selv måtte kjøre med en 240mm radiator på et oppsett som brukte litt mindre strøm. (I7-920, 2x gtx 480, hk) med OC så klart. Kan ikke anbefefales. Vannet ble i varmeste laget og slangene ble som smeltet plast, som igjen ga lekkasje bare man rørte ved PCen på alt utenom kompresjonsniplene.

 

Tempen ga BSOD, og måtte skru av det meste OC relaterte.

 

Bare en ekstra 140mm rad ga meg betyelig mindre hodebry.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei. Varmer du opp slanger fra normale 25 grader til 45 grader så vil mange raskt utvide seg og bli oppimot en størrelse større. De vil da sitte rimelig løst, og kan lett skli av med mindre de presses på plass.

Med bevegelse så er det enkelt at ting vrir på seg og skaper lekkasje.

 

Selv har jeg gått helt over til kobber rør og armerte bensinslanger som takler -40 til + 60 grader uten problem, så det er ikke lengre et problem. Vannkjølingslanger blir stive som stål ved -20 grader, og vil enten brekke eller rive i stykker et feste, mens en 3/8" slange blir så slapp at de sklir rett inn som 1/2" ved 50 grader.

 

Kombinerer du dette med trykkøkningen som oppstår, så skal det ikke så mye vibrasjoner før normale klemmer ikke holder igjen. For ikke å snakke om man kjører uten. :)

Har kjørt rørleggerklemmer, stygge som juling med de holder ting fast i alle fall. Men om disse ikke sitter helt på riktig sted, så kan en så høy temp føre til at mye av vannet rett og slett fordamper, og du må fylle på ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe, tja, har egentlig gjort alt. (pluss litt til som ingen har fantasi til å se for seg :p)

 

Har loddet maskinvare, kuttet i komponenter, sprengt vannrør i maskinen, laget trykkstyrte heise og lukkesystemer i PCen, strømledende kobberør, innebygget arbeidslys, LCD-skjermer som lyssystem/vegger i kabinettet, temp/strøm/spenning/fuktighet-sensorikk, hjemmelaget fasekjøling, hjemmelaget tank/varmeveklser, overklokket med LN2, kjøpt fasekjøler som jeg har moddet og ødelagt, hjemmelaget anti-kondessystem, styresystemer, og holder på å lage egen heftig-strømforsyning og egen moddet trippel-skjerm. Pluss noe ambilight, ultralydgreier. :ph34r: Ja, hele pakka + litt til.

 

Som jeg sier til dama; Jeg mekker PC. Som sikkert tror alle som sier de mekker PC driver på med slikt.

Endret av Andrull
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Frustrerende å ha skikkelig EK-blokk på CPU og GPU, skikkelig pumpe integrert i 5 1/2 bay tank, så kommer to helt greie rads ( en 240 og en 360), så kommer av alle ting de jævla viftene å ødelegger moroa.

 

Sett temp i 60 grader på CPU og GPU (de følger jo hverandre greit i samme loop), ikke ille, men på vann med en 3930K på 4,2 er det litt mye...

 

Mer penger, penger penger!

Lenke til kommentar

Om det skal være ordentlig må jeg jo ha 10 vifter. Aller helst skulle jeg lagd meg en funnel mellom radiatorene også så lufta kun går gjennom dem (de står mot hverandre i bunnen av kabinettet og blåser tvers gjennom).

 

Får se om jeg får kjøpt meg 3D-printer snart, blir å trenge det!

Lenke til kommentar

Silverstone visar vätskekylare utan pump (Sweclockers). Tolker det slik at det ikke brukes vann i loopen, men en væske som har kokepunkt på 40C, og væsken forflytter seg selv gjennom slangene når temperaturen økes eller senkes. Det er ganske kult, men jeg er usikker på om det er så veldig nyttig.

Vil jo funke helt fint det så lenge du har nok radiatorareale og passer på å splitte loopen skikkelig

Lenke til kommentar

Silverstone visar vätskekylare utan pump (Sweclockers). Tolker det slik at det ikke brukes vann i loopen, men en væske som har kokepunkt på 40C, og væsken forflytter seg selv gjennom slangene når temperaturen økes eller senkes. Det er ganske kult, men jeg er usikker på om det er så veldig nyttig.

nyttig og nyttig. Det har jo den fordelen at du kan kjøre helt passivt med "vann"-kjøling da. Samt vesentlig rimeligere da du ikke trenger pumpe eller reservoir. Ikke noe ny tech i seg selv. Samme triks vannkokere bruker, og bruker du samme prisnsippet her, så kan du muligens også kjøre flere vannblokker om du slenger inn en enveis-ventil. (så du er sikker på at "vannet" går samme vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...