Gå til innhold

Jobb med høy lønn!


j0rgen^^

Anbefalte innlegg

Jepp, det stemmer med hva jeg husker også, men et par år tidligere var det motsatt, og vi kan ikke spå hvordan statistikken er om 5 år (eller mer, avhengig av når Muzungu har tenkt seg ut i jobb. Siden han spør her, på den måten, så mistenker jeg at han ikke har begynt på studiene i allef all), i og med at det varierer nærmest fra år til år om det er siv. øk. eller siv. ing. som er "vinnerne" på lønnsstatistikkene.

Startlønn er uansett relativt ubetydelig. I det private markedet er det svært stor grad av individuelt lønnsforhandling (for de med høyere utdanning er det jo heller regelen enn unntaket), og spesielt innen finans kan du få alt fra "nok til salt i grøten" til flerfoldige millioner etter noen år, avhengig av hva du jobber med og hvor flink du er.

De første par årene er du jo nærmest som lærling å betrakte, selv om du offisielt sett ikke er det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 måneder senere...

Denne tråden er sikkert ganske død nå, men likevel. Å velge utdanning etter startlønn eller gjennomsnittslønn er ikke noen god ide. Alle vet det, men man burde velge det man har lyst til. Jeg går i VG1 nå, og hadde tenkt å studere siviløkonom. Dette har jeg vært klar på siden i 9.klasse, men etter hvert har jeg ombestemt meg. Noe av hovedårsaken til dette ønsket var høy lønn, men etter hvert har jeg sett at det ikke er det viktigste. Jeg satser nå knallhardt på NTNU og sivilingeniør, da det er det jeg egentlig ønsker. Det at jeg har ombestemt meg har resultert i at jeg for det første valgte helt feil matte på begynnelsen av VG1, nemlig 1P. I tillegg må jeg bytte ut nesten alle valgfagene mine til VG2. Det jeg altså prøver å si er at man MÅ velge det man har lyst til, eller så kommer man til å angre senere på at man ikke gjorde det man hadde lyst til.

Lenke til kommentar

Siviløkonomer og sivilingeniører har vel stort sett ca. samme startlønn i snitt, har de ikke? Forskjellene er relativt minimale, og det varierer over tid hvem som "vinner".

 

Vi bygg-sivilingeniører som går ut i år har i nesten 100 000 mer i grunnlønn enn samtlige siviløkonomer jeg kjenner, også mange fra indøk som går inn i økonomibransjen ligger nede på 370-tallet.

Lenke til kommentar

Siviløkonomer og sivilingeniører har vel stort sett ca. samme startlønn i snitt, har de ikke? Forskjellene er relativt minimale, og det varierer over tid hvem som "vinner".

 

Vi bygg-sivilingeniører som går ut i år har i nesten 100 000 mer i grunnlønn enn samtlige siviløkonomer jeg kjenner, også mange fra indøk som går inn i økonomibransjen ligger nede på 370-tallet.

En byggingeniør sivilingeniør/master tjener fra ca 350.000.- til 550.000.-.

Snittlønnen til medlemmene i foreningen Siviløkonomene er i 2007 på kr 650.413.- pr år.

Kilde: www.jobbfeber.no (de henter tallene sine fra SSB).

 

Begge disse tallene er litt gamle, men det viser jo at siv.øk.-er stiger kraftig i lønn etterhvert. Økonomibransjen er veldig karrierepreget.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Er veldig interessert i økonomi og salg, så har svært lyst til å få en jobb som har noe med det å gjøre.

 

Men først må jeg gjøre ferdig videregående, men hvis man skal studere til siviløkonom, er det nok med generell studiekompetanse (altså påbygning på VGS)?

Lenke til kommentar

Du trenger matematikk R1 eller S1+S2, med mindre du tar becahlor i økonomi og administrasjon og så en master i økonomi og ledelse, da blir du òg siviløkonom – i stedet for å ta en 5-årig master.

 

Det virket veldig misforstående, man kan vell ikke ta en 5 årig master? Altså 3 år med hvilken som helst økonomi utdannelse(så og si), så kan man etterpå ta en 2 årig master for å kunne kalle seg siviløkonom. Det er kanskje mulig å ta et studie der alle 5 årene er på "samlet", men man må forsatt fullføre becahlor for å kunne ta mastern. Siviløkonom blir du uannsett - så lenge du har den matten du snakker om :)

Endret av MrLG
Lenke til kommentar

Ser tidlig i tråden at folk sier leger tjener over en mill. De som jobber i det private gjør nok dette, men offentlig ansatte (sykehusleger) tjener ikke så godt. De har nok en lønn på rundt 800.000kr i året før skatt (overlegestilling).

Tja. Er du villig til å jobbe mye som fastlege er det jo bare å få deg ei helt latterlig svær liste. Nok av fastleger som tjener mange millioner fordi de har 2000 på lista si.

Lenke til kommentar

Ser tidlig i tråden at folk sier leger tjener over en mill. De som jobber i det private gjør nok dette, men offentlig ansatte (sykehusleger) tjener ikke så godt. De har nok en lønn på rundt 800.000kr i året før skatt (overlegestilling).

Tja. Er du villig til å jobbe mye som fastlege er det jo bare å få deg ei helt latterlig svær liste. Nok av fastleger som tjener mange millioner fordi de har 2000 på lista si.

 

Beklager du har helt rett. Fastleger er den legegruppen i det offentlige som tjener over en mill =) Skal man tjene penger, er det allmennlege man bør bli! Evt. en gren som gjør det enklere å jobbe privat.

Lenke til kommentar

Du trenger matematikk R1 eller S1+S2, med mindre du tar becahlor i økonomi og administrasjon og så en master i økonomi og ledelse, da blir du òg siviløkonom – i stedet for å ta en 5-årig master.

 

Det virket veldig misforstående, man kan vell ikke ta en 5 årig master? Altså 3 år med hvilken som helst økonomi utdannelse(så og si), så kan man etterpå ta en 2 årig master for å kunne kalle seg siviløkonom. Det er kanskje mulig å ta et studie der alle 5 årene er på "samlet", men man må forsatt fullføre becahlor for å kunne ta mastern. Siviløkonom blir du uannsett - så lenge du har den matten du snakker om :)

BI tilbyr siviløkonomstudie som femårig løp, først bachelor i økonomi og ledelse, så en master i økonomi og ledelse. Søker man dette, er det et femårig studie -- hvor du slipper å søke deg videre på master. Dette studiet krever matematikk R1 (evt. S1+S2). Man kan også ta bachelor i økonomi og administrasjon, og så mastergraden og få tittelen siviløkonom. Dette krever kun GENS.

 

Har man en bachelor i f.eks. finans, kan man også ta master i økonomi og ledelse, men får da ikke tittelen siviløkonom.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...